Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

<<

Mila

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 07 Okt 2013 12:43

Bericht 31 Mrt 2018 09:42

School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Eens kijken waar ik ga beginnen..
Onze oudste zoon (net 9 jaar) zit in groep 5 en heeft sinds groep 3 moeite met rekenen.
In groep 3 is hij vaak ziek geweest en heeft hierdoor de basis van het rekenen niet goed genoeg meegekregen.
Het automatiseren is het grootste probleem. Hij doet echt zijn best, maar hij ziet het gewoon niet, heeft het inzicht niet echt. Zelf denk ik dat hij dyscalculie heeft.
Dit heb ik zelf namelijk ook en schijnt erfelijk te zijn.
We zitten nu bijna aan het eind van groep 5, maar met rekenen zit hij op het niveau van midden groep 4.
Met zijn intelligentie heeft het niets te maken, want met alle andere vakken scoort hij bovengemiddeld.
Talen (Nederlands, Engels, lezen, spelling, begrijpend lezen enz.) zijn zijn sterkste punt.
Zijn leesniveau is sinds groep 4 al op het niveau van groep 8.
Met alle andere vakken (ook aardrijkskunde, geschiedenis) scoort hij bovengemiddeld.
Met de Cito had hij de hoogst mogelijke score voor al die vakken, maar voor rekenen de laagste score.
School wil er echter niet aan dat het mogelijk wel eens dyscalculie zou kunnen zijn.
Sinds begin van dit schooljaar krijgt mijn zoon bijles op school, voor rekenen.
Al na een aantal lessen kwam hij iedere keer huilend uit school, op de dagen dat hij bijles heeft.
Wat hij best vervelend vind, is dat er geen vaste dagen zijn waarop hij bijles heeft.
Hij zit daardoor iedere dag zenuwachtig in de klas, 'bang' of en wanneer hij weer uit de klas gehaald word.
Ook is het al een aantal keer voorgekomen dat hij precies tijdens de grote pauze, waarin iedereen een half uur mag buitenspelen, gehaald werd voor de bijles.
Hierdoor kon hij als enige niet buitenspelen en moest hij ook zijn brood tijdens de bijles eten.
Ik heb inmiddels duidelijk aangegeven aan school dat dit niet de bedoeling is, en dat hij de pauze nodig heeft om even een frisse neus te halen en z'n hoofd leeg te maken.
Het is een erg gevoelig mannetje, op school nogal verlegen en durft (op school) nergens tegenin te gaan.
Nu is het zo dat hij en de juf die bijles geeft, niet echt een 'klik' hebben.
Hij vind haar erg streng, zegt dat ze vaak boos op hem word als hij iets na een aantal keer uitleggen nog niet begrijpt.
En ze laat hem nooit uitpraten, zegt hij.
Iedere avond ligt hij te huilen in zijn bed. En niet een klein beetje, maar helemaal overstuur.
Hij vind het niet erg dat hij bijles nodig heeft, zegt hij, maar hij wil niet meer naar deze juf.
Het lijkt wel alsof hij bang voor haar is.
Het breekt m'n hart om hem zo verdrietig en zo wanhopig te zien.
Hij ging altijd met veel plezier naar school, maar sinds hij bijles heeft en er tijdens één van de lessen iets voorgevallen is (juf werd 'boos' omdat hij te sloom zou zijn met het maken van de sommen), wil hij niet meer naar school en moet hij 's ochtends soms zelfs overgeven door de zenuwen.
Dit vind ik niet normaal en lijkt me niet de bedoeling van bijles, welke juist bedoeld is om hem te helpen.
Hij voelt zich totaal niet op zijn gemak en zou nog liever naar een andere school gaan, dan nog langer bijles te krijgen van deze juf. Een jaar geleden zou hij zoiets nooit gezegd hebben, want hij had het altijd ontzettend naar zijn zin op school en heeft er heel veel vriendjes.
Nu heb ik al meerdere keren een gesprek gehad met de juf van bijles en de IB'er van school.
Ik heb voorgesteld om zelf, na schooltijd, naar een remedial teacher te gaan, zodat hij toch de juiste extra hulp kan krijgen voor het rekenen.
Maar de school wil dat niet, vind dat niet goed en zeggen dat zij met deze bijles door willen blijven gaan.
Omdat dat handiger is qua communicatie tussen de juf van bijles en zijn eigen juf.
School vind/zegt dat hij gewoon moet doorzetten en dat het dan uiteindelijk wel goed komt.
Maar zij zien niet hoe hij thuis is, nadat hij weer bij die juf geweest is.
Zo verdrietig, echt een hoopje ellende. Terwijl hij altijd heel vrolijk en blij was.
Ik zie niet in hoe hij op deze manier, als hij er zo tegenop ziet, iets van de bijles kan opsteken.
Tijdens de gesprekken heb ik o.a. gevraagd of we op zijn minst een vaste dag kunnen afspreken waarop hij bijles heeft, zodat hij zich erop kan voorbereiden en hij niet iedere dag zenuwachtig in de klas zit, bang om weer uit de klas gehaald te worden.
Dit kan niet volgens school, want de (bijles)juf heeft nog meer kinderen die zij moet helpen, en 'het loopt zoals het loopt'.
Na de laatste extreme huilbui van mijn zoon, heb ik school gevraagd of het eventueel mogelijk is dat ik er (tijdelijk) bij kom zitten tijdens de bijles, op de achtergrond.
Zodat mijn zoontje zich misschien iets meer op zijn gemak voelt.
Maar dat vinden zij geen goed idee, want 'het komt vanzelf wel goed'.
Nou, dat denk ik dus niet. Weet ik wel zeker van niet.
Helaas is er geen andere bijles juf/RT'er op school, vandaar dat ik zelf, na schooltijd (zodat hij ook geen andere vakken hoeft te missen) naar een andere Remedial Teacher wilde gaan.
Maar dat mag dus niet van school. Ze hebben letterlijk gezegd dat zij mogen bepalen hoe/wanneer/van wie hij bijles krijgt, en dat wij als ouders daar niets over te zeggen hebben.
Dit is wat zij het beste voor hem vinden.
Ondertussen zie ik mijn kind met de dag ongelukkiger en onzekerder worden, en weet ik gewoon écht niet meer wat ik nog kan doen om hem te helpen.
Gesprekken tussen de bijles juf en hem/ons hebben weinig zin gehad, want volgens de juf is er niets aan de hand.
En mijn zoontje zegt dat wanneer ik erbij ben, ze wel aardig tegen hem doet, maar zodra ik er niet meer bij ben is ze weer 'boos'.
Of ze echt boos tegen hem doet weet ik natuurlijk niet, want ik ben er niet bij.
Maar hij ervaart het wel zo.
Nu is mijn vraag, na dit hele lange verhaal, aan jullie:
Weten jullie misschien hoe het nu echt zit met wat de school kan eisen en wat mijn rechten hierin zijn?
Is het echt zo dat de school kan bepalen waar en van wie hij bijles krijgt?
Of sta ik gewoon in mijn recht als ik zeg dat ik niet meer wil dat mijn zoon bijles krijgt van deze juf, of op school?
Volgens school heb ik hier namelijk niets over te zeggen.
Zodra ik over bijles bij een andere RT'er begin, gaan ze meteen in de aanval.
Volgende week heb ik weer een gesprek met de IB'er van school en de juf van bijles, om opnieuw te bespreken hoe het nu gaat.
Maar eigenlijk valt er weinig nieuws te bespreken, het gaat, grof gezegd, gewoon hartstikke kl*te.
Ik wil mijn zoon helpen en wil dat hij weer met plezier, en een veilig gevoel, naar school gaat.
Maar ik weet niet wat ik nog meer kan en mag doen..
Wie kan en wil mij helpen? :redface:

Het is een heel lang verhaal geworden, sorry hiervoor.
Ontzettend bedankt als je er een stukje van gelezen hebt. :redface:
B. 2009
A. 2013


Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 31 Mrt 2018 09:53

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Ach gossie, wat akelig. Wat moet je je daar ellendig bij voelen, als je je zoon zo verdrietig ziet.
Ik kan je niet helpen want ik weet niets van de regels in dit soort gevallen. Maar ik denk dat ik lak zou hebben aan de school en hun bijles en dat zelf zou regelen.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 31 Mrt 2018 09:55

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Awww. Ik heb er geen ervaring mee dus kan je niet echt helpen. Maar wat ontzettend sneu voor je zoontje. Kan me voorstellen dat je t hartverscheurend vind. Deels horen minder leuke dingen er soms bij en kun je dat aan hem uitleggen. Aan de andere kant, tis jullie kind en als jullie zien dat dit niet goed voor hem is dan zou ik meer op mijn strepen staan en stellend zijn. Ik denk dat je best tegen school mag zeggen “mijn zoon stopt met deze bijles en wij regelen zelf andere bijles voor hem”. End of discussion. Als zij niet eens mee kunnen gaan in de, relatief eenvoudige, wens om de dagen op z’n minst vooraf aan te kondigen.. dan is t volgens mij jullie goed recht zelf iets anders te regelen.
<<

Anoniem231

Bericht 31 Mrt 2018 10:14

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Ga op je strepen staan voor je grotere problemen krijgt met jouw zoon! Doe wat voor jullie goed voelt en anders de overkoepelende organisatie aanspreken. Dit is absoluut niet de bedoeling. En ga op zoek naar een externe rt-er.
<<

Anoniem248

Bericht 31 Mrt 2018 10:20

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Is een kindercoach misschien geen optie? Edit: of is dat juist een externe RT-er? En dan voorlopig even lekker je mond daarover houden op school? Ik snap dat het qua communicatie makkelijker is om alles binnen dezelfde school te houden maar ik krijg heel sterk het gevoel alsof zij beslissingen gaan nemen over jóúw kind terwijl ik denk, ho even, jij bent als ouder toch eindverantwoordelijk voor wat er met je kind gebeurt, en niet zij. Zeker als je er niet achter kunt staan en je zoon er zo onder lijdt. Dan snap ik niet waarom ze zo krampachtig door willen gaan.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 31 Mrt 2018 10:25

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Ach, wat een verdrietige situatie. Een ongelukkig, verdrietig kind is zo moeilijk om aan te moeten zien. Het moet ook vast pijn doen om hem elke ochtend toch weer naar school te moeten brengen. Ik weet er alles van helaas. Qua rechten weet ik het niet zeker, maar als ouders heb je eigenlijk altijd het laatste woord. Het is jullie kind, het zijn jullie beslissingen. Ik zou inderdaad aangeven dat jullie zelf op zoek gaan naar een RT'er. Dat de bijles op school niet meer wenselijk is omdat dit jullie kind overduidelijk geen goed doet. Dat als dit zo doorgaat hij waarschijnlijk een thuiszitter gaat worden. Iets wat zowel jullie als school niet wil. Doorgaan maakt het erger, kinderen kunnen schooltrauma's gaan ontwikkelen wat van kwaad tot erger gaat. Geen goed vooruitzicht voor de toekomst, want hij zal nog lange tijd naar school moeten natuurlijk. Dus, hoe moeilijk ook, op jullie strepen staan.
<<

Anoniem236

Bericht 31 Mrt 2018 10:27

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Ooh wat sneu zeg. Ik kan geen zinnig woord zorgen over rechten en plichten op school.
Maar ik zou dit per direct stoppen en anders misschien wel uitkijken naar een andere school. Een school die mijn kind een onveilig geeft en daar niets in wilt veranderen is in mijn ogen geen goede school.
Huilen, overgeven van de zenuwen, alleen maar zenuwachtig zijn op school, geen ruimte voor pauze, ik vind het echt extreem. Ik begrijp best dat een school het een en ander wil proberen en niet bij het eerste geluid van een kind dat iets niet leuk is hun beleid aan passen, maar dit gaat te ver.
<<

Anoniem244

Bericht 31 Mrt 2018 10:29

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Wat een verdrietig verhaal, dan breekt je moederhart toch.
Ik heb geen idee of school in hun recht staat, maar het lijkt mij dat de ouders er toch zeker ook iets over te zeggen en beslissen hebben.
Je hebt al heel veel dingen aangereikt bij school ook qua vaste dag / jij erbij etc.
Is er een directeur / overkoepelde organisatie met wie je hierover in gesprek ken gaan?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 31 Mrt 2018 15:11

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Geen idee wat officieel de rechten zijn maar ik zou heel duidelijk maken dat mijn kind per direct stopt met de bijles en zelf iemand zoeken. Ik vind dat sommige leerkrachten flink onderschatten hoeveel invloed dit soort dingen die op school gebeuren op een kind kunnen hebben. Natuurlijk horen ook niet leuke dingen erbij maar je kind elke avond overstuur in bed hebben liggen en niet meer naar school willen zijn geen dingen die erbij horen. Dat zou de school wel een stuk serieuzer mogen nemen dan ze nu doen.
2010 2012
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 31 Mrt 2018 16:25

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Ik ben leerkracht/intern begeleider. Advies: de aanval. Bekijken zij het even met hun geklets over dat zij mogen bepalen. Zij mogen niks bepalen, vanalles aanbieden maar niks verplichten. Jouw kind is ongelukkig, dat komt volgens jou door de bijles. Daar moet dus iets aan veranderen om te zien of dat helpt. Wil school dat niet? Dan niet meer naar bijles, dan mag een ander kind. Dat jij zelf dan hulp zoekt is mooi meegenomen, belangrijk ook voor zijn ontwikkeling. Geen gedoe over rechten en plichten hierin, tenzij je een oudercontract hebt getekend waar het in staat maar dan nog staat welbevinden altijd bovenaan. Je bent zijn moeder en niet gekke henkie. Als je hebt gedaan wat je hebt beschreven is dat meer dan genoeg en ligt de bal bij school. Misschien helpt een kleine interventie al zo goed dat de lucht geklaard raakt. Prima, wel samen optrekken voor het welbevinden van jouw kind.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 31 Mrt 2018 18:45

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Ik heb geen idee hoor over je rechten en plichten hierin. Maar iets in mij schreeuwt heel hard dat je toch echt baas bent over je eigen kind. Je stelt voor dan zelf met hem naar bijles te gaan buiten schooltijd. Ik zou hierin op mijn strepen gaan staan en gewoon doen. School is toch geen baas over jou kind? Ik hoop dat je zoon snel weer met plezier naar school kan gaan.
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 12 Apr 2018 10:49

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Ik werk zelf in een pr.aktijk voor l.eerproblemen en ik wil je even meegeven dat je altijd zelf een RTer mag inschakelen, ook buiten school om. School heeft geen recht om zich hiermee te bemoeien.
Zelf heb ik altijd veel contact met de leerkracht/IB om de bijles af te stemmen op wat er in de klas gebeurt. Dit verloopt altijd vrijwel vlekkeloos. Ze moeten hier dus wel open voor staan. Belang van kind staat voorop. Ik heb heel wat scholen en hun werkwijzen gezien, blijf op je strepen staan en als dat niet werkt zou ik op zoek gaan naar een andere school.

Sterkte met deze situatie. Het lijkt me vreselijk je kind zo te zien.
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 12 Apr 2018 10:49

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Je kunt overigens ook zelf een dyscalculie onderzoek laten doen he! Bij mijn praktijk overleggen we eerst met ouders of we denken aan dyscalculie, zo ja, dan kan gestart worden met een onderzoek. Het is helaas wel kostbaar.
<<

Anoniem231

Bericht 12 Apr 2018 12:42

Re: School vs. ouders. Wat zijn mijn rechten?

Hoe gaat het nu?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder