Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Klas overslaan

<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 20 Feb 2018 19:36

Re: Klas overslaan

Pfff wij hadden net 10 minuten gesprek van de middelste (zit nu in groep 3) en ze begonnen ook over versnellen. Ze hebben haar laatst helemaal door getoetst en ze scoort alles nagenoeg foutloos, ook de cito's van groep 4. Maar ze is van augustus en is dus al jong en als ze zou gaan versnellen zou ze met krap 11 jaar (of wellicht nog net 10 als de vakantie vroeg valt) al naar de middelbare gaan... voor nu hebben we gekozen dat ze levelwerk gaat doen, in de hoop dat ze daar haar uitdaging uit gaat halen. En dan hopelijk niet versnellen, ze zit zo op haar plek qua vriendinnen etc. Lastig dit hoor!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 20 Feb 2018 19:50

Re: Klas overslaan

Knillis schreef:Pfff wij hadden net 10 minuten gesprek van de middelste (zit nu in groep 3) en ze begonnen ook over versnellen. Ze hebben haar laatst helemaal door getoetst en ze scoort alles nagenoeg foutloos, ook de cito's van groep 4. Maar ze is van augustus en is dus al jong en als ze zou gaan versnellen zou ze met krap 11 jaar (of wellicht nog net 10 als de vakantie vroeg valt) al naar de middelbare gaan... voor nu hebben we gekozen dat ze levelwerk gaat doen, in de hoop dat ze daar haar uitdaging uit gaat halen. En dan hopelijk niet versnellen, ze zit zo op haar plek qua vriendinnen etc. Lastig dit hoor!


Phoe overweegt school echt om een vroege leerling ook nog een jaar over te laten slaan? Hebben ze bij jullie in de buurt geen instantie voor meer en hoogbegaafde? Bij ons heb je de plusklassen en daarnaast voor de echte slimmerds is er Eureka (aparte school waar kinderen onder schooltijd heengaan).
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 20 Feb 2018 20:12

Re: Klas overslaan

Ik heb eigenlijk geen idee mamsie, ik zal Google eens aanslingeren. Wij wonen in een klein dorp en ze zit op de dorpsschool en hier zit verder niets. Dan zou ze naar een andere plaats moeten. Ik wacht even het 10 minuten gesprek van de oudste morgen af (hij gaat ook als een speer) en dan vraag ik in ieder geval een gesprek met de IB'er aan, lijkt me wel verstandig. Versnellen in dit geval zijn we ook echt geen voorstander van, ze is al zo jong en zit sociaal zo op haar plek, dus dat zien we echt als laatste middel en dat hebben we net ook wel aangegeven.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 20 Feb 2018 21:04

Re: Klas overslaan

Onze kinderen zitten ook op een dorpsschool, maar gelukkig staan ze achter ons dat wij niet willen versnellen. Cognitief zou dat geen probleem zijn, maar sociaal emotioneel gezien heeft ze niks in groep 4 te zoeken. Gelukkig proberen ze wel uitdaging te bieden door met ondersteuning van een onderwijsassistent verdieping aan te bieden, ze mag nu samen met een jongen een dino-project gaan doen.
Een kleuterklas overslaan zou ik niet snel voor kiezen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 20 Feb 2018 22:23

Re: Klas overslaan

Lang gesprek gehad maar hij gaat nu meewerken met groep 2 en dan hebben we iedere 4 weken overleg. Dus voorlopig is dit een prima oplossing en dan hoeven we nu geen keuzes maken.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 21 Feb 2018 20:48

Re: Klas overslaan

Fijn BF dat je nog geen keuzes hoeft te maken! Lastige dingen zijn dit, je weet achteraf pas waar je goed aan doet..
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Daarom

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 17 Apr 2017 21:58

Bericht 21 Feb 2018 20:57

Re: Klas overslaan

Hier heb ik de twee jongste kort laten kleuteren. Nu zitten ze in groep 4 en groep 5, dus ze zijn straks beide nog wel even 11 als ze naar de middelbare school gaan. M. had het was moeilijker sociaal emotioneel, maar die heeft vorig jaar sova-training gehad en nu gaat het eigenlijk heel goed. Beide werken ze evengoed nog uit plusboeken en zitten qua lijnen van de cito's ook gewoon giga hoog. Ik zou ook echt naar het kind kijken en hoe de klassen zijn, want hier hebben ze wel onwijs grote klassen, nu zit M in een kleinere klas, dus dat gaat dan ook wel beter maar ze houden het op school ook heel erg in de gaten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 21 Feb 2018 22:15

Re: Klas overslaan

Welke toetsen hebben ze afgenomen BF? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar! En wat noemen zij bij hem op school het landelijk gemiddelde van Cito? een III?

Als ik het zo lees, zou ik hem laten verbreden in groep 2. Er is nog zo veel te leren en te ontdekken!
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 22 Feb 2018 13:10

Re: Klas overslaan

Altijd als ik dit soort topics lees dan word ik daar wel een beetje verdrietig van...
Mijn kinderen zitten op een heel kleine basisschool op een klein dorpje, het is de enige school in de buurt.

Mijn oudste was als kleuter al enorm voor op de rest, en liet dat in begin groep 1 ook zien, maar daarna ging het snel bergafwaarts met hem, hij zit nu in groep 4 en is van april, heeft dus ook al lang gekleuterd.
Hij vertoont op school lastig gedrag en is enorm snel afgeleid.
Zijn cito uitslagen gaan elk toets moment naar beneden.

School wilde hem testen en dit hebben ze dan ook gedaan, er zijn verschillende toetsen afgenomen waaronder de Wisq 3
Uit alle testen komt ondanks dat hij zo afgeleid is dat hij zeer begaafd en hoogbegaafd scoort..
School heeft handelsadviezen gekregen maar alsnog doen ze er niks mee.. met als gevolg dat mijn zoon meer en meer geen zin meer er in heeft.. :eyes:

Ik weet inmiddels niet meer wat we moeten doen..
De juffen laten hem lezen met kinderen die hetzelfde op de cito scoren, hij leest alleen vele malen beter, maar tja die cito he, de onderzoeken schuiven ze aan de kant.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 22 Feb 2018 14:11

Re: Klas overslaan

Naar een dorp verderop gaan? Of moet ik dan meteen aan 15 km denken?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 22 Feb 2018 15:57

Re: Klas overslaan

Jeetje Druifje dat is vervelend zeg, vooral omdat de school niet mee wil werken. Daar is gelukkig bij ons geen sprake van en dochter gaat gelukkig wel met veel plezier naar school. Ik zou misschien dan ook verder gaan kijken alhoewel dat natuurlijk ook geen makkelijke keuze is. Nog eens een goed gesprek met school aangaan met de IB'er erbij?
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 24 Feb 2018 12:23

Re: Klas overslaan

Gisteren gesprek gehad op school, Cito foutloos gemaakt, DHH vragenlijsten ingevuld en hieruit kwam het advies versnellen. IB'er leek ook voorstander te zijn voor overstappen naar groep 4. Wij zien dit niet zitten (ze is in van begin oktober, dus al heel jong).
Op mijn verzoek gaan ze nu eerst doortoetsen, ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Knillis, hoever hebben ze doorgetoetst bij jullie?
Laatst gewijzigd door MrsMath op 24 Feb 2018 13:43, in totaal 3 keer gewijzigd.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 24 Feb 2018 12:54

Re: Klas overslaan

Nu nog overstappen naar groep 3 bedoel je?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 24 Feb 2018 13:15

Re: Klas overslaan

MrsMath schreef:Gisteren gesprek gehad op school, Cito foutloos gemaakt, DHH vragenlijsten ingevuld en hieruit kwam het advies versnellen. IB'er leek ook voorstander te zijn voor overstappen naar groep 3. Wij zien dit niet zitten (ze is in van begin oktober, dus al heel jong).
Op mijn verzoek gaan ze nu eerst doortoetsen, ik ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Knillis, hoever hebben ze doorgetoetst bij jullie?


Die DHH lijsten kende ik niet, zien er goed uit (zo op het eerste gezicht op internet).
Wat zijn de dingen die daar zoals gevraagd worden?

Bij B op school nemen ze alleen de cito af bij kinderen waar om wat voor reden dan ook twijfel is wat ze aankunnen. De M2 cito heeft ze nu dus niet gedaan, want de juffen weten dat ze dat gewoon goed zal doen.
Ze krijgt nu van rekenen maatwerk, dit is eigenlijk remediërend voor groep 3, maar krijgt zij als verbreding in groep 2.
Ook willen ze in maart/april de Cito rekenen M3 gaan afnemen om te kijken hoe ver ze daar in is.

Ik vind het nogal een dingetje, als ik zo hier in dit topic lees op hoeveel verschillende manieren scholen eigenlijk omgaan met begaafdere kinderen.
Zo'n berichtje als dat van jou Druifje, maakt me echt verdrietig. Ik zal dan ook echt met de IBer en directie om de tafel gaan als ik jou was en een heel stevig gesprek voeren.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 24 Feb 2018 13:45

Re: Klas overslaan

Ik had me vertypt, bedoelde instromen in groep 4.
Lejow, zal kijken of ik je foto's via messenger kan laten zien van de vragen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 25 Feb 2018 09:43

Re: Klas overslaan

Ja we hebben al verschillende gesprekken gehad, ook waar de IB-er bij zit, maar we komen gewoon geen steek verder.
Het maakt ons ook verdrietig om onze zoon zo te zien, hij verveeld zich.

Naar een andere plaats voor een andere school nemen we ook zeker in overweging, maar ik vind het dan wel een heel groot nadeel dat je de binding met je dorpje kwijt bent, kinderen kennen elkaar allemaal van school en spelen samen op het dorp.
Mijn zoon heeft ook de vrijheid en zelfstandigheid om zelf van en naar school en vriendjes te gaan en dat ontnemen we hem dan ook als we kiezen voor een andere school..
Kortom allemaal heel lastig.

Buitenom school proberen we hem zelf genoeg uitdaging en leuke dingen aan te bieden, zo gaat hij elke week naar gitaar les en beoefend hij een sport en zit hij op een scoutingclub. Ook hebben we sinds twee weken Squla aangeschaft, vind hij ook leuk.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers