Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Autisme topic

<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 20 Dec 2017 21:27

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 27 Dec 2017 14:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 20 Dec 2017 21:37

Re: Autisme topic

Nee. Kan daar heel kort over zijn. Ivm werk, ziekte, school, druk druk druk ook. Toevallig kreeg ik vrijdag een mail met een aantal data’s voor deze week nog maar ook dat lukte niet. Dus nu pas ergens in januari hoop ik.
Y. daarentegen heel opstandig, grote mond, slecht uiten waarom en wat er aan de hand is en ik weet gewoon niet altijd wat er aan te doen. Meer in de zin van geef ik der straf ergens voor of niet bijv. Lastige is dat mijn man pddnos heeft maar we met niemand niks kunnen vergelijken omdat zijn ouders al jong gestorven zijn. En voor de rest is het al druk genoeg thuis met 3 kids.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 20 Dec 2017 22:20

Re: Autisme topic

Kajaka schreef:Meh :nopompom: . Ja hij is natuurlijk ook een stuk ouders en snapt het allemaal. Wie weet draait hij bij. Als zo goed als iedereen met het busje komt dan is het niet meer 'anders', en misschien niet meer stom. Fijn dat de mogelijkheid er is hem eventueel zelf te brengen. Succes tzt :wink: .

Tnx! Hij is idd al 8 en weet precies wat ‘ie wel en niet wil. We gaan het wel proberen hoor, de taxi. We zijn hem daar ook nu al op aan het voorbereiden. We gaan het zien.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 20 Dec 2017 22:41

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 27 Dec 2017 14:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem242

Bericht 21 Dec 2017 14:12

Re: Autisme topic

Wat fijn om te lezen Munk dat hij het zo goed doet op school. En zo te lezen denkt de school heel erg mee. Dat is al erg fijn.

@Yex; hier is het ook grote mond en opstandig. Deels de leeftijd (pre puberen hier) maar ook absoluut de drukte van de feestdagen. Niet alleen onze kids hebben er last van, alle kinderen zijn drukker dan normaal.
S kan heel moeilijk omgaan met die drukte en wanneer hij dus opstandig is, weet ik dat hem iets dwars zit. Het komt er alleen niet uit. Tegenwoordig benoem ik het en vraag ik of zijn hoofd druk is en vol zit. Meestal is het antwoord ja. Ik bekijk samen met hem hoe we dat kunnen oplossen om het beter te maken en dat helpt soms wel. Niet altijd hoor want vaak blijft hij er ook in hangen.

Ben blij als de drukke dagen weer voorbij zijn en het normale ritme weer op gang komt.
<<

Anoniem242

Bericht 11 Jan 2018 09:21

Re: Autisme topic

Hoe is het met jullie kindjes nu de drukke feestdagen voorbij zijn?

Hier is de rust helemaal terug. Het was even op de tanden bijten en de dagen door komen maar het is gelukt.
Het ritme is nu weer terug en dat merk je meteen. Wel is mijn 8 jarige echt soms een brutaal kind. Jemig zeg wat een commentaar kan hij terug geven en dan een beetje stampvoetend weg rennen. Pfffff
Hoera voor de pre pubertijd!
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 11 Jan 2018 23:47

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 04 Feb 2018 19:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 13 Jan 2018 22:00

Re: Autisme topic

Het schoolritme beviel hier goed na 1 dag al! Voor de rest eigenlijk weinig bijzonders te melden. Eind januari komt er eindelijk iemand langs voor het voor-traject/intake en weet ik wat nog meer. Ze gaan geloof ik eerst ons zelf weer apart van elkaar testen, praten etc etc. Niet dat ik daar op zit te wachten, maar goed. Zal er wel bij horen.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 01 Feb 2018 22:28

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 14 Feb 2018 22:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 04 Feb 2018 14:30

Re: Autisme topic

Hier zijn ze inmiddels geweest en hebben inmiddels wat tips en tricks mee gekregen voor het dagelijks leven. Daarnaast gaan ze in contact met de juf van Y. om te kijken hoe het op school gaat qua prikkels etc.
Het zal lastig worden om er een stempel op te drukken of ze het heeft (aangezien ze dat bij manlief ook niet konden omdat zijn ouders zijn overleden) en we willen die stempel ook niet, alleen maar handvaten.
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 22 Mrt 2018 22:25

Re: Autisme topic

Ik up dit topic even....

Sinds T na school gaat is er duidelijk geworden dat hij “anders” is. Eerst is er gedacht dat zijn gehoor niet helemaal goed was. Via het CJG bij de KNO arts gekomen, die stuurde ons door naar de kinderarts en het audiologisch centrum. Kinderarts heeft T helemaal onderzocht en door de gesprekken die we hadden zei ze dat we bij de Kinderpsycholoog beter terecht konden. Eerst een gesprek gehad met haar. Toen hebben zowel school als wij een vragenlijst in moeten vullen en vandaag hebben we die vragenlijsten besproken. En we worden nu doorgestuurd naar het autistisch centrum waar er verder naar gekeken gaat worden door middel van testjes en onderzoeken. Dus hij heeft in ieder geval duidelijke kenmerken van autisme maar de “stempel” hebben ze nog niet gegeven. Ene kant willen wij die stempel uiteraard helemaal niet, andere kant natuurlijk wel. Als we eenmaal daar zijn misschien hebben ze dan nog tips en handvaten over hoe hiermee om te gaan. Sowieso is nu wel duidelijk dat we ons straffen en belonen systeem moeten aanpassen.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 23 Mrt 2018 17:32

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 09 Apr 2018 21:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 29 Mrt 2018 20:46

Re: Autisme topic

Hoi Silver, ook hier ;-)
Succes met de onderzoeken en ook sterkte! Waar aan konden jij/jullie merken dat T. anders is/was als andee kindjes? Hoe gaat het met je zwangerschap?

Hier eigenlijk geen nieuws omtrend Y. het gaat eigenlijk heel goed. Komt goed mee op school, heeft plezier, speelt graag, en dus zijn mankief en ik nu in gesprek met degene die eigenlijk komt om voor onze dochter ons communicatie vlak uit te breiden (met name X.) om beter te leren communiceren met de kids. Dus de gesprekken die we hebben gaan meer over papa en y. dan Y. Zelf. Ze vinden het heel lastig om te zeggen dat ze het heeft. Als ze het heeft zou het meer gaan om emotioneel vlak (gevoel etc) dan de rest.
Wel kan ze nog regelmatig door moeheid of niet lekker zijn behoorlijk exploderen (mja dat ook een karakter eigenschap zijn net als der moeder toch wel) :palm:
We hebben tot heden ook daarom er voor gekozen nog geen uitgebreidere tests te doen en met wat aanpassingen hier en daar qua opvoeden gaat het eigenlijk heel goed!
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 29 Mrt 2018 21:53

Re: Autisme topic

Munk, wij zijn zelf ook wel bang voor de “stempel” maar de omgeving die het nu weten blazen de boel wel behoorlijk op.
Leerkrachten hebben we nog niks verteld. De zwemjuf wel. We hebben wel de juiste zwemjuf want T schijnt dat zij op een andere dag speciaal zwemles geeft aan autisten. Gaan jullie als ouders en met zoontje naar de psych? Of ook gewoon alleen? Wel fijn dat jullie merken dat de sessies hun resultaat laten zien.

YEX, in eerste instantie merkten wij niets. Maar nu hij naar school gaat wordt steeds duidelijker dat hij anders is. Hij reageert gewoon nergens op, alsof hij doof is. Heel erg frustrerend.. Met de zwangerschap gaat wel. Omdat we steeds meer met de handen in het haar komen te staan veel spanning wat zich uitwerkt in harde buiken.. :(

We zijn nu een week verder nadat wij dit nieuws kregen. Maar val nu in een soort van gat. De wachtlijst bij het autistisch centrum is ongeveer 3 maanden. En laat ik dan net ongeveer uitgerekend te zijn. Maar goed uiteindelijk is het best snel gegaan. Maar nu. Sommige puzzelstukjes vallen op z’n plaats. En andere vraagtekens blijven onbeantwoord. Want als ik bijv zeg ruim die puzzel op. Kan ik dat bijna 40x herhalen en nog gebeurt er niks. Hij ziet iets liggen en is mijn vraag helemaal vergeten. En nu hormonen en dan dit gedrag van hem wekt behoorlijk emotie op. Want waarom doet hij niet gewoon wat ik vraag..... zucht....
Volgende week komt de pedagoog van cb langs voor M omdat ze spooknachten heeft. En wij niet aan onze rust toe komen. Maar T schijnt dat zij ook veel van autisme afweet. Misschien kan zij ons al handvaten geven. En ik moet snel binnenkort een gesprek aanvragen op school met de ib’er erbij zodat die ook weten waar de vermoedens van de artsen liggen.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 04 Apr 2018 19:03

Re: Autisme topic

Hoe is het gegaan Silver ?
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 05 Apr 2018 06:17

Re: Autisme topic

Wat fijn dat dit topic er is. Wij zitten nu midden in de onderzoeken voor mijn zoon. Zelf had ik dit vermoeden al langer, maar school geeft nu ook aan dat hij vast loopt op een aantal dingen (vooral sociaal emotioneel en executieve functies).

Doen jullie kinderen aan een sport? Mijn zoon wil heel graag op een sport, maar we kunnen niet echt iets geschikt vinden.Veel sporten zijn gericht op presteren, terwijl hij totaal geen prestatiedrang heeft. Hij heeft twee jaar kleuterjudo gedaan, maar de 'gewone' judo is te hoog gegrepen voor hem. Iemand tips?
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 05 Apr 2018 07:46

Re: Autisme topic

y. doet aan zwemmen! We hebben haar bewust met 7jaar pas op zwemmen gedaan, zwemjuf zegt ook, goed dat jullie dat gedaan hebben, want ze is van haar groepje nu de beste. Ze zwemt bij een zwemschool met kleine groepjes (niet gericht op ass) en zit na nog geen half jaar in badje 3 vd 5!
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 05 Apr 2018 08:12

Re: Autisme topic

Totaal geen ervaring, maar ik moest ineens denken aan gymnastiek. Dat heb je op allerlei niveaus en zit meestal niet zo dat presteren onder (als je wilt kun je wel meedoen aan springwedstrijden enzo, maar dat hoeft niet)
<<

Anoniem242

Bericht 05 Apr 2018 08:33

Re: Autisme topic

Hier geen sport maar drummen. Dat gaat hier als een speer. Vaak zie je ook dat drummers autisme hebben omdat de 2 hersenhelften apart van elkaar werken en dat is ideaal bij drummen. S kan er behoorlijk zijn energie in kwijt, wordt mentaal uitgedaagd en is nog goed erin ook :-)
Laatst gewijzigd door Anoniem242 op 05 Apr 2018 13:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 05 Apr 2018 12:41

Re: Autisme topic

Fijn stuiterbal! :D
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Apr 2018 12:49

Re: Autisme topic

Dot schreef:Doen jullie kinderen aan een sport? Mijn zoon wil heel graag op een sport, maar we kunnen niet echt iets geschikt vinden.Veel sporten zijn gericht op presteren, terwijl hij totaal geen prestatiedrang heeft. Hij heeft twee jaar kleuterjudo gedaan, maar de 'gewone' judo is te hoog gegrepen voor hem. Iemand tips?


mijn neefje is op jiujitsu gegaan. O.a. Vanwege zijn ASS miste hij wat weerbaarheid en deze leert hij hier.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 07 Apr 2018 12:49

Re: Autisme topic

Wat fijn, al die reacties! Mijn zoon zit al op zwemles, hij heeft pas diploma A gehaald en is nu bezig voor B. Zijn zwemmeester is ontzettend geduldig en laat hem ook af en toe zijn eigen ding doen, waardoor het heel goed gaat.
Ik vind drummen ook een heel goed idee, met name de reden erachter, maar ik weet niet goed of dat echt is wat mijn zoon wil. Ik ga het eens bespreken met hem.
Gym lijkt me ook wel wat voor hem, ik ga eens navragen of er iets in de buurt zit.
Jiu jitsu heb ik ook meteen opgezocht, maar de enige vereniging hier in de buurt is de judovereniging waar hij eerst bij zat, en die bieden jiu jitsu pas aan vanaf 12 jaar. Misschien iets voor over een tijdje!
Hij kwam gisteren ook ineens thuis dat hij op boksen wilde. Dus mijn man gaat een keer een proefles met hem doen. Maar het moet dan wel duidelijk voor hem zijn dat hij alleen mag boksen in de bokszaal :wink:
Bedankt allemaal!
<<

YEX

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:54

Bericht 09 Apr 2018 10:58

Re: Autisme topic

Pfff wat een dag gister! Echt de ergste tot nu toe... Ik schrijf het even van me af, wie weet komen er nog tips of iets.

We zouden naar Julianatoren gaan. Alles goed voorbereid, tot in de puntjes zelfs het ontbijt wat ze wou etc stond klaar.
Maar madam was moe en kreeg een woede aanval. Ze is 7 (bijna 8 later dit jaar) en vond het wel prima mbt aankleden, wou ze niet, niet als we poeslief deden, vroegen om te helpen, niks hielp, boos worden heeft toch geen zin, dus als laatst maatregel, niet aankleden? Niet willen eten? Zo laat ga ik weg, ben je niet klaar, is het voor vandaag geen Julianatoren. En dat gebeurde. Ik ben weg gegaan (bleek dat ze later het wel prima vond en zich thuis best wel heeft weten te vermaken met papa).
Bij thuiskomst kreeg ik een excuus, maar ben er nog niet helemaal achter waar het nu vandaan kwam. De rest van middag leuk gehad, buiten gespeeld, kabelbaan geweest, bloemetjes geplukt. Bordje netjes leeg gegeten en dus besloten we voor een ijsje te gaan, zo'n heerlijk schepijsje.

Nou, daar kreeg ze dus weer een enorme driftbui/aanval of whatever. Einde vd dag, dus niet alle smaken waren er. Uiteindelijk gekozen, bestelling doorgegeven, kreeg ze haar ijsje, bleek dat het meisje haar slagroom vergeten was.
Nou dat hebben we geweten, man man man, we werden toch bekak gezet door der. Ze flipte letterlijk de pan uit. Toen ze eenmaal wat rustiger werd naar het terras mee genomen maar nee ze wou geen ijsje niks meer, en daar ging ze weer. Dus toen we weer naar de fiets wouden gaan bleef ze gewoon tekeer gaan, tot dat ik toch wel even boos werd en flink bij de armen pakte en even goed vertelde dat we hier niet blij van werden. (tijdens zo'n bui is ze echt na mijn idee ver weg en niks komt aan alsof ze zo door je heen kijkt) en maar blijven slaan, duwen, krabben, (bijna buiten) op de grond liggen stampen...

Een aantal mensen waren redelijk begripvol, en 1 man, die maakte me een enorme KUT opmerking; "ja zie daar hebben we weer zo'n jonge moeder die haar KIND NIET KAN OPVOEDEN!!!!!" Ik kon hem wel wat. Het bleef vanaf mijn kant alleen bij een sneer in de trend van waar bemoei je je mee, maar voelde me nadien thuis echt kut. Heb staan janken...niet normaal (zou nu zo weer kunnen janken). Anyway ze wou met papa om fietsen naar huis zonder mama, prima je doet maar, dus ik ben met de middelste weggefietst. Uiteindelijk heeft het al met al een uur nog geduurd voordat manlief en dochter thuis waren omdat ze weigerde te fietsen en hop ze flipte weer volgens man.

Mijn man heeft ook PDDNOS en die staat er op zo'n moment als pietjansnot wel bij, want ja, hij weet niet wat te doen, ook omdat de middelste en de jongste er ook bij waren...
Eenmaal bij thuiskomst meteen naar haar bed gestuurd, en daar is ze na lang tegenstribbelen in slaap gevallen...
Vanmorgen werd ze best "goed" wakker na mijn idee. Wel een aantal flinke afspraken gemaakt deze week, zo kijkt ze graag tv en ipad etc en die triggers voor nu maar eens afgezet. Je gaat maar buiten spelen, tekenen of op je kamer met de barbies spelen, en na mijn weten snapte ze dat wel. "Dus nu kan ik mijn series niet kijken!? Nee, je krijgt het pas terug als je kan laten zien dat het ook anders kan". Hopelijk werkt het...

Zo een heel verhaal...ben er nog steeds onderste boven van kan ik je zeggen! :omg:
Y. #23112010 ♥
E. #16102012 ♥
X. #24022017 ♥
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 09 Apr 2018 21:58

Re: Autisme topic

***
Laatst gewijzigd door munk op 26 Apr 2018 23:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 10 Apr 2018 07:33

Re: Autisme topic

Yex, je hebt er niks aan, maar je hebt hierboven zo’n beetje mijn jongste beschreven. In principe gebeurd dit wel een paar keer week bij ons. Ik vind het verschrikkelijk! Ook hier is hij alles kwijt deze week, nadat hij me kutwijf noemde.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Silly-One