Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Koolhydraatarm dieet

<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 12 Feb 2018 09:26

Koolhydraatarm dieet

Wie van jullie heeft dit dieet gevolgd of volgt het nu?
Ik wil 8 kg afvallen, maar het lukt nooit zo. Ben gewoon gek op lekker eten :smile:
Nu heb ik mij verdiept in het koolhydraatarm dieet. South beach dieet is er bijvoorbeeld een van.

Ik heb voor mijn gevoel nog nooit zo veel gegeten en dan ook 'foute' dingen en fan toch afvallen!
Ik ben in 1 week tijd 2,1 kg afgevallen. Zo blij, dus ik ga nog even door.

Wat je niet mag zijn uiterdaard koolhydraten, denk aan aardappelen, rijst, pasta, brood, crackers, maaltijdkoeken, koekjes, havermout ( dat at ik elke dag, afkicken dus)

Ook in het begin geen fruit.
En uiteraard ook geen suikers, wel stevia.

Wat mag wel. Nou behoorlijk wat. Onbeperkt eieren, groente (vooral de groene),noten,uitgebakken spek, alle soorten vlees (zonder paneerlaag), mayo, kaas (zelfs brie, parmezaan enz) bifiworstjes, roomboter, room, slagroom, mascarpone enz enz. Genoeg om mee te variëren.

Dus wie heeft ervaring hiermee en wil deze delen? Of wie doet er mee met dit dieet en kunnen we elkaar motiveren.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 12 Feb 2018 09:30

Re: Koolhydraatarm dieet

Dit 'dieet' bevat dan toch ook enorm veel (slechte) vetten? Ik lees jouw lijstje en kan maar niet begrjpen dat fruit niet mag, maar wel lekkere vette dingen zoals mayo, roomboter, en bifi worstjes.

Maar ieder z'n ding natuurlijk :-). Gelukkig val jij er mee af!
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 12 Feb 2018 09:37

Re: Koolhydraatarm dieet

haha ja eens met Caro.. en hoe zit het met havermout? dat zijn toch langzame koolhydraten. lijkt mij een prima product om te eten als je wilt afvallen.
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 12 Feb 2018 09:37

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik noem nu ook de slechte lekkere vetten zeg maar.
Dat moet je natuurlijk niet de hele dag eten. Maar toch fijn dat je daarin niet beperkt wordt. Het is dus niet erg als je een keer mayo op je gekookte eitje doet. Dit heb ik dus 1 keer gedaan. Of uitgebakken spek bij je ei. Dat doe je dan in het weekend bijvoorbeeld.

Goede vetten zijn inderdaad wel de bedoeling. Dus ook kokosolie, avocado, olijfolie. Daar wordt ook op gewezen in het South beach dieet.
Er zit ook een berekening achter hoeveel vetten, eiwitten en koolhydraten je mag hebben op een dag. Geloof iets van 60% vet, 35%eiwitten en 5%koolhydraten.

En uiteraard rekening houden met de calorieën, maar dat is bij mij tot nu toe geen probleem. Ik schommel tussen 1200 en 1800 calorieën per dag. Dus schijnbaar werkt het toch.

Ook is het bij de SB dieet dat je in fases werkt. Fase 1 is het lastigste, daarna ga je naar fase 2 en introduceer je per fruit of laag in koolhydraten product terug in het dieet.
Laatst gewijzigd door Theeleut op 12 Feb 2018 09:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 12 Feb 2018 09:43

Re: Koolhydraatarm dieet

Druifje schreef:haha ja eens met Caro.. en hoe zit het met havermout? dat zijn toch langzame koolhydraten. lijkt mij een prima product om te eten als je wilt afvallen.

In de 2 fase mag dat weer. Tis niet zo dat je het nooit meer mag eten, gelukkig niet :smile:
Maar in de strengste fase worden alle koolhydraten geskipped en eet je alleen koolhydraten verkregen uit groentes.
Fase twee breng je bijvoorbeeld weer havermout terug op je menu.

Nu moet ik zeggen dat mijn havermout eetmoment bestond uit veeeeeeel te veel calorieën. Havermout, amandelmelk, verschillende noten, kokos, blokje extra pure chocolade, kaneel. Tikte zo de 700 calorieën aan :smile: en de koolhydraten waren dan 60 khd van alleen uit de havermout.
Dan had ik nog geen brood, koekje, aardappelen/pasta/rijst op.
Bij het dieet is het de bedoeling dat je in het begin onder de 50 khd blijft.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 12 Feb 2018 09:48

Re: Koolhydraatarm dieet

En vitamine krijg ik nu zeker meer binnen dan ik hiervoor binnenkreeg. Ik eet erg veel groentes nu. Fruit bevat over het algemeen veel suiker. Daarom wordt dat even geskipped.

Ik eet nu gezonder mét deze vetten icm eiwitten en groentes dan hiervoor toen ik at met fruit en brood/havermout.
Niks bewerkt, alles vers. Mijn kolekast puilt uit van de groentes.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Anoniem313

Bericht 12 Feb 2018 09:56

Re: Koolhydraatarm dieet

Ja, ik heb daar ervaring mee. Ik heb het een hele tijd gedaan en ben er ook mee afgevallen. Nu doe ik het niet meer en ben toch op gewicht gebleven.
Die slechte vetten, dat zijn de verzadigde, en daarvan werd altijd gezegd dat ze leidden tot hart- en vaatziekten en verhoogd cholesterol. Daar wordt de laatste jaren veel onderzoek naar gedaan en die link is niet zo eenduidig.
Het is in die zin een prettige manier van afvallen omdat je veel 'mag'(ik haat dat soort diet speak :smile:). Tegelijkertijd is het ook vrij radicaal in wat je allemaal niet eet wat toch een vrij centrale plek in onze eetcultuur heeft, denk aan crackers, brood, fruit, pasta, et cetera. Dus je loopt toch best vaak met je eigen bakjes eten te zeulen.

De belangrijkste reden voor mij om het niet meer te doen s dat je toch snel richting vrij veel dierlijke eiwitten gaat. Natuurlijk, het kan ook vega, maar dan ben je wel erg beperkt. Low carb gaat toch vaak uit van vlees/vis met groenten. Ik eet geen vlees meer en dan wil dat niet meer zo.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 12 Feb 2018 10:15

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik denk dat ieder dieet waarbij je tussen de 1200 en 1800 kcal mag, je zal helpen afvallen. Het is daarom allemaal geen holy grail. Zolang jij je er maar goed bij voelt, dan is het prima.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Feb 2018 10:24

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik eet al jaren koolhydraatarm, maar wel met mate. Anders is het niet vol te houden (voor mij). Een dieet zoals jij doet zou ik niet kunnen, maar ik heb er wel mijn eigen draai in gevonden. Zo eten wij 's avonds vrijwel nooit koolhydraten. Onze maaltijden bestaan uit ten minste 250 a 300 gram groenten per persoon en 100 a 125 gr proteine. Dit kan vlees of vis zijn en soms aangevuld met bijvoorbeeld een eitje. We eten wel sausjes (en dus soms ook suikers = ook koolhydraten) maar we voegen geen rijst/noodles/pasta/aardappelen toe. Zo eten wij al jaren en dat gaat echt best wel prima. Ik ben gek op pasta, maar ik mis het bij veel gerechten ook niet. Een goede stevige pastasaus kan ook heel lekker zijn als maaltijd op zichzelf.

Nou hebben wij tegenwoordig wel de regel dat we wél pasta mogen als we het zelf maken. Of als we uiteten zijn kiezen we bijvoorbeeld een salade én frietjes als bijgerecht. Uitzonderingen mogen. Maar moeten wel de uitzondering blijven.

Ik lunch zelf wel met crackers/boterhammen maar mijn man eet vrijwel volledig koolhydraatvrij (wel fruit). Zijn schema:

Ontbijt: 450 gr kwark en 125 gr cherry tomaten.
Tussendoor: Appels en banaan.
Lunch: 150 gr groenten (rauwkost) met 100 gr proteine (kip/vis).
Tussendoor: Roggebrood (wel koolhdyraten dus) en snack paprika's.
Diner: 300 gr groenten en 100 a 125 gr proteine.

Hij volgt het voedselprogramma van zijn sportschool en die kwamen met dit advies om de koolhydraten in elk geval gesplitst van de proteine te houden. Het mag wel gecombineerd worden met groenten.

Als je tips wilt voor lekkere groenten/vlees/vis gerechten, ik heb er wel eens wat topics over geopend, dan moet ik die even opsnorren.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 12 Feb 2018 11:03

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik heb het gedaan en ben er destijds wel mee afgevallen, maar toen ik ermee stopte ben ik ook vrij snel weer aangekomen. Ik vond het in het begin ook heel makkelijk, maar al vrij snel juist heel lastig vol te houden, plus dat ik ook helemaal niet het gevoel had dat ik gezond bezig was met zoveel vet en vlees. Er zitten ook koolhydraten in dingen waar je het helemaal niet van verwacht, niet alleen maar in brood, pasta en rijst, dus het tikt ook heel snel aan, je zit zo snel aan je maximum.

Uiteindelijk vond ik gewoon calorieën bijhouden een fijner dieet, omdat ik daarmee gewoon gevarieerd kon eten alleen dan met mate, plus dat ik door de app die ik gebruikte veel meer inzicht kreeg in mijn eetgedrag en waar ik nu precies van aankwam, met dat dieet ben ik in vijf maanden zo'n 17 kilo afgevallen, daarna de calorieën weer langzaam opgehoogd en ik ben nu al bijna een jaar op hetzelfde gewicht.

Maar goed, dat is mijn ervaring met koolhydraatarm, sommige mensen zweren erbij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 12 Feb 2018 11:03

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik heb een hele tijd koolhydraatarm gegeten, maar dan zonder de slechte vetten. Ik ben er flink wat mee afgevallen en heb me nog nooit zo fit gevoeld. Op een gegeven moment at ik er wel ook weer fruit bij, 1 stuk per dag. Maar ik at toen dus echt nooit wat ongezonds en dat is niet vol te houden (was ook niet de bedoeling). Door daarna koolhydraten te beperken, dwz niet altijd khd bij avondeten en met salade lunchen, ben ik een hele tijd op gewicht gebleven. Door stress heb ik de kilo's er bijna helemaal wel weer aangegeten de afgelopen 2 jaar.
Die wil ik er nu weer af krijgen door;
- calorie inname met 500 per dag verminderen
- 3x op een dag eten, geen tussendoortjes (fruit eet ik dan bv direct voor of na de maaltijd)
- khd drastisch verminderen maar niet uitbannen. Zo eet ik 1/2x per week havermout, af en toe quinoa of rijst (klein handje dan) en let ook al helemaal niet op khd in groenten en fruit.
Destijds voelde ik me met koolhydraatarm eten zó fit, ongeacht dat ik wil afvallen, wil ik vooral dát gevoel terug. Ik geloof er wel in dat we in NL door onze brood en aardappel cultuur standaard meer khd binnen krijgen dan goed is. Dus daar op letten kan imo sowieso geen kwaad. En ik zie er niks in om dat met slechte vetten te vervangen.

Ik vind het nu best lastig om met 3x per dag gezond eten met weinig khd om aan genoeg calorieën te komen zónder teveel (gezonde) vetten te eten. Ik vind al dat ik veel eiwit eet en vind het lastig dit te verhogen.

En ik kan me ook vinden in wat Caulfield zegt. Ik eet nu weer best veel vlees, terwijl ik dat eigenlijk ook niet wil. Maar zoveel khd minderen zonder vlees zie ik al helemaal niet zitten.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 12 Feb 2018 11:25

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik doe momenteel een koolhydraatarm/vetarm en eiwitrijk dieet. Dat gaat echt super makkelijk en is ook goed te doen. Mag ook echt veel eten zelfs nu in de strengste fase. Ik voel me vooral ook heel fit erbij (oke, nu niet want oorontsteking)
Ben er nu denk ik bijna 10 kilo mee kwijt. Bijna op streefgewicht iig, en dan mag ik gaan stabiliseren.

Mijn doel is ook om hierna alleen met uitzondering veel Koolhydraten te eten
Juli 2015
Maart 2017
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 12 Feb 2018 13:10

Re: Koolhydraatarm dieet

Toch veel ervaring. Afvallen lukt er sowieso mee als ik het zo lees.
Net als Joey en Pure voel ik me mega fit! Ben ook echt uitgeslapen als ik wakker wordt, geen behoefte aan een middagdutje. Dus dat vind ik al heel erg fijn.
Heeft jouw dieet nog een naam Pure? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Misschien past dat beter bij mij.
Ik wil op den duur zo gaan eten als jij Pure, gewoon koolhydraten met mate, dus de goede koolhydraten + fruit.
Ik ben van mening dat wij inderdaad een te veel aan koolhydraten binnenkrijgen. Bij mij persoonlijk was dat zowat de basis en dat aangelengd met wat yoghurt, groente en af en toe ei, vlees en fruit.


Ik moet zeggen dat ik het ook veel vlees vind hoor. Ik at altijd alleen met het avondeten vlees of vis, maar nu toch behoorlijk wat vaker. Tot nu toe staat het mij nog niet tegen, maar ik snap het helemaal als het wel gebeurd bij een ander.

Ik ben zeker benieuwd naar je recepten Marin!

Ik wil hiermee gewoon de knop omzetten en weer terug naar mijn, jaren terug, gezonde eetpatroon.
Granola (maak ik zelf), yoghurt, smoothies en gewoon meeeten in de avond. Uit zakjes kook ik al nooit.
Ik zat weer zo in het snoepen en elke dag wat lekkers op de bank. Ontbijten met brood en hagelslag, elke week een frietje enz.
05-05-2005 01-05-2011
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 12 Feb 2018 19:14

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik volg het zelf niet, maar een vriendin van me wel en er komen me toch heerlijke recepten voorbij (ik doe op maandag samen met haar boodschappen en hoor dan dus ook veel.
Ze haalt van deze 2 sites veel inspiratie;
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/bro ... hotel/amp/
https://www.gobento.nl/preitaart-met-gehakt/
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 12 Feb 2018 19:28

Re: Koolhydraatarm dieet

Ik doe het via een voedingscoach hier in de buurt. Zij blijft me een jaar nadat ik gestabiliseerd ben nog volgen en adviseren, heel fijn! Ik heb vooral zin om lekker veel gezonde keuzes te maken. Ik heb gauw last van eetbuien maar wil die leren voorkomen door er inzicht in te krijgen omdat die me mezelf zo slecht laten voelen! Ik hoop enorm dat dat gaat lukken straks en dat ik van de zomer weer blij in bikini sta!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Feb 2018 19:31

Re: Koolhydraatarm dieet

Hier vind je wat koolhydraatarme gerechten en meer tips:

welke-kruiden-passen-bij-welke-groenten-t29192.html?hilit=groenten#p1098656
groenten-t27060.html?hilit=groenten#p1009609
koolhydraatarme-gerechten-vlees-vis-groenten-t25566.html?hilit=groenten#p943874

Ik merk dat ik soms wel een beetje moe word van het willen vervangen van de koolhydraten. We eten veel wraps van baby romaine sla, courgettini als pasta, bloemkoolpuree ipv aardappelpuree over ovenschotels etc, en soms heb ik daar even geen zin meer in. 'Gewoon' groenten met proteine is soms ook al geschikt, dus zonder het na te bootsen van een koolhydraatrijk gerecht.

Ik zoek qua inspiratie ook vaak op de Paleo keuken. Dat komt niet helemaal overeen en ik doe niet ingewikkeld met amandelmeel en dat soort alternatieven, maar over het algemeen past het redelijk binnen een koolhydraatarm dieet en kan je best inspiratie op doen (behalve dat ze ook veel zoete aardappel gebruiken, die recepten vermijd ik).
Let's discover the world together.
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 14 Feb 2018 18:07

Re: Koolhydraatarm dieet

Dank je wel Marin! Dat ga ik eens op mijn gemak bekijken allemaal.
Ik ben ook nog steeds zoekende. Normaal smeer je hup en boterham, snelle trek dan at ik een meuslireep en s'avonds moet ik ook goed nadenken om iets lekker te koken ipv simpel alleen de koolhydrten weglaten. Anders heb je bijv. pastasaus en that's it.
IK eet nu veel ovenschotels, maar dan komt er wel steeds gesmolten kaas of room bij kijken. Daar wil ik dus ook beperkt mee gaan koken.
05-05-2005 01-05-2011
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:27

Bericht 15 Feb 2018 14:58

Re: Koolhydraatarm dieet

Je zou eens op Gobento kunnen zoeken op Facebook en Internet. Hier wordt ketogeen gegeten en je eet in het begin max 30 kh per dag en later 50 per dag waarvan 2/3 kh uit groente zijn. Je mag per dag 50 Gr rood fruit, ieder ander fruit is te hoog in kh en zorgt voor een piek in je suikerspiegel wat de ketose in de war brengt en dan eet je en vet en suiker en dan werkt het principe niet. Verder kun je kiezen voor ongezonde vetten maar ik kies zelf meer voor vis bijvoorbeeld.

Een beetje koolhydraatarm bestaat niet als je in ketose bent, dat is het lastige met koolhydraatarm.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot]