Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zeg eens eerlijk...

<<

Brooke

Bericht 21 Feb 2018 12:53

Re: Zeg eens eerlijk...

Mijn dochter kijkt best veel tv, maar door haar beperkingen krijgt ze veel minder van de wereld om haar heen mee, dus kan ze alleen maar leren ervan. Ook is het lekker ontspanning voor haar. Alle bewegingen zijn topsport voor haar, dus even niks doen en filmpjes kijken is geen overbodige luxe. De tv gaat wel uit hoor op bepaalde momenten een staat alleen aan als ze daadwerkelijk iets wel kijken. Kijkt ze niet meer, dan gaat de tv uit.
<<

Anoniem328

Bericht 21 Feb 2018 13:23

Re: Zeg eens eerlijk...

Wij proberen het te beperken tot alleen 's avonds een half uurtje voor het slapen gaan.

Nu met een baby erbij wordt de tv af en toe ook gebruikt op de dagen dat ik alleen met de jongens ben en ik de jongste moet voeden. Meestal speelt D dan gewoon maar als hij erg druk of aanhankelijk is dan mag hij naast me op de bank even tv kijken.
<<

Anoniem291

Bericht 21 Feb 2018 14:34

Re: Zeg eens eerlijk...

Door de weeks mag hij voor het eten even een half uurtje kijken zodat ik kan koken zonder kind aan mn been. In het weekend kijkt hij soms ook 's morgens bij ons in bed even een filmpje. Overdag staat de tv nooit aan.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 21 Feb 2018 15:37

Re: Zeg eens eerlijk...

Ik vind dat mijn stiefdochter best veel op de iPad zit. Ik probeer dan ook wel te stimuleren dat ze op tijd weer wat anders gaat doen, zoals naar buiten of op haar kamer spelen of wat dan ook. Dat vindt ze ook leuk en is ook geen probleem verder. Ze heeft Squla op de iPad, dus dat moet ze van ons dan ook wel regelmatig doen. Is geen overbodige luxe bij haar, beetje extra oefenen met verschillende schoolvakken (vooral rekenen vindt ze erg moeilijk).

Ik weet niet hoe het bij haar moeder gaat, maar heb het idee dat ze wel chronisch te weinig beweging krijgt en daar maak ik me soms wel zorgen om. Maar goed, wij kunnen daar zo weinig aan doen verder.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem301

Bericht 21 Feb 2018 21:25

Re: Zeg eens eerlijk...

Om 17.00 uur mag de tv aan als ik ga koken. Soms eerder, dan gaan we samen onder de dekens zitten en eet zij fruit, zo gezellig. Ik denk een half uur tot een uur per dag, aan het einde van de dag dus. En ik denk 3 keer in de week 10 minuten op mijn telefoon, ze vindt het namelijk super leuk om filmpjes van zichzelf te kijken.

Edit: langer dan een half uur kan ze zich niet op de tv concentreren eigenlijk dus dan staat-ie soms wel langer aan maar kijkt de niet en is ze aan het spelen ofzo.
Laatst gewijzigd door Anoniem301 op 22 Feb 2018 07:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 21 Feb 2018 23:52

Re: Zeg eens eerlijk...

Wij hebben daar geen afspraken over.
De tv staat hier eigenlijk altijd wel aan, zowel op muziek als op Netflix of nu bijv de olympische spelen.
Ook hebben ze beiden een tablet die vaak wordt gebruikt voor YouTube.
Ze zijn ook veel buiten of aan het spelen, en vooral voor onze oudste dochter is de rust die zij (en wij) ervaart met de tablet echt een verademing. Ze heeft dat echt even nodig om uit te prikkelen.

Echt bewust tv kijken doet mijn oudste niet trouwens, nooit gedaan, ze was er altijd bij aan het spelen. De jongste kijkt wel graag tv en kan er echt voor blijven zitten, maar is er vaak ook zo klaar mee en gaat weer hobbelen.

Kortom; meestal als ze bij mij tv willen kijken of op de tablet willen, mag dat. Het is nooit een paar uur achter elkaar, of hele dagen, en ze bewegen ruimschoots/kleuren/spelen met poppen etc. Ik vind het een verademing!
<<

Anoniem336

Bericht 22 Feb 2018 21:23

Re: Zeg eens eerlijk...

Urban Naked schreef:Voor de ouders van kinderen die lang op de tablet zitten, maken jullie je geen zorgen om de ogen van je kind? Niet belerend bedoeld hoor! Het schijnt alleen dat kinderoogjes erg slecht worden van lange tijd op hele korte afstand te moeten kijken (tablet). Afwisselen om het half uur schijnt een must te zijn, en veel buiten zijn.
https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/ ... elfs-blind



De oudste heeft sinds kort een bril, en de oogarts kwam ook met dit verhaal inderdaad.

Hier is het vaak in de avond een half uur tot uur. In weekend soms wat langer.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 12 Dec 2018 16:03

Re: Zeg eens eerlijk...

Omdat dit topic over schermtijd gaat up ik hem ff.
Kijken jullie kindjes weleens tv op de opvang?
En wanneer en hoeveel is dat?

En bij opa en oma mochten die oppassen?
2016
<<

Anoniem316

Bericht 12 Dec 2018 16:21

Re: Zeg eens eerlijk...

Bij mijn moeder (die gastouder is) staat de tv de hele dag aan (niet alleen op tekenfilms). Ben ik daar blij mee? Nee, niet echt. Maar er iets van zeggen werkt niet en ik ga het niet hoog op laten spelen.
Als schoonmoeder er is, staat bijna nooit de tv aan. Ik heb laatst aangegeven dat dat best een keer mag, omdat het voor haar ook even relaxen is. Schoonmoeder zit anders continue 1 op 1 met dochter en dochter wordt daar behoorlijk recalcitrant van 's avonds.

Voor zover ik weet kijkt ze op de peuterspeelzaal geen tv.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 12 Dec 2018 16:28

Re: Zeg eens eerlijk...

Ik weet niet hoe veel precies maar op de opvang staat de tv wel eens aan. Voornamelijk om het zandkasteel te kijken geloof ik. Daar hoor ik J. wel eens over.
Als ze bij mijn ouders zijn staat de tv bijna de hele tijd aan. Ze kijken niet de hele tijd, maar wel tussendoor. Ik heb wel eens gezegd dat het niet nodig is. Maar ze zijn daar dan voor de fun of als ze ziek zijn dus ik maak er niet zo’n punt van.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Dec 2018 16:30

Re: Zeg eens eerlijk...

Salome schreef:Omdat dit topic over schermtijd gaat up ik hem ff.
Kijken jullie kindjes weleens tv op de opvang?
En wanneer en hoeveel is dat?

En bij opa en oma mochten die oppassen?


Op de opvang en Bso niet. Zou ik ook niet leuk vinden. Toen ik op zoek ging naar een kdv voor de jongste kwam ik bij een kdv kijken waar een groot beeldscherm aan de muur hing, en de juf zei dat als de kinderen erg druk waren ze wel eens tv gingen kijken. Dat was voor mij een reden om die kdv af te strepen.

Bij opa en oma kijken ze wel filmpjes maar die doen een beetje zoals wij zelf: overdag gewoon spelen en vanaf 17h (ok bij hen ietsje eerder) een filmpje kijken.
#teammaple🍁
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 12 Dec 2018 16:47

Re: Zeg eens eerlijk...

Bij de ene opa en oma mag V even filmpjes op de ipad kijken als ze koffie drinken in de ochtend en als mijn moeder gaat koken. Totaal 30 a 45 minuten.

Bij de andere opa en oma alleen wanneer opa gaat koken een half uurtje.

Ben ik wel blij mee, helemaal nav een congress waar ik was dat kinderen echt bijziend kunnen worden van veel beeldscherm gebruik en weinig daglicht in de ogen. (2 uur per dag daglicht wordt aangeraden, nu halen wij dat ook niet).
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 12 Dec 2018 16:51

Re: Zeg eens eerlijk...

Ik heb stage gelopen op een opvang en wij keken elke vrijdag een half uurtje tv met de kinderen. Op zich vond ik dat nog wel ok. Maar eigenlijk achteraf ook eigenlijk niet nodig. Kinderen vermaken zich doorgaans wel met elkaar en hebben een tv vaak niet nodig. Het was ook denk ik vooral fijn voor ons als leidsters, dat we die tijd even konden gebruiken om wat dingetjes af te ronden.
Ik vind het wel een goed punt om rekening mee te houden in keuze van de opvang.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 12 Dec 2018 16:54

Re: Zeg eens eerlijk...

Ik merk bij veel vriendinnen dat ze hun telefoon of ipad snel gebruiken voor filmpjes om hun kind tevreden mee te stellen als ze bezoek hebben of op bezoek zijn, zodat wij als volwassenen minder gestoord worden. Ik vraag me heel erg af of ik ook zo word, want in principe sta ik daar totaal niet achter. Ik snap wel dat kinderen van 2, 3 of 4 jaar zich vervelen als er geen andere kinderen zijn om mee te spelen en ze meegenomen worden op visite. Maar ik heb nog de illusie dat ik dit niet met beeldschermen op ga lossen :laughcry:.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Dec 2018 17:25

Re: Zeg eens eerlijk...

Joey schreef:Ik merk bij veel vriendinnen dat ze hun telefoon of ipad snel gebruiken voor filmpjes om hun kind tevreden mee te stellen als ze bezoek hebben of op bezoek zijn, zodat wij als volwassenen minder gestoord worden. Ik vraag me heel erg af of ik ook zo word, want in principe sta ik daar totaal niet achter. Ik snap wel dat kinderen van 2, 3 of 4 jaar zich vervelen als er geen andere kinderen zijn om mee te spelen en ze meegenomen worden op visite. Maar ik heb nog de illusie dat ik dit niet met beeldschermen op ga lossen :laughcry:.


Dit valt mij ook op en vind ik best hinderlijk. Ja, je kunt als volwassenen zo onderling makkelijker gesprek voeren maar is dit de manier? Ik heb nu een beetje een nieuw soort moedergroepje waar ik bij zit en zij doen dat veel, kind op schoot met scherm en zelf kletsen. Ik probeer er niet over te oordelen maar merk dat ik het dan toch doe. Ik vind het er gewoon erg ongezellig uitzien en voor mij is dat niet de manier om te leren hoe m'n kind zich in 't openbaar gedraagd. O'tje was toen gewoon aan 't spelen en ja tuurlijk moet ik er tien keer achteraan maar zelf vind ik dat meer tellen als baby play date dan met z'n allen naar een individueel scherm gaan kijken. Oké toch beetje oordelend. Ik ben ook niet heilig hoor, hij kijkt hier thuis ook echt wel tv maar ik denk dat ik beetje tegen dat makkelijke om sociaal te kunnen doen loop.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Dec 2018 17:30

Re: Zeg eens eerlijk...

Als ik zelf afspreek neem ik sowieso m’n kinderen niet mee, want dan kan ik niet relaxt zitten en me op m’n gesprekken focussen. Mocht het door een of ander noodlot zo zijn dat ik toch per ongeluk een kind mee heb dan zou ik zeer zeker m’n telefoon afgeven.
Als het een playdate is voor de kinderen gaat het om de kinderen en niet om mij en dan krijgt niemand m’n telefoon.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Dec 2018 17:32

Re: Zeg eens eerlijk...

Ja dit ging in dit geval over play dates en kinderverjaardagen. Ik vind dat echt wel wat ongezellig hoor. O'tje was in z'n eentje zich prima aan 't vermaken terwijl die anderen op schoot tv zaten te kijken maar het doel (voor mij, dat was voor die andere moeders misschien anders) was toch juist beetje samen spelen, voor zover ze dat al doen op die leeftijd natuurlijk, maar gewoon voor het onderlinge contact. Vond het erg ongezellig eerlijk gezegd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 12 Dec 2018 17:33

Re: Zeg eens eerlijk...

Ik ben een van de strengere ouders m.b.t. schermtijd in vergelijking met leeftijdsgenootjes van mijn kinderen. Doordeweeks mogen ze helemaal niet. In het weekend 2 uurtjes.

Maar die discussie over schermtijd op feestjes / visite, vind ik een lastige.

Ik ben jarenlang met zware tegenzin naar feestjes gegaan. Onze zoon heeft gedragsproblemen (ADD, hoogbegaafd, zegt alles wat in hem opkomt), en ondanks onze energievretende pogingen om hem op te voeden tot een brave jongen, vraagt hij gewoon heel veel aandacht op feestjes of als we ergens op visite zijn waar weinig te doen is.

Ik ben het met jullie eens: kinderen moeten leren zich te gedragen in dat soort situaties. Beleefd zijn, rustig wachten tot ze iets te eten krijgen, zich beheersen, zichzelf kunnen vermaken of spelen met de andere aanwezige kinderen, niet door volwassenen heen praten als ze middenin een zin zijn etc. etc.

Maar voor sommige ouders is het gewoon echt heel vermoeiend om hun kinderen zo ver te krijgen. En die ouders willen ook wel eens gewoon een gesprek kunnen voeren op een feestje.

Ik zal er dus minder snel over oordelen, vanuit dat perspectief.

Dochter kan zich overigens wel prima gedragen zonder schermpje.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 12 Dec 2018 17:45

Re: Zeg eens eerlijk...

Marin schreef:Ja dit ging in dit geval over play dates en kinderverjaardagen. Ik vind dat echt wel wat ongezellig hoor. O'tje was in z'n eentje zich prima aan 't vermaken terwijl die anderen op schoot tv zaten te kijken maar het doel (voor mij, dat was voor die andere moeders misschien anders) was toch juist beetje samen spelen, voor zover ze dat al doen op die leeftijd natuurlijk, maar gewoon voor het onderlinge contact. Vond het erg ongezellig eerlijk gezegd.

Je zegt het zelf ook al, maar ik lees hierin inderdaad vooral andere verwachtingen. Goed om die vooraf duidelijk te hebben samen denk ik.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Dec 2018 17:48

Re: Zeg eens eerlijk...

Ja dat denk ik ook June. Dan nog vind ik het zelf niet echt de manier om m'n kind te vermaken maar dat is inderdaad aan ieder voor zich hoe ze hun kind opvoeden.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Dec 2018 17:49

Re: Zeg eens eerlijk...

June schreef:
Marin schreef:Ja dit ging in dit geval over play dates en kinderverjaardagen. Ik vind dat echt wel wat ongezellig hoor. O'tje was in z'n eentje zich prima aan 't vermaken terwijl die anderen op schoot tv zaten te kijken maar het doel (voor mij, dat was voor die andere moeders misschien anders) was toch juist beetje samen spelen, voor zover ze dat al doen op die leeftijd natuurlijk, maar gewoon voor het onderlinge contact. Vond het erg ongezellig eerlijk gezegd.

Je zegt het zelf ook al, maar ik lees hierin inderdaad vooral andere verwachtingen. Goed om die vooraf duidelijk te hebben samen denk ik.
Ja of als je het merkt zelf het voortouw te nemen: ‘ok jongens, nu van de schermen af en spelen maar, wie gaat er mee!’
#teammaple🍁
<<

Anoniem272

Bericht 12 Dec 2018 17:53

Re: Zeg eens eerlijk...

Precies dat soort opmerkingen als jouw laatste, Marin, vind ik dus pijnlijk om te lezen. Alsof het een slechte opvoedkeuze is, in plaats van een noodgreep van een wanhopige ouder. Want dat kan het echt zijn.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de situatie bij jouw vrienden is.

En als je daar naartoe gaat met als doel dat de kinderen lekker samen spelen, is het inderdaad ook heel anders dan als je doel is dat je zelf kunt bijpraten met je vrienden (wat meestal mijn insteek is).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Dec 2018 18:00

Re: Zeg eens eerlijk...

Urban Naked schreef:
June schreef:
Marin schreef:Ja dit ging in dit geval over play dates en kinderverjaardagen. Ik vind dat echt wel wat ongezellig hoor. O'tje was in z'n eentje zich prima aan 't vermaken terwijl die anderen op schoot tv zaten te kijken maar het doel (voor mij, dat was voor die andere moeders misschien anders) was toch juist beetje samen spelen, voor zover ze dat al doen op die leeftijd natuurlijk, maar gewoon voor het onderlinge contact. Vond het erg ongezellig eerlijk gezegd.

Je zegt het zelf ook al, maar ik lees hierin inderdaad vooral andere verwachtingen. Goed om die vooraf duidelijk te hebben samen denk ik.
Ja of als je het merkt zelf het voortouw te nemen: ‘ok jongens, nu van de schermen af en spelen maar, wie gaat er mee!’


Dat zou ik zelf juist niet zo snel doen want dat impliceert dat je het niet met hun manier van opvoeden eens bent. Dat ben ik misschien niet maar dat houd ik dan liever voor mezelf, immers ieder z'n eigen stijl toch. Ik ga mijn mening niet op hen forceren.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Dec 2018 18:02

Re: Zeg eens eerlijk...

Forceren? Als je zegt ‘hoppekee jongens wie gaat er mee spelen’ ? Dat noem ik richting geven, niet forceren.
#teammaple🍁
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 12 Dec 2018 18:07

Re: Zeg eens eerlijk...

Urban Naked schreef:Forceren? Als je zegt ‘hoppekee jongens wie gaat er mee spelen’ ? Dat noem ik richting geven, niet forceren.

Eens.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron