Re: Stomme vragen topic #5
SG; succesrecept hier is 'romige penne' (penne met bosui, mascarpone, cherrytomaatjes, hamreepjes en geraspte kaas uit de oven), die gaat er echt áltijd in bij beide slechte eters. Verder gaan de pastasalade met groene groenten en de couscoussalade met o.a. munt, witte kaas en paprika hier heel goed (beiden te vinden op de site van AH recepten).
Bazinga; vlees en vis gaat hier met L. ook heel erg moeizaam. Een plakje ham gaat wel, stukjes kippenworst zelf prikken ook en soms is vis ook oké. Maar veel andere dingen pikt ze er tussen uit en laat ze dan links liggen. Vind ik ook lastig want ze eet heel erg weinig en zit laag in haar gewicht, maar ja. Prak jij overigens al het eten dan nog van T? Heb je wel eens geprobeerd om vlees op andere momenten dan tijdens de warme maaltijd aan te bieden? s middags een gehaktballetje ofzo?
Over straffen; hier maakt het verschil dat L. (net 2) al oudere zus N. (3,5) erboven heeft zitten. Beiden zijn pittige dametjes met aardig wat streken én temperament en waar ik in de eerste 2 jaar van oudste echt nog wel een stuk milder was, denk ik dat ik inmiddels best streng kan en moet zijn. Gedrag wat hier direct 'gestraft' wordt is elkaar pijn doen. L. kan heel gericht met een houten hamertje op haar zus aflopen om die vervolgens op haar hoofd te slaan of N. in haar arm bijten. Daarnaast lijken haar oren de laatste tijd echt verdwenen te zijn. Ze luistert nergens naar, weigert te eten etc, kan keihard gillen en vindt zichzelf daarbij echt supergrappig. Typisch gedrag van een 2-jarige in de 'nee-fase' maar ik ben daarin dus wel streng. Als er niet geluisterd wordt terwijl ik herhaaldelijk nee heb gezegd, als ze weigert te eten en daarbij de hele boel op stelten zet of als ze dus dingen doet die niet mogen zoals iemand pijn doen dan is hier de consequentie dat ze op de trap moet zitten waarbij de deur overigens niet volledig dicht gaat. Ik wil haar begrenzen en uit de situatie halen, maar haar niet isoleren en negeren door haar alleen ergens neer te zetten met de deur dicht. Bij terugkomst leert ze sorry te zeggen en het goed te maken met een knuffel. L. zag bij oudste hoe die soms naar de trap moet en op een gegeven moment ging ze dat overnemen, zo rond 1.5 zelf naar de trap willen als ze iets deed wat niet mocht. Ik was altijd voor praten, kijken naar het waarom, rustig begrenzen etc. zoals Bazinga aangeeft maar hier werkt dat dus niet. L. is echt het type 'wie doet mij wat?' die niet snel onder de indruk is, de meiden stoken elkaar soms ook vrolijk op met negatief gedrag en als de zachte manier dan geen zoden aan de dijk zet gaat het dus op deze manier.
♥️ L. maart 2016