Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oostvaardersplassen

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 03 Mrt 2018 16:15

Re: Oostvaardersplassen

Da's een gaaf gezicht als ze zwemmen! Ze kunnen alleen niet zelf de oversteek maken, omdat er hekken omheen staan. Dus daarom moet er wel een verbinding komen.
Ik las ook al ergens dat actievoerders de hekken kapot willen knippen. Nou dat is slim om te doen...

@cbl in de nieuwe wildernis is er een veulentje gevolgd en dat veulen ging dood. Dus niet alleen maar mooie dingen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

caribbeanlover

Bericht 03 Mrt 2018 17:01

Re: Oostvaardersplassen

Jip schreef:Da's een gaaf gezicht als ze zwemmen! Ze kunnen alleen niet zelf de oversteek maken, omdat er hekken omheen staan. Dus daarom moet er wel een verbinding komen.
Ik las ook al ergens dat actievoerders de hekken kapot willen knippen. Nou dat is slim om te doen...

@cbl in de nieuwe wildernis is er een veulentje gevolgd en dat veulen ging dood. Dus niet alleen maar mooie dingen.


Dat is toch wat ik zeg.............1 grote nepzooi!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 11 Mrt 2018 20:56

Re: Oostvaardersplassen

Wat is er nep aan?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem315

Bericht 11 Mrt 2018 20:58

Re: Oostvaardersplassen

Dat vroeg ik me ook af. Er wordt toch juist aangegeven dat ze ook de nare beelden in die film verwerkt hebben?
<<

caribbeanlover

Bericht 12 Mrt 2018 09:45

Re: Oostvaardersplassen

Ze hebben de dieren daar ooit uitgezet en laten ze nu dus verhongeren en afschieten als ze ziek/zwak ed zijn. Als de mens ze daar niet had neergezet, dan was dit nooit gebeurd.
Ik zou zeggen google voor alle ellende verder onthou ik mij hiervan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 12 Mrt 2018 10:49

Re: Oostvaardersplassen

Aan de andere kant, heeft de mens die dieren daar ooit ook verjaagd. Nu willen de mensen de dieren hun natuurlijke omgeving terug geven, maar dat kan natuurlijk nooit zoals het ooit was. Dus daarin moeten dan concenties gedaan worden en die concentie roepen aan verschillende kanten weerstand op. Wat de mens ook besluit, er zijn altijd voor een tegenstanders.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 12 Mrt 2018 11:26

Re: Oostvaardersplassen

Dit gebeurt niet alleen in de OVP CBL. Ook in andere natuurparken gebeurt dit.

Je hebt alleen nog steeds niet uitgelegd wat er nep is aan de film.

Gister ben ik er nog doorheen gefietst. Heb veel dieren gezien en ik moet eerlijk zeggen dat er maar een paar slecht eruit zagen. En dat is elk jaar zo aan het begin van de lente. Dat is het natuurlijke beloop, lijkt mij.
En ook kom ik elk jaar dode dieren tegen wanneer de rustgebieden weer open gaan voor publiek.
Leuk? Nee, zeker niet.
Ik vind ook dat er te veel dieren zijn in dit gebied.
Afschieten zielig? Nee. Ze schieten, zoals je zegt, de zieke en zwakke af. Dat doen ze niet in een moment opname. De boswachters volgen de groepen. Ze weten welk mannetje bij welk vrouwtje hoort etc. Ze kennen de groepen echt goed. (Ik heb laatst tijdens het hardlopen een hele tijd staan praten met een boswachter). Als ze merken dat bijv een hert zwak wordt en de groep niet meer kan bijhouden dan kan het zijn dat deze afgeschoten wordt. Lijkt mij humaner dan af te wachten tot het uit zichzelf dood gaat.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 16 Mrt 2018 16:54

Re: Oostvaardersplassen

Zaterdag op zondag gaan mensen zich vastketenen aan de hekken. Ook wordt er gesproken over de hekken doorknippen. Dit soort acties helpen toch helemaal niet?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 17 Mrt 2018 14:28

Re: Oostvaardersplassen

Helpt zeker niet, er komen nu ook twee onafhankelijke dierenartsen kijken hoe het ervoor staat dit a.d.h.v. de eisen die KALF (de groep die gaat ketenen eisen). Ook zou Kelly van Big Brother met nog een vrouw al een paar dagen alleen water drinken uitprotest, nou succes. Dit soort dingen helpen toch niet, ga serieus met elkaar om tafel en ga het dialoog aan, luister en hoor elkaars argumenten en feiten. Het is nu vooral geroep door een grote groep heb ik het idee. Staatsbosbeheer wordt er heel erg op aangesproken, maar de Provincie Flevoland bepaald wat er wel en niet gebeurd, Staatsbosbeheer voert enkel uit.

Hier wat artikelen met wat meer cijfers en feiten:

https://www.natuurfotografie.nl/oostvaa ... or-emotie/ (in de commentaren is ook nog veel te lezen). Ik merk dat er inderdaad veel gereageerd wordt vanuit de emotie en het vaak niet duidelijk is hoe alles werkt of er met onjuiste gegevens geroepen wordt.

En de vergelijking met de Veluwe:
https://www.trouw.nl/opinie/wild-op-de- ... ~a7087a8c/
Daarmee is AWD ook vergelijkbaar, maar hoor je er veel minder over. Verschil in beleid; dieren afschieten op moment dat ze nog gezond zijn (geen zichtbaar leed, maar de hele groep wordt wel uit elkaar getrokken daarbij, meer stress, korter leven) of pas de oudere en zwakken afschieten als ze het al niet gaan halen (maar wel zichtbaar leed). Gevolg bij veelvuldig afschieten bij gezond zijn, is dat ze als een malle jongen krijgen en er de winter daarop nog meer afgeschoten moet worden. Dit is bij afschieten bij zwakte minder het geval, omdat de vrouwtjes als de groep te groot is voor het terrein of ze te zwak zijn tijdelijk geen eisprong hebben.
Bij vooraf afschieten kan je het vlees verwerken/verkopen/eten en bij afschieten bij zwakte niet (maar een deeltje kan wel blijven voor de natuur).

Ik wil eigenlijk nog veel meer typen, maar merk dat het nu niet gaat (nog ziek). Zelf ben ik niet uitsluitend tegen, maar ook niet uitsluitend voor ik kan niet benoemen wat voor invloed de hekken precies hebben.

De grote grazers zorgen er trouwens voor dat het gras goed kort blijft, waarop er heel veel ganzen komen om dat te eten en de moerassen open houden. Als de grote grazers weggaan, kunnen de ganzen het gras niet eten, blijven waarschijnlijk weg en dan gaan de moerassen dicht terwijl daar heel veel dieren en planten leven.
Een mooi resultaat van de Oostvaardersplassen vind ik trouwens de zeearend. Al jaren weg uit Nederland en teruggekomen om daar te broeden. Inmiddels zijn er door de jongen nieuwe paren gevormd en wordt er ook elders in Nederland gebroed. Ze komen elk jaar weer terug om op hun vaste plek te broedden. Dat vind ik wel heel mooi!
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 22 Mrt 2018 08:07

Re: Oostvaardersplassen

Even een vraagje, als je gaat wandelen bij de Oostvaardersplassen zie je die paarden enzo dan ook?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 22 Mrt 2018 08:29

Re: Oostvaardersplassen

Ja! Ik heb er pas één keer gewandeld maar we zagen toen een heleboel paarden en een paar herten. Ik denkt dat je de paarden meestal wel zult zien.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Mrt 2018 08:34

Re: Oostvaardersplassen

Momenteel zie je niet veel omdat de dieren allemaal in het rustgebied zitten. Het rustgebied is afgesloten voor ons. Het rustgebied gaat eind april weer open. Daarna ligt het aan het weer. Bij slechter weer zitten ze meer in de bosrand bij mooi weer op de plas. Dan kun je ze wel in de verte zien soms.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 22 Mrt 2018 09:02

Re: Oostvaardersplassen

Dan denk ik dat we na april met mooi weer maar eens die kant opgaan :)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 22 Mrt 2018 09:29

Re: Oostvaardersplassen

Ah dat wist ik niet Jip, wij waren er inderdaad vorig jaar mei of juni.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Mrt 2018 12:23

Re: Oostvaardersplassen

Het kan leuk zijn om te gaan wanneer de ganzen jongen gekregen hebben. Wanneer je dan een tijdje de plas op kijkt heb je kans dat je vossen kuikens ziet vangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem231

Bericht 22 Mrt 2018 14:08

Re: Oostvaardersplassen

Prachtige foto's!
Waar kan je dan het beste gaan wandelen? Wij wonen daar heel ver vandaan maar komen ongeveer 2x per jaar daar in de buurt. Dus tips zijn welkom!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Mrt 2018 14:27

Re: Oostvaardersplassen

Je kunt zowel bij het bezoekerscentrum in Lelystad op de Knardijk beginnen met wandelen.
Ik zelf kom altijd aan de andere kant bij Almere (Buitenring). Daar heb je diverse paden door het bos en langs de plassen zelf. Je kunt niet het water oversteken (zie de foto met de vos en de ganzen). En vanuit daar kun je ook nog naar het Kotterbos wandelen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers