Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwemlessen

<<

Anoniem231

Bericht 23 Mrt 2018 13:28

Zwemlessen

Een vraag namens een vriendin.

Hier in het dorp wordt abc zwemmen gegeven en easy swim. Dat eerste kennen we een beetje van vroeger maar dat andere niet.
Is er iemand die ons kan uitleggen wat beide zwemlessen zijn en wat eigenlijk het beste is?

En heeft iemand ervaring met deze vormen van zwemles? Wat vonden jullie ervan en zouden jullie het nog een keer doen?
Het is veel geld maar we willen dat ze het wel goed leren.

En vanaf welke leeftijd kan je het beste starten met zwemles?
<<

Anoniem236

Bericht 23 Mrt 2018 13:40

Re: Zwemlessen

Easy swim is met vestjes aan i.p.v. kurkjes en gelijk in het diepe water. Er zullen vast meer verschillen zijn maar die weet ik zo niet.
Mij is ooit verteld dat het geen verschil maakt in het gemiddeld aantal lesuren dat een kind nodig heeft voor een diploma behaalt wordt.

Vanaf welke leeftijd starten is afhankelijk van de zwemschool (bij ons zwembad moeten ze 5 jaar zijn) maar ook van het kind. Hoe ouder (of eigenlijk groter) hoe meer kracht en uithoudingsvermogen ze hebben en meer concentratie dus hoe sneller het gaat.
Toch doen we onze jongste met 4 op zwemles bij een andere zwemschool
<<

Anoniem255

Bericht 23 Mrt 2018 17:09

Re: Zwemlessen

Easy swim met vestje is niet persé meteen in het diepe hoor. Hier ook vestjes maar niet meteen in het diepe.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Mrt 2018 19:05

Re: Zwemlessen

Mijn dochter heeft dan denk ik gewoon ABC-zwemmen gedaan. Als Easyswim meteen in het diepe zou zijn bij dat zwembad, zou ik er om die reden al niet voor kiezen. Toen zij alle vaardigheden van de eerste badjes onder de knie had en technisch gezien door kon naar het diepe lukte dat juist niet omdat ze er fysiek niet aan toe was - klein van stuk en het diepe was daardoor voor haar te koud waardoor ze verstijfde.

Uiteindelijk heeft ze haar diploma's bij een andere zwemschool gehaald, in een zwembad dat een stuk warmer was van temperatuur, waardoor dat niet meer speelde. Alleen afzwemmen was in een normaal zwembad, maar toen was ze wel groot genoeg om dat aan te kunnen.

O, en wij zijn met viereneenhalf gestart, maar achteraf had ik liever een half jaar of een jaar gewacht, juist omdat ze nog zo ieniemienie was. Ik denk dat ze er onnodig langer over heeft gedaan.
Achteraf was ik ook liever meteen naar die andere zwemschool gegaan, maar dat kun je al helemaal niet weten. Als E daar niet toevallig had gezwommen omdat ze ook zwemlessen voor kinderen met een beperking aanbieden, had ik niet eens van die lessen geweten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 23 Mrt 2018 20:53

Re: Zwemlessen

Easy Swim is inderdaad met een drijf pakje aan.
Maar de werkwijze per zwembad kan verder weer heel erg verschillen.

Waar ik werk wordt de reguliere zwemles met de abc diploma's van de nationale raad zwemveiligheid aangeboden.
Maar kunnen diezelfde diploma's ook volgens de easy swim methode behaald worden.

Bij ons betekend dat dat de kinderen 2 uur per week les hebben (op za of zo) met tussenin een kwartier pauze met wat eten en drinken.
Ze zwemmen meteen in 120 tot 140 diepte. Ik kan er als lesgever wel staan, maar de kinderen niet.
Ze moeten wel watervrij zijn en met pakje kunnen drijven op buik en rug.
En minstens 5 jaar.

Doordat ze 2 uur per week zwemmen halen ze het diploma sneller, maar het aantal uren tot het diploma meestal niet.
Hier is het wel een vast bedrag voor het diploma A of hele ABC. Dus ook als het langer duurt geen extra kosten.

Het reguliere ABC begint ondiep en is de betaling maandelijks. 45 minuten per week.
De eisen voor de diploma's zijn wel net veranderd/ worden in de loop van 2018 ingevoerd.
De nadruk ligt nu meer op survival. Jezelf kunnen redden bij onverwacht in het water vallen.


Vraag bij het zwembad anders eens om het zwemwerkplan! Dit is een plan dat alle zwembaden die aangesloten zijn bij de NRZ moeten hebben.
Hierin staat beschreven hoe de zwemlessen eruit zien (eisen/opbouw/etc) en de manier van werken.
Soms staat het ook op de website. Dit is in principe een openbaar inzichtelijk document.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 23 Mrt 2018 21:00

Re: Zwemlessen

Ik heb mijn eigen zoon pas met 5.5 laten starten met zwemles.
De reguliere ABC lessen.
Hij had in 18 maand zijn A en ABC in 24 maand.

Mijn dochter is met 4 meteen begonnen. Maar ik zie dat ze nog vooral veel speelt en minder snel leert. Voor mij maakt dat niks uit zolang ze het leuk vind.
Maar als ze (bijna) 5 is laat ik haar misschien wel overstappen op de easy swim.
Dan heeft ze toch sneller het diploma en zondagochtend vind ik wat betreft dag handiger dan nu de donderdag middag.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 23 Mrt 2018 22:02

Re: Zwemlessen

Zoon is net 4,5 en gestart met zwemles volgens de easyswim methode. Hij heeft vanaf 3 maanden tot 4 jaar babypeuter zwemmen gedaan. Dus is al behoorlijk watervrij en behendig met bepaalde slagen.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 24 Mrt 2018 07:29

Re: Zwemlessen

Hier in het zwembad kun je gewoon ABC of turbozwemmen volgen.

Turbozwemmen is per diploma een vast bedrag. Ik meen vo of A 700, B en C zijn 1 pakket en is 350euro. Kind zwemt dan anderhalf uur per les. A diploma zou ik 7 maanden gehaald moeten worden. Tijdens de lessen kunnen kinderen die niet mee kunnen komen naar regulier teruggezet worden. Bij de kosten zit diplomagarantie in.

Mijn dochter volgt de reguliere lessen. Kost ons ik meen 150euro per 12 lessen van 1uur. Haar a diploma had ze met 10maanden, B diploma mag ze misschien volgende week voor afzwemmen dan zou ze A en B binnen een jaar hebben.
Ze is begonnen toen ze 5 jaar en 3 maanden was. Ik zou mijn kinderen ook echt niet jonger laten beginnen. Degenen die ik ken die met 4 starten doen er veel langer over (zijn ook na een tijd niet gemotiveerd meer omdat anderen door gaan en zij nog niet).
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 24 Mrt 2018 11:23

Re: Zwemlessen

N. heeft het reguliere Zwem ABC gedaan. Ze is gestart toen ze net 6 jaar was, op advies van mijn stiefvader. Hij is jarenlang zwemleraar geweest. Ook hij gaf aan dat hoe jonger ze starten, des te langer ze er vaak over doen. De motivatie gaat dan ook vaak weg, zoals Femm hierboven ook al zei. Ik zou als ze nog jong zijn zelf gewoon lekker vaak met ze gaan zwemmen, zodat ze al aardig watervrij zijn op het moment dat ze gaan starten. N. heeft veel met opa gezwommen (hij heeft haar geen technieken o.i.d. aangeleerd) en eenmaal op zwemles ging ze als een speer en pakte alles in één keer op.

Binnen een jaar (en 10 dagen) had ze A, B en C gehaald. Nu zit ze op wedstrijdzwemmen.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 24 Mrt 2018 11:54

Re: Zwemlessen

Wat vlug Pariessiene fijn zeg. T. Mag volgende week afzwemmen voor haar B dus ze is helemaal blij.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers