Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Autisme topic

<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 10 Apr 2018 07:50

Re: Autisme topic

Pff gelukkig! Veel herkenbaarheid dus. FIjn, dat troost me een beetje.. sterkte, ook voor jullie! Liefs & een knuffel voor jullie ieder :hug:
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 11 Apr 2018 16:33

Re: Autisme topic

Ik kom me hier ook melden. We lopen al een tijdje bij het CJG voor L en gisteren kwam het voorstel om haar te testen op autisme. Ik weet alleen nog niet goed wat daar de meerwaarde van gaat zijn.
Dat er iets "anders" aan haar is weten we al 6,5 jaar. Vanaf de geboorte reageerde ze al anders als gemiddeld, toen al heel eenkennig.
Wij proberen al lang haar niet teveel prikkels te geven, haar zich terug te laten trekken als het even niet gaat enz.
We hebben alleen steeds meer het idee dat ze zichzelf in de weg zit en soms moeite heeft met de wereld om zich heen.

Wat kan ik me voorstellen van een test/onderzoek?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 24 Apr 2018 12:20

Re: Autisme topic

Hoe gaat het allemaal?

MrsMath; geen idee hoe zo'n test etc eruit ziet / in zijn werk gaat...
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 26 Apr 2018 23:07

Re: Autisme topic

MrsMath, een onderzoek bestond bij ons uit verschillende vragenlijsten voor ons en voor de docenten van T. Heel Uitgebreid, en sommige vragen lijken ontzettend op elkaar maar worden net anders gesteld. Volgens mij hadden we 2/3 formulieren gesloten vragen en een deel open. Daar konden we dieper ingaan op onze opvoeding, hoe we tegen bepaalde dingen aankeken, maar ook hoe zijn ontwikkeling als baby, kleuter enz. De docenten kregen lijsten vooral op school gericht ook gesloten en open. Onze T. kreeg een onderzoek bij de kinder psygoloog in de vorm van spelletjes. Hij vond dit erg leuk. De hoeveel vragenlijsten kunnen erg verschillen per behandelaar. Het traject na behandeling was vooral om hem bewust te maken van bepaalde sociale reacties en vaardigheden. Een spel wat hier ontzettend geholpen heeft tijdens de sessie is kikkerbecool. Waar ze allerlei rollenspellen aan gaan.

Hier gaat het goed! Afgelopen week kregen we te horen bij de psygoloog dat het traject gesloten wordt. Het gaat momenteel zo goed, dat het momenteel niet meer nodig is. Zij vond hem ontzettend gegroeid in zijn hele doen en laten. Mochten we in de toekomst toch weer behoefte krijgen om eens te praten, of gaat het naar ons gevoel niet goed dan kunnen we weer een afspraak maken of bellen. T. mag haar ook altijd bellen als hij ergens mee zit of hij niet zo lekker in zijn vel zit. Erg fijn. En oja YEX inmiddels mag hij sinds een paar dagen weer TV kijken, haha. Maar hij weet nu ook dat als hij de fout in gaat dat meteen klaar is voor die dag. Eigenlijk moet ik zeggen dat ik dat hele ding niet gemist hebt (wij kijken sowieso weinig tv), en dat ik er een veel leuker en creatiever kind voor terug kreeg. Maar ik snap ook dat het voor hem even tot rust komen is.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 27 Apr 2018 14:42

Re: Autisme topic

Fijn te lezen Munk! Hier gaat ook alles goed. TV straf (of eigenlijk schermtijd-straf) werkt hier ook goed. Ze heeft nu lezen ontdekt, samen met mij of alleen en dat werkt ook goed.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 11 Mei 2018 20:52

Re: Autisme topic

Fijn om te lezen dat het goed gaat bij iedereen. Ik baalde vorige week. Omdat we met dochter steeds naar het Z-H moesten voor wat anders dacht ik laat ik even horen hoe het met de verwijzing loopt. Wat blijkt die lag nog gewoon daar te liggen en was niet verstuurd... :wtf: ten tijde dat we daar waren zeiden ze het kan wel 3 maanden duren, ik moest toen nog 12 weken ongeveer. Maar ze zei ook dan ben je in ieder geval binnen. En nu moeten we dus onnodig langer wachten tot we daar terecht kunnen. Ben wel even flink pissig geweest. Dus we blijven maar afwachten wanneer we nu uiteindelijk bij het autistisch centrum terecht kunnen.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 27 Jul 2018 08:57

Re: Autisme topic

Ik up deze even.

Wij hebben binnenkort een intake met onze zoon om te kijken of hij getest moet worden. Ons vermoeden is heel sterk dat hij een aandoening heeft als een ass/adhd. Dit horen wij ook terug op school en op zwemles (zijn zwemjuf geeft ook de doelgroeplessen, dus veel ervaring). Hij is soms zo onbereikbaar. Zo overtuigd dat wat hij doet goed is etc.

Ook is hij heel nonchalant in zijn uitspraken. Zoals gisteren. Hij ging ranja pakken. "Je moet goed drinken, anders ga je dood". Op dat moment moppert zijn zus dat zij niet wil dat F. haar ranja maakt o.i.d. Vervolgens reageert F. "O, J. wil geen drinken. Nou ja, dan heeft ze pech. Dan gaat ze maar dood". En toen we twee weken geleden de kat in lieten slapen, maakte hij een opmerking in de trant van: "dat is pech, poes weg", terwijl de oudste in tranen in de auto zat. Soms eet hij als een hond zijn bord leeg. En zo kan ik nog wel even door gaan. Zijn gedrag vertoont sterke overeenkomsten met dat van zijn neef, die al een diagnose autisme heeft.

Ik ben heel benieuwd waar het heen gaat. Ik hoop dat we zijn leven in elk geval wat makkelijker kunnen maken, want soms zit hij zichzelf echt in de weg.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 28 Jul 2018 12:39

Re: Autisme topic

Marie, succes met het traject!

Hoe gaat het met de oudere kinderen en de vakantie? Zijn ze veel uit hun doen? Hier gaat het goed, op wat gekibbel tussen de meiden na. De een wil dat niet de ander dat niet, weinig slaap door de warmte natuurlijk ook nog, maar wel zijn we de oudste (eigen ook de middelste dus meteen:P) goed aan het voorbereiden dat we over een paar weken op vakantie gaan naar Zuid-Frankrijk (we rijden de heen weg in 2 dagen) dus dat het een lange reis gaat worden. Voor alsnog begrijpt ze het en zie zelf ook nog tot op heden geen hele rare obstakels voorbij komen..
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 19 Aug 2018 21:32

Re: Autisme topic

Hoe gaat het nu met iedereen zo in de vakantie? Het complete ritme is ver te zoeken waardoor er hier alleen maar meer onrust nu komt.

Wij zitten nu midden in de onderzoeken. De kennismaking gehad, vorige week heeft T de eerste testjes gedaan kwam iemand hem filmen tijdens zijn spel. Komende woensdag hebben we weer een afspraak staan mag hij weer spelen deze keer mogen wij als ouder er niet bij zijn. Dan na de vakantie komt iemand bij ons thuis observeren en filmen. Daarna nog een school observatie en dan krijgen wij al de uitslag. Ineens gaat het nu in een vliegende vaart.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 25 Sep 2018 17:17

Re: Autisme topic

Hoe gaat het Silver? Zijn de uitslagen al bekend?
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 25 Sep 2018 20:05

Re: Autisme topic

L wordt deze week onderzocht, ik ben benieuwd!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 25 Sep 2018 21:29

Re: Autisme topic

Succes!
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 26 Sep 2018 12:25

Re: Autisme topic

Spannend MrsMath, succes!

Wij zitten nu in het traject. F. heeft nu een afspraak in zijn eentje gehad en we hebben het oudergesprek gehad. Volgende week hebben wij een gezinsonderzoek met observatie, dan gaan ze observeren hoe hij is in zijn spel etc. Dan hebben we 22 oktober een adviesgesprek. Mogelijk volgt dan nog een observatie op school.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 29 Sep 2018 03:45

Re: Autisme topic

Na die spelobservatie zijn nog een paar observaties geweest. De Thuisobservatie en schoolobservatie. Het adviesgesprek stond gepland voor afgelopen dinsdag. Maar uiteindelijk kreeg ik bericht dat ze meer tijd cq onderzoek willen doen om echt vast te kunnen stellen of T wel ASS heeft. Nu is het adviesgesprek verplaatst naar 9 okt. Toch ook wel weer snel.

Vorige week kwam er een klasgenootje spelen. Maar vroeg al vrij snel wanneer zijn moeder hem kwam halen. Hij vond het niet zo leuk. Maar T deed ook niet leuk. Hij was veel te druk overdreven grappig, wat niet grappig was, en werd ook erg wild. Dit gedrag vertoont ie alleen de laatste tijd meerdere keren per dag ook met zijn zusje die nu gewoon alles kopieert wat het erg vermoeiend maakt. Wij zeggen stop hou op maar ze kijken elkaar aan en gaan gewoon door.

Succes met de onderzoeken mrsMath en Marie
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 29 Sep 2018 08:28

Re: Autisme topic

Dit is zo herkenbaar Silver! Wij weten sinds een paar maanden dat mijn zoon ASS heeft, en speelafspraakjes zijn lastig voor hem. Nu speelt hij niet veel met kinderen, omdat hij weinig aansluiting heeft, maar als er dan een kindje komt spelen, doet hij ook zo druk en wild. Wat bij ons helpt is dat we 's ochtends al bespreken wat hij kan gaan spelen als dat kindje komt. En ik hou het ook altijd kort, maximaal 2 uurtjes. Kinderfeestjes vind ik moeilijker, die heeft hij niet veel, maar dan is hij helemaal niet te houden. Meestal vertel ik wel tegen de ouders dat hij het spannend vindt en daarom zo wild doet. En ik vraag wat ze gaan doen, zodat ik dat met hem kan bespreken van tevoren.
<<

Sapphire

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 16 Mei 2017 09:53

Bericht 29 Sep 2018 09:24

Re: Autisme topic

Herkenbare dingen lees ik. Hier een zoon met ASS.

Ik weet niet of het hier al een keer genoemd is en in hoeverre daar behoefte aan is, maar ik vond de lezing van ‘geef me de 5’ heel fijn om meer inzicht te krijgen in ASS.
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 29 Sep 2018 20:24

Re: Autisme topic

Sapphire schreef:Herkenbare dingen lees ik. Hier een zoon met ASS.

Ik weet niet of het hier al een keer genoemd is en in hoeverre daar behoefte aan is, maar ik vond de lezing van ‘geef me de 5’ heel fijn om meer inzicht te krijgen in ASS.


Die vond ik ook heel fijn! Ik ga binnenkort naar het vervolg, de aanpak.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 02 Okt 2018 13:38

Re: Autisme topic

Voor de meisjes-mama en ASS. Hoelang duurde jullie onderzoek? Omdat het bij meisjes lastiger vast te stellen is...
Het advies van onze CJG Consulent is om toch dit traject in te gaan, ook omdat het zo lastig vast te stellen is dus en best lang kan duren...
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 03 Okt 2018 18:25

Re: Autisme topic

Ik had laatst een heel verhaal getypt, maar er ging iets mis bij het plaatsen.

Hier gaat alles goed. De zomervakantie was heerlijk, maar het begin van het nieuwe schooljaar was pittig. T. kreeg ontzettend veel prikkels en ze begonnen groep 5 met herhaling van groep 4. Saai, makkelijk, niet leuk. Maar de juffen wilde nog niet aan levelwerken beginnen omdat hij eerst in een schrift moest leren werken. In T. zijn geval een ramp (nog steeds). Maar nu komt gelukkig ook het levelwerk in zicht, hopelijk krijgt hij dan weer plezier in. Komende vrijdag hebben de levelwerkkinderen de introductie zodat ze na de herfstvakantie kunnen starten.


Daarnaast was het pittig omdat T. en ik in de eerste weken van school ook ontzettend botste met elkaar. Complimenten voor mijn man, die alles zo rustig kan benaderen en in perspectief kan zien. Die liet mij ook aanzien, dat ik zelf ook een aandeel heb en ik sommige situaties anders moet aanvliegen. Ik blijf soms in mijn boosheid, gekwetstheid en verdriet te lang hangen waardoor we wat er gebeurd is niet makkelijk af kunnen sluiten. En het werkt, het is weer gezellig. En hij houd zich aan de afspraken. Ik voel me eindelijk sinds vorige week geen moppermoeder.

Daarnaast gaan we ook aan de klas vertellen wat T heeft d.m.v. brainbloxs. We hopen dat T. daardoor meer geaccepteerd wordt en ze voor elkaar gaan opkomen. We hebben nog een beetje onze twijfel of we dat in dit stadium moeten doorzetten, het is toch een lastige klas. De juf denkt dat het juist kan helpen in deze klas.


YEX Ik denk dat een goede psycholoog daar echt wel doorheen kan prikken met de juiste vragen of opdrachten. Bij meisjes valt er juist moeilijker doorheen te prikken omdat ze zich sociaal meer naar de situatie kunnen vormen en dus minder opvallen met hun ASS symptomen. Ik zou het advies opvolgen en het gewoon proberen. Y, heeft geen last van de onderzoeken, die zijn vaak alleen maar heel leuk en je kan er alleen maar wijzer van worden.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 03 Okt 2018 19:32

Re: Autisme topic

Bedank Munk! Word vervolgd dus :)
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 05 Okt 2018 09:50

Re: Autisme topic

Dot, Dankje voor je reactie. Wat fijn dat T niet de enige is die dus zo druk is met speelafspraken. Soms zit ik echt met vraagtekens van waar komt dit vandaan. Op kinderfeestjes wordt hij tot nu toe niet uitgenodigd. Wel sneu voor hem. Ik voel de teleurstelling ook wel als de andere jongens wel met een envelop blij lopen.
Vaak worden die speelafspraken op school al gemaakt dus kan hem dan helaas niet goed voorbereiden.

Sapphire, ik heb even gegoogeld naar dat geef mij de 5. Is alleen pas ergens in maart hier in de buurt.

YEX, je bedoelt het onderzoek traject of heb je dat allemaal al doorgelopen?

Munk, pittig begin van het schooljaar voor jullie, super dat je man weer de rust in het gezin kan creëren.
Hoe ga je dat aanpakken om het de klas te vertellen? Door middel van een soort van spreekbeurt?

Wij zitten nog steeds in de onzekerheid van wat is er nou met T. De afspraak van 9 okt is alweer verplaatst. Deze keer naar 15 okt. Hopelijk weten we dan echt wat er is.
Het begint vreselijk aan mij vreten, merk ook steeds meer pestgedrag bij de klasgenootjes. De juf spreekt haar irritatie over dat hij slecht hoort luidop tegen een andere moeder waar ik 2 meter vanaf sta. En steeds meer negatieve situaties. Andere juf trekt hem in alles voor geeft alle aandacht aan hem terwijl er nog 3 kindjes tegelijk in de klas komen. Alles stapelt op. We twijfelden altijd al aan deze enige school in het dorp. Maar de deur naar de andere school wordt wel steeds meer voor ons geopend. Ondanks dat het in een ander dorp is 6km verderop is.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 13 Dec 2018 11:51

Re: Autisme topic

Na het een paar keer verplaatst te hebben. Hebben wij eind okt de voorlopige uitslag gekregen. Hij krijgt het voordeel van de twijfel. Maar er is meer onderzoek nodig om echt vast te kunnen stellen of het echt om autisme gaat. Hij heeft een verbaal laag IQ van 81 kan zich mondeling niet goed onder woorden brengen, is traag van begrip. En heeft een preforaal hoog IQ 112. Wat een normaal gemiddeld IQ maakt. Maar niet reeel. Vandaag het voordeel van de twijfel.
Sinds afgelopen maandag zijn we geswitched van school. De juffen werkten niet mee. Laten hem bijv in 3 dagen een lampion in elkaar prutsen terwijl hij juist meer tijd nodig heeft. En dit ook gezegd. Heeft totaal geen aansluiting met de groep etc. Het is een gevlieg. Maar een kind dat geen plezier in school heeft is ook niet fijn. En nu kont hij weer thuis met hele verhalen en allemaal enthousiasme. :)
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 27 Dec 2018 12:44

Re: Autisme topic

Wat goed dat jullie die switch hebben gedaan silver. Ik hoop voor jullie dat een nieuwe start positief gaat uitpakken in het nieuwe jaar.

Hier ook alles goed. T. Heeft een spreekbeurt gehouden voor de klas samen met zijn kinderpsyg over hoe dat gaat in zijn hoofd zodat de klas wat meer rekening kan houden. Dat heeft veel goeds losgemaakt. Hij wordt nu goed geaccepteerd en ze komen voor elkaar op. Hopelijk blijft dat zo. We hebben ook het voorbereidend gesprek gehad over het mdo samen met zijn leerkrachten en de orthop. Het gaat zeer goed met hem. Hij krijgt op alle vlakken momenteel extra uitdaging (levelwerk) om hem te blijven stimuleren. En hij wordt steeds meer opgenomen in de groep. We glimmen van trots. Eindelijk na alles hele positieve gesprekken.

Niet quoten svp.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Nov 2019 23:46

Re: Autisme topic

Hoe is het met iedereen?

Vorig jaar zei ik nog hij kreeg het voordeel van de twijfel. Vandaag hebben we het advies gesprek gehad na aanleiding van alle onderzoeken die ze opnieuw hebben uitgevoerd ivm de nieuwe school etc. Hij heeft zeer zeker een heleboel kenmerken van ASS. Dus het is nu wel echt te zeggen dat T autisme heeft. Voor mijn vriend kwam het hard aan, en ik zag het toch wel een beetje aankomen. Hier komt binnen nu en 3-4 weken een kleintje erbij wat spanning geeft, daardoor heb ik het hele sinterklaas gedoe ook meer naar voren gehaald wat ook weer extra spanning geeft. Hij weet zich nu op sommige momenten geen houding te geven helaas. Maar gelukkig worden wij daarin goed begeleidt. Nu hebben we volgende week donderdag het begeleidend gesprek op school met de IB’er erbij om te kijken hoe ze het zo aangenaam mogelijk voor hunzelf en voor T kunnen maken dat hij zich wel verder goed kan ontwikkelen en met name op school.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 27 Mei 2020 21:17

Re: Autisme topic

Pompoen, al een oud topic, maar misschien ook interessant
L 7-10-2011
N 23-5-2013
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers