Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gelijkende bedrijfsnamen

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 11 Feb 2018 09:44

Gelijkende bedrijfsnamen

Wie heeft er juridische ervaring met bedrijfsnamen die erg op elkaar lijken?
Wat mag wel, wat mag niet?
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 15 Feb 2018 11:18

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

In feite mogen twee dezelfde namen in een stad/dorp niet. (Bij de kvk wordt je daar ook op gewezen als dezelfde naam al in het dorp/stad voorkomt met eenzelfde onderneming. Namen die op elkaar lijken zit in een grijs gebied. Wil je echt ervoor zorgen dat je naam niet gebruikt mag worden moet je van je bedrijf een merknaam maken. Dat kost je ongeveer €250 euro per jaar. Ik denk dat je er dus weinig tegen kan doen mots het precies dezelfde naam is die iemand bij jou in het dorp gebruikt.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 15 Feb 2018 12:29

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Ja heb ondertussen ook de KVK gesproken, en zij wijzen je er op dat er bedrijven zijn met dezelfde soort namen, maar het is dan aan de persoon zelf wat er mee te doen.
Heb je er echt hinder van, kun je een aanvraag doen bij de rechter, zij beslissen dan hoe of wat.

Word een beetje gek van het feit dat er zoveel in dat grijze gebied valt :nopompom:
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 15 Feb 2018 12:43

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Ik denk dat je weinig kans maakt via de rechter. Er zijn nou eenmaal heel veel bedrijven en qua namen zullen er af en toe namen opduiken die erop lijken. Als je dat echt niet wil moet je investeren in de merknaam. In de fotografie had ik met mijn bedrijfsnaam ook wel een stuk of 8 bedrijven die precies hetzelfde heette alleen .con .biz enz hanteerde. Ik heb daarom contact met ze opgenomen om goede afspraken te maken. Het gebeurde namelijk wel eens dat er aanvragen bij mij binnen kwamen en andersom. No hard feelings naar de ander toe zolang je ervoor zorgt dat denk ik de verstandhouding goed is en je elkaar vooruit wil helpen. Maar goed dat issue heb ik noet meer. Ik heb laatst mijn website stopgezet, ben uitgeschreven en ik denk dat het straks ook fenito is voor mijn fb pagina.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 15 Feb 2018 13:07

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Ja, ga je er helemaal mee stoppen?


Ik was het ook niet van plan hoor, zij zit vooral in de traktaties volgens mij.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Feb 2018 13:16

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Wij hadden dat destijds met mijn man zijn bedrijf. Dat andere bedrijf was eerst een tegelzetter en ging toe ook de bouw in en veranderde zijn naam in dezelfde naam als die van mijn man. Zijn bedrijf zat ook nog hier in de buurt dus dat zorgde wel eens voor problemen dat ze mijn man moesten hebben en die andere belden. We hebben er verder niks mee gedaan. Wij stonden zo ingeschreven bij de kvk die andere niet. Uiteindelijk is mij man gestopt

Maar iemand heeft dezelfde naam als jou bedrijf? Dat vind ik nog knap ook omdat het best een apparte naam is.
Afbeelding
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 15 Feb 2018 13:18

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

sarah1985 schreef:Wij hadden dat destijds met mijn man zijn bedrijf. Dat andere bedrijf was eerst een tegelzetter en ging toe ook de bouw in en veranderde zijn naam in dezelfde naam als die van mijn man. Zijn bedrijf zat ook nog hier in de buurt dus dat zorgde wel eens voor problemen dat ze mijn man moesten hebben en die andere belden. We hebben er verder niks mee gedaan. Wij stonden zo ingeschreven bij de kvk die andere niet. Uiteindelijk is mij man gestopt

Maar iemand heeft dezelfde naam als jou bedrijf? Dat vind ik nog knap ook omdat het best een apparte naam is.


De eerste 2 woorden zijn hetzelfde, zonder mijn naam er achter ;)
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 15 Feb 2018 13:59

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Ik bedenk me nu dat ik ooit een gesprek heb gehad met een café eigenaar. Die schreef zich in bij de kvk en toen gaven ze idd aan dat er meerdere bedrijven die naam hebben (of gelijkend).
Er zijn natuurlijk ontzettend veel café's die bijv Marktzicht heten maar dat maakt niet zoveel uit omdat je plaats gebonden bent.
Met webshops is dat natuurlijk lastiger.
30-04-2017
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 15 Feb 2018 14:07

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Ik vind als alleen de eerste twee woorden gelijk zijn, het niet zo schokkend eigenlijk. Het zijn geen ontzettend originele woorden natuurlijk. Niets ten nadele van jouw naam hoor!
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 15 Feb 2018 14:43

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Vervelend voor je, Lejow. Ik denk dat Carra wel een punt heeft, het is geen uitzonderlijke benaming. Mits persoon in kwestie zich weet te onderscheiden qua aanbod zou ik geen actie ondernemen. Mocht het wel gelijkend zijn, dan zou ik er allicht een mailtje aan wagen. Hoewel je verder weinig kunt eisen, maar wie weet..
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 15 Feb 2018 19:19

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Plus de producten die worden aangeboden zijn veelal het zelfde als die van Lejow (alleen (nog) wat minder uitgebreid).

Als beide nu totaal verschillende dingen aan bieden is het duidelijk, maar nu wordt het lijntje nog korter.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 15 Feb 2018 19:21

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Dora schreef:Plus de producten die worden aangeboden zijn veelal het zelfde als die van Lejow (alleen (nog) wat minder uitgebreid).

Als beide nu totaal verschillende dingen aan bieden is het duidelijk, maar nu wordt het lijntje nog korter.



Mm na maar laten we eerlijk zijn, het is ook niet echt een originele naam. Niets ten nadele van Lejow of haar webshop natuurlijk. Ik vind het echter wel wat naïef om te denken dat deze naam niet vaker gekozen wordt.

♥♥
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 15 Feb 2018 19:55

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Ik kwam een boek met deze naam tegen, voor creatieve moeders die een eigen bedrijf willen starten. Dus niet gek dat een ander hetzelfde kiest.
Het is vervelend voor je, maar meer dan een berichtje er aan te wagen zou ik dus niet doen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 15 Feb 2018 20:18

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Als het is wie ik denk, dan is het inmiddels opgelost en heeft de andere persoon een andere naam gekozen.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem336

Bericht 15 Feb 2018 21:07

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Eens met hierboven. Het is niet echt een originele naam, en eerlijk gezegd vind ik ze niet echt gelijkend.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Feb 2018 11:37

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Nee niet die Marie! Eentje met ook KvK enz.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Feb 2018 11:38

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Het heeft niets met naïef te maken of dat ik denk dat t niet vaker gekozen wordt, ik vroeg me af in hoeverre zo iets mag. Ik dacht namelijk dat t gecheckt werd bij KvK (wordt het ook) en dat als t t zelfde is / op elkaar lijkt, dat het niet mag. En dat blijkt dus niet zo te werken.

Mijn naam is toen ook gecheckt en er kwam geen ander bedrijf naar boven.
<<

Anoniem282

Bericht 16 Feb 2018 11:51

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Misschien lees ik verkeerd, maar wat wil je precies?

Het gebeurt zo vaak dat bedrijfsnamen overlap hebben. Dat had ik ook toen ik me wilde inschrijven. De kunst is dan toch gewoon om er een toevoeging aan vast te plakken, waardoor de klant meteen weet wat je aanbiedt en zodat jij je onderscheidt van bedrijven die deels een zelfde naam hebben? Je moet anders wel heel origineel zijn en dat is jouw bedrijfsnaam gewoon niet, wat ik overigens niet lullig bedoel.

Zoals ik het nu begrijp is er iemand na jou geweest die een naam heeft gekozen die deels overlap heeft met jouw bedrijfsnaam? Je zou diegene kunnen vragen dit aan te passen, maar hogerop zou ik het niet spelen.
Misschien begrijp ik je topic niet goed, vandaar ook mijn eerste vraag. :)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Feb 2018 12:12

Re: Gelijkende bedrijfsnamen

Guattari schreef:Misschien lees ik verkeerd, maar wat wil je precies?

Het gebeurt zo vaak dat bedrijfsnamen overlap hebben. Dat had ik ook toen ik me wilde inschrijven. De kunst is dan toch gewoon om er een toevoeging aan vast te plakken, waardoor de klant meteen weet wat je aanbiedt en zodat jij je onderscheidt van bedrijven die deels een zelfde naam hebben? Je moet anders wel heel origineel zijn en dat is jouw bedrijfsnaam gewoon niet, wat ik overigens niet lullig bedoel.

Zoals ik het nu begrijp is er iemand na jou geweest die een naam heeft gekozen die deels overlap heeft met jouw bedrijfsnaam? Je zou diegene kunnen vragen dit aan te passen, maar hogerop zou ik het niet spelen.
Misschien begrijp ik je topic niet goed, vandaar ook mijn eerste vraag. :)


Klopt en ik dacht dat dat niet mocht, maar dat mag (tot op.zekere hoogte) dus wel.

Ik wil er nu dan dus ook verder niks meer mee ;)

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers