Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 12:45

Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Morgen moet ik mijn vakantie doorgeven op werk en ik twijfel nogal wat wijsheid is. Sowieso moet ik 3 dagen reserveren voor einde van het jaar, omdat er dan niet wordt gewerkt, maar dan houd ik nog steeds ruim 5 weken over.

Ik wilde in okt/nov. een lange reis maken en daar zal ik 3,5 week voor opnemen.

Al met al houd ik dan nog ongeveer 1,5 week over. Nu ik heel vaak veel langer onderweg ben dan de 75 min. enkele reis die ervoor staan, hoop ik heel erg dat mijn reistijd maar een uurtje enkele reis wordt zodra de noord zuidlijn gaat rijden vanaf eind juli. Ik tik nu regelmatig ook de 2 uur enkele reis aan en met een broze gezondheid vind ik dat best zwaar. In dat opzicht zou af en toe een dagje opnemen heel fijn zijn, om zo het reizen vol te kunnen houden. Het is natuurlijk nog maar de vraag of het vanaf de zomer met de noord zuidlijn opeens wel vlekkeloos verloopt en of ik daadwerkelijk tijd bespaar aan reizen.

Het idee dat ik tot mijn reis in het najaar niet meer echt een weekje vrij zou hebben, vind ik ook niet heel fijn en ik weet dus niet goed wat ik morgen zal doorgeven. Het is puur door de vermoeidheid dat ik neig naar af en toe een dagje kunnen opnemen, maar het zou natuurlijk ook heel relaxt zijn om in de zomer een weekje vrij te zijn vlak voordat de piek begint in augustus van een deel van mijn werkzaamheden. Dan houd ik nog steeds 2-3 dagen over om nog een keer tussendoor op te kunnen nemen.

Ik weet domweg niet of ik zo moe blijf als nu en of die noord zuidlijn echt zo'n uitkomst zal zijn. Ik hoop erop, maar zeker weten doe ik het niet. Wat zouden jullie doen als je een keus moest maken gebaseerd op een niet zo'n goede gezondheid? Ik kom er niet uit, merk ik. Lees het graag!

P.S.: dit klinkt wel echt als een luxeprobleem, want ik werk maar 30,5 uur, dus ben sowieso al op de vrijdagen vrij en mag desgewenst ruilen, zodat ik voor onverwachte dingen ook bijv. op woensdag af en toe vrij kan zijn en dan op de vrijdag werk.
<<

Anoniem249

Bericht 14 Feb 2018 13:08

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Wat is de reden dat je nu al voor het hele jaar je vakantie moet opgeven? Zou je eventueel kunnen uitleggen dat je ivm gezondheid twijfelt en of je het wat spontaner mag inplannen?
<<

Anoniem249

Bericht 14 Feb 2018 13:11

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Kan me trouwens voorstellen dat zoveel reistijd met een slechte gezondheid je opbreekt. Kun je niet 1 dag per week of om de week een dag thuis werken? Dat scheelt je dan zo 3 uur op een dag!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 14 Feb 2018 13:18

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Nou, ik heb vorig jaar van maart tot en met begin december doorgewerkt, inclusief een verbouwing/ verhuizing tussendoor en ik vond het al retezwaar aan het eind. En dan heb ik niet die gezondheidsklachten die jij hebt.

Maar, moet je echt álle dagen doorgeven? Kan me zo voorstellen dat ze grote vakanties willen weten, maar toch niet ieder dagje tussendoor?
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 13:23

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Hey, fijn dat je reageert. Thanks! In een heel ouderwetse cao is vastgesteld dat alleen fulltimers een thuiswerkdag hebben. Als ik stukken moet schrijven, mag het bijvoorbeeld wel van mijn leidinggevende. Maar niet standaard. Dat moment gaat er overigens in de toekomst wel komen, maar nu ik nog in proeftijd zit wil ik liever niet aankaarten dat ik net een diagnose heb gehad toen ik het contract had getekend. Ik ben er met een open blik ingegaan: houd ik het vol, zou dat super zijn. Houd ik het niet vol, dan zou het op een dag anders moeten. Het slaat ook echt nergens op hoe vaak er gedoe is met trams (vooral) en soms treinen. Tot dusver heb ik maar op een hand tellen gehad dat de trams echt reden en niet op het laatst uitvielen. Daarom verheug ik me ook zo op de noord zuidlijn, maar eerst maar afwachten of het echt gaat rijden vanaf 22 juli. ;-)

Iedereen uit het team moet zijn/haar vakantie opgeven, zodat het op elkaar afgestemd kan worden en er geen onderbezetting ontstaat. Ik ben als laatste gekomen en veel is al vergeven. Maar de periode dat ik naar Z-A wil gaan is nog open, dus dat is fijn!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 13:27

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Oh, nog een reactie van jou erbij Caro! Thanks. :)

Ik bekeek net even het schema en daar was idd nog niet alles ingevuld. Op grote lijnen, dus dat kan ik morgen ook nog even navragen. Ik vind dat vrij lastig om nu al te weten of ik liever in juni/juli of aug. nog even wil genieten van de zon in NL. De zomers in NL vind nou niet heel betrouwbaar en ik weet gewoon niet hoe ik me over een aantal weken voel. Nu heb ik veel pijn door de kou en door alle nieuwe indrukken (zit nu op 1,5 maand), ben ik sowieso heel moe. Dat nieuwe gaat er nog vanaf en het weer wordt dan ook beter, misschien voel ik me dan veel energieker dan nu. Het is gevoelsmatig een beetje koffiedik kijken. Ik ga anders idd vragen of ik de echte vakantie mag opgeven en op de rest nog terugkom. Zou fijn zijn als dat kan!
<<

Anoniem313

Bericht 14 Feb 2018 13:28

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Ik zou dan voor de tussenweg gaan die jezelf al noemt. Een weekje vrij en een paar dagen achter de hand voor als je het toch niet trekt. En over een paar tijdje, als je je daar wat comfortabeler bij voelt, het balletje van vaker een dag thuis werken eens opgooien.
Oh ja, in april/mei vallen sowieso wat vrije dagen he, dus die pak je ook mee!
<<

Anoniem249

Bericht 14 Feb 2018 13:30

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

En ipv met de trein de fiets pakken? Dat scheelt vaak veel tijd.
Edit: ik bedoel tram, niet trein haha.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 13:34

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Thanks, Caulfield! Ja, april heb ik alleen Tweede Paasdag, want ik werk ma t/m do. Maar een kortere week is altijd fijn. Nu lijkt het misschien net alsof ik m'n werk niet leuk vind, maar dat is niet zo, hoor. Het is erg vermoeiend en ik vind de stap te groot om na 6 weken werken al te gaan verhuizen naar een andere stad.

Mei heeft idd ook een aantal feestdagen en die kom ik dus ook vast goed door. :) Ik denk dat het sowieso al scheelt dat de dagen langer worden en meer lente-achtig. Met vrieskou een halfuur op een tram wachten wordt niemand blij van, of treinen die tot nadere orde zijn gestaakt wegens het weer/ongeluk. Zulke dagen zou iedereen denk ik vermoeiend vinden, want dan ben ik meteen 12-13 uur van huis en dat houd ik minder goed vol dan iemand die zich wel goed voelt.
<<

Anoniem249

Bericht 14 Feb 2018 13:35

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Of een tweedehands autootje kopen? Ik weet natuurlijk niet waar je woont/werkt dus ik probeer maar wat!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 13:38

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Claire**** schreef:En ipv met de trein de fiets pakken? Dat scheelt vaak veel tijd.
Edit: ik bedoel tram, niet trein haha.


Als de trams goed rijden bespaar ik geen tijd, maar wel als de trams niet goed rijden. Ik kan alleen niet meer fietsen. Nou ja, ik kan wel fietsen natuurlijk haha! Maar ik moet na max. een km rusten, anders heb ik geen lucht meer. Daar moet ik eerst medicatie voor krijgen en dat komt over een maand op z'n vroegst. Dat zal het hopelijk wat verlichten, maar is nog niet gegarandeerd. Als ik nu dus zou fietsen ben ik een +/- 30 minuten kwijt incl. rusten en fiets wegzetten. Zodra ik medicatie heb zou dit wel een goede tussenoplossing zijn!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 13:42

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Claire**** schreef:Of een tweedehands autootje kopen? Ik weet natuurlijk niet waar je woont/werkt dus ik probeer maar wat!


Ik mag niet meer rijden met m'n medicatie. Voor het traject zelf bespaar ik dan misschien tijd, ik weet het niet (binnenstad A'dam - binnenstad Leiden). Het is filerijden deels. Maar helaas is het helemaal geen optie komende tijd, omdat de medicatie die ik nu al heb op de lijst staan waar je niet mee mag rijden.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 13:43

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Claire, sorry hoor dat het nu lijkt of ik nergens voor opensta. Ik wilde de OP niet te lang maken, vandaar dat ik er niet bij vermeld dat fietsen zonder medicatie bijna niet haalbaar is en autorijden voorlopig geen optie meer.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 14 Feb 2018 14:31

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Moet je al je vakantie opmaken of mag je ook meenemen naar volgend jaar?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Feb 2018 14:45

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Lastig Guattari. Ik kan me je afwegingen goed voorstellen.

Ik zou denk ik inderdaad ergens een rustweekje plannen ergens voor de zomer. Anders is de ruk naar je grote reis wel heel erg lang. En dan nog een paar dagen houden voor speling, die je hopelijk later mag inzetten maar anders nu alvast tactisch in moet plannen (goed kijken naar wanneer je dat denkt nodig te hebben, al is dat heel lastig te voorspellen natuurlijk).

En misschien overbodig, maar is het handig om je grote reis in te laten gaan op bijvoorbeeld een maandag? Dan heb je in elk geval een weekend vrij (mits je normale tijden werkt natuurlijk) ervóór om nog een beetje uit te rusten, anders ga je alweer doodsvermoeid op reis. Zo kost dat je ook geen extra vrije dagen die je nodig hebt. Idem dito bij terugkomst.

En succes met de reistijd. Ik heb dat ook een tijdje gedaan en dat vond ik erg zwaar. Ik kan me voorstellen dat dat in jouw situatie nu ook extra lastig is.
Let's discover the world together.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 14 Feb 2018 14:58

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Misschien is het handig om te beginnen met een overzichtje te maken van vrije feestdagen, dat zijn er best wat in april en mei. Misschien dat je met 1 vrije dag er makkelijk een lang weekend van kunt maken, waardoor je nog beter bij kunt tanken.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 14 Feb 2018 15:18

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Oh lastig is dat Guattari. Ik heb ook een tijd enkele reis 2 uur gereisd en dat hield ik al amper vol en dan ben ik nog gezond! Ik hoop van harte dat de nieuwe N-Z lijn een uitkomst voor je gaat zijn. Dus ik snap dat je wat dagen over wilt houden om bij te kunnen tanken.

Wat Green Pepper zegt vind ik ook wel een goed idee. Dat je dan door 1 verlofdag in te leveren, wel goed kan bijtanken door een lang weekend. Dat mocht een feestdag op donderdag vallen (geen idee hoe ze vallen hoor), je woensdag vrij neemt en omdat je op vrijdag sowieso vrij bent, je gelijk 5 dagen vrij hebt.

Verder heb ik zelf altijd het idee dat tegenwoordig de zomers ergens in augustus/september starten wat weer betreft. Dus als ik een weekje vrij zou moeten plannen zou ik het in augustus/september doen. Maar ja, dat blijft wel nog steeds koffiedik kijken.

Is het een mogelijkheid om halve dagen op te nemen? Dat als het mooi weer is, je 's middags daar lekker van kan genieten? Hoewel.... met 4 uur reistijd is dat ook niet echt rendabel.

Lastig hoor Guattari! Ik heb helaas niet de goeden tip voor je.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 17:59

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Jip schreef:Moet je al je vakantie opmaken of mag je ook meenemen naar volgend jaar?


Niet opmaken is niet wenselijk, ook al mag je wel een paar dagen overhouden. Maar dat is in dit geval niet van toepassing, want zal m'n dagen hard nodig hebben om bij te tanken. :)
<<

Anoniem249

Bericht 14 Feb 2018 18:00

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Guattari schreef:Claire, sorry hoor dat het nu lijkt of ik nergens voor opensta. Ik wilde de OP niet te lang maken, vandaar dat ik er niet bij vermeld dat fietsen zonder medicatie bijna niet haalbaar is en autorijden voorlopig geen optie meer.
Nee hoor zo lijkt het helemaal niet! Probeerde gewoon ideetjes op te gooien. Echt rot voor je!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 18:02

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Marin schreef:Lastig Guattari. Ik kan me je afwegingen goed voorstellen.

Ik zou denk ik inderdaad ergens een rustweekje plannen ergens voor de zomer. Anders is de ruk naar je grote reis wel heel erg lang. En dan nog een paar dagen houden voor speling, die je hopelijk later mag inzetten maar anders nu alvast tactisch in moet plannen (goed kijken naar wanneer je dat denkt nodig te hebben, al is dat heel lastig te voorspellen natuurlijk).

En misschien overbodig, maar is het handig om je grote reis in te laten gaan op bijvoorbeeld een maandag? Dan heb je in elk geval een weekend vrij (mits je normale tijden werkt natuurlijk) ervóór om nog een beetje uit te rusten, anders ga je alweer doodsvermoeid op reis. Zo kost dat je ook geen extra vrije dagen die je nodig hebt. Idem dito bij terugkomst.

En succes met de reistijd. Ik heb dat ook een tijdje gedaan en dat vond ik erg zwaar. Ik kan me voorstellen dat dat in jouw situatie nu ook extra lastig is.


Ik hoop dat ik vooralsnog mag volstaan met alleen de langere vakantie opgeven. Zou het ook heel zonde vinden om nu aan te vragen om half juli bijv. een weekje vrij te zijn en dat het dan zou regenen. In NL is dat heel goed mogelijk en ik heb te weinig energie om een stedentrip te gaan maken naar ergens binnen Europa. Heel jammer dat zulke dingen niet meer zomaar kunnen.

En ik denk dat ik probeer halverwege de week te gaan (liefst op een woensdag later op de dag). Dan kan ik 23 dagen later terugkomen op een vrijdag en heb ik nog weekend thuis.

Hoe lang moest jij reizen voor werk? Ik vind het best afzien. Zolang alles normaal rijdt is het ok, maar bij vertraging baal ik best wel.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 18:05

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Green_Pepper schreef:Misschien is het handig om te beginnen met een overzichtje te maken van vrije feestdagen, dat zijn er best wat in april en mei. Misschien dat je met 1 vrije dag er makkelijk een lang weekend van kunt maken, waardoor je nog beter bij kunt tanken.


Ik heb alleen Tweede Paasdag in april, omdat ik op vrijdagen sowieso al vrij ben. In mei heb ik Hemelvaartsdag en Tweede Pinksterdag. Dat breekt dus gelukkig al de werkweken. :)

Misschien moet ik proberen om het uit te stellen tot na eerste week maart, wat betreft de overige dagen opgeven. Dan ligt er een behandelplan en diagnose. Die diagnose heb ik nu al, maar niet door het ziekenhuis gesteld die de behandeling heeft overgenomen. Ik weet niet hoe ik er over 2 maanden bij zit, als ik dan goede medicatie zou hebben kan ik veel makkelijker een inschatting maken over hoe ik het beste mijn vrije dagen kan verdelen.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 18:10

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Islandgirl schreef:Oh lastig is dat Guattari. Ik heb ook een tijd enkele reis 2 uur gereisd en dat hield ik al amper vol en dan ben ik nog gezond! Ik hoop van harte dat de nieuwe N-Z lijn een uitkomst voor je gaat zijn. Dus ik snap dat je wat dagen over wilt houden om bij te kunnen tanken.

Wat Green Pepper zegt vind ik ook wel een goed idee. Dat je dan door 1 verlofdag in te leveren, wel goed kan bijtanken door een lang weekend. Dat mocht een feestdag op donderdag vallen (geen idee hoe ze vallen hoor), je woensdag vrij neemt en omdat je op vrijdag sowieso vrij bent, je gelijk 5 dagen vrij hebt.

Verder heb ik zelf altijd het idee dat tegenwoordig de zomers ergens in augustus/september starten wat weer betreft. Dus als ik een weekje vrij zou moeten plannen zou ik het in augustus/september doen. Maar ja, dat blijft wel nog steeds koffiedik kijken.

Is het een mogelijkheid om halve dagen op te nemen? Dat als het mooi weer is, je 's middags daar lekker van kan genieten? Hoewel.... met 4 uur reistijd is dat ook niet echt rendabel.

Lastig hoor Guattari! Ik heb helaas niet de goeden tip voor je.


Het doet me ergens wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben die dat reizen afzien vindt. Natuurlijk is het ook een kwestie van wennen, maar ik zou bijna een nationale feestdag maken van de dag dat de noord zuidlijn echt gaat rijden. :-D Als dat goed zou gaan, bespaar ik per dag zo een halfuur reistijd.

De piek van een deel van mijn werkzaamheden begint weer vanaf eind aug. dus voor die tijd zou ik vrij moeten hebben genomen als ik echt aansluitend een weekje vrij wil zijn. Af en toe een lang weekend vind ik ook wel heel fijn klinken, want halve dagen vind ik alleen de moeite waard als ik thuis mag werken die overige halve dag. Anders weegt het niet meer op tegen de reistijd. Heel af en toe red ik het wel: 75 min. enkele reis. Maar meestal is het toch eerder 85 min. enkele reis.

Bovenal baal ik ervan dat ik opeens over zulke dingen moet gaan nadenken, tot voor kort was dat niet het geval en zag ik het allemaal wel. Maar goed, het is nou eenmaal zo en ik zal op den duur hier m'n weg ook wel in vinden. :)
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 18:11

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Claire**** schreef:
Guattari schreef:Claire, sorry hoor dat het nu lijkt of ik nergens voor opensta. Ik wilde de OP niet te lang maken, vandaar dat ik er niet bij vermeld dat fietsen zonder medicatie bijna niet haalbaar is en autorijden voorlopig geen optie meer.
Nee hoor zo lijkt het helemaal niet! Probeerde gewoon ideetjes op te gooien. Echt rot voor je!


Lief dat je zo meedenkt. Thanks! Ja, het is best beperkend en vervelend, maar ik heb goede hoop dat het reizen me wat minder tegenstaat zodra het mooier weer wordt!
<<

Anoniem249

Bericht 14 Feb 2018 18:13

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Ja als het mooier weer is, dan is het ook minder erg om vroeg op te staan. En het lange reizen: ik heb een tijdje 1 uur deur tot deur gehad en dat vond ik al helemaal vreselijk. En ik ben ook kern gezond. Was aan het einde van de week bekaf!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Feb 2018 18:16

Re: Wat is wijsheid (vakantie doorgeven)?

Claire**** schreef:Ja als het mooier weer is, dan is het ook minder erg om vroeg op te staan. En het lange reizen: ik heb een tijdje 1 uur deur tot deur gehad en dat vond ik al helemaal vreselijk. En ik ben ook kern gezond. Was aan het einde van de week bekaf!


Echt? Ik dacht echt dat het aan mij lag. In de trein zelf doe ik niet zoveel, maar sta iedere ochtend met enigszins opgejaagd gevoel op, omdat ik er nooit zeker van ben dat de trams rijden volgens dienstregeling. Straks (vanaf eind juli) hoop ik dat het 60-65 minuten wordt, can't wait!
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers