Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tuinplannen 2018

<<

Anoniem272

Bericht 28 Mrt 2018 17:13

Re: Tuinplannen 2018

Julia, wat leuk dat jullie ook van tegels naar meer groen willen. Gaan jullie het zelf doen?

Sophie, dat is inderdaad de oprit van die buurvrouw. Met de buren aan de andere kant (waarmee we twee onder één kap wonen) kunnen we wel heel goed opschieten.

De boze buurvrouw is een wat oudere dame die niet zo blij is met rigoureuze veranderingen. Ze is bang dat de nieuwe fietsenstalling licht wegneemt voor haar en ze voelt zich ingesloten, omdat de buren aan de andere kant ook al een schutting hebben geplaatst waar ze het niet mee eens was. Het is ook wel sneu voor haar.

Maar nu moeten de kinderen met hun fietsen, stepjes etc. altijd van de schuur de hele tuin door naar voren, en dan heeft ze last van het geluid van die wieltjes over de klinkers in de achtertuin. Dat geluid weerkaatst nogal. Haar honden gaan dan steeds blaffen. Met onze nieuwe tuin is dat verholpen, dan zetten we de stepjes achter de poort in de nieuwe fietsenstalling en hoeven de kinderen niet meer vlak langs haar achtertuin en honden te steppen.

Ach, het zal wel nooit goed zijn.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Mrt 2018 18:08

Re: Tuinplannen 2018

Wat een mooi ontwerp zeg Filoria! Zolang de schutting op jullie erf staat (en dus niet op of over de erfgrens) zitten jullie waarschijnlijk wel goed, te zij er specifieke afspraken in het koopcontract staan. Je moet ook even checken of het allemaal vergunningvrij mag, maar zo te zien is het de achterkant van het huis dus dat moet geen probleem zijn.
Haar is de ingang van de fietsenschuur? Jullie hoeven toch niet over haar oprit om daar te komen?

♥♥
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 28 Mrt 2018 19:10

Re: Tuinplannen 2018

Wat een mooi plan Filoria! Best grote tuin ook!

Nou, deze troosteloze bende is dus van ons:

Afbeelding

Afbeelding

Het linkerdeel, op de laatste foto willen we eruit hebben. De flagstones zitten in 10 cm diep beton, dat is de voornaamste reden dat we het uitbesteden. Afvoer daarvan, gereedschap huren is ook niet gratis, dus geld ging het toch kosten. De boom in het midden blijft staan, daar zijn we wel heel gelukkig mee. Hij houdt de tuin mugvrij en is bebladerd wanneer het warm is en geeft dan precies schaduw op de juiste plekken. Daar is over nagedacht door de vorige bewoners.
Er komt dus gras en links achterin een tuinhuisje. De indeling houden we verder hetzelfde, want die is best handig verder.

Ik wil toch ook even laten zien hoe onze tuin er in de zomer uitziet, bij voorgaande foto's heb je al snel zoiets van "ik snap dat ze het opknappen". Het is best een mooie tuin, maar gewoon minder praktisch met een kind.

Afbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 28 Mrt 2018 19:27

Re: Tuinplannen 2018

Elliot, klopt we hoeven niet over de erfgrens. Bedankt voor het meedenken! Koopcontract is een goeie om even te checken. Ons huis is gekocht, maar volgens mij huurt zij haar huis. Dan heeft ze minder inspraak hè?

Nan, wat een avontuurlijke tuin. Op de zomerfoto ziet het er inderdaad gezelliger uit dan op de recente foto's. Maar ik snap heel goed dat je er wat aan wilt doen. Ben benieuwd naar de 'na-foto's' straks.

Ook naar die van Liadan!
<<

Anoniem247

Bericht 28 Mrt 2018 21:28

Re: Tuinplannen 2018

Nan jouw achtertuin en mijn voortuin zijn nu echt een match samen. Ik snap wat je bedoeld met troosteloze bende. Al noem ik onze tuin meer een oerwoud :laughcry:

Mooi Filoria! Hebben jullie meerdere bedrijven offertes/ontwerpen laten maken of het bij eentje gehouden?
<<

Anoniem306

Bericht 29 Mrt 2018 05:44

Re: Tuinplannen 2018

Filoria, we het idd zelf doen. We hebben geen geld om het in 1 keer aan te pakken, dus doen we het beetje bij beetje. We gaan eerst aan 1 kant de schutting vervangen, want die staat nu scheef. Schutting heeft de storm begin dit prima overleefd, alleen de zuidwester wind was toch te veel.

Nan ik vind tuinen in de winter vaak wat troosteloos uitzien. Laatste plaatje ziet het er mooi uit, lekker groen.
<<

Anoniem244

Bericht 29 Mrt 2018 13:45

Re: Tuinplannen 2018

Wij zijn vorig jaar begonnen met de tuin

Dit was de tuin
Afbeelding
Afbeelding

Tussendoor
Afbeelding

Het is nu zo
Afbeelding

Links waar nu de tuinset staat komt een steigerhouten hoekbank
Alleen de achterkant van de tuin is al klaar, de rest gaat nog aangepast worden
Het terras aan de kant van het huis moet nog betegeld worden (andere tegels dan er nu liggen) en dan komt daar de tuinset dan komt er een pad van dat stuk terras naar het terras aan de achterkant.
En in het midden wordt groen / tuin / struikjes / eventueel een boom en een watervalletje of iets met water :)
Er staan al wat stekjes in de tuin.

Druivenstekjes
Afbeelding

Aan de kant van het huis komt nog een pallet te hangen voor kruiden
<<

theelepel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 102

Geregistreerd: 28 Sep 2013 11:11

Bericht 29 Mrt 2018 15:55

Re: Tuinplannen 2018

Wow Radler: wat mooi geworden! eerst dacht ik 'wat jammer dat die grote schuur weg is' , tot ik die laatste foto zag, veel mooier nu
<<

Anoniem244

Bericht 29 Mrt 2018 17:35

Re: Tuinplannen 2018

Ja de schuur was idd erg groot, maar stond niet tactisch en snoepte veel tuin weg, ook kon de auto er niet in (door het smalle straatje er achter kon je de draai niet maken)
De schuur had ook asbestplaten dus die moesten er sowieso af, daar zijn gele pakken voor gekomen ;-)

Nu alle tuingrenzen benut waardoor de schuur nu tactischer staat en ook de auto er in kan.
De zolder is nu ook groter. Hebben ook veel meer tuin nu.
<<

Anoniem244

Bericht 01 Apr 2018 15:56

Re: Tuinplannen 2018

*
Laatst gewijzigd door Anoniem244 op 31 Dec 2018 13:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem306

Bericht 01 Apr 2018 18:21

Re: Tuinplannen 2018

Super leuk die bakken voor de kruiden Radler. Heb je die zelf gemaakt?

Wij zijn gisteren begonnen in de voortuin met het verwijderen van de oude struiken. Alleen toen kwamen we erachter dat onder de aarde nog een laag klinkers ligt. De vorige bewoners hebben de klinkers blijkbaar laten liggen en daarover plastic en aarde gegooid :palm: . Dus we moeten nu de aarde eruit scheppen, klinkers verwijderen en nieuwe aarde er weer ingooien. Project voor aankomende week en weekend.
<<

Sapphire

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 16 Mei 2017 09:53

Bericht 01 Apr 2018 18:54

Re: Tuinplannen 2018

@Filoria: voor zover ik het op basis van je tekening en hetgeen je schrijft kan beoordelen, denk ik dat je voor de berging geen vergunning nodig hebt. (het lijkt te gaan om een bijbehorend bouwwerk in achtererfgebied) En in dat geval kan de buurvrouw er juridisch weinig van vinden. Je zou het eventueel kunnen voorleggen aan de afdeling bouwen en wonen (of vergunningverlening) van je gemeente. Zij kunnen dan toetsen of je een vergunning nodig hebt. Sommige gemeenten vragen wel leges voor een dergelijk vooroverleg. Succes!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 01 Apr 2018 20:58

Re: Tuinplannen 2018

Zie hier wanneer je een bouwvergunning hebt bij bijv een uitbouw, veranda, berging etc. https://www.bestemmingsplanbezwaar.nl/b ... ij-bouwen/ . Komt er een beetje op neer dat 70% bebouwd mag zijn.
<<

Sapphire

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 16 Mei 2017 09:53

Bericht 01 Apr 2018 21:33

Re: Tuinplannen 2018

@ Fred: de eisen waar dit artikel betrekking op heeft, gelden in het geval het te plaatsen bijbehorend bouwwerk meer dan 4 meter van het hoofdgebouw (in dit geval de woning) is gelegen.

Dat is hier niet het geval, de berging grenst aan de woning. En dan gelden de volgende eisen voor vergunningsvrij kunnen bouwen:
- in achtererfgebied;
niet hoger dan:
1°. 5 m,
2°. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en
3°. het hoofdgebouw.
<<

Anoniem244

Bericht 01 Apr 2018 22:00

Re: Tuinplannen 2018

*
Laatst gewijzigd door Anoniem244 op 31 Dec 2018 13:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem336

Bericht 02 Apr 2018 12:54

Re: Tuinplannen 2018

Volgens mij hebben wij een soortgelijke tegel in de tuin...60x60 en loeizwaar :)
Ook dat grijs en oranje/bruin gemêleerd.
Leuk om dat verschil te zien, voor en na. En wat een fijne chillplek daar in de rechterhoek!

Ben even aan het uitrusten van het sjouwen van de basalt split. Man is de tegels aan het leggen waar de u-blokken op moeten staan. Hopelijk vd week een haag uitzieken voor achter de plek waar de buitenkeuken moet komen.
Heb vd week ook een krentenboompje geplant, en wat haagplantjes. Heb ook nog 5 hortensias die ik ergens een plekje moet geven.
<<

Anoniem272

Bericht 02 Apr 2018 22:18

Re: Tuinplannen 2018

Julia: wat suf dat ze dat zo gedaan hebben, met die klinkers! Hopelijk valt de klus mee.

Sapphire en Fred: superbedankt voor het meedenken!
<<

Anoniem244

Bericht 06 Apr 2018 16:04

Re: Tuinplannen 2018

*
Laatst gewijzigd door Anoniem244 op 31 Dec 2018 13:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 06 Apr 2018 19:26

Re: Tuinplannen 2018

Tof, Radler. Mooi plekje voor de zonnige dagen.
Ik vind het idee van de pallet ook erg leuk voor plantjes, die ga ik onthouden.
<<

Anoniem317

Bericht 06 Apr 2018 20:24

Re: Tuinplannen 2018

Mooi geworden, Radler.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 07 Apr 2018 16:20

Re: Tuinplannen 2018

Vandaag plantjes gekocht om de border op te fleuren. Staat leuk. Zal binnenkort wel een foto plaatsen want via mijn mobiel wil het niet lukken.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 07 Apr 2018 18:16

Re: Tuinplannen 2018

mooi radler. Leuk wij hebben ook van die pallets voor plantjes


Wij gaan dit jaar niks doen aan de tuin vandaag alles erin gezet plantjes geplant dat was het voor dit jaar
Afbeelding
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 08 Apr 2018 10:27

Re: Tuinplannen 2018

Wauw Radler, wat een toffe tuin!

♥♥
<<

Anoniem306

Bericht 08 Apr 2018 14:17

Re: Tuinplannen 2018

Radler wat een leuke zithoek, heerlijk zo in de zon. Echt super leuk die bakken voor de kruiden. Ik vind jullie kruidenrek ook erg mooi.

De voortuin is ondertussen klaar. Alle klinkers zijn eruit, struiken en stronk zijn er ook uit. We hebben er weer nieuwe aarde in gedaan. Er staat nu lavendel, rozemarijn en tijm in. We hebben bloembollen van zomerbloeiers gepoot, ben erg benieuwd hoe die het gaan doen. En er staat ook een kleine prunus in.

We zijn ook alvast begonnen aan de achtertuin. We moeten eerst de schutting vervangen voordat we echt verder kunnen. Vandaag is de stronk van de magnolia verwijderd (wat een k*t klus was dat) en de eerste border is klaar om beplant te worden.

Ben erg benieuwd naar andere tuinfoto's.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Apr 2018 21:13

Re: Tuinplannen 2018

Foto's van de border net na het planten van een paar extra plantjes en het water geven. De narcissen staan nu mooi in bloei. Inclusief een stukje konijnenhok.

Afbeelding
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers