Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pesten/Gepest worden

<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 19 Feb 2018 21:03

Re: Pesten/Gepest worden

Pesten heeft mijn schooltijd tot een hel gemaakt. Eentje waar ik nog steeds littekens van heb en ik nog dagelijks de gevolgen van ondervind.

Ik kan me best voorstellen dat niet elke pester zich daar nu bewust van is dat het vroeger zo'n impact heeft gehad. Doordat een bepaalde groep mensen mij doelbewust pestten, vatte ik opmerkingen van anderen ook eerder op als pesten. Waar iemand anders zou denken 'wat een kut opmerking, dat vind ik geen toffe actie', dacht ik al snel 'nou doet zij ook al mee'.

Bepaalde dingen die gedaan zijn kúnnen gewoon niet als grap of plagerijen bedoeld zijn. Daarvoor gingen ze veel te ver.

En toch neem ik niemand meer iets kwalijk. Ik was een makkelijk slachtoffer, er waren redenen genoeg om mij te pesten (wat klinkt dat eigenlijk stom om zo te zeggen, maar ik bedoel meer dat ik aan het stereotype slachtoffer voldeed) en ik kreeg thuis niet echt begrip. En ja, in de natuur werkt het ook vaak zo, de zwakste wordt geëlimineerd. En die zwakste was ik.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 20 Feb 2018 09:40

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben niet echt stelselmatig gepest geworden door kinderen. Ik kan me alleen nog heel goed herinneren wat 2 leraren bij mij hebben gedaan. In de laatste klas van de basisschool had ik een vreselijke leraar, hij had het altijd op mij gemunt en ik vond het daardoor echt verschrikkelijk om naar school te gaan. Ik had ook geen beste vriendinnetjes meer, want die waren beiden verhuisd (eentje in groep 6 en eentje in groep 7). Denk dat dat ook niet heeft meegeholpen. Die leraar heeft mij zelfs eens geslagen met een schrift in mijn gezicht.

De andere leraar was een van de leraren in de brugklas. Die wilde de klas aan het lachen maken door mij te kakken te zetten. Hij had wat stoms gezegd en toen voor de grap mijn pennen etui in de prullenmand gegooid. Daarna mocht ik hem er zelf uitvissen. Er plakte kauwgom aan... Het was een gloednieuw etui en ik schaamde me gewoon. Ook omdat ik samen met mijn ouders al die nieuwe spulletjes had gekocht, en op dag 1 werd het al vies.

Met kinderen zijn er wel incidenten geweest, maar geen stelselmatig gepest. In ieder geval niks wat schade heeft aangericht. Die leraren daarentegen, die zouden zich zo ontzettend diep moeten schamen...

Ik ben ook op mijn 17e wel geplaagd door een ex beste vriendin, maar die deed dat via sms en internet enzo. En daar stond ik boven, dat boeide me niet echt verder.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 20 Feb 2018 09:44

Re: Pesten/Gepest worden

Raphanus Sativus schreef:
Susan schreef:Bij ons op school bestond pesten voornamelijk uit buitensluiten, roddelen, nare opmerkingen, anderen belachelijk maken. Niet die dingen die je altijd in films ziet, zoals banden lek steken, schooltassen in de sloot, kleren verstoppen tijdens gym, enzovoort. Meer het subtiele werk. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat achteraf zelf niet als pesten zagen, terwijl je dat als de underdog wel zo ervaart.


In dat opzicht mogen we heel erg dankbaar zijn dat we niet in deze tijd zijn opgegroeid. Het pesten hield op zodra ik mijn fiets in de garage zette en mijn schooltas onder de kapstok trapte. Het pestwerk wat nu wordt opgenomen was bij ons nooit aan de orde. En we hadden allemaal het fatsoen om van elkaars spullen af te blijven en het liefst nog van elkaar, maar goed, dat laatste kon geen ouder voorkomen. :laughcry:


Naaa, ze wisten vroeger mijn CU2 en mobieltje ook prima te vinden op de middelbare school hoor. Goddank gingen smsjes nog van je beltegoed af toen. ;) Wat een hel moet dat tegenwoordig zijn met whatsapp en instagram/facebook. Basisschool was inderdaad meer buitensluiten, liedjes zingen, spullen jatten en mollen en geweld.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Feb 2018 09:46

Re: Pesten/Gepest worden

Zulke leraren hadden wij ook wel, die het leuk vonden om minder populaire kinderen te kakken te zetten voor de rest van de klas. Wij hadden een leraar Engels die dat heel erg had. Ik weet nog dat ik een keer te laat op school kwam, dat ik van hem moest vragen: 'Klas, mag ik nog binnenkomen?' en dat hij het me vijf keer opnieuw liet doen. Mijn ouders waren heel pissig toen ze dat hoorden, zeiden dat ik een volgende keer gewoon weg moest gaan.

Hij gaf ook altijd heel aparte onderwerpen voor spreekbeurten, ik weet nog dat er een jongen in de klas zat die echt absoluut niet populair of knap was en die moest een spreekbeurt houden met als onderwerp 'hoe versier ik een meisje'. Dat soort dingen. Echt een nare vent.

O ja, en een lerares Frans die ook vaak zo popi jopi wilde doen over de ruggen van kinderen. Had een jongen in de klas die vlakbij de rosse buurt woonde (in de straat ernaast) en die kreeg daar nog wel eens opmerkingen over - die juf presteerde het om te vragen: 'Werkt je moeder daar?' Aan een brugklasser, gewoon midden in de klas. Echt belachelijk, achteraf vraag ik me af wat je überhaupt voor de klas doet als je dat soort dingen normaal vindt. Zij had ook vaker dat soort dingen, maar dit is me het meeste bijgebleven.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Feb 2018 09:50

Re: Pesten/Gepest worden

Wat een nare mensen zeg! Gadverdamme.
<<

Anoniem250

Bericht 20 Feb 2018 10:01

Re: Pesten/Gepest worden

Ja, ik weet dat ik een meisje heb buitengesloten. Ik speelde met haar, omdat haar moeder en mijn moeder vriendinnen waren en wij van jongs af aan elkaar gekoppeld waren door onze moeders. Toen kwam er in groep 3 een nieuw meisje bij ons in de klas. En die vond ik veel leuker. Daar wilde ik mee spelen. Maar onze moeders wilden onze vriendschap in standhouden en organiseerden daarom speelafspraakjes met z'n drieën. Dat ging niet goed. Ik en mijn nieuwe vriendin hebben haar buitengesloten. Ze mocht niet meedoen. We renden bijvoorbeeld snel weg als zij eraan kwam. De vriendschap tussen mijn moeder en haar moeder is daardoor ook kapot gegaan. Ik heb geloof ik nooit mijn excuses aangeboden. Ik vond dat ik mocht spelen met wie ik wilde spelen. Maar zij had moeite om een nieuwe vriendschap te sluiten en ze heeft zich dus heel lang alleen gevoeld.

Andersom heb ik op de middelbare school veel last gehad van een groep meisjes. Van die brutale populaire types. Er werd veel over me geroddeld (en dan echt vervelende dingen die bovenal compleet verzonnen waren). En ik zag op tafels en wc's overal Holly is een hoer staan. Of haat aan Holly. Of Holly is zo dom dat ze haar eigen naam niet kan schrijven. Ik heb daar wel last van gehad. Máár ik had ook gewoon vriendjes. Jongens vonden me wel leuk. Niet dat ik daar vriendschappen mee had, want one of the guys was ik ook niet. Ik vond de middelbare school mede daardoor niet leuk. Die meiden zaten trouwens op de mavo en ik heb de universiteit gedaan, dus ergens hoopte ik vroeger dat ze dat zouden weten. Het is ook een stimulans geweest om het vwo te halen en op de universiteit hoge cijfers te halen. Ik ben jaren weggezet als een domme slet. Dat wilde ik natuurlijk niet zijn. Ik ben er een aantal nog weleens ooit tegen gekomen. Ik zal ze nooit aardig gaan vinden, maar ik heb er geen last van.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 20 Feb 2018 11:08

Re: Pesten/Gepest worden

Op de middelbare school ben ik een beetje gepest. Maar als ik er op terug denk vind ik het niet eens zo raar dat het gebeurde. Wij hadden thuis geen geld. Had weinig kleding en ik had 1 lievelingstrui. Die had ik dus iedere dag aan naar school. Op den duur zeiden een paar mensen dat ik stonk omdat ik altijd dezelfde trui aan had. Logisch op zich.
Ik weet dat ik niet stonk want waste dat ding iedere dag. Maarja. En in de brugklas had ik geen vriendinnen. Ik sloot mezelf iedere pauze op in de wc.

En ook ik heb wel eens iemand buitengesloten. Ik zag het zelf niet als pesten. Vanaf de 2e van middelbare vormden ik met 2 andere meiden zo'n drie eenheid. En dan hing er 1 meisje altijd een beetje bij als we een vierde nodig hadden om zo bij elkaar te kunnen zitten. Maar zij praatte alleen maar over formule1. En vooral ik en mijn beste vriendin hadden geen klik met haar. Dus in de pauze kwam ze bij ons zitten en dan zeiden we helemaal niks tegen haar. Of we stonden ineens op zonder iets te zeggen en liepen weg. Erg gemeen. Ik heb het later wel eens via facebook uitgesproken met haar. Zij vond het vervelend maar ziet het gelukkig niet echt als pesten. Ze was zoekende naar haar plekje en hing daarom een beetje bij ons. In het derde jaar had ze haar eigen groepje vriendinnen gevonden.

Mijn beste vriendin in dit groepje is trouwens wel heel erg gepest in de brugklas. Dat hield op toen ik aan het begin van het schooljaar eens 1 van die meiden in de gymkleedhokken een flinke snauw heb gegeven.

Ook in het voortgezet onderwijs werd er 1 meisje heel erg gepest. Ik ben toen naar die pester toegegaan en heb haar erop aangesproken. Sowieso op haar gedrag omdat leraren ook "bang" voor haar waren. Gek genoeg gaf ze toen aan dat ze zelf niet doorhad zo op mensen over te komen en gaf ze ook direct aan dat ze het fijn vond dat ik dit zo direct tegen haar zei. Want ook zij wilde niet dat mensen vervelend over haar dachten. Haar gedrag is toen langzaamaan veranderd.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 20 Feb 2018 11:12

Re: Pesten/Gepest worden

Op de basisschool was het in onze groep wel echt zo dat we met groepjes meisjes hele plannen bedachten om na schooltijd uit te voeren. En die plannen waren vaak wel tegen anderen gericht: achtervolgen, snel weggaan als iemand mee wilde spelen, dat soort dingen. Er waren wel meisjes die vaker het slachtoffer waren, maar meestal waren het groepjes die dit 'over elkaar' deden. Ik weet niet zo goed of dit als pesten is opgevat door frequente slachtoffers. Een aantal heb ik nu wel op Facebook, dus ik denk niet dat iemand hier echt schade aan heeft overgehouden. Het was meer flauw meidengedoe. Dingen als spugen, spullen kapot maken of verstoppen ed deden we gelukkig niet bij elkaar.

Op de middelbare school heb ik wel een aantal jaren een rotklas gehad. Mijn vriendinnen waren echt slachtoffer van de pesterijen. Ik denk dat ik er wat ongevoeliger voor was. Op zich gebeurde richting mij hetzelfde, maar waar zij er ec schade aan over hebben gehouden was het voor mij meer zo dat het niet zulke leuke jaren waren. Maar verder had ik het prima naar mijn zin en toen we na twee jaar een andere klas kregen was het ook helemaal over (en hadden we echt een klas waar iedereen met elkaar omging).
Dus ik denk dat ik beide rollen nooit echt gehad heb.
<<

Anoniem278

Bericht 20 Feb 2018 14:33

Re: Pesten/Gepest worden

Ik zou exact het schrijfsel van Marie kunnen overtypen, dus sluit ik me daar gewoon bij aan.
<<

Anoniem298

Bericht 20 Feb 2018 14:54

Re: Pesten/Gepest worden

Quizzle schreef:Ik zou exact het schrijfsel van Marie kunnen overtypen, dus sluit ik me daar gewoon bij aan.


Ik ook, op de laatste alinea na.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 22 Feb 2018 16:19

Re: Pesten/Gepest worden

Ik heb zelf nooit gepest. Wel eens wat geplaagd of een rotopmerking uitgedeeld, maar geen dagelijkse sneersessies naar een en dezelfde persoon. Ik was juist, ondanks dat ik zelf gigantisch gepest werd, altijd degene die het opnam voor/omging met de zwakkere in de klas.

Ik ben jarenlang gepest, dit begon al op de peuterspeelzaal (ik werd elke dag gepest door een en hetzelfde jongetje, waarop mijn moeder zei dat ik maar eens van me af moest bijten, en toen moest ze op school komen omdat ik dat jongetje zijn gezicht open had gekrabt :palm: ) en is eigenlijk altijd doorgegaan. Kennelijk ben ik iemand die makkelijk als mikpunt te gebruiken is. Moet zeggen dat het sinds ik ben verhuisd naar een stad een uur verderop, ik het contact met mijn vader verbroken heb, en ik zelf kinderen heb het eindelijk goed gaat. Ik sta sterk in mijn schoenen, en het is een beetje take it or leave it. Je vind me leuk, en neemt me zoals ik ben, of niet.

Ik weet dondersgoed wie mij gepest heeft, en wat voor nare dingen er altijd werden gezegd en gedaan. Ik ben wel van de tijd dat ik werd opgewacht in steegjes, omver werd gestoten in de plaatselijke discotheek, spullen kapot werden gemaakt of ik werd geschopt en geslagen (en iedereen die dan ook gewoon doorreed). Ik ben mede daardoor echt een einzelgänger geworden, mezelf kan ik geen pijn doen - dat heb ik zelf in de hand. En als ik alleen ben, kan ik ook niemand kwetsen of ruzie krijgen. Ik vermijd echt kritiek en confrontaties, ben daar heel erg slecht in. Ik ben ook iemand die niets zegt als ze niets aardigs te zeggen heeft, of mensen moeten het aan me vragen.

Er is een pester, die heeft oprecht haar excuses aan me aangeboden en die heb ik wel vergeven. De rest niet, en die mensen hoef ik ook nooit meer te zien of te spreken. 'Grappige' is dat een van mijn hoofdpesters een paar jaar geleden in een erotisch getint programma naar voren kwam, mijn bloed begon echt te koken toen ik alleen maar haar gezicht zag - maar ik zag wel gelijk wat ik mezelf vroeger had moeten beseffen ; ik ben veel en veel beter dan haar.

Ik ben zelf gigantisch tegen pesten, ik heb een hekel aan te laat komen, slaan/schoppen/duwen/bijten, de normale dingen. Maar iemand kwetsen met woorden kan nog veel en veel meer pijn doen, dat probeer ik oprecht door te geven aan mijn kinderen - al ben ik zelf iemand die zich laat leiden door emoties dus misschien niet altijd het juiste voorbeeld. Maar zodra ik merk dat mijn kinderen iemand pesten, trek ik aan de bel. Mijn grootste nachtmerrie is dat mijn kinderen worden gepest (daar ben ik serieus voor in therapie gegaan), ik zou niet weten wat ik met mezelf aan moet. Ik weet als geen ander dat erop reageren ervoor zorgt dat ze er feller op in gaan, maar dat niet reageren wellicht nog wel een grotere trigger is om er fel op in te gaan. Lijkt me ZO lastig.
<<

Anoniem321

Bericht 19 Mrt 2018 15:26

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben gedurende mijn hele basisschool gepest en ook in periodes op het voortgezet onderwijs.
Dit jaar word ik 40. Tot op de dag van vandaag heb ik last van de gevolgen van het pesten.
Ik heb het nu goed voor elkaar: een lieve vriend, een zoon, een mooi huis, een leuke baan.. maar man, wat worstel ik nog dagelijks met gevoelens van angst en onzekerheid. Ik ben bijna 16 jaar samen met mijn vriend, maar nog ben ik regelmatig bang dat hij niet meer van me houdt. Als ik een vriendin wil bellen moet ik eerst de gedachte weg redeneren dat ze niet zit te wachten op een telefoontje van mij. (vriendinnen blijken altijd blij te zijn iets van mij te horen).
En op het werk ben ik continu bang dat het niet goed genoeg is wat ik doe. Als ik collega's zie fluisteren is altijd mijn eerste gedachte dat ze het over mij hebben. Als ik een keer ziek ben, ben ik altijd bang dat mijn collega's denken dat ik doe alsof en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb verschillende hulpverleningstrajecten doorlopen en die helpen mij elke keer wel iets vooruit, maar die dagelijks angst raak ik maar niet kwijt.

Laatst sprak ik een van de 'ergste' meiden van school. We hadden elkaar jarenlang niet gezien. Ze benaderde me heel vriendelijk en oprecht geïnteresseerd. We hebben een heel leuk gesprek gehad. Jammer, we hadden vriendinnen kunnen worden, maar in plaats daarvan was ze een van de ergste plaaggeesten van de school. En nu kwam ik er achter dat het een leuke meid is en dat we heel veel gemeen hebben.
<<

Anoniem247

Bericht 19 Mrt 2018 16:33

Re: Pesten/Gepest worden

Ik heb zelf nooit gepest en ben ook nooit gepest. Pesten lijkt mij echt heel erg naar.
Ik hoop echt dat mijn kinderen dat bespaard blijft.
<<

Anoniem244

Bericht 19 Mrt 2018 18:27

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben op de basisschool gepest en dat heeft best wel impact gehad op mijn zelfvertrouwen en kijk op en naar mijzelf.
Zelf denk ik dat de pesters nu niet meer weten dat ze mij gepest hebben?

Op een gegeven moment hadden ze mijn beste vriendin zo ver dat ze ook mee ging doen, althans ze moest mij negeren dan zou ze 2 lolly’s krijgen (groep 8)... we liepen elke dag naar en van school samen en ze zei helemaal niks meer tegen mij al die tijd. De vriendschap is wel weer terug gekomen daarna maar er was wel een hoop beschadigd.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 20 Mrt 2018 03:29

Re: Pesten/Gepest worden

Ik heb zeker weten nooit gepest, ik was altijd dat meisje (en trouwens nog steeds) die liever (letterlijk) de klappen opving voor een ander en altijd in de bres sprong voor een ander. Hiervoor ben ik al bijna eens van school gestuurd ook haha. Echt zo'n irritant braaf kind was ik.

Het rare is dat ik me ook niet gepest voelde maar er 2 mensen uit mijn basisschoolklas ooit naar me toekwamen op een dorpsfeest toen ik in Nederland was die niet meer met elkaar in contact zijn maar toevallig op dezelfde avond hun excuses kwamen maken voor hun gedrag vroeger. En bij beide was ik zeer verbaasd en was het helemaal niet nodig. Er zijn namelijk bij ons op school toen wel kinderen ECHT heel erg gepest, ik hoop echt dat die pesters ook nog eens excuses hebben kunnen maken en dat de slachtoffers daar niet nog veel last van hebben.

Ik heb wel eens een pester zo'n een glijbaan klimding afgeduwd nadat hij een meisje daar echt helemaal in elkaar ramde. Ik denk nog wel eens aan dat meisje maar weet haar naam niet.

Er is zo'n mooi filmpje online over hoe te reageren als iemand je pest: https://www.youtube.com/watch?v=7oKjW1OIjuw

En ik hoop ZO dat R. nooit een pester wordt. Hij is dan echt niet jarig als ik daar achter kom!
Afbeelding
Afbeelding
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers