Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgen om zus met morbide obesitas

<<

Foxes

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 463

Geregistreerd: 10 Sep 2013 21:05

Bericht 14 Feb 2018 06:30

Zorgen om zus met morbide obesitas

Graag zou ik jullie mening willen over het volgende. Mijn zusje heeft zeven jaar geleden een gastric bypass operatie ondergaan na jaren verschillende diëten te hebben gevolgd. Ze woog op haar zwaarst 110 kg bij een lengte van 1.50m. Ze is destijds ruim 50 kg afgevallen. Er zat een natraject bij van vijf jaar.
Na een paar jaar ging ze samenwonen. Toen begon ze aan te komen. Ze dronk o.a. weer cola en at ongezonder. Inmiddels denk ik dat er weer sprake is van morbide obesitas. Ze zit nog niet op haar oude gewicht maar is wel hard op weg naar de 100 kg (vermoed ik). Ik vind het heel moeilijk om haar zo te zien. Als iemand er wat over zegt, wordt ze boos. Krijg dan reacties als "Ga op je werk maar de hulpverlener uithangen".
Het lukt haar niet om werk te vinden/ te houden en ik denk dat haar gewicht een rol speelt.

Zelf zegt ze dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ze is volwassen en weet wat ze doet. Heb geen idee wat haar vriend ervan vindt.
Toch maak ik me wel grote zorgen. Lig er wekelijks wakker van. Zit enorm in dubio of ik nog eens mijn zorgen moet uiten of juist niet. Zo niet, dan moet ik een manier zoeken om het naast me neer te leggen.

Hoe denken jullie hierover? Alle meningen zijn welkom.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 14 Feb 2018 09:32

Re: Zorgen om zus met morbide obesitas

Nou, ze ís ook een volwassen vrouw en haar keuzes zijn haar keuzes. OF het haar gelukkiger maakt, dat weet je niet. Maar de vraag is ook wat je wil bereiken door je zorgen te uiten. Denk je dat ze het dan wél in gaat zien?

Je zus klinkt niet als iemand die er heel erg open voor staat, ze is defensief en dat kan komen omdat ze het allemaal zelf wel weet dat het niet klopt wat ze doet.

De relatie gewicht / werk houden zie ik niet zo. Is het dan lichamelijk werk dat ze moet doen? Anders zou dat toch, redelijkerwijs, niet echt invloed moeten hebben?

Je zus klinkt eerder iemand die gewoon echt in de knoop zit met zichzelf en eten als uitweg ziet.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Feb 2018 10:55

Re: Zorgen om zus met morbide obesitas

Lastig. Het natraject is al voorbij van haar? Waarom is ze weer begonnen met cola drinken en ongezond eten zou dat komen doordat ze geen werk heeft. Hoe vind ze het zelf dat ze weer aankomt misschien zit ze daar zelf ook wel heel erg mee

Als mensen bij mij over mijn gewicht begonnen vond ik ook nooit leuk, want ik deed ondertussen juist heel erg goed mijn best maar viel niks af. Misschien is je zus ook wel druk bezig om af vallen. Zij moet even terug naar net naar de operatie weet niet of zij daar ook boekjes van heeeft gekregen destijds met tips enzo

Verder zou ik haar vragen hoe ze het zelf vind dat ze is aangekomen
Afbeelding
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 14 Feb 2018 14:59

Re: Zorgen om zus met morbide obesitas

Even uit mijn persoonlijke ervaring, ik zou er niets over zeggen. Ze weet zelf ook wel dat ze aangekomen is en daar hoeven mensen haar niet op te wijzen. Ik denk dat ze zich dan juist nog defensiever op gaat stellen. Ze weet zelf ook wel waar het door zal komen maar het is een proces dat zijzelf door zal moeten maken. Bij mij werken goedbedoelde opmerkingen over mijn gewicht en aankomen ieder geval altijd averechts en ga ik juist nóg meer of slechter eten die dag/die dagen. En ga ik al helemaal niet afvallen omdat anderen dat zo graag zouden willen.

Het kan zijn dat ze zich niet lekker in d'r vel voelt zitten, maar dan zou ik eerder de focus daar op leggen dan op haar gewicht en het feit dat ze aangekomen is. Gewoon vragen hoe het gaat, hoe ze met het werkloos zijn omgaat, hoe ze het samenwonen vindt etc en het gewicht verder niet benoemen. Dat ze aangekomen is kan een gevolg zijn van iets anders en probeer daar achter te komen, zonder het op het gewicht te gooien.

Maar het kan ook zijn dat ze zichzelf prima vindt zo op dit moment en helemaal niet ongelukkig is. Ik woog voor mijn zwangerschap op mijn zwaarst (en nu nog zwaarder dus haha), maar ik was wel eindelijk blij met mezelf. Dat was ik niet toen ik dunner was. Dit is bij mij gekomen door een mentale verandering, niet omdat ik vind dat ik dikker, mooier ben. Maar mijn gewicht heeft geen invloed meer op mijn geestelijke gezondheid. Ik weet niet wat voor proces jouw zus achter zich heeft, maar wellicht geldt dit ook voor haar.

Ik weet niet hoe jouw zus hierin staat, maar ik zou jouw zorgen over haar gewicht los proberen te laten. Het is haar leven, haar keuzes en ze weet inmiddels echt wel wat ze wel/niet moet doen om het gewicht kwijt te raken. Bovendien weet ze al dat je bezorgd bent begrijp ik uit je verhaal en zit ze daar niet echt op te wachten. Maar ben je bezorgd om haar geestelijke gezondheid, dan zou je daar wel vragen over kunnen stellen. Maar het gewicht buiten beschouwing laten.

Overigens denk ik niet dat haar gewicht ermee te maken heeft dat ze geen baan kan vinden of houden. Werkgevers kijken in een eerste gesprek naar je houding, hoe je overkomt, of je er representatief uit ziet (en dat kan ook nog steeds met morbide obesitas), of je zelfverzekerd bent, of je een goed verhaal hebt etc.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 14 Feb 2018 15:16

Re: Zorgen om zus met morbide obesitas

Weet je wat je ook in je achterhoofd moet houden? Dat ze die afkeer/ afkeur van jou echt wel voelt. Dat gaat haar geen goed gevoel geven, en afvallen kan je oprecht allene maar doen als je dat jezelf gunt. En niet omdat het móet van je omgeving.

Dus probeer haar juist meer te steunen, net zoals IG al aangaf en probeer minder je afkeur of je zorgen te reflecteren. Dat gaat haar oprecht niet helpen.
<<

Foxes

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 463

Geregistreerd: 10 Sep 2013 21:05

Bericht 14 Feb 2018 16:02

Re: Zorgen om zus met morbide obesitas

Jullie reacties zijn wel echt een eyeopener. Ik weet ergens dat ik er niets mee bereik en toch houdt het me bezig. Het is lang geleden dat ik er iets over gezegd heb, maar jullie hebben gelijk dat ze mijn afkeur zeker zal voelen. Hier heb ik eigenlijk helemaal niet zo bij stil gestaan. Lijkt me heel pijnlijk voor haar. Af en toe benoemt ze dat ze voornemens is om met haar vriend te gaan zwemmen en dat ze veel fruit heeft ingeslagen. Bedenk me nu hoe triest het is dat ik haar dat gevoel heb gegeven.

Sarah, het ongezonde eten is begonnen toen ze drie jaar geleden samen ging wonen. Tot die tijd kookte mijn moeder. Het natraject is bij mijn weten na twee jaar gestopt, dus nu zo'n vier jaar geleden. Mijn zusje is een emotie eter, altijd geweest. Het is niet zo dat ze alleen ongezond kookt, dat zal zeker het geval niet zijn. Denk dat het een combinatie van factoren is. Klopt dus dat het meer de vraag is wat er achter het eten zit.

Wat het werken betreft, misschien staat dat er ook helemaal los van. Ze heeft een tijdje via diverse uitzendbureaus in de productie gewerkt maar dit was lastig gezien haar lengte. Ze heeft een zorgopleiding afgerond en wil hier nu ook weer in gaan werken.

Ik ga echt proberen om het los te laten en gewoon haar zus te zijn zonder oordeel, oprecht geïnteresseerd te zijn. Het is een volwassen vrouw en het is haar proces. Bedankt voor jullie reacties!

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers