Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De man is de kostwinner!

<<

Anoniem304

Bericht 27 Mrt 2018 06:20

Re: De man is de kostwinner!

En de meeste oudere mensen schromen dan weer niet om hun afschuw uit te spreken over werkende moeders.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 27 Mrt 2018 06:34

Re: De man is de kostwinner!

Is dat niet altijd zo Pollepel? Wat Cotton zegt inderdaad, hoe vaak ik al niet opmerkingen heb gekregen over het feit dat onze jongens 3 dagen in de week naar de opvang gaan en dat ik weer 32 uur ging werken toen beide jongens pas 3.5maand oud waren? Mijn man krijgt dat soort opmerkingen nauwelijks te horen, terwijl hij fulltime werkt, maar dat is blijkbaar normaal.

Dat mijn schoonmoeder tegen mijn man zegt nadat we een nieuw huis hadden gekocht dat wij een goede boterham eten van zijn salaris en dat ze daarin volledig vergeet dat die boterham ook door 32 uur werk in de week door mij betaald wordt. Maar dat ze wel elke keer als ze me ziet aan me vraagt wanneer ik nou eens minder ga werken....

Voordat we kinderen hadden werkte we beide full-time en verdiende we ongeveer even veel. Mijn man wil graag carrière maken, van mij hoeft dat niet, ik wil graag een leuke baan. Dat betekend op dit moment dat ik 32 uur werk want dat is het minimale bij mijn huidige functie, dat ik dat in 3 hele lange dagen prop (en mijn man op die dagen de jongens wakker maakt, met ze ontbijt en ze haalt en brengt naar het kinderdagverblijf) en wat thuis doe nog omdat we het er beide over eens zijn dat we willen dat de kinderen meer dagen in de week bij ons zijn dan bij de opvang.
We kunnen beide de hypotheek betalen als 1 van ons zonder werk komt te zitten, maar op dit moment verdiend mijn man wel meer dan ik en komt het hoofd inkomen van zijn kant.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem252

Bericht 27 Mrt 2018 08:35

Re: De man is de kostwinner!

Ik denk dat in de huidige maatschappij de man nog heel vaak kostwinner is. Ik zie het ook om mij heen. Veel jonge moeders die bij de komst van de baby toch teruggaan in uren. De man blijft veelal dan gewoon zijn uren werken. Automatisch is hij dan de kostwinner.
Maar ik denk dat je allebei een bijdrage levert.

En je kan het sowieso nooit goed doen. Werk je fulltime als moeder dan ben je een slechte moeder omdat je je kinderen veel wegbrengt en minder ziet. Ben je thuis dan ben je een profiteur en afhankelijk. Ja wat wil je nou :P.
<<

Anoniem294

Bericht 27 Mrt 2018 09:16

Re: De man is de kostwinner!

Ik vind inderdaad dat mijn man mij moet onderhouden, maar dan wel omdat hij absoluut niet wilde dat ze naar de opvang gaan/gingen (ik overigens ook niet). Niet omdat ik niet wilde werken, want als hij dat zou willen dan was ik parttime gaan werken en zou mijn moeder als go bij ons komen.

Voorgaande jaren werkte mijn man 50u per week. En dan verschilde het op welke dagen. Een rooster van 13 dgn om 6 dgn en dan ene keer avond andere keer ochtend. Dus er was voor mij ook niet veel mogelijk zonder enorm flexibele opvang.

2017 is hij minder gaan werken dmv elke zondag te blijven werken en dan 2 zondagen uitbetalen en 2 zondagen in vrije uren te verdelen zodat hij in zijn avonddiensten maar 1 avond werkte en de andere 4 dgn een halve dag zodat hij thuis was rond bedtijd vd kinderen.

Nu werkt hij sinds half december nog maar 3 dgn per week van 9 tot 16 en is hij ook veel thuis. Hij onderhoud mij/ons nog steeds. We hebben hierdoor wel ruim 2000 pm minder te besteden maar al die vrijheid die we nu hebben is echt genieten, daar kan geen geld tegen op en de kinderen genieten er ook ontzettend van.
We doen nu veel meer leuke dingen en de kinderen hebben veel qualitytime.

En mensen die dat lui en profiteren vinden, dat interesseert mij echt helemaal niks. Ik denk dat wanneer je zelf (samen met je partner) er bewust voor hebt gekozen dat 1 vd 2 thuis is voor de kinderen en je daar dus achter staat je er ook gewoon niets van aan moet trekken wat anderen daarvan of van jou vinden. Ik heb daar echt maling aan.
Wij leven niet van een uitkering, ontvangen geen toeslagen, zijn van niemand afhankelijk, houden geen sociale huurwoning bezet, zitten niet de hele dag op de bank dus waarom zou er ook maar iemand een probleem mee moeten hebben?
<<

Anoniem294

Bericht 27 Mrt 2018 09:22

Re: De man is de kostwinner!

Overigens ga ik als mijn jongste in januari ook naar de basisschool gaat wel werken onder schooltijd, afhankelijk van de klus 1,5 dag achter elkaar (op de vrije dag van man) of 3 dgn van 9-14.
Maar mijn man zal mij nooit laten mee betalen aan de vaste lasten. Puur om te winkelen etc wil ik dat zelf.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Mrt 2018 09:45

Re: De man is de kostwinner!

Ik heb geen man. Dus nee. Ik kan het iedereen aanraden om economisch zelfstandig te zijn. Ook in een relatie of huwelijk. Dan kan je man of partner nog wel meer verdienen, maar dan kan je ook voor jezelf zorgen. Ik vind trouwens dat je best een mening mag hebben over dit onderwerp. Ik zou niet tegen een thuisblijfmoeder een betoog afsteken over economische zelfstandigheid en het belang daarvan. Maar ik heb er wel een mening over. Niet op persoonlijk niveau, maar wel op algemeen niveau. Ik hoop dat het aantal economisch zelfstandige vrouwen nog elk jaar stijgt en gelijk wordt aan economisch zelfstandige mannen. En ik hoop ook dat mijn dochters niet afhankelijk worden van een man.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 27 Mrt 2018 16:24

Re: De man is de kostwinner!

Of dat je zoon afhankelijk wordt van een vrouw. :)
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 27 Mrt 2018 16:56

Re: De man is de kostwinner!

Het lijkt me heel erg saai als mijn man fulltime zou werken en ik met de kinderen zou blijven. In mijn ideaalplaatje hebben we met het hele gezin 3 dagen vrij. Daar staat dan wel tegenover dat ze 3/4 dagen naar een opvang zouden moeten.

Dan werkt een van de twee ouders 32 tot 36 uur in 4 dagen en de andere ouder 24 tot 32 uur in 3 of 4 dagen.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Mrt 2018 17:04

Re: De man is de kostwinner!

SoGood schreef:Of dat je zoon afhankelijk wordt van een vrouw. :)

Klopt, dat lijkt me ook niks. Maar ik heb m'n mening bij de stelling gehouden.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 28 Mrt 2018 08:04

Re: De man is de kostwinner!

Nee, ik vind niet dat de man mij moet onderhouden. Ik zou me daar ook heel ongemakkelijk bij voelen.

Verschil in inkomen is logisch. Kans is denk ik zeer klein dat je beiden evenveel verdiend.

Mocht ik ooit kinderen krijgen dan denk ik wel dat ik minder zou gaan werken en het zou fijn zijn als mijn man dat ook zou willen/kunnen, voor de band tussen man en kind.

Helemaal stoppen met werken zie ik gewoon echt niet gebeuren. Ik ga me daar echt niet prettig bij voelen.
<<

Anoniem306

Bericht 28 Mrt 2018 08:12

Re: De man is de kostwinner!

Mijn man en ik zijn beide kostwinnaar. Wij verdienen ongeveer evenveel. Ik werk 3 dagen en mijn 4 dagen. We hebben er voor gekozen om 2 kinderen maar 2 dagen naar de opvang te doen. En voor ons werkt dit perfect. Tijdens de zwangerschap van de eerste was het nog de bedoeling dat ik 4 dagen zou gaan werken en mijn man 3, maar op zijn werk was dat niet mogelijk, 4 dagen was het minimum. Dus hebben we het maar omgedraaid.
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 29 Mrt 2018 12:25

Re: De man is de kostwinner!

Ik vind niet dat het hoort maar ik merk wel dat bij een kindje krijgen toch best hakt in mijn werk. Vooral omdat ik best een zware zwangerschap heb gehad. Nu willen we voor een tweede gaan maar ik merk dat ik nu toch meer blijf hangen in de veiligheid van mijn baan terwijl ik best verder carriere zou willen maken.
Dus ik vind deze discussies altijd best lastig. Tuurlijk is het een keuze om wel of niet aan kinderen te beginnen maar als je de keuze hebt gemaakt om het wel te doen dan ben jij als vrouw toch degene die de taak heeft om een kindje op de wereld te zetten. Ik vind dat ik in zo’n periode toch wel onderhouden mag worden.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 29 Mrt 2018 20:42

Re: De man is de kostwinner!

Mijn vriend is ruim een jaar geleden volledig voor zijn eigen bedrijf aan het werken en hij verdient dus erg weinig. Dat maakt mij kostwinnaar op dit moment. We werken in principe beide 4 dagen, alleen heb ik nu deels ouderschapsverlof.

Los van deze stelling vind ik het toch wel opvallend dat in veel gevallen de man niet parttime kan gaan werken. Nu heb ik makkelijk praten met mijn vriend die zelfstandige is, maar het bedrijf waar hij hiervoor werkte zat vol met jonge papa's en daar zou het dus ook geen probleem zijn geweest. Een aantal collega's van me wilden eigenlijk ook 4 dagen blijven werken en wilden dat hun vriend dat ook deed, maar dat kon niet of ze durfden er niet om te vragen, want er was nog geen vast contract... en nu gaan de vrouwen dus maar 3 dagen werken ivm opvang enzo. En nu lees ik hier ook dit soort dingen. Nogmaals, ik heb makkelijk praten, maar ik vraag me toch wel af of het echt zo is dat al die mannen niet parttime kunnen werken.
december 2016
juli 2019
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 29 Mrt 2018 21:21

Re: De man is de kostwinner!

Mijn man kon idd niet parttime gaan werken. Meermaals om gevraagd, maar was niet over te praten. Toen nam hij ontslag, hele bedrijf in rep en roer, en werd zzp-er. Nu huurt het bedrijf hem in voor twee dagen, omdat ze hem niet kwijt wilden. Haha :palm:

Ik werk al 13 jaar parttime, omdat ik om gezondheidsredenen niet meer fulltime kan werken. Mijn functie is daar te belastend voor.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 29 Mrt 2018 21:33

Re: De man is de kostwinner!

Wij zijn beide kostwinner want we werken beide. Mijn man verdient wel meer, tsja dat hoort nu eenmaal bij zijn functie. Ik verdien zeker niet slecht hoor, maar hij heeft meer ervaring in zijn functie dan ik in de mijne, en zijn baan verdient sowieso meer. Dat maakt hem wat mij betreft niet de kostwinner, we dragen beide bij. Momenteel werkt mijn man ook meer uren, ik kon bij deze baan niet meer krijgen dan 0,5-0,6 fte (wisselt een beetje per periode) maar dan wel een vast contract, nou ik vind het prima. Als ik per se zou willen zou ik vast nog wel ergens anders een dagje kunnen werken, maar dat hoeft van mij niet, ik vind het wel best zo (en mijn man ook trouwens). Ik werk nu 3 dagen, en mijn man soms 4 en soms 4,5 (net hoe het die week uitkomt), hij heeft een contract voor 36 uur. Als de baby er straks is blijf ik gewoon 3 dagen werken, en mijn man gaat dan vast naar 4. Ik werk dan dus minder, maar dat doe ik nu ook al, en ik ga niet terug in uren en dat zou ik ook niet willen. Mijn man zal dan vermoedelijk wel terug gaan in uren of hij vangt het op met ouderschapsverlof. Geen idee hoe dat precies gaat werken, dat mag hij fijn zelf eerst uitzoeken. Maar in het geval van mijn man kan hij dus wel makkelijk parttime werken. Ik gok maar zo dat 3 dagen ook best bespreekbaar zou zijn (alleen momenteel liever even niet vanwege groot personeelstekort, maar normaal dus wel), maar dat is bij ons niet van toepassing dus hebben we ook niet uitgezocht.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 30 Mrt 2018 08:53

Re: De man is de kostwinner!

Wij zijn als gezin financieel afhankelijk van het inkomen van mijn man maar ons gezin is qua zorg, regelen en alles draaiend houden afhankelijk van mij. Beiden minstens net zo belangrijk en waardevol. En gelukkig wordt hier ook beiden net zo gewaardeerd door mijn man en mij.
Zowel man als oudste dochter hebben ADD met alle bijkomende problemen, chaos en behoefte aan structuur waardoor ons gezin gewoon veel beter draait sinds ik thuis ben.

Dus in zekere zin onderhoud mijn man mij maar op andere vlakken doe ik dat ook bij hem. Gelijkwaardigheid is in mijn ogen niet dat je beiden op alle vlakken precies hetzelfde moet doen of inbrengen maar juist dat je samen een balans en verdeling vind waar iedereen gelukkig mee is.

Hij moet mij niet financieel onderhouden maar hij doet het wel omdat we daar samen 100% achter staan en dit voor ons gezin het beste is.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 30 Mrt 2018 09:04

Re: De man is de kostwinner!

Je doet het samen. Werkt een man meer, dan zal de vrouw waarschijnlijk meer zorg dragen voor de kinderen en het huishouden en andersom. Je bent beiden afhankelijk van elkaar, zo werkt dat nou eenmaal in een relatie.
Ik vind dat we uit moeten kijken met elke keer maar de vrouw erop wijzen dat ze en voor de kinderen moet zorgen, en voor het huishouden en moet werken om zich te ontwikkelen en zelfstandig te zijn. We kunnen niet alles en toch wordt dat wel verwacht. Vervolgens blijkt uit onderzoek dat vrouwen vele malen Meer belast worden in uren omdat ze alles moeten.
Met burn-out tot gevolg.

Misschien is die ouderwetser verdeling helemaal zo gek nog niet. Dat 1 van de 2 zorgt voor het inkomen en de ander voor thuis (want het is beiden hard werken). Of het nou de man of vrouw is zou niet uit moeten maken lijkt me.
En dan gewoon goede afspraken maken over het financiële stuk. De helft van zijn inkomen, ook voor haar. (Of andersom)
<<

ChiQ

Bericht 30 Mrt 2018 09:15

Re: De man is de kostwinner!

Kan wel zeggen van niet maar mijn man verdiend maandelijks zo’n 20x mijn inkomen. Ja. Kan me er niet druk om maken. Want al ga ik veel meer werken, op dat niveau raak ik niet. Maar goed, gaat zo lekker waarschijnlijk gaat mijn man met pensioen als hij 38 is :smile: ga ik wel werken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Mrt 2018 13:16

Re: De man is de kostwinner!

Werk jij nou eigenlijk momenteel wel of niet ChiQ? Ik weet het nooit bij jou. Niet dat ik er een mening over heb of je nou wel/niet werkt, maar ik ben gewoon benieuwd.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Mrt 2018 13:19

Re: De man is de kostwinner!

Missmaiorana schreef:Je doet het samen. Werkt een man meer, dan zal de vrouw waarschijnlijk meer zorg dragen voor de kinderen en het huishouden en andersom. Je bent beiden afhankelijk van elkaar, zo werkt dat nou eenmaal in een relatie.
Ik vind dat we uit moeten kijken met elke keer maar de vrouw erop wijzen dat ze en voor de kinderen moet zorgen, en voor het huishouden en moet werken om zich te ontwikkelen en zelfstandig te zijn. We kunnen niet alles en toch wordt dat wel verwacht. Vervolgens blijkt uit onderzoek dat vrouwen vele malen Meer belast worden in uren omdat ze alles moeten.
Met burn-out tot gevolg.

Misschien is die ouderwetser verdeling helemaal zo gek nog niet. Dat 1 van de 2 zorgt voor het inkomen en de ander voor thuis (want het is beiden hard werken). Of het nou de man of vrouw is zou niet uit moeten maken lijkt me.
En dan gewoon goede afspraken maken over het financiële stuk. De helft van zijn inkomen, ook voor haar. (Of andersom)


Ik vind dit een interessante reactie Missmaoirana. Ik denk hier veel over na. In jouw eerste alinea omschrijf je wat heel veel vrouwen volgens mij ervaren, naast hun baan ook nog die mental workload thuis. Het zou samen gerund moeten worden, maar in de praktijk runt de vrouw het in veel gevallen toch misschien meer dan de man.
Ik vind het absoluut heel erg goed wanneer vrouwen blijven werken, maar dat bovenstaande is wel iets wat ik veel merk en dat lijkt me heel erg lastig.
Ik merk op persoonlijk vlak inderdaad heel sterk dat ik veel minder stress heb nu wij een duidelijke rolverdeling hebben en ik minder mijn aandacht moet verdelen. Voor mij werkt dat heel erg goed, ik kan veel meer de persoon zijn die ik wil zijn. Voor een ander geldt natuurlijk dat zij liever wel wil werken om zichzelf goed te voelen, dat spreekt voor zich. Maar ik merk inderdaad dat voor mij/ons die traditionele rolverdeling juist heel fijn werkt. Beide minder stress.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem255

Bericht 01 Apr 2018 16:10

Re: De man is de kostwinner!

Mijn man werkt 32 uur en ik werk 16 tot 28 uur in de week. Zijn inkomen ligt wat hoger dus ja, hij is kostwinner maar nee, hij onderhoudt mij niet. Wij onderhouden en ondersteunen elkaar. Op de vrije dag van mijn man doet hij boodschappen, de was en brengt en haalt de kinderen. Afhankelijk van zijn diensten brengt hij de kinderen naar hun sport (in elk geval de jongste) en hij kookt meestal.

Ik vind dat wij het prima voor elkaar hebben op deze manier en hoe een ander het doet moet hij lekker zelf weten.
<<

Anoniem316

Bericht 01 Apr 2018 16:28

Re: De man is de kostwinner!

Mijn man werkt weliswaar meer maar is niet de kostwinner. Ik verdien met mijn 28 (en sinds kort 32uur)meer dan hij met 40. Het zou dan ook voordeliger zijn als hij meer thuis blijft maar momenteel kan dat niet bij zijn werk, hoe graag hij ook zou willen.
Wij willen beiden eigenlijk evenveel thuis zijn en evenveel voor onze dochter zorgen.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 01 Apr 2018 22:20

Re: De man is de kostwinner!

Ik ben financieel onafhankelijk van mijn vriend. Mijn leven is wel luxer met zijn inkomen erbij, dit geldt ook voor hem met mijn inkomen. Ik weet niet of ik ooit zal stoppen met werken. Ik denk het niet omdat ik werken leuk vind. Het zou me ook benauwen wanneer ik afhankelijk word van mijn vriend doordat ik stop met werken. Mijn afstand tot de arbeidsmarkt zou dan groter worden en mocht het ooit uit gaan dan ben je compleet afhankelijk van de ander. Ik ben bang dat je dan hierdoor eerder in een slechte relatie blijft hangen. In die positie zou ik nooit terecht willen komen.
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 13:50

Bericht 02 Apr 2018 19:06

Re: De man is de kostwinner!

Fantine schreef:Mijn afstand tot de arbeidsmarkt zou dan groter worden en mocht het ooit uit gaan dan ben je compleet afhankelijk van de ander. Ik ben bang dat je dan hierdoor eerder in een slechte relatie blijft hangen. In die positie zou ik nooit terecht willen komen.


Hier ben ik het mee eens. Ik vind volledig stoppen met werken zo onverstandig, je bouwt geen pensioen op, je groeit niet wat betreft loon, je hebt een enorm gat als je ooit weer wilt/moet werken, je houdt je kennis niet bij etc etc. Ik vind dat je als vrouw in ieder geval zou moeten blijven werken om niet een enorme achterstand op te lopen op de arbeidsmarkt als je weer zou moeten werken. Ik snap ook oprecht niet dat je dat zou willen, jezelf in zo'n kwetsbare positie zetten (geldt voor zowel vrouwen als mannen). Dat je minder gaat werken als er kinderen komen, kan ik nog wel inkomen, zeker als je allebei minder gaat werken, maar helemaal stoppen met werken, lijkt me echt heel erg onverstandig.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron