Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pesten/Gepest worden

<<

Anoniem246

Bericht 19 Feb 2018 16:27

Pesten/Gepest worden

Gisteren zaten mijn man en ik 'Klasgenoten' te kijken op SBS6 met in de hoofdrol Leontine Ruiter/Borsato. De vrouw die achterin de klaslokaal zat vertelde dat ze gepest werd door een klasgenoot, maar de klasgenoot had daar geen weet meer van en bood haar een excuses aan mocht zij inderdaad degene zijn geweest die haar had gepest.

Op internet las ik dat iemand de excuses van de vrouw niet oprecht vond en het ook betwijfelde of de vrouw echt niet meer wist een pester te zijn geweest.

Heb jij vroeger gepest? Weet je nog wie je hebt gepest? En waarom je hebt gepest?
Andere kant van het verhaal:
Ben jij gepest? Weet je nog wie jou heeft gepest? En waarom je gepest werd?

Waarom deze twee vraagstellingen? Ik zei tegen mijn man dat ik nog perfect wist wie mij op de middelbare school pestte(n), maar ik niet meer wist wie ik mogelijk had gepest, als het al onder pesten mocht vallen. Ik was een grote ouwehoer op de middelbare school en kon me als puber niet goed voorstellen dat wat ik zei zou vallen onder de noemer pesten. Ik ben dan ook van mening dat je als pester het niet ziet/gaat zien als daadwerkelijk pesten. Maar dat je als gepeste wel getekend bent voor het leven, omdat je het nog steeds levendig voor je kunt zien.

Hoe zien jullie het?
<<

Anoniem249

Bericht 19 Feb 2018 16:42

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben denk ik een mooi voorbeeld om jouw visie te bevestigen. Ik ben denk ik nooit echt gepest, vast wel een beetje geplaagd ofzo maar ik kan me nu niet bedenken wie me dan heel erg gespest zou hebben. Daarnaast heb ik in mijn beleving ook niet echt gepest, maar dat kan in iemand anders zijn/haar ogen wellicht heel anders zijn.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 19 Feb 2018 16:42

Re: Pesten/Gepest worden

Ik kan me eigenlijk héél slecht voorstellen dat mensen niet weten dat ze gepest hebben. Ik denk dat het vaker is; het niet willen weten. Of het getuigt van ontzettend weinig inlevingsvermogen, als je niet kunt inzien wat jouw acties voor effect hebben. Helemaal bij acties die iemand voor het leven tekenen, kan ik me niet voorstellen dat iemand (al dan niet achteraf) dat niet weet.
Voor de duidelijkheid, als anderen hier anders over denken dat kan natuurlijk. Wil alleen aangeven dat dat buiten mijn voorstellingsvermogen ligt.

Ik heb het programma niet gezien, maar hoe jij het hier neerzet komt het ook niet oprecht over van die vrouw. Het lijkt geen verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag maar meer 'sorry dat jij je kut voelt'.

Ik heb niet gepest en ben ook niet gepest. Op de basisschool nam ik het direct op voor degene als er iemand gepest werd. Op de middelbare school durfde ik dat eerst helaas niet, en later was dat in m'n brave VWO klasje niet meer nodig.
<<

Anoniem249

Bericht 19 Feb 2018 16:46

Re: Pesten/Gepest worden

Joey ik denk dat als je een keer een gemeen grapje maakt dat voor jou kan zijn dat het een gemeen grapje is, maar een ander kan dat heel anders beleven. Het is nou eenmaal zo dat veel mensen assumptions maken over een ander. Die hangen er een hele andere betekenis aan en gaan vanaf dan alles wat jij doet/zegt persoonlijk op zichzelf betrekken. Dan heb jij in je hoofd iemand nooit echt gepest, maar diegene denkt dat jij de pik op hem/haar had.

Bij echt zware pesterijen is dit natuurlijk heel anders, maar ik denk meer met kleine "kinderlijke" gemene opmerkingen.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 19 Feb 2018 16:48

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben een lange periode op de basisschool gepest. Ik weet nog precies door wie en ook nog wel dingen wat er gezegd werd.
Heb hier lang last van gehad en heel af en toe speelt dat nog wel op. Sommige pesters vind ik nog steeds moeilijk om te zien, dan word ik weer dat kleine meisje van de basisschool. En met andere pesters is het uitgepraat.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem246

Bericht 19 Feb 2018 16:53

Re: Pesten/Gepest worden

Ze zei zoiets als: Ah nee, heb ik dat gedaan? Hierbij bied ik dan mijn oprechte excuses aan. Later bleek dat ze, de gepeste, een brief had geschreven naar de moeder van een overleden klasgenoot waarin ze haar medeleven betuigde, maar waar wederom naar voren kwam dat ze gepest was in die tijd.

Ik schijn op mijn 16e een meisje te hebben gepest. Ze was en is mijn naamgenoot. Na het vermeende pesten belde ze me dezelfde avond op. Telefoonnummer in het telefoonboek gevonden. Ze had mijn oom, mijn oma en mijn tante al gesproken. Ze had naar tegen mij gedaan en ik had daarop gereageerd, dat zag zij als pesten. We hebben het gelijk aan de telefoon uitgesproken en toen was het ook klaar. Vijf jaar later noemde ze nog wel steeds mijn naam als pester zijnde. Ik weet niet beter dan dat we het binnen 24u met elkaar hadden uitgesproken. En in dat opzicht zou ik ook nu nog mijn excuses aanbieden, omdat ik het niet zo heb ervaren.
<<

Anoniem249

Bericht 19 Feb 2018 16:55

Re: Pesten/Gepest worden

RS dat klinkt niet echt als pesten, maar meer als een ruzie(tje).
<<

Anoniem246

Bericht 19 Feb 2018 17:15

Re: Pesten/Gepest worden

Claire**** schreef:RS dat klinkt niet echt als pesten, maar meer als een ruzie(tje).


Dat klinkt en klonk het voor mij ook. Maar voor haar heeft het een diepe impact gehad. Zo het schijnt, want vijf/zes jaar later werd ik er zijdelings nog op aangesproken. Het heeft voor haar zo gevoeld. Dat ze zelf debet was aan de situatie heb ik destijds en wil ik nu niet ter discussie stellen (is niet relevant, alles behalve). Zij heeft het zo gevoeld. En ik voel me daarvoor wel verantwoordelijk, ook al was ik er niet verantwoordelijk voor.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 19 Feb 2018 17:17

Re: Pesten/Gepest worden

Claire**** schreef:Joey ik denk dat als je een keer een gemeen grapje maakt dat voor jou kan zijn dat het een gemeen grapje is, maar een ander kan dat heel anders beleven. Het is nou eenmaal zo dat veel mensen assumptions maken over een ander. Die hangen er een hele andere betekenis aan en gaan vanaf dan alles wat jij doet/zegt persoonlijk op zichzelf betrekken. Dan heb jij in je hoofd iemand nooit echt gepest, maar diegene denkt dat jij de pik op hem/haar had.

Bij echt zware pesterijen is dit natuurlijk heel anders, maar ik denk meer met kleine "kinderlijke" gemene opmerkingen.


Maar ik denk dat als je écht gepest bent, het ook vrij duidelijk is wie daar aanstichter waren. Ik ben ook serieus gepest op basis en middelbare school en hoewel het vast tientallen mensen waren die me wel eens gepest hebben zou ik de echte pestkoppen op 1 hand aan kunnen wijzen. Je maakt me niet wijs dat die zich niets herinneren. Incidentele kleine pesterijtjes en meelopers vallen in het niets bij serieus pesten denk Ik, lijkt me niet dat je een lijst van tientallen pesters bijhoudt.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 19 Feb 2018 17:20

Re: Pesten/Gepest worden

Raphanus Sativus schreef:
Claire**** schreef:RS dat klinkt niet echt als pesten, maar meer als een ruzie(tje).


Dat klinkt en klonk het voor mij ook. Maar voor haar heeft het een diepe impact gehad. Zo het schijnt, want vijf/zes jaar later werd ik er zijdelings nog op aangesproken. Het heeft voor haar zo gevoeld. Dat ze zelf debet was aan de situatie heb ik destijds en wil ik nu niet ter discussie stellen (is niet relevant, alles behalve). Zij heeft het zo gevoeld. En ik voel me daarvoor wel verantwoordelijk, ook al was ik er niet verantwoordelijk voor.


Dat is heel naar maar als het een eenmalig incident is geweest vind ik ook eigenlijk niet dat je het als pesten kunt beschrijven. Wel dat iemand jou heel diep gekwetst heeft ofzo en dat kan echt wel zijn blijven hangen en dat kan die persoon dan onbewust gedaan hebben. Maar ik heb bij de definitie pesten toch wel het idee dat het iets stelselmatigs of minstens heel doelmatigs moet zijn en dat in dit geval haar beleving misschien niet helemaal een juiste definitie heeft gekregen.
Laatst gewijzigd door Whatever op 19 Feb 2018 17:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 19 Feb 2018 17:23

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben vreselijk gepest. 1 pester is er op aangesproken omdat mijn vader verhaal ging halen. Het is echter nog jaren doorgegaan. Wanneer ik mijn pesters nu tegenkom durven ze mij niet aan te kijken dus ik denk dat zij heel goed weten wat ze gedaan hebben. Mede dankzij hun heb ik een eetstoornis gehad, enorm laag zelfbeeld en vreselijk onzeker.
Ik vrees dat ik hun hun excuses niet zal accepteren.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem246

Bericht 19 Feb 2018 17:25

Re: Pesten/Gepest worden

Dat kan ik ook, Whatever. Twee kameraadjes pestten mij. De één probeerde me, na 20kg afgevallen te zijn, te zoenen en hem heb ik toen op de tong gebeten als soort van genoegdoening. De ander vond me verschrikkelijk omdat ik met mijn dikke lichaam dacht een stem te hebben. Het bleek achteraf dat zijn moeder geveld was door een eetstoornis en door haar wensen dikke mensen afstotelijk vond. Maar daar was ik dan maar mooi klaar mee. Ik geloof wel dat één van de twee pesters alleen nog maar weet dat ik hem op de tong heb gebeten. De ander is echt schuldbewust en heeft ook meerdere malen zijn excuses aangeboden. Het erge is dat mijn man bevriend met hem is. En me ook elke week verteld dat hij weet wat hij fout heeft gedaan en waarom hij het heeft gedaan. Maar joh, het ligt achter me. Ik haat hem niet eens meer.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 19 Feb 2018 17:51

Re: Pesten/Gepest worden

Claire**** schreef:Joey ik denk dat als je een keer een gemeen grapje maakt dat voor jou kan zijn dat het een gemeen grapje is, maar een ander kan dat heel anders beleven. Het is nou eenmaal zo dat veel mensen assumptions maken over een ander. Die hangen er een hele andere betekenis aan en gaan vanaf dan alles wat jij doet/zegt persoonlijk op zichzelf betrekken. Dan heb jij in je hoofd iemand nooit echt gepest, maar diegene denkt dat jij de pik op hem/haar had.

Bij echt zware pesterijen is dit natuurlijk heel anders, maar ik denk meer met kleine "kinderlijke" gemene opmerkingen.


Ja ik bedoel zware pesterijen.. Bij gemene opmerkingen of incidenten weet je idd niet altijd of een voor jou redelijk onschuldige opmerking bij d ander totaal verkeerd valt.
Maar ik bedoel idd wat whatever ook zegt.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 19 Feb 2018 17:53

Re: Pesten/Gepest worden

Het enige wat ik me eventueel nog voor kan stellen is dat ze meerdere slachtoffers hadden en jij niet hun main victim was en ze het daardoor niet onthouden ofzo. Maar als je stelselmatig gepest hebt weet je dat echt wel. Dat geloof ik gewoon niet.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 19 Feb 2018 17:55

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben vreselijk gepest. Op de basisschool, maar vooral op de middelbare school.
Weet nog precies wie mij gepest hebben. Ik woon gelukkig niet meer in de buurt van waar ik destijds woonde, dus mijn pesters tegenkomen doe ik niet. Één jongen heeft op de diploma-uitreiking sorry gezegd, maar het leed was al geleden. Tot op de dag van vandaag heb ik er last van: ik ben onzeker en heb een enorm minderwaardigheidscomplex.
Laatst gewijzigd door Chava op 19 Feb 2018 17:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 19 Feb 2018 17:58

Re: Pesten/Gepest worden

Whatever schreef:Het enige wat ik me eventueel nog voor kan stellen is dat ze meerdere slachtoffers hadden en jij niet hun main victim was en ze het daardoor niet onthouden ofzo. Maar als je stelselmatig gepest hebt weet je dat echt wel. Dat geloof ik gewoon niet.
Dit, of andersom. Als je af en toe wat lacherig doet over iemand is dat geen big issue voor jezelf. Als op diezelfde dag nog 3 mensen lacherig over dezelfde persoon doen heeft die persoon echt een kutdag. Zo werkt dat met pesten ook. De pesters zullen hun aandeel niet snel als het heftigste inschatten. En dat geeft een relatief onschuldig gevoel. Maar het is onderdeel van het totaalpakket dat de gepeste op zn bord krijgt.
#teammaple🍁
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Feb 2018 18:07

Re: Pesten/Gepest worden

Ik werd altijd erg gepest door meerdere. Vreselijk als ik die mensen zie nu verstijf ik nog.
Een tijd lang was 1 van die pesters een vriendin van mijn broer en kwam ze ineens in mijn huis onverwacht dat vond ik echt vreselijk zij op mijn veilige plek. Gelukkig gaat m’n broer niet meer met haar om . Maar ze deed toen heel normaal tegen mij alsof er nooit wat was gebeurt
Afbeelding
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 19 Feb 2018 18:16

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben op de middelbare school heel erg gepest. Die meiden durven mij nog steeds niet recht in de ogen aan te kijken die incidentele keer dat ik ze zie, dus dat geeft voor mij wel aan dat ze heel goed weten dat ze fout hebben gezeten. Ze hebben overigens nooit hun excuses aangeboden.

Ik heb daar nog steeds last van, het heeft eraan bijgedragen dat ik mijn eetstoornis heb ontwikkeld. Inclusief mijn lage zelfbeeld etc.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 19 Feb 2018 18:20

Re: Pesten/Gepest worden

Urban Naked schreef:
Whatever schreef:Het enige wat ik me eventueel nog voor kan stellen is dat ze meerdere slachtoffers hadden en jij niet hun main victim was en ze het daardoor niet onthouden ofzo. Maar als je stelselmatig gepest hebt weet je dat echt wel. Dat geloof ik gewoon niet.
Dit, of andersom. Als je af en toe wat lacherig doet over iemand is dat geen big issue voor jezelf. Als op diezelfde dag nog 3 mensen lacherig over dezelfde persoon doen heeft die persoon echt een kutdag. Zo werkt dat met pesten ook. De pesters zullen hun aandeel niet snel als het heftigste inschatten. En dat geeft een relatief onschuldig gevoel. Maar het is onderdeel van het totaalpakket dat de gepeste op zn bord krijgt.


Ja maar - ikzelf tenminste - al die mensen die af en toe lacherig deden onthoud je niet als concrete daders. Dan moet je wel een heel goed geheugen hebben. Vaak is er wel iets waarom bepaalde mensen naar voren komen als dader en dat is vaak wel stelselmatiger en doelmatiger pesten en het voortouw nemen. Andersom geloof ik dus niet zo, als mensen echt gepest zijn en dan jou als hoofddader onthouden hebben dan denk echt niet dat jij van niets wist en af en toe een beetje gelachen hebt net als alle anderen... Er zit ook echt we een verschil tussen je gepest voelen in generale en specifieke daders weten aan te wijzen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Whatever op 19 Feb 2018 18:29, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 19 Feb 2018 18:24

Re: Pesten/Gepest worden

Bij ons op school bestond pesten voornamelijk uit buitensluiten, roddelen, nare opmerkingen, anderen belachelijk maken. Niet die dingen die je altijd in films ziet, zoals banden lek steken, schooltassen in de sloot, kleren verstoppen tijdens gym, enzovoort. Meer het subtiele werk. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat achteraf zelf niet als pesten zagen, terwijl je dat als de underdog wel zo ervaart.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem255

Bericht 19 Feb 2018 18:32

Re: Pesten/Gepest worden

...
Laatst gewijzigd door Anoniem255 op 20 Mrt 2018 18:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem246

Bericht 19 Feb 2018 18:36

Re: Pesten/Gepest worden

Susan schreef:Bij ons op school bestond pesten voornamelijk uit buitensluiten, roddelen, nare opmerkingen, anderen belachelijk maken. Niet die dingen die je altijd in films ziet, zoals banden lek steken, schooltassen in de sloot, kleren verstoppen tijdens gym, enzovoort. Meer het subtiele werk. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat achteraf zelf niet als pesten zagen, terwijl je dat als de underdog wel zo ervaart.


In dat opzicht mogen we heel erg dankbaar zijn dat we niet in deze tijd zijn opgegroeid. Het pesten hield op zodra ik mijn fiets in de garage zette en mijn schooltas onder de kapstok trapte. Het pestwerk wat nu wordt opgenomen was bij ons nooit aan de orde. En we hadden allemaal het fatsoen om van elkaars spullen af te blijven en het liefst nog van elkaar, maar goed, dat laatste kon geen ouder voorkomen. :laughcry:
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 19 Feb 2018 18:37

Re: Pesten/Gepest worden

Ik ben op de basisschool nooit echt gepest, maar ik hoorde er ook niet echt bij. Op de middelbare ben ik wel heel erg gepest, althans zo ervaarde ik het toen, nu ben ik tegen dat soort dingen opgewassen. Ik was toen ook heel kwetsbaar, ouders net gescheiden en midden in een zaak rondom seksueel misbruik van mij en een vriendinnetje. Hierdoor was ik erg onzeker. Daarnaast praatte ik vroeger erg nasaal en dat was genoeg reden om mij te pesten blijkbaar. Ik weet nog steeds wie het waren en met 1 van hen heb ik later HBO gedaan maar hij kon zich niks herinneren. Ik hou verder geen grudges tegen hem, want als volwassenen kunnen we het prima vinden.
Die hele periode op middelbare en alles er om heen heeft er wel voor gezorgd dat ik naar het speciaal onderwijs ben gegaan omdat ik me daar beter kon ontplooien. Daar was helaas weer 1 jongen die het op mij gemikt had, maar ook daar heb ik geen last meer van. Al vind ik het nog altijd een kwal om te zien haha.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Anoniem248

Bericht 19 Feb 2018 18:42

Re: Pesten/Gepest worden

Claire**** schreef:Ik ben denk ik een mooi voorbeeld om jouw visie te bevestigen. Ik ben denk ik nooit echt gepest, vast wel een beetje geplaagd ofzo maar ik kan me nu niet bedenken wie me dan heel erg gespest zou hebben. Daarnaast heb ik in mijn beleving ook niet echt gepest, maar dat kan in iemand anders zijn/haar ogen wellicht heel anders zijn.


Dit, inderdaad. Al kan ik me nog herinneren dat ik het ooit opgenomen heb voor een meisje wat wel echt gepest werd, dat meisje was me achteraf zo dankbaar dat ik ooit eens een hele mooie edelsteen van haar heb gekregen, superlief. Toen waren we 7/8 ofzo, die steen heb toen wel heel goed bewaard, ik was daar echt wel een beetje aangedaan door dat het kennelijk zoveel voor haar betekende dat ik heg voor haar opnam.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 19 Feb 2018 19:37

Re: Pesten/Gepest worden

Op de middelbare school ben ik wel gepest, er waren meiden die echt hele nare dingen zeiden over mij en ook een vriendin. Ik weet nog goed dat een aantal meiden mij o.a. met (toen) maat 36 erg dik vonden. Ik ben daar ook erg onzeker van geworden en nu nog.

Op de middelbare school hebben we met de hele klas 1 meisje gepest. Of nu ja ik heb haar niet gepest maar ik heb er ook nooit iets van durven zeggen door hoe tegen mij gedaan werd. Dus helaas wel aandeel in.

Als ik degene die zo naar tegen mij deden nu zie zeggen ze wel eens gedag maar ik krijg het niet voor elkaar om daar dan ook iets tegen te zeggen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers