Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor is

<<

Diantjuh

Noob

Berichten: 70

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:47

Bericht 25 Dec 2015 22:32

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben absoluut voor. Het zou het aantal donoren vergroten en hierdoor zal het chronische oorgaantekort verkleinen. Het zal dus de wachtlijsten verkorten.
Mijn man heeft 10 weken geleden zijn 4e levertransplantatie gehad. Als meer mensen donor zouden zijn kunnen mensen eerder geholpen worden (mijn man heeft bijna 2 jaar moeten wachten door een enorm tekort aan donoren) en zouden er minder mensen op de wachtlijst komen te overlijden. Dit is nu nog ruim 20%
<<

Ilargi

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 245

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:17

Bericht 27 Dec 2015 16:06

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Niet mee eens! Ik bepaal zelf wel wat er met mijn organen gebeurd, niet een of andere wet. Ik heb allang aangegeven dat ik geen donor wil zijn, en mocht deze wet er komen zal ik dat gewoon weer aangeven mocht dat nodig zijn.
I'd rather spend my life motionless with you, than dancing with another....
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Dec 2015 09:50

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ilargi schreef:Niet mee eens! Ik bepaal zelf wel wat er met mijn organen gebeurd, niet een of andere wet. Ik heb allang aangegeven dat ik geen donor wil zijn, en mocht deze wet er komen zal ik dat gewoon weer aangeven mocht dat nodig zijn.

Dat bepaal je na invoering van dit systeem toch alsnog? Ik vind dit zo'n raar argument.

♥♥
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 28 Dec 2015 10:46

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Idem.

Je bepaalt nog steeds zelf en je behoudt ook nog steeds gewoon zelfbeschikkingsrecht. Ik snap niet dat mensen dat zo anders kunnen zien dan dat het werkelijk is.

Het is echt meer gewoon voor de luie mensen die elk jaar weer niet bedenken "oja even registreren".
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 13 Sep 2016 15:36

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Het lijkt er nu toch op dat dit systeem door de kamers wordt goedgekeurd.

http://www.volkskrant.nl/politiek/tweed ... ~a4375885/

Hoe denken jullie er vandaag de dag nog over?
<<

Chocolate Cookie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:12

Bericht 13 Sep 2016 15:37

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Burgemeester Nicky schreef:Het lijkt er nu toch op dat dit systeem door de kamers wordt goedgekeurd.

http://www.volkskrant.nl/politiek/tweed ... ~a4375885/

Hoe denken jullie er vandaag de dag nog over?

Ik opende hier net een topic over. Maar had dit topic niet gezien. Oepsie! Kun je die van mij evt. verwijderen?
<-- Met mijn avatar hoop ik stiekem dat iedereen trek krijgt :razz:

Blog.
<<

Geel

Bericht 13 Sep 2016 15:42

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Oneens, nog altijd. Ik ben niet zo'n lui mens, ik weet gewoon niet of ik donor wil zijn en ik neig naar niet. Nu móet ik het zijn, tenzij ik het alsnog niet wil. Bovendien vermoed ik dat, net als bij NIPT, er op een gegeven moment een soort morele standaard ontstaat: "Heb jij je uitgeschreven voor donorschap? Najaaaaa." Ik vind het een onvrije wet.
<<

Anoniem286

Bericht 13 Sep 2016 16:10

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik vind het juist goed dat je wordt uitgedaagd na te gaan denken hierover en daarbij ook goed dat het uitschrijven juist een drempel is. Er is een schrijnend donortekort waardoor dagelijks (jonge) mensen overlijden, ik snap persoonlijk niet waarom iemand geen donor zou willen zijn.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 13 Sep 2016 16:37

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik vind het super. Degene die het niet willen schrijven zich toch gewoon uit?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 13 Sep 2016 17:00

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Geel schreef:Oneens, nog altijd. Ik ben niet zo'n lui mens, ik weet gewoon niet of ik donor wil zijn en ik neig naar niet. Nu móet ik het zijn, tenzij ik het alsnog niet wil. Bovendien vermoed ik dat, net als bij NIPT, er op een gegeven moment een soort morele standaard ontstaat: "Heb jij je uitgeschreven voor donorschap? Najaaaaa." Ik vind het een onvrije wet.


Eens met jou.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem288

Bericht 13 Sep 2016 17:40

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 18:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 13 Sep 2016 19:30

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

lijkt me inderdaad ook handig dat ze iedereen die nog geen keuze heeft gemaakt opnieuw aanschrijven.

zoals ik het nu heb begrepen:
wanneer je niets invult wordt het geen "ja" maar "geen bezwaar". op die manier is zichtbaar wie bewust voor het donorschap heeft gekozen en wie niet. en geeft het de nabestaanden ook meer vrijheid om alsnog de donatie te weigeren.

Geel schreef:Oneens, nog altijd. Ik ben niet zo'n lui mens, ik weet gewoon niet of ik donor wil zijn en ik neig naar niet. Nu móet ik het zijn, tenzij ik het alsnog niet wil. Bovendien vermoed ik dat, net als bij NIPT, er op een gegeven moment een soort morele standaard ontstaat: "Heb jij je uitgeschreven voor donorschap? Najaaaaa." Ik vind het een onvrije wet.

als je naar "nee" nijgt dan vul je voor nu "nee" in en mocht je je bedenken verander je dat. dat kan tegenwoordig met een paar klikken online.
waarom zou je die keuze aan je nabestaanden overlaten met de kans dat ze voor donatie kiezen terwijl jij dat op dit moment liever niet doneert?

of het een morele standaard gaat worden weet ik niet. het gaat helemaal niemand iets aan wat mijn keuze is. het is namelijk mijn keuze en niet die van een ander.
Afbeelding
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 14 Feb 2018 18:28

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik up dit topic even.
Dit omdat de nieuwe donorwet door de eerste kamer is gekomen van de week.

Hoe denken jullie er vandaag de dag over?
Blij met de nieuwe wet, of faliekant tegen?

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ee ... ~a4569366/
<<

Anoniem231

Bericht 14 Feb 2018 18:45

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben blij met de wet. Hopelijk zorgt het voor meer donoren.
Van mij mogen ze nog steeds alles hebben en van de rest van mijn familie ook als de keuze aan mij is.
<<

Anoniem249

Bericht 14 Feb 2018 18:48

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Geel: waarom neig je naar nee? Niet veroordelend bedoelt, maar ik vraag me weleens af waarom mensen hun organen nie willen afstaan. Ik zie alleen maar voordelen namelijk.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Feb 2018 18:58

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben er blij mee. Mensen hebben nog steeds een keuze, maar ze moeten nu alleen aangeven dat ze het NIET doen.
Ik heb zelf vaak het idee dat mensen hun keuze nu niet doorgeven omdat ze het vergeten. Terwijl ze wel willen.

Verder heeft de familie nog steeds het laatste woord. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat willen gaan invullen, maar ze hebben daar nog 2 jaar de tijd voor.

Ik heb trouwens van dichtbij meegemaakt hoe waardevol een donororgaan kan zijn. Mijn oom heeft 28 jaar (!) een donornier gehad. Zonder die nier had hij een heel ander leven gehad. Ondertussen is hij 10 jaar geleden overleden, dus hij kreeg de nier ongeveer in 1980. Toen de kans van slagen nog kleiner was dan nu. Plus vaak gingen donornieren niet zo lang mee.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Feb 2018 19:01

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Oneens met de wet. Ondanks dat ik donor ben en wil blijven.
Ik vind dat het een gevaarlijk precedent schept voor vergaand ingrijpen van overheid in je persoonlijk leven (in dit geval zelfs lichaam).

Edit: ik ben niet faliekant tegen, het levert overduidelijk ook veel goeds op. Maar dat dit, de naar mijn mening veel te vergaande inmenging van de overheid, nu iets goeds oplevert, betekent niet dat ik het dan goed vind dat het gebeurt.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 19:10

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Hoe zit dit eigenlijk met mensen die zelf niet in staat zijn om hier een weloverwogen beslissing over te nemen? Dan beslist de familie meteen, of heb ik iets gemist?

Ik sluit me verder aan bij de reactie van Joey.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Feb 2018 19:36

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Van wat ik heb meegekregen, mensen die geen nee hebben aangegeven. Daarvan beslist de familie.
Aangezien een hoop organen direct verwijderd moeten worden, moet die keuze gelijk gemaakt worden.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem284

Bericht 14 Feb 2018 23:26

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben blij met de wet. Ik wil niet veroordelend zijn richting tegenstemmers (van de wet, dus ik bedoel niet mensen die niet willen doneren) , maar ik heb echt heel veel moeite dat te begrijpen. Dat een principe (bijv. het principe wat ik veel lees over dat men niet wil dat een wet over jouw organen beslist) zoveel hoger in het vaandel staat dan het redden van meer mensenlevens wat deze wet mogelijk gaat maken in vergelijking met de oude constructie. Terwijl je heel simpel kan aangeven als je het niet wilt. Dat gaat m.i. ook totaal de gedachte achter de wet voorbij.
<<

Anoniem257

Bericht 15 Feb 2018 00:36

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik hoop alleen maar dat de artsen hier een hoop van leren en hoe on te gaan met nabestaanden. Onze eigen ervaring met de vraag die gesteld werd en hoe het ging is traumatisch.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 15 Feb 2018 09:01

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ah Betty! Dat vind ik heel verdrietig om te lezen. Ik vond Pia Dijkstra al zo stellig in dat dit nu al zo zorgvuldig gebeurt en dat ze geen problemen verwacht in de arts-nabestaandencommunicatie. Ik denk ook dat het nog heel vaak misgaat. Dit is een beetje generaliserend maar er zijn zoveel artsen die goed zijn in het technische deel van hun vak maar qua invoelende communicatie erg beroerd zijn. Ik hoop dat hier veel aandacht voor komt.

Verder ben ik het wel eens met de wet. Fijn dat de overheid een signaal afgeeft dat het vanzelfsprekender is om te doneren dan om dat niet te doen, en dat je dat laatste dus speciaal moet aangeven in plaats van dat eerste. Zonder het niet willen doneren te veroordelen trouwens, het blijft een persoonlijke overweging met vaak zwaarwegende argumenten.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem304

Bericht 15 Feb 2018 09:07

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Betty schreef:Ik hoop alleen maar dat de artsen hier een hoop van leren en hoe on te gaan met nabestaanden. Onze eigen ervaring met de vraag die gesteld werd en hoe het ging is traumatisch.

Wat naar Betty, onze ervaring is juist heel positief.
<<

Anoniem315

Bericht 15 Feb 2018 09:49

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben nog steeds hartstikke voor! Ze mogen van mij bijna alles hebben en ik heb me een paar jaar geleden geregistreerd. Ik denk dat deze wet veel levens kan redden. Je hebt nog steeds een keuze. Het stelt geen moer voor om even je keuze aan te geven, mocht je bezwaar hebben.
<<

Anoniem301

Bericht 15 Feb 2018 09:56

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik vind het lastig hoor. Mijn organen zijn van mij en na overlijden niet van de staat om het zo maar te zeggen. Ik zou me beter voelen als het scenario als volgt was: ik wil nog steeds ook zelf kunnen aangeven dat ik wil doneren. Dus niet dat ik alleen mijn nee kan aangeven maar ook mijn ja. Zodat ik er zelf over beslis. Ook al is besloten dat je automatisch doneert als je niks hebt aangegeven zou ik me prettiger voelen als ik toch zelf ook nog ja kan zeggen.

Is mijn gedachtegang nog een beetje te volgen?

Edit: ik kan me voorstellen dat er misschien juist meer mensen nee gaan aangeven, uit principe.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers