Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Motivatie ‘s avonds nog te werken

<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 04 Apr 2018 09:58

Motivatie ‘s avonds nog te werken

Ik wil er bijna een biecht van maken, want ik schaam me er voor. Het probleem is als volgt:
Ik vind het erg moeilijk om in de avond nog iets te doen voor mijn werk. Maar dit zou wel een goede gewoonte zijn en is eigenlijk ook gewoon nodig.
Ik werk in het VO en nakijken en voorbereiden lukt gewoon niet altijd hier op het werk.
Op mijn vrije dagen staan de kinderen, huishouden ect centraal. En als de kinderen dan op bed liggen en de afwas gedaan is.... ben ik erg moe en wil eigenlijk niks meer. Die stap om dan nog iets op te pakken is dan zo groot. (Als ik het zo opschrijf klinkt het stom, maar zo ervaar ik het nu eenmaal)
Heeft iemand tips of trucs?
(Ik vind mijn werk trouwens wel super leuk!)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 04 Apr 2018 10:07

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Zo gek vind ik dat niet, als je de rest van de tijd op je werk bent of bezig met de kinderen en het huishouden, en de avond is je enige vrije tijd. Ik denk dat de meeste mensen wel behoefte hebben aan een paar uur voor zichzelf en niet alleen maar werken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Ik vind het dus helemaal niet stom klinken. Is er geen enkele manier om toch wat meer tijd overdag te reserveren? Toch wat meer van het huishouden laten liggen en het aan het eind van de dag samen met je man doen, of vragen of hij een uurtje met de kinderen bezig is zodat jij even ongestoord kan werken?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11824

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Apr 2018 10:12

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Ik doe het niet. Ik heb dan geen huishouden met kinderen, maar ik ga dan op dagen dat ik later begin gewoon optijd naar mijn werk en ga dan nakijken of ik blijf wat langer op school. Thuis is thuis en werk is werk. Alleen rondom het einde van de periode wil ik nog wel eens thuis nakijken omdat ik dan met de deadline zit voordat magister sluit. In de tussenuren ga ik naar de docentenwerkplek en ik ga dan aan het werk. Proefwerken uitprinten etc.

Ik weet niet hoeveelste jaar het is dat je voor de klas staat, maar je gaat op den duur veel meer op basis van ervaring je lessen geven. Je weet hoe het moet en je weet ook waar de leerlingen veelal moeite mee hebben. Je springt hier dan meer op in. Dat geeft dan ook meer rust en dan hoef je voor je gevoel thuis niks meer te doen.

Ik weet niet welk vak je geeft en hoeveel verschillende klassen je hebt. Bij ons proberen ze vooral een docent zoveel mogelijk dezelfde klassen te geven. Zodat de voorbereidingstijd minder is. Je hoeft de les maar 1x voor te bereiden en die kan je in verschillende klassen geven.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Apr 2018 13:29

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Ik herken het wel uit mijn tijd als VO docent. Dat is ook gewoon pittig om dan als je net kunt ontspannen weer de motivatie te vinden om te gaan zitten werken.

Ik bleef zelf vaak wel een uurtje langer op school om het daar zsm te doen. Dan heb je een stok achter de deur en extra motivatie om zsm naar huis te kunnen. Maar met kinderen en opvang misschien niet helemaal haalbaar.

Zou het zodanig te verdelen zijn dat je bijv twee of drie avonden per week nog wat werk verricht en de overige avonden je rust kan pakken? Dus bijv op zondag, dinsdag en donderdag voorbereiden en nakijken. Zal misschien niet altijd haalbaar zijn qua proefwerken nakijken maar misschien voor 't grootste deel wel? Dat zal misschien al schelen zodat je wat meer structuur hebt.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 04 Apr 2018 18:21

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Als ik ergens tegenop zie, stel ik me een beloning in het vooruitzicht. Bijv. een serie kijken daarna. Misschien werkt dit voor jou ook? Ik denk dat het ook heel persoonlijk is; ik vind in de avonduren nog iets doen fijner dan einde van de middag (nadat ik al uren bezig ben geweest).
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 04 Apr 2018 21:08

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Bedankt voor jullie reacties!
Het is alleen al fijn om te lezen dat ik geen schaamte hoef te voelen.
Ik heb woensdag altijd een makkelijke dag wat koken enzo betreft, en heb nu dan ook echt nog kunnen werken. Ik heb de beloning ook op, een reepje milja heeft me goed geholpen!
Nu nog even verder kijken wat handige avonden zouden kunnen zijn. Het meeste probeer ik inderdaad op school te houden, maar dat gaat gewoon niet altijd.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 04 Apr 2018 23:45

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Is het ivm de kinderen geen optie om wat langer op school te blijven?

Ik snap wel dat je er 's avonds niet echt meer motivatie voor hebt. Zeker na het eten en nadat je de kinderen op bed hebt ben je gewoon moe. Ik doe juist vaak eerst even iets voor mezelf, voordat ik weer met mijn werk begin. Als ik om 19.30 klaar ben met eten, de afwas etc. ga ik om 20.00 weer aan het werk. Ik maak dan een lekkere kop gemberthee voor me, zet een muziekje op en kan er dan wel weer even tegen aan. En soms pak ik dan ook een glas wijn.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4390

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 05 Apr 2018 05:38

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Heel herkenbaar, ik ben ook docent VO en sinds mijn dochter er is, heb ik ook echt geen motivatie meer om thuis nog veel te doen in de avond. Ik offer altijd 1 of 2 dagen van elke schoolvakantie op om alvast flink voor te bereiden. Dagen dat dochter naar de opvang is, dan kan ik lekker doorwerken. Het scheelt al zoveel voor de weken erna, dat ik het echt niet zonde van de vakantie dagen vind. Misschien is dat ook iets voor jou? En verder blijf ik vaak ook een uurtje langer op school om dingen af te maken. Maar inmiddels heb ik er ook wel vrede mee dat niet meer alles perfect hoeft te zijn. Zonder voorbereiden lukt een les ook wel en nakijkwerk kan ook een paar dagen later. Hoe vaak hebben leerlingen hun huiswerk niet af? Dan mag je als docent ook wel eens iets minder hard je best doen :P
december 2016
juli 2019
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2654

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 05 Apr 2018 14:46

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Ik herken het heel erg, heb vaak s avonds echt geen puf meer om nog wat te doen.
En voel me ook schuldig, want ik word er zelf niet blij van om alles op de automatische piloot te doen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem249

Bericht 05 Apr 2018 14:57

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Ik blijf altijd net zo lang op kantoor zitten tot het af is (of redelijk af ;-), maar ik heb dan ook geen kinderen die opgehaald hoeven te worden. Ik vind het heel vervelend thuis nog dingen te moeten doen. Ik zit liever tot 22:00 uur op kantoor, dan dat ik thuis nog wat moet doen.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 11 Apr 2018 20:26

Re: Motivatie ‘s avonds nog te werken

Bedankt voor al jullie antwoorden!
Fijn dat ik niet de enige ben die dit lastig vind. (Hoewel het deze week verrassend goed gaat)
Marin welk vak heb jij gegeven? Engels zeker?
Niekske: dat in de vakantie 1 of 2 dagen werken heb ik ook geprobeerd en is erg fijn.
Ik blijf soms wat langer op school tot het af is, maar inderdaad lukt dat niet altijd vanwege een lange reistijd en de kinderen.
Bedankt en ik neem jullie tips mee!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers