Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


tweetalig opvoeden

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 09 Apr 2018 02:20

Re: tweetalig opvoeden

Claire: ik weet er te weinig vanaf om hier een feitelijk antwoord te geven. Wat ik wel weet is dat twee- of meertalig zijin dementie vertraagd. Voor zover ik dementie ken, wordt spraak sowieso aangetast, soms gaat het snel, soms duurt het jaren. Sommigen spreken een andere taal terwijl ze denken de voertaal te gebruiken. In jouw geval verstaat ze Engels nog wel en denkt ze waarschijnlijk dat ze ook antwoord geeft in het Engels maar ze spreekt Duits. Misschien een idee haar over te plaatsen naar een plek waar ze Duits spreken of in elk geval iemand langs te laten komen (maatje, verzorger, vrijwilliger) die wel Duits spreekt om dat te blijven stimuleren ook. Uiteindelijk zal ook haar Duits aangetast worden en zal ze gaan brabbelen, zij denkt dat ze nog steeds goede dingen zegt, maar het is niet meer te verstaan. Ergens heb ik gelezen ooit dat je sowieso helemaal teruggaat in de tijd. Dementie tast eersthet korte termijn geheugen aan en daarna pas de rest. In later stadium zijn ze in hun hoofd weer kinderen en kunnen feilloos dingen vertellen die ze eigenlijk alweer vergeten waren (een telefoonnummer bijv).

Ik heb 3 jaar op een afdeling gewerkt in een verzorgingstehuis met clienten met dementie. En er was 1 mevrouw die me altijd zal bijblijven. Ze had altijd commentaal op mijn Fries, terwijl die perfect is. Maar zij komt uit een andere streek en ik bleef bepaalde woorden anders zeggen, werd ze woest van. Ze was blind en ontzettend dement (lees: na elke 5 minuten wist ze niks meer) maar ik kan met haar kruiswoordpuzzels doen. Dan zei ik: 'lalala 5 woorden naar beneden, begint met een s' en dan wist ze dat gewoon. Echt honderden puzzels zo gedaan. En ze moest elke dag om 5 uur naar haar ouders bellen en we hadden zo'n ouderwetse telefoon en dan wist ze het nummer nog. En dan waren ze natuurlijk nooit thuis en beloofde ik elke dag dat ik ze nog wel even zou bellen dat ze bij ons bleef eten vandaag.

Anyway, ik drijf af haha
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 09 Apr 2018 14:02

Re: tweetalig opvoeden

Marsy31 schreef:Claire: ik weet er te weinig vanaf om hier een feitelijk antwoord te geven. Wat ik wel weet is dat twee- of meertalig zijin dementie vertraagd. Voor zover ik dementie ken, wordt spraak sowieso aangetast, soms gaat het snel, soms duurt het jaren. Sommigen spreken een andere taal terwijl ze denken de voertaal te gebruiken. In jouw geval verstaat ze Engels nog wel en denkt ze waarschijnlijk dat ze ook antwoord geeft in het Engels maar ze spreekt Duits. Misschien een idee haar over te plaatsen naar een plek waar ze Duits spreken of in elk geval iemand langs te laten komen (maatje, verzorger, vrijwilliger) die wel Duits spreekt om dat te blijven stimuleren ook. Uiteindelijk zal ook haar Duits aangetast worden en zal ze gaan brabbelen, zij denkt dat ze nog steeds goede dingen zegt, maar het is niet meer te verstaan. Ergens heb ik gelezen ooit dat je sowieso helemaal teruggaat in de tijd. Dementie tast eersthet korte termijn geheugen aan en daarna pas de rest. In later stadium zijn ze in hun hoofd weer kinderen en kunnen feilloos dingen vertellen die ze eigenlijk alweer vergeten waren (een telefoonnummer bijv).

Ik heb 3 jaar op een afdeling gewerkt in een verzorgingstehuis met clienten met dementie. En er was 1 mevrouw die me altijd zal bijblijven. Ze had altijd commentaal op mijn Fries, terwijl die perfect is. Maar zij komt uit een andere streek en ik bleef bepaalde woorden anders zeggen, werd ze woest van. Ze was blind en ontzettend dement (lees: na elke 5 minuten wist ze niks meer) maar ik kan met haar kruiswoordpuzzels doen. Dan zei ik: 'lalala 5 woorden naar beneden, begint met een s' en dan wist ze dat gewoon. Echt honderden puzzels zo gedaan. En ze moest elke dag om 5 uur naar haar ouders bellen en we hadden zo'n ouderwetse telefoon en dan wist ze het nummer nog. En dan waren ze natuurlijk nooit thuis en beloofde ik elke dag dat ik ze nog wel even zou bellen dat ze bij ons bleef eten vandaag.

Anyway, ik drijf af haha

.
<<

InweCulnamo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 370

Geregistreerd: 08 Feb 2014 15:01

Bericht 18 Apr 2018 14:25

Re: tweetalig opvoeden

Bedankt voor alle reacties! Het is nog niet zo ver, maar als we tzt vragen hebben laat ik het weten!.
We zijn er sowieso al over uit dat we tweetalig willen opvoeden Nederlands-Engels.

15-11-2019
14-05-2023
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron