Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tot welke leeftijd een speen

<<

Anoniem257

Bericht 12 Mrt 2018 00:09

Tot welke leeftijd een speen

Tot welke leeftijd vinden jullie dat een speen nog kan? En wat is een handige aanpak om er mee te stoppen?



K. Wordt straks 2 en ik wilde met 2 jaar compleet zn Speen afpakken/afbouwen. Hij heeft nu overdag helemaal geen Speen meer, zijn speentje ligt ook in bed en krijgt hem pas als hij weer in bed ligt.
Hij geniet nog zo van zn Speen als hij naar bed gaat dat ik ga twijfelen. Stiekem vind ik het een beetje sneu om m af te pakken haha.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Mrt 2018 05:58

Re: Tot welke leeftijd een speen

Mijn tandarts zei tot 4 jaar. Met 3 jaar en bijna 11 maanden heeft m’n zoon ‘m ingeleverd. Hij was echt serieus verknocht aan dat ding. Maar met hoe makkelijk het achteraf is gegaan, wilde ik dat we het eerder hadden gedaan.
L2014 & H2017
<<

Anoniem240

Bericht 12 Mrt 2018 06:31

Re: Tot welke leeftijd een speen

d heeft een speen gehad tot ze bijna 3 was, maar al vanaf ong 1 of misschien nog jonger echt alleen in bed.

Bij b gaat het nu precies zo, ze weet als we naar beneden gaan even speen in haar bedje leggen. Ze is minder gehecht aan de speen als haar zus dus ben benieuwd boe dat straks gaan met afbouwen/weg halen
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 12 Mrt 2018 06:42

Re: Tot welke leeftijd een speen

Mijn dochter was 2 jaar en 10 maanden. Ze had hem alleen in bed.
Zeer heeft hem toen bij ons ingeleverd en de volgende dag iets uitgezocht in de speelgoed winkel.
Ze heeft het nooit meer over haar speen gehad. Wel was het middagslaapje toen over.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem245

Bericht 12 Mrt 2018 06:43

Re: Tot welke leeftijd een speen

Met 3,5 niet meer. Hij beet ze toen allemaal kapot en toen heb ik nog een nieuwe gekocht met de woorden dat dat de laatste was. En die wilde hij toen na een paar dagen zelf niet meer. Heb er zelf weinig aan hoeven doen dus.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 12 Mrt 2018 07:07

Re: Tot welke leeftijd een speen

Met 6 maanden al gestopt. Hij kreeg hem alleen in
Met inslapen en als hij huilde s nachts. Maar hij lag vooral te kletsen zonder speen met inslapen.
Als hij huilde werkte het dan weer wel.
Maar toen zijn we op andere manieren gaan troosten.
Hebben we geluk mee gehad
2016
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Berichten: 554

Geregistreerd: 06 Sep 2013 07:19

Bericht 12 Mrt 2018 07:24

Re: Tot welke leeftijd een speen

Mijn dochter wilde de speen zelf niet meer na iets van 8 maanden. Daar hadden we dus geluk mee. Zie soms wel kinderen van 4 a 5 jaar met een speen in lopen, dat vind ik toch wel een raar gezicht eerlijk gezegd. Ik zou zeggen tot een jaar of 3?
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 12 Mrt 2018 07:24

Re: Tot welke leeftijd een speen

Rond zijn 4e verjaardag hebben we de speen van zoon weggedaan. We gingen op vakantie en hebben hem toen 'thuis gelaten', hij mocht wel een leuk cadeautje kiezen in ruil voor zijn speen. Ik heb het met 3 jaar ook al eens geprobeerd, maar dan pakte hij continu de speen van zusje. Nu heeft hij dat niet meer, nu is speen van zus 'vies'.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 12 Mrt 2018 07:26

Re: Tot welke leeftijd een speen

Fiederilsje schreef:Mijn tandarts zei tot 4 jaar.


Dat zij de logopedist ook, heeft dat niet iets te maken met dat er anders weer een kans bestaat dat ze gaan duimen?
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 12 Mrt 2018 07:41

Re: Tot welke leeftijd een speen

Met 1 en 7 maanden, na de vliegvakantie, hebben we hem bij S weg gedaan, hij mocht hem alleen in bed maar hij ging dan naar zijn kamertje en achter zijn bedje op de speen zitten sabbelen, hij raakte er steeds meer verknocht aan, dus toen hebben we hem zelf de speen weg laten gooien, uitgezwaaid en klaar. Hij snapte toen al heel goed dat hij weg was ( we hadden er voor de zekerheid wel 1 achter gehouden). Hij was twee dagen wat onrustiger met inslapen en toen was het ook klaar, nooit meer over gehoord.
Toen een klein jaar later zijn broertje geboren was had hij echt geen idee meer wat hij met die speen moest doen.

M is niet zo heel erg verknocht aan de speen, nu met 9 maanden geef ik hem wel als hij moe is en dan kan hij het soms wel fijn vinden maar als hij 's nachts wakker wordt wil hij hem bijvoorbeeld echt niet, dus hopelijk komt hij er ook zo makkelijk vanaf.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 12 Mrt 2018 07:41

Re: Tot welke leeftijd een speen

N. heeft tot de eerste verjaardag van J. haar speen gehad. We hadden afgesproken dat ze daarna te groot was. Ze was toen 3 jaar en 4 maanden.

J wordt straks 2 en heeft nog vaak haar speen in. Ik hoop dat na haar verjaardag af te bouwen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 12 Mrt 2018 08:16

Re: Tot welke leeftijd een speen

Hier het eerste moment aangepakt waarop ik dacht dat ze echt begrijpen zou dat hij weg was en ze ook zelf de beslissing maken kon. Ze heeft ze weg gegeven aan haar kleine baby neefje. Ze was toen 2 jaar en 4 maanden. Hier was het echt wel heel moeilijk, maar doorgezet en er vanaf nu dus.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem257

Bericht 12 Mrt 2018 08:36

Re: Tot welke leeftijd een speen

Oh als ik jullie reacties lees is 2 of ietsjes ouder niet eens zo heel gek. Hij heeft m echt alleen in bed en weet ook s'ochtends dat hij zn Speen in bed moet laten. Hij vraagt er ook niet om.

Kinderen van 3 die overdag een Speen hebben vind ik ook geen gezicht. Lijkt ook gewoon zo raar.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Mrt 2018 09:11

Re: Tot welke leeftijd een speen

Onze tandarts zei dat T er voor zijn 3e verjaardag af moest zijn. Je begon het, ondanks echt alleen als hij sliep, in bed, toch echt ook best wel te zien aan zijn tandjes. Wij zagen er enorm tegenop, waren misschien zelf nog wel meer verslaafd aan het idee van die speen en dat 'ie dan tenminste nog een beetje sliep. Maar het viel mee. 2 nachten verschrikkelijk verdrietig huilen bij het in slaap vallen, daarna 2 nachten iets minder, en toen ging het al goed!

Grootste nadeel is dat hij dus nu 's ochtends nooit meer z'n speentje pakt en tenminste tot 7u blijft liggen ofzo. Nope.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem236

Bericht 12 Mrt 2018 11:50

Re: Tot welke leeftijd een speen

Oudste; iets na zijn 2e verjaardag. Hij had hem kapot gebeten en de supermarkt had geen nieuwe en andere winkels waren gesloten. Uurtje wat gemopperd en hem daarna er nooit meer over gehoord.

Jongste; is nu bijna 2,5. Twee weken geleden lag hij in bed en was wat met zn knuffels aan het spelen. Stiekem de speen weggepakt en hij heeft het er niet meer over gehad/ naar gevraagd. Hij was echt verknocht aan dat ding. Eerste dagen ging het slapen heel goed, nu ook nog, alleen is hij de laatste week om5.30 wakker, geen idee of dat verband houdt.

Maar bij beide dus cold turkey zonder problemen gestopt.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Mrt 2018 12:22

Re: Tot welke leeftijd een speen

Voor haar 2e verjaardag heeft de oudste hem weg gegooid en was het klaar. Toen haar zusje geboren werd pakte ze steeds daar de speen van af. Nu wil ik van t zomer weer de spenen weg doen van beide meiden.
2014 2016
<<

Anoniem298

Bericht 12 Mrt 2018 12:55

Re: Tot welke leeftijd een speen

De oudste had een speen tot bijna 2,5 jaar. De jongste heeft hem nu nog (ze is 2,5 jaar). Ze mag 'm alleen als ze gaat slapen, maar dan heeft ze 'm negen van de tien keer niet nodig. We gebruiken de speen alleen nog als soort van troost. Wat ons betreft houden we haar derde verjaardag aan als eindedatum speen.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 12 Mrt 2018 13:00

Re: Tot welke leeftijd een speen

Oudste tot hij 2 was, hij had hem alleen nog in met slapen maar als hij wakker werd wilde hij hem niet afstaan. Na een paar dagen jengelen was het over en waren we ervan af.

De jongste heeft nooit een speen gehad.
M:21072011
J :08012014
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 12 Mrt 2018 13:01

Re: Tot welke leeftijd een speen

.namasté. schreef:
Fiederilsje schreef:Mijn tandarts zei tot 4 jaar.


Dat zij de logopedist ook, heeft dat niet iets te maken met dat er anders weer een kans bestaat dat ze gaan duimen?


Dat zou zomaar kunnen, mijn nichtje is gaan duimen en mijn zoontje zat continu met zijn vingers in zijn mond wat nu uiteindelijk nagelbijten is geworden. Wij zijn een week voor zijn 2e verjaardag ermee gestopt, maar nu met mijn jongste zoon zou ik het niet weet zo snel doen. Ga denk nu inderdaad rond zijn 4e afbouwen.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 12 Mrt 2018 18:49

Re: Tot welke leeftijd een speen

Mijn zoon was net 2.
De speen lag op tafel en ernaast lag een schaar. Hij wilde hem zelf doorknippen. Daarna zijn andere spenen boven opgehaald en ook doorgeknipt.
Het was iets moeilijker met inslapen maar ik was blij dat het zo makkelijk ging.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 12 Mrt 2018 21:54

Re: Tot welke leeftijd een speen

Mijn zoon slaapt nog met een speen, hij heeft hem van begin af aan alleen in zijn bed. Mijn dochter was 2,5 toen we haar speen weg hebben gedaan. Die was toen voor de baby (haar broertje was toen een maand of 3 oud). Ze heeft er nooit meer om gevraagd.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 13 Mrt 2018 08:50

Re: Tot welke leeftijd een speen

Zelf geen ervaring, M heeft nooit een speen gehad. Maar een paar vriendinnen zijn gestopt met de sinterklaas voor de derde verjaardag van hun kind. Dan zeiden ze dat de speen mee naar Spanje zou gaan en dat ze een extra cadeautje zouden krijgen omdat ze dan nu een grote meid/jongen zouden zijn nu. Werkte bij allemaal erg goed.
december 2016
juli 2019
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 13 Mrt 2018 09:40

Re: Tot welke leeftijd een speen

Dat is wel een goede tip Niekske!

E is heeft alleen een speen in bed en in de auto, maar op die plekken kan ze niet goed zonder. We kunnen het wegdoen van de speen koppelen aan de geboorte van de tweeling, maar dat is juist een periode waarin er voor haar al zoveel verandert en ze die veiligheid nog goed kan gebruiken. Sinterklaas is dan misschien een beter moment.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 13 Mrt 2018 17:27

Re: Tot welke leeftijd een speen

Mijn dochter is in januari 2 geworden en heeft alleen nog een speen in bed of als ze bij mij in bed 's morgens even tv ligt te kijken.
Maar aanleiding van dit topic dacht ik dat het wel een mooi moment was om de speen af te bouwen. Sowieso als ze bij mij in bed ligt. Zo gezegd, zo gedaan. Dochter legde zonder probleem speen in haar bed en kwam bij me liggen. Tijdens tv kijken begon ze alleen meteen heel hard op haar vingers te zuigen. Iets wat ze anders nooit doet, haha. Ik denk dat ze de speen nog wel even mag houden, liever dat dan duimen.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 13 Mrt 2018 18:19

Re: Tot welke leeftijd een speen

Oudste twee waren 2/2,5 jaar en compleet verknocht aan dat ding. Ondanks dat het in slaap vallen na n nacht of 4 best goed ging, hebben ze het er nog maanden over gehad. De middelste heeft het er nog over. Toen we het bij de middelste gingen afbouwen, ook de speen van de jongste meteen afgebouwd. Ze was 10 maanden en heeft er geen minuut om gehuild. Al met al viel het ons enorm mee!
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers