Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moederkloek

<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 10 Apr 2018 15:12

Re: Moederkloek

Haha nee lekker boeiend ook, Marin.

Kom eraan, Geel :D.

Sam snap wel dat je het niet perse als een compliment opvat maar ik zou denk ik ook wel zoiets tegen iemand kunnen zeggen die altijd goed voor iedereen zorgt etc. Alleen het woord moederkloek zou ik dan niet zo snel gebruiken. Meer iets van "ja maar jij bent de moeder van de groep". Degene die die zorgende taken bij ons altijd oppakt is ook de enige moeder dus ik heb makkelijk praten :').

Bij het woord moederkloek moet ik trouwens aan Willemijn van Gooische Vrouwen denken.
Afbeelding
<<

Geel

Bericht 10 Apr 2018 15:12

Re: Moederkloek

Ja, dat vind ik ook het resultaat van dit topic: de definitie kan zó veel kanten op, dat iedereen het wel of niet kan zijn, maar net hoe je ernaar kijkt. Ik ban dit woord uit m’n vocabulaire.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 10 Apr 2018 15:12

Re: Moederkloek

HollyGolightly schreef:Ik ben echt een moederklok. Ik wil elke vrije minuut bij mijn kinderen zijn. En ik vind het geen enkel probleem mijn leven in teken van de kinderen te zetten. Activiteiten, vakanties, wensen alles heb ik aangepast aan mijn kinderen. Ik vind dat niet erg. Jonge kinderen is maar zo'n korte fase in je leven. Die tijd komt niet meer terug. En ze zijn zo groot. Ik wil er in de tijd dat ik vrij ben met volle teugen van genieten. Ik ben ook blij dat ik het allemaal mee mag maken. En reizen, uiteten, een marathon lopen (hahahaha!), kan ook allemaal wel als ze groter zijn.

Ik ben helemaal geen moedertype in andere gezelschappen. Ik ben denk ik ook geen stereotype moederkloek. Ik moeder ook niet over anderen. Ik ben ook niet heel zorgzaam. En ik word ook niet de meeste betrokken en actieve moeder op school. Of een moeder die de mooiste traktaties maakt. Ik ben ook een werkende moeder.


Voor mijn gevoel ben je dan dus niet zo'n moederkloek. Voor je eigen kinderen heb je alles over, en blijk je dat ook helemaal niet erg te vinden (misschien voel je je daarom wel een moederkloek? Omdat je dat niet verwacht had?). Maar je bent niet zorgzaam zeg je, andere kindjes zoeken je niet op, en jij zoekt hen niet op. Naar mijn idee hebben moederkloeken dus juist wel zo'n aura van: 'kom allemaal bij me knuffelen' - om zich heen. Mensen die het oprecht leuk vinden om op andermans kinderen te passen, die het oprecht leuk vinden andere kinderen dan die van zichzelf om zich heen te hebben. Vrouwen die na het krijgen van kinderen inzien dat dat hun hoogste doel is, dat dat is wat ze het liefst willen, en nadat de kinderen naar de basisschool gaan ook niet weer gaan werken, maar bijvoorbeeld gastouder worden, voor gaan lezen in de bieb, en er dus sowieso zijn met een koekje en met thee na schooltijd. Etc. Dat is wat mij betreft een moederkloek.

Moederkloeken kunnen ook heel goed, en authentiek, koken, naaien, weten allerlei handige trucjes wb kinderen of in het huishouden, kunnen alle ballen hooghouden etc. Vind ik :) Lijkt mij fantastisch. Ik heb vaak gezegd dat het me zo fijn lijkt om werlgerelateerd geen of minder ambitie te hebben...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2018 15:15

Re: Moederkloek

Ja ik ben de Zora definitie.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Apr 2018 15:17

Re: Moederkloek

Ha, nee dan ben ik geen moederkloek. Hoe het komt dat ik me toch een moederkloek voel? Omdat mijn hele leven in teken staat van mijn kinderen. En ik verder ook niet meer zoveel hoef. Alles is goed zo. Dus het moeder zijn, vind ik het meest belangrijk. De rest is erg ondergeschikt.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Apr 2018 15:19

Re: Moederkloek

Maar ja, in jouw moederkloek definitie kan je alleen maar lekker moederkloeken als je een werkende man hebt. Ik ben ook kostwinner. En een moederkloek wil vast ook dat haar kinderen wel alle kansen hebben. En sommige kansen zijn kostbaar. Ik wil naast mijn werk best lekker authentiek bezig zijn, koken, naaien en ik ga ook regelmatig naar de bieb. Maar om drie kinderen groot te brengen, zal er ook (door iemand) gewerkt moeten worden. En voorlezen op school brengt geen brood op de plank.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 10 Apr 2018 15:23

Re: Moederkloek

Ik echt wel. Ben minder gaan werken en buiten werk breng ik haar eigenlijk niet naar de oppas. Ik leg haar liever zelf op bed dan dat ik hippe dingen ga doe in de avond. Logeren gebeurt voorlopig niet en mijn dagschena wordt bepaald door haar. Mijn hobby's zijn babygerelateerd en sociaal doen zonder haar mee te nemen voelt een beetje gek.
Ik voel me hier goed bij, al had ik dit vooraf niet verwacht. Hoewel het een negatieve bijklank heeft zou ik er geen moeite mee hebben als ik zo genoemd werd. Het voelt voor mij zo goed, dat ik er niet veel mee kan als anderen er iets van vinden.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 10 Apr 2018 15:24

Re: Moederkloek

HollyGolightly schreef:Maar ja, in jouw moederkloek definitie kan je alleen maar lekker moederkloeken als je een werkende man hebt. Ik ben ook kostwinner. En een moederkloek wil vast ook dat haar kinderen wel alle kansen hebben. En sommige kansen zijn kostbaar. Ik wil naast mijn werk best lekker authentiek bezig zijn, koken, naaien en ik ga ook regelmatig naar de bieb. Maar om drie kinderen groot te brengen, zal er ook (door iemand) gewerkt moeten worden. En voorlezen op school brengt geen brood op de plank.


Ligt er aan in wat voor hoedanigheid je dat doet :smile: . Maar verder eens ja.

Haha, Nan, zijn activiteiten in de avond perse hip?
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 10 Apr 2018 15:27

Re: Moederkloek

Volgens mij wordt s avonds op de bank hangen wel als onhip gezien. Dan zie ik de deur uitgaan voor activiteiten wel als hippe tegenhanger.
<<

Anoniem231

Bericht 10 Apr 2018 15:27

Re: Moederkloek

Ja ik ben een echte moederkloek en ben er trots op!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Apr 2018 15:34

Re: Moederkloek

Harrison schreef:Ik wil nu wel even tegen een grote boezem liggen en een dutje doen :D.


We hadden net best lepeltje lepeltje een dutje in de zon kunnen doen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11396

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 10 Apr 2018 15:43

Re: Moederkloek

Ik kan nooit een echte moederkloek worden zonder grote boezem, meeeh! :nopompom:

Ik vind het lastig. Ik zorg graag voor V, de dagen met haar draaien ook om haar. Maar daarbuiten...ze gaat vaak uit logeren zodat wij hippe (ik moest erg lachen om nan) dingen kunnen doen zoals sporten, werken. Overigens zou ze niet zo vaak uit logeren gaan als we gemerkt hadden dat zij er last van heeft, maar dat heeft ze niet.

Onze vakanties, weekendjes weg, etc draaien wel om haar.

Kinderen komen makkelijk naar mij toe en ik maak makkelijk contact met ze. Dus in die zin weer wel. Iedereen vond mij ook echt een mama voor ik zwanger was en nu ook nog. Ik ben zorgzaam, etc.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem249

Bericht 10 Apr 2018 15:45

Re: Moederkloek

Mijn definitie van moederkloek is een negatieve. Ik kan namelijk in een winkel weleens zeggen " oh bah nee in deze broek word ik een echte moederkloek".
Zo iemand die alleen maar over kinderen kan praten, een hele duidelijke mening heeft over alles qua opvoeding (my way or the highway type), heel verantwoord, kids krijgen nooit een snoepje, zit altijd thuis met thee en een koekje, heeft geen eigen leven of vriendinnen meer. En draagt dus ook makkelijke kleding en heeft een verwilderd kort geknipt kapsel, want who cares about mummy? T gaat alleen maar om de kids.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Apr 2018 15:54

Re: Moederkloek

Claire**** schreef:Mijn definitie van moederkloek is een negatieve. Ik kan namelijk in een winkel weleens zeggen " oh bah nee in deze broek word ik een echte moederkloek".
Zo iemand die alleen maar over kinderen kan praten, een hele duidelijke mening heeft over alles qua opvoeding (my way or the highway type), heel verantwoord, kids krijgen nooit een snoepje, zit altijd thuis met thee en een koekje, heeft geen eigen leven of vriendinnen meer. En draagt dus ook makkelijke kleding en heeft een verwilderd kort geknipt kapsel, want who cares about mummy? T gaat alleen maar om de kids.


Volgens mij is de periode van korte makkelijke haren voorbij. Ik ken en zie ze niet meer. De vrouwen die moeder worden en hun haren afknippen. Ik weet wel wat je met moederkloekkleren bedoelt. Denk ik.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 10 Apr 2018 16:41

Re: Moederkloek

Volgens mij ben ik best wel een moederkloek en dat vind ik ook totaal geen probleem. Ik werk niet en mijn leven draait voor 99,9% om de kinderen.
En ik voldoe ook behoorlijk aan het stereotype dat hier geschetst wordt: bakfiets, wollen kleding voor de kinderen, breien, naaien, draagdoeken, lang bv geven, wasbare luiers, samen slapen, helpen op school, altijd volle bak met vriendinnetjes... Ohw en redelijk grote boezem :laughcry:
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem249

Bericht 10 Apr 2018 16:45

Re: Moederkloek

Fiwen schreef:Volgens mij ben ik best wel een moederkloek en dat vind ik ook totaal geen probleem. Ik werk niet en mijn leven draait voor 99,9% om de kinderen.
En ik voldoe ook behoorlijk aan het stereotype dat hier geschetst wordt: bakfiets, wollen kleding voor de kinderen, breien, naaien, draagdoeken, lang bv geven, wasbare luiers, samen slapen, helpen op school, altijd volle bak met vriendinnetjes... Ohw en redelijk grote boezem :laughcry:
hahaha vooral die grote boezem!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 10 Apr 2018 16:45

Re: Moederkloek

Haha! Mooi dat die boezem nu een maatstaf is geworden.
Hou op hoor Lady, ook nog in het zonnetje?!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Apr 2018 17:15

Re: Moederkloek

Harrison schreef:Haha! Mooi dat die boezem nu een maatstaf is geworden.
Hou op hoor Lady, ook nog in het zonnetje?!

Ja joh, vet mooi weer hier. En een grote, zwangere boezem :thumbup: .
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem243

Bericht 10 Apr 2018 17:46

Re: Moederkloek

Nee, in geen van de hier genoemde betekenissen van het woord ben ik een moederkloek. Zo ben ik niet verzorgend en heb ik een kleine cupmaat. :razz: Je zou je bijna afvragen waarom ik kinderen heb :wink:

Ik heb trouwens ook de Gooische Vrouwen associatie bij het woord. Een verzorgend, huiselijk, warm type met grote boezem, haha.
<<

ChiQ

Bericht 10 Apr 2018 18:38

Re: Moederkloek

Ik absoluut niet, ik ben moeder maar moeder zijn is niet alles wat mij omschrijft. Ik ben nog veel meer naast het moeser zijn. Mensen bijv op werk, vinden het zó bizar als ik zeg dat ik moeder ben. Ik vind moeder zijn iets ontastbaars hebben. Je kan het moederschap niet omschrijven, en de intuitie die je erbij krijgt ook niet.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers