Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

<<

Anoniem315

Bericht 14 Feb 2018 09:53

Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Dag mensen,

ik ben door mijn directeur gevraagd om een cursus te gaan geven aan pas afgestudeerde pabostudenten. Ik word dan ingehuurd door een zogenaamde academie en in het voorjaar begin ik dan met het schrijven en opzetten van de cursus.

Ik heb aardig wat ervaring in het werkveld op eigenlijk alle gebieden, ik heb ervaring met het coachen van studenten en ik ben in het bezit van een master special educational needs (richting leerproblemen, dus ook communicatie e.d.). Maar.. ik vind mezelf een gemiddelde leerkracht. Ik weet van alles wat, maar blink nergens in uit.

Nu zijn er 13 onderwerpen waaruit ik mag kiezen. Ze spreken me bijna allemaal wel aan, maar ik heb nergens het gevoel bij dat dát het is waarover ik een inspirerend verhaal kan neerzetten.
Ik vind het een eer dat ik gevraagd ben, maar weet gewoon niet hoe ik het moet aanpakken. Anderzijds kan ik dit ook niet afslaan! Het kon wel eens een 'doorbraak' betekenen. Ik heb namelijk de wens om 'ooit' op een pabo les te gaan geven in bijvoorbeeld vernieuwend onderwijs of iets met werkdruk of het analyseren van resultaten. En daarnaast het coachen van studenten.

Heeft iemand tips of ervaringen ontrent het geven van een cursus óf heeft iemand een idee hoe ik kan achterhalen of ik toch ergens een verborgen kwaliteit heb zitten, waar ik me misschien niet bewust van ben (of misschien onderschat ik mezelf)?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 14 Feb 2018 10:00

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Uit hoeveel lessen bestaat de cursus, weet je dat al? Dat maakt het kiezen van de onderwerpen misschien makkelijker?
En wat is precies het doel van de cursus? En moet de cursus gericht zijn of praktijk of theorie?
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 14 Feb 2018 10:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Feb 2018 10:00

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Je hebt ervaring op alle gebieden, je hebt ervaring met coaching en je hebt een master SEN (die is best pittig, heb ik begrepen) - en je vindt jezelf maar gemiddeld? Misschien moet je dat idee loslaten. Zo te lezen heb je aardig wat in je mars. En je directeur vraagt het niet voor niks aan jou.

Ik heb geen ervaring met het geven van een cursus, maar ik denk wel dat je jezelf te weinig credits geeft.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem250

Bericht 14 Feb 2018 10:09

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Ik heb nu helaas niet veel tijd om te reageren, maar ik wil je alvast zeggen dat je veel voorbeelden moet gebruikten. Dat is voor studenten interessant. Dus bij de theorie voorbeelden zoeken uit jouw praktijkervaring. Dat brengt de stof tot leven. Daarnaast zorgen voor interactieve werkvormen en als je een coaching module gaat geven, kan je kiezen voor casussen en rollenspellen.
<<

Anoniem315

Bericht 14 Feb 2018 10:16

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Mizz_S schreef:Uit hoeveel lessen bestaat de cursus, weet je dat al? Dat maakt het kiezen van de onderwerpen misschien makkelijker?
En wat is precies het doel van de cursus? En moet de cursus gericht zijn of praktijk of theorie?


- 20 uren
- Het doel is om startende leerkrachten te helpen hun weg te vinden in de dagelijkse praktijk. Ze handvaten geven. Praktijkvoorbeelden.
- Het is denk ik een mix van theorie en praktijk, maar vooral gericht op de praktijk.
<<

Anoniem315

Bericht 14 Feb 2018 10:20

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Susan, dank je wel! Lief dat je dat zegt. Misschien ben ik dan overal wel goed in, maar zeker niet excellent. En mij lijkt dat wel nodig om inspirerend te zijn voor een ander.

Hollygolightly, dank voor je tip! Daar kan ik me zéker in vinden!
<<

Anoniem313

Bericht 14 Feb 2018 10:21

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Gaat het je erom dat je niet weet hoe te beginnen, of dat je onzeker bent over of je dit wel kan?

Wat het eerste betreft: je hebt zoals mijn voorgangster al zei, heel veel in je mars. Je hebt ervaring en diploma’s, je lg heeft vertrouwen in je, dus je kan dit gewoon. En wie zegt dat je alles alleen moet doen - je kunt vast feedback vragen aan anderen.
Als je niet weet hoe te beginnen: eerst eens een A4 met doelgroep, omvang (ECTS), context en leerdoelen. Van daaruit naar werkvormen en onderwerpen per bijeenkomst, en literatuur. Dan per bijeenkomst onderwerp en werkvorm vaststellen, en over toetsvorm gaan nadenken (if needed). Even kijken naar andere cursussen voor overlap. Heel globaal ben je er dan wel.
<<

Anoniem315

Bericht 14 Feb 2018 10:23

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Beide, Caulfield.

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik echt iets aan! Ik heb gewoon 0 ervaring in het geven van een cursus, dus moet van onderaf beginnen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Feb 2018 10:29

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Ja, wat is nou excellent, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat je alles weet? Dat geen enkel kind uit je klas nog ergens in vastloopt? Iemand die elk probleem op kan lossen, een soort Torey Hayden (ik weet niet of je die boeken kent)?

Je bent goed in je vak en je weet waar je het over hebt en dat wordt gezien en erkend door je leidinggevende, je hebt zowel werkervaring als theoretische kennis, dat lijkt me ruim voldoende bagage om een cursus te mogen geven. Niemand kan alles, die docenten die nu op de PABO werken ook niet, want dat kan niet en dat hoeft ook niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Feb 2018 10:32

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Ik denk dat je meer kan dan je jezelf credit geeft. Vergeet niet dat jij intussen jarenlange werkervaring hebt. Het lijkt misschien alsof je niet veel weet, maar ik weet vrijwel zeker van wel. Ik heb veel trainingen gegeven en hoewel ik soms ook onzeker was (zeker bij de geavanceerdere trainingen aan directe collega's) realiseerde ik me dat ik nog altijd meer wist dan degenen die tegenover me zaten. En het is ook niet erg als je iets niet weet. Juist dat maakt je ook een goede trainer. En lesgeven kan je sowieso al, je hebt sowieso al een goede achtergrond.

Ik houd van open werkvormen, inductief leren, hen veel uit laten zoeken. Verschillende casussen en opdrachten en inderdaad praktijkvoorbeelden.

Moet je zelf ook de hele cursus samenstellen en vormgeven? Zo ja, dan zou ik inderdaad goed kijken naar het aantal onderwerpen dat je wilt aankaarten en in kaart brengen hoeveel tijd elk onderwerp nodig heeft.

Leuk hoor dat je die kans krijgt. Zeker aannemen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem315

Bericht 14 Feb 2018 11:13

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Susan schreef:Ja, wat is nou excellent, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat je alles weet? Dat geen enkel kind uit je klas nog ergens in vastloopt? Iemand die elk probleem op kan lossen, een soort Torey Hayden (ik weet niet of je die boeken kent)?

Je bent goed in je vak en je weet waar je het over hebt en dat wordt gezien en erkend door je leidinggevende, je hebt zowel werkervaring als theoretische kennis, dat lijkt me ruim voldoende bagage om een cursus te mogen geven. Niemand kan alles, die docenten die nu op de PABO werken ook niet, want dat kan niet en dat hoeft ook niet.


Excellent, daarbij zie ik iemand voor me die op een bepaald gebied álles weet en overal een juiste draai aan kan geven door middel van bijvoorbeeld het stellen van die ene juiste vraag of het andersom beredeneren van een probleem. Zoiets. Ik ben gewoon bang dat ik onvoldoende wijsheid in pacht heb om alles te kunnen ondervangen en vervolgens een flater te slaan.
Ik weet nu al dat ik, het onderwerp dat ik kies, theoretisch compleet ga uitdiepen, om daar zó stevig in te staan dat er geen enkel gaatje kan ontstaan. Op zich is dat niet verkeerd, en ik verwacht dat zelf ook van een cursusleider, maar het vergt wel heel veel energie, naast mijn baan en het gezinsleven. Dus dat doet me dan weer twijfelen. Er moet een balans in komen en misschien zijn dáár tips voor of handige zienswijzen in.

Torey Hayden ken ik niet, maar ik begrijp wat je bedoelt. Een goeroe wil ik niet zijn, dat is niet het streven, maar op één onderwerp wil ik dan wel echt als voorbeeld of in elk geval als aanjager worden gezien.
<<

Anoniem315

Bericht 14 Feb 2018 11:20

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Marin schreef:Ik denk dat je meer kan dan je jezelf credit geeft. Vergeet niet dat jij intussen jarenlange werkervaring hebt. Het lijkt misschien alsof je niet veel weet, maar ik weet vrijwel zeker van wel. Ik heb veel trainingen gegeven en hoewel ik soms ook onzeker was (zeker bij de geavanceerdere trainingen aan directe collega's) realiseerde ik me dat ik nog altijd meer wist dan degenen die tegenover me zaten. En het is ook niet erg als je iets niet weet. Juist dat maakt je ook een goede trainer. En lesgeven kan je sowieso al, je hebt sowieso al een goede achtergrond.

Ik houd van open werkvormen, inductief leren, hen veel uit laten zoeken. Verschillende casussen en opdrachten en inderdaad praktijkvoorbeelden.

Moet je zelf ook de hele cursus samenstellen en vormgeven? Zo ja, dan zou ik inderdaad goed kijken naar het aantal onderwerpen dat je wilt aankaarten en in kaart brengen hoeveel tijd elk onderwerp nodig heeft.

Leuk hoor dat je die kans krijgt. Zeker aannemen.


Bedankt voor je reactie Marin.

Als het goed is, krijg ik 20 uren op de academie om de cursus samen te stellen. Met wie en hoe dat gebeurt, dat is me nog niet duidelijk. Volgens mij voer ik de cursus wel individueel uit.
Ik kies één onderwerp waarop ik me toespits.

Ja, toffe kans hè? Ik krijg de laatste tijd allemaal super leuke uitdagingen in m'n schoot geworpen. Voelt heel surrealistisch, alsof het niet om mij gaat. Zo ga ik volgende week met een stel directeuren naar een school in het zuiden van het land om daar het (behoorlijk vernieuwend) onderwijs te bekijken en in november mag ik op studiereis naar Schotland!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Feb 2018 11:22

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Oh dat laatste is ook echt supergaaf zeg! Heerlijk, die kansen, helpt ook zo erg voor je eigen inspiratie en motivatie.

Succes, je kunt het ongetwijfeld allemaal wel!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Feb 2018 11:25

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Ik snap je wel, ik sta er ook vaak zo in. Het hangt alleen wel van je rol en de werkvormen af of jij echt die expert moet zijn. Als je hoorcollege geeft aan studenten, ben je de expert die kennis komt uitstorten. Maar dat lees ik bij jou niet, deze mensen zijn al (beginnende) professionals, en het gaat meer om praktische voorbeelden. En ervaringen uitwisselen, kunnen ze dat ook al? Met dat soort werkvormen ga je meer richting procesbegeleider dan inhoudelijk expert.
Je moet af van de gedachte dat jij alles moet weten. Dat is vaak niet het belangrijkste. En je houdt altijd de volgende troef op zak: als iemand een vraag stelt waar je het antwoord niet op weet, maak je van die vraag een groepsopdracht :nerd:
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 13:50

Bericht 14 Feb 2018 11:36

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Ken je de taxonomie van Bloom? Ik probeer in mijn onderwijs altijd opdrachten te maken die vallen in de hoogste denkordes. Dan moeten de studenten heel gericht met de opdracht aan de slag, dan is het niet meer alleen info opzuigen, maar moeten ze zelf die info opzoeken, goed snappen en verwerken in een werkbaar product. Misschien kun je daar iets mee?

https://talentstimuleren.nl/thema/stimu ... iten/bloom
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Feb 2018 17:58

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

In mijn werk ontwerp ik ook veel curricula / vakken. Twee jaar terug heb ik zelf een didactische cursus gevolgd ter ondersteuning en daar ook wel wat inspiratie uit gehaald ter invulling van mijn lessen.

Zelf begin ik altijd met wat wil / moet ik vertellen en hoeveel tijd heb ik hiervoor. Op basis daarvan gieter ik deze ontwerpen uit over de momenten. Dit geeft al wel wat richting en steun. Vaak wil je al snel te veel en wat voor jou erg makkelijk lijkt, is voor een nieuweling nieuw of kun je gestructureerd vertellen (met voorbeelden) om er een ander licht op te werpen.

Qua invulling van de momenten zelf kun je denken aan een expertles (theorie vertellen), maar ik denk dat zeker ook de praktische ervaringen erg belangrijk zijn. Het werkt niet zo goed om een uur informatie te vertellen, een andere werkvorm is dan effectiever.

Misschien kun je altijd starten met theorie/context en daarna in een soort van (klein) groepsgesprek te gaan om casussen te bespreken. Deze casussen kun je natuurlijk zelf in brengen, maar je kunt ook de beginnende juffen/meesters er zelf over na laten denken. Ook zij hebben in stages etc. genoeg gezien of ervaren of bepaalde situaties zelf meegemaakt om het over te hebben. Voordeel van mensen zelf de casus mee te laten nemen is dat je niet heel veel voor kunt bereiden (scheelt tijd) en daarmee meer facilitator wordt om je kennis/ervaring in te zetten.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem315

Bericht 14 Feb 2018 22:38

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Hartelijk dank voor jullie input!

Ik had vanmiddag en vanavond een cursus en heb het er inmiddels met een collega over gehad (die ongeveer net als jullie reageerde omtrent mijn onzekerheid) en ga het morgen bespreken met de directeur.
<<

Anoniem315

Bericht 17 Feb 2018 10:51

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Update:
Gister is mijn naam doorgegeven en ik heb 3 van de 13 onderwerpen geselecteerd. Ik hoef de keuze nog niet door te geven, maar het maakt het iets meer behapbaar.

Mijn collega's en mijn zus waren aardig gelijkgestemd en aan de hand van hun reacties heb ik wat zaken afgebakend.

Ik heb de onderwerpen 'groepssfeer', 'communicatie met kinderen en ouders' en 'hoe staan kinderen in de wereld?' gekozen, maar heb een lichte voorkeur voor die derde. Van alledrie heb ik een aardig pakket aan ervaringen, praktijkvoorbeelden en ook wel wat werkbare, creatieve ideeën voor een cursus.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 17 Feb 2018 21:54

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Wat een interessant topic is dit! Heb er niks te zoeken haha maar wel mooie antwoorden worden hier gegeven zeg. Leuk! Toffe kans Exo!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem315

Bericht 18 Feb 2018 12:17

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Ja, zeker een toffe kans! :)
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 19 Feb 2018 20:52

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Ooh ik ben heel benieuwd naar het onderwerp 'Communicatie met kinderen en ouders' (en dan voornamelijk ouders haha). In mijn ervaring leer je daar niets over op de Pabo (in de deeltijd sowieso niet) en het is wel echt een hot issue op de scholen waar ik stage heb gelopen.

Veel plezier en succes met je cursus. Het klinkt inderdaad als een mooie en interessante uitdaging.
<<

Anoniem315

Bericht 19 Feb 2018 21:00

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Frankie, dat heb ik inderdaad ook gemist op de pabo. In de master kwam het echter wel aan bod en daar heb ik enorm veel van geleerd. Tegenwoordig vind ik moeilijke gesprekken een leuke uitdaging en heb ik een aardig arsenaal aan handige reacties en non-verbale acties. Door schade en schande, onder anderen. Maar dat is de beste leermeester ;)
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 19 Feb 2018 21:09

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Lijkt me echt top als je op een goede manier met ouders kunt communiceren. Ik vind sommige verhalen die ik hoor over oudercontact best wel shockerend. Ouders die bepaalde eisen stellen of op manieren communiceren die in mijn ogen echt niet kunnen (als je een beetje normen en waarden besef hebt) en scholen die hier voor buigen. Natuurlijk zijn het uitzondering, maar dat maakt me soms wel bang. Ik wil toch wel staan waar ik voor sta (of visie van een school uitdragen) en het gesprek zeker niet uit de weg gaan. Maar toegeven uit bepaalde angst zou ik echt heel erg vinden.

Ik heb aankomende week mijn eerste oudergesprekken waarbij ik zelf het gesprek ga voeren (begeleider is wel aanwezig). Ik vind het zo spannend haha. Gelukkig heb ik net de gesprekken waarbij de leerlingen goed presteren en leuk meedoen in de klas haha. Hopelijk zijn die ouders dan ook vrij makkelijk in gesprek.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 20 Feb 2018 07:12

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Niet echt tips maar ik wil even zeggen: Wat een ontzettend leuke kans! Ik zou hem ook met beide handen aangrijpen omdat het je veel nieuws zal leren en het inderdaad heel positief kan uitpakken voor je toekomst.

Succes!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem315

Bericht 08 Mrt 2018 12:50

Re: Cursus geven. Hoe pak ik dit aan?

Zojuist een mail gekregen: ik mag woensdag a.s. op gesprek komen.
Spannend!
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers