Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Internationale Vrouwendag

<<

Anoniem313

Bericht 08 Mrt 2018 15:05

Internationale Vrouwendag

Allemaal een vrolijke Internationale Vrouwendag gewenst!

Misschien leuk om te lezen op deze dag: wat feminisme is en waarom zoveel mannen en vrouwen er een hekel aan hebben.
https://www.forbes.com/sites/kathycapri ... 14a2fe7e8e
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 08 Mrt 2018 17:32

Re: Internationale Vrouwendag

Helaas kan ik hem niet lezen op het werk.

Maar jij ook een fijne Vrouwendag gewenst!
<<

Anoniem282

Bericht 08 Mrt 2018 18:00

Re: Internationale Vrouwendag

Deze dag leeft hier geloof ik niet echt. ;-)

Interessant artikel!

Vind het een datum van koestering en besef. Zie vaak dat er ‘happy’ bij staat als het over internationale vrouwendag gaat, maar dat dekt voor mij de lading minder/niet. :) typen vanaf gsm is geen succes, dus laat het ff hierbij
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Mrt 2018 19:57

Re: Internationale Vrouwendag

Wij kregen chocolademuffins op het werk en er hing een banner met het percentage vrouwelijke werknemers en percentage vrouwelijke managers.

Vooral die muffins maakte het voor mij leuk haha.
R. 2013
D. 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Mrt 2018 22:09

Re: Internationale Vrouwendag

Een gedachte die vandaag door mijn hoofd spookte: maakt het feit dat er een Vrouwendag is (en voor zover ik weet geen Mannendag), niet juist dat we de ongelijkheid blijven benadrukken? Ik besef me wel dat de gelijkheid er ook niet is, daar is nog een lange weg voor te gaan. Maar bij dit soort dagen vraag ik me dan toch af; wordt de verhouding beter door het organiseren van een Vrouwendag, of juist slechter? Ik merk dat ik niet goed onder woorden krijg wat ik bedoel, ik snap namelijk wel dat het goed is om aandacht te vragen voor een nog steeds bestaand probleem. Ik hoop dat iemand me begrijpt en dit beter kan uitleggen. Ik kom er niet uit, terwijl het in mijn hoofd zo helder is.

♥♥
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 08 Mrt 2018 22:14

Re: Internationale Vrouwendag

Ik wist het ook niet Elliot, maar blijkbaar is het 19 november altijd internationale mannendag.
2012 & 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Mrt 2018 22:16

Re: Internationale Vrouwendag

Oh echt? In dat geval slaat mijn post nergens op, haha. Bedankt voor deze verhelderende informatie :smile:

♥♥
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 08 Mrt 2018 22:18

Re: Internationale Vrouwendag

Haha, ik moest ook googelen hoor! Ik denk ook dat die dag gewoon niet zo algemeen bekend is, ik had er ook nog nooit van gehoord alleszins.
2012 & 2016
<<

Anoniem313

Bericht 09 Mrt 2018 10:44

Re: Internationale Vrouwendag

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, Elliot, en vind ook zeker dat je een punt hebt. Door een speciale dag voor vrouwen te organiseren kan het lijken of je vrouwen als bijzondere groep wegzet die iets extra's nodig hebben omdat ze zielig zijn ofzo. En in sommige reacties - niet hier maar in het algemeen - hoor je dat ook terug: 'wanneer is het mannendag', 'krijgt iedereen zijn eigen dag', et cetera (ad nauseam).
Maar daar tegenover staat dat die ongelijkheid inderdaad echt bestaat, en niet misselijk ook. Een loonkloof van 7% in Nederland, om maar wat te noemen. Doen alsof die er niet is, leidt niet tot verandering. Daarom ben ik er uiteindelijk toch voor om zo'n dag te hebben. Maar, de dag an sich is niets, een wassen neus- het gaat erom hoe je die invult. McDonalds heeft dit jaar bijvoorbeeld behoorlijk veel flak gekregen in de media voor hun symbolische manier van aandacht geven: de M omkeren. Zie hier: https://www.theguardian.com/business/20 ... womens-day

Afbeelding

My 2 cents: een bloemetje of een ander symbolisch gebaar hoef ik niet. Maar als we zo'n dag kunnen aangrijpen om deze thema's nog eens onder de aandacht te brengen en een gesprek kunnen hebben over wat gelijke kansen voor vrouwen en mannen nou eigenlijk betekenen en hoe zo'n wereld eruit zou zien, graag.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 09 Mrt 2018 11:58

Re: Internationale Vrouwendag

Ik zie het ook oprecht meer als een dag om te benadrukken wáár de ongelijkheid ligt. Dus niet van die algemene kreten, waar niemand iets mee kan. Maar juist concrete voorbeelden zodat we er van doordrongen raken dat die ongelijkheid er nog steeds is. Dus de lagere lonen waar we genoegen mee nemen, het gebrek aan vrouwelijke bezetting in de top etc etc. Daar kan ik veel meer mee dan alleen maar roepen dat vrouwen ongelijk worden behandeld.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 09 Mrt 2018 15:26

Re: Internationale Vrouwendag

Ik voelde mij gisteren erg geroepen om mijn leerlingen bewust te maken van de verschillen. En ze ook bewust te maken van het feit dat zij dit kunnen veranderen en dat ze voor zichzelf op mogen komen en hun eigen pad moeten kiezen.
Ben hier wel meer mee bezig de laatste tijd. Vooral omdat ik erg ongelukkig werd van mijn rol als huisvrouw.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6121

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 09 Mrt 2018 18:09

Re: Internationale Vrouwendag

Ik vind het een beetje dubbel zo'n dag, daarin ben in het dan ook wel eens met Elliot.

Anderzijds is het idd te belachelijk voor woorden dat wij, in Nederland in 2018 nog steeds te maken hebben met een loonkloof. Bizar.

Wat ik trouwens ook opmerkelijk vond in het nieuws is dat Schiphol zoekt naar een nieuwe mannelijke CEO, want ze hebben al zoveel vrouwen aan de top. Ik begrijp dat niet, waarom wordt er niet gekeken naar iemand met de juiste functie-eisen? Het zou daarbij toch niet uit moeten maken wat het geslacht is?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Mrt 2018 18:18

Re: Internationale Vrouwendag

Caulfield schreef:Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, Elliot, en vind ook zeker dat je een punt hebt. Door een speciale dag voor vrouwen te organiseren kan het lijken of je vrouwen als bijzondere groep wegzet die iets extra's nodig hebben omdat ze zielig zijn ofzo. En in sommige reacties - niet hier maar in het algemeen - hoor je dat ook terug: 'wanneer is het mannendag', 'krijgt iedereen zijn eigen dag', et cetera (ad nauseam).
Maar daar tegenover staat dat die ongelijkheid inderdaad echt bestaat, en niet misselijk ook. Een loonkloof van 7% in Nederland, om maar wat te noemen. Doen alsof die er niet is, leidt niet tot verandering. Daarom ben ik er uiteindelijk toch voor om zo'n dag te hebben. Maar, de dag an sich is niets, een wassen neus- het gaat erom hoe je die invult. McDonalds heeft dit jaar bijvoorbeeld behoorlijk veel flak gekregen in de media voor hun symbolische manier van aandacht geven: de M omkeren. Zie hier: https://www.theguardian.com/business/20 ... womens-day

Afbeelding

My 2 cents: een bloemetje of een ander symbolisch gebaar hoef ik niet. Maar als we zo'n dag kunnen aangrijpen om deze thema's nog eens onder de aandacht te brengen en een gesprek kunnen hebben over wat gelijke kansen voor vrouwen en mannen nou eigenlijk betekenen en hoe zo'n wereld eruit zou zien, graag.

Ah ja je verwoordt precies wat ik bedoelde gister! Ik las ook ergens dat de chocola ergens in de aanbieding moest zijn want het was immers vrouwendag. Als mensen denken dat dat de bedoeling is van vrouwendag schiet het wat mij betreft zijn (of moet ik haar zeggen) doel voorbij.

♥♥
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 09 Mrt 2018 23:57

Re: Internationale Vrouwendag

SoGood, dat is precies wat ik ook altijd roep. Ik word kriebelig van nationale vrouwendagen. We zijn geen bijzondere mensen ofzo die die dag even in het zonnetje gezet moeten worden. Er zijn zoveel meer mensen die achtergesteld worden nog steeds: mensen met donkere huidskleur, mensen met een Arabische naam of hoofddoek, mensen met een beperking, transgenders/homo's/lesbiennes etc etc. We zijn er anno 2018 nog lang niet met onze zo gewilde gelijkheid.

Maar om daar nou een speciale dag voor in te roepen zodat wij ons even dagje speciaal voelen.. man. Ben blij dat die dag achter de rug is.

Ik pleit ook voor competentie, niet voor huidskleur/geslacht/fysieke beperking/partnerkeuze. Ik vind niet dat je als bedrijf meer vrouwen moet inhuren omdat het dan eerlijker verdeeld wordt. Gister was er op mijn werk voor een engineer rol 8! mannen en 1 vrouw. Moeten ze dan die vrouw nemen omdat het anders zo scheef ligt? Nee. Ze was zo onvriendelijk als de pest, droeg sportschoenen bij het interview en had zich duidelijk niet voorbereid. En toch twijfelde mijn collega of hij misschien haar toch in zijn top 3 moest zetten, want ja, een vrouw.
Nog een voorbeeld: ik doe mijn doctoraat op de universiteit hier. Op deze uni zijn eigenlijk alleen maar vrouwen aan de top. Competente vrouwen welteverstaan. Mijn (mannelijke en zeer competente) begeleider moet zich ontzettend bewijzen. Alle promoties gaan telkens aan hem voorbij, want een vrouw krijgt voorrang. Hij zit in een echte vrouwenwereld. Het is op deze uni volledig de andere kant doorgeslagen. Ik hoop van harte dat het is omdat deze vrouwen competenter waren dan hun mannelijke concurrentie.

Gelijkheid is gewoon ver te zoeken. Ik pleit helemaal niet voor meer vrouwen in de politiek, ik pleit voor een competente politiek.

Ik wil gewoon soms op een nieuwe planeet opnieuw beginnen. Wat een oorlog is er geweest om verschillende geloven, als homo word je nog steeds in elkaar geslagen, als donkere man/vrouw moet je je extra bewijzen en als je in een rolstoel zit nemen ze je misschien wel aan omdat de CAO het verplicht. Stomme wereld.

En ik blijf er ook bij dat vrouwen en mannen ook niet GELIJK zijn. Ze moeten gelijk behandeld worden, gelijke kansen krijgen en zeker gelijk salaris, maar gelijk zijn ze niet. Ze kunnen niet zwanger worden, kinderen baren, borstvoeding geven. Dus als je als paar kinderen wil, dan is dat nou eenmaal even de taak van de vrouw. Kinderen opvoeden natuurlijk weer gelijk.

Ik kan hier echt wel uren over praten en tegelijkertijd ben ik er zo klaar mee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 10 Mrt 2018 08:37

Re: Internationale Vrouwendag

Ghehe, met je laatste zin ben ik het in ieder geval helemaal eens. Met de rest niet volledig, maar dat zal geen verrassing zijn. Ik weet ook niet zo goed of ik nou op jouw overtuigingen in moet gaan. Veel dingen (zoals bv het ‘equity vs equality’ argument) wordt al besproken in het artikel dat ik plaatste. Andere dingen (competentie moet leidend zijn) hebben we als ik het me goed herinner onlangs nog vrij uitgebreid besproken in een ander topic, en ‘vrouwen als speciale soort’ zelfs in dit topic nog, een paar posts boven de jouwe. Dus dan ga ik mezelf herhalen.
Sowieso ben ik niet meer zo geïnteresseerd in discussies waarin we elkaar proberen te overtuigen met argumenten. Dat leidt vaak niet tot een interessant gesprek, maar eerder tot een verdere ingraving in een al gekozen positie. Zoals een vroegere hoogleraar van mij zei ‘argumenten worden nuttig als mensen er naar op zoek zijn’. Dat probeer ik me voor ogen te houden als ik weer eens geneigd ben met informatie te gaan strooien.
Er zijn wel 2 misverstanden waar ik op wil reageren. Een is het argument dat er andere groepen ook of erger zelfs worden achtergesteld vind ik geen argument om aan vrouwen dús maar geen aandacht te geven. Op die manier zou je geen enkel doel kunnen nastreven. Het onderstreept wel iets dat ik heel belangrijk vind en niet vaak wordt benoemd: dat een inclusieve samenleving een onderwerp is van ons allemaal, en niet alleen van vrouwen (vs mannen).
En dat geldt ook voor wat je zegt over jouw begeleider. Ook die moet gelijke kansen krijgen. Als het playing field voor hem in die wereld ongelijk is in vergelijking met vrouwen moet daar wat aan worden gedaan: iedereen verdient gelijke kansen, niet alleen vrouwen. Ik vind dat trouwens verrassend om te lezen! In NL zijn vrouwen ernstig ondervertegenwoordigd onder hoogleraren, zelfs in mijn vakgebied, de psychologie. Op PhD niveau zijn vrouwen in de meerderheid, dan richting assistant, associate op de ladder naar full professor vallen ze af.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers