Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat te doen met veel aardappels?

<<

Rietje

Noob

Berichten: 59

Geregistreerd: 13 Sep 2013 16:26

Bericht 04 Nov 2013 13:06

Wat te doen met veel aardappels?

Zaterdag was ik bij de boer daar waren de aardappelen in de aanbieding voor €0,30 per kilo.
Nu heb ik dus veel aardappels. Jullie nog leuke ideeën om ze op te maken?
<<

Anoniem7

Bericht 04 Nov 2013 13:08

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Als je aardappels donker bewaart kunnen ze nog wéken mee :)
<<

Anoniem173

Bericht 04 Nov 2013 13:08

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Sowieso bewaren op een droge plek zodat ze lang meegaan.

Hartige taart van maken? Lekker met slagroom, gehakt, aubergine (of mousaka)
Zelf friet maken
Purree gerechten bijv ovenschotels ofzo
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 04 Nov 2013 13:47

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Simpel en lekker: gepofte aardappels.
Aardappels met schil uit de oven.
Aardappelgratin.
Gewoon simpel gebakken aardappels.
Zelfgemaakte aardappelsalade.

Oh, en mijn man had laatst Italiaanse gevulde aardappels gemaakt, echt heerlijk. Ik weet alleen niet waar hij het recept vandaan had!
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 04 Nov 2013 13:51, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem185

Bericht 04 Nov 2013 13:48

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Stamppotten maken!
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 04 Nov 2013 14:58

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Ik koop altijd 2,5 kilo aardappels bij de groenteboer en daar doen we zeker 3 weken mee. Inderdaad donker bewaren, dan hoef je deze week niet alleen maar aardappelen te eten :wink:
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem331

Bericht 04 Nov 2013 15:01

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Wat is veel? Ik koop altijd per 10 kilo, en spring er niet mee uit de band of zo. Blijft wel goed.
Of wil je juist iets bijzonders maken wat je anders niet maakt?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Nov 2013 15:02

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Als je gekookte aardappelen eet extra schillen. Deze de volgende dag opbakken. Ik vind die altijd lekkerder dan gebakken aardappelen die je kant en klaar koop in de winkel om in de pan te gooien.

Verder maak ik vaak een ovenschotel met vis en groenten op een bodem van aardappelen.
Deze rauw in plakjes op de ovenschaal leggen met olie, peper, zout, knoflook en rozemarijn. Afdekken met aluminiumfolie 20 minuten in de oven op 180 graden. Vis erop met de groente ( tomaat, aubergine, paprika, courgettes), met weer dezelfde kruiden. Dit zo nog een keer 20 minuten in de over en klaar. De aardappelen hebben dan net een iets andere smaak en ik vind ze op deze manier ook lekker.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Nov 2013 17:14

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Lekker aardappeltjes in de schil uit de oven, eventueel even voorkoken, olie, knoflook, ui, chilivlokken en kruiden naar smaak, bijvoorbeeld rozemarijn en dat in de oven zetten. Of simpel geroosterde aardappels met knoflook/ kruidencreme (recept staat op ah.nl)

Een ovenschotel maken met aardappelpuree, bijvoorbeeld met gebakken prei, shoarma en shoarma kruiden door de puree. Of rode kool met appeltjes en geruld gehakt en paneermeel bovenop voor een mooi korstje zo kan je ook zuurkool met ananas maken als je dat lekker vind. Of op zijn Grieks moussaka met aubergine, gehakt, tomaat en kaneel.

Of een aardappelgratin, bijvoorbeeld met aardappelschijfjes, knoflook, peper en zout, geraspte kaas en een beetje kookroom.

Heerlijk een gepofte aardappel met zure room en bieslook of een schepje heksenkaas erin.

Raspen, afspoelen, peper en zout erbij, op elkaar duwen en in een koekenpan bakken als rostikoekjes.

Naar recept van Jamie Oliver, (officieel met krieltjes), de aardappel met schil en al in blokjes koken samen met knoflook. Vervolgens de knoflook fijn pletten met zout en peper samen, de aardappels bakken en het knoflook mengsel toevoegen en als de aardappels mooi bruin zijn afblussen met citroensap.

Of gewoon blokjes aardappel bakken, daar spekjes en ui bij en vervolgens diepvries erwtjes, dat alles bijvoorbeeld in de wok, ideale 1pans maaltijd. Of een variant hier op met ui, paprika, runderreepjes en paprikapoeder.

En dan nog lekker stampot, boerenkool, hutspot, andijviestampot met geitenkaas en spekjes, rucolastampot met zongedroogde tomaatjes, preistampot met kruidenroomkaas enz. Hete bliksem of kaaspiepers, zo ouderwets, maar het kan zo af en toe zo lekker zijn!

Uiteraard friet, zelfgemaakte friet is toch de aller lekkerste. Of chips zelf maken, dat kan ook, lekker met zeezout!

Laatst heb ik ook aardappelsoep gemaakt met lente-ui en uitgebakken spek bovenop. Maar dat kan ook met prei bijvoorbeeld.

Fritatta bijvoorbeeld met chorizo en ui.

Aardappelsalade met rode ui, lente-ui, katenspek, creme fraiche en eventueel appel bijvoorbeeld, maar er zijn natuurlijk nog veel meer varianten.

Een souflee maken, bijvoorbeeld kaas/ aardappel

Ik heb eigenlijk altijd gewone aardappels in huis, nooit zakjes met voorgeschilde krieltjes. In de meeste gevallen was ik ze gewoon goed schoon en eten we de aardappels met schil, dat scheelt een hoop werk en is gezond. Er is zoveel te verzinnen met aardappel!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 04 Nov 2013 21:19

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Patatas bravas:

Oven voorverwarmen op 180 graden. Aardappelen goed schoon boenen en in partjes snijden. Olijfolie met wat peper, zout en andere kruiden (ik gebruik of provençaalse kruiden of Italiaanse kruiden uit een molen) mengen in een bakje en de aardappelpartjes hierin omscheppen zodat de olie zich over de partjes heeft verdeeld.
De partjes op een met bakpapier (of siliconenbakmatje) beklede bakplaat leggen en ongeveer 15 - 20 minuten bakken in de oven (afhankelijk van de dikte en hoeveelheid).
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 05 Nov 2013 16:48

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Wij bewaren de aardappels in de inpandige schuur. Daar is het droog, donker en koel, we doen geloof ik wel 2 maand met 10 kilo. De aardappels komen meestal wel direct bij de boer vandaag, geen idee of dat uitmaakt.
December 2009
juli 2012
<<

Rietje

Noob

Berichten: 59

Geregistreerd: 13 Sep 2013 16:26

Bericht 06 Nov 2013 12:53

Re: Wat te doen met veel aardappels?

Oh wat een goede ideeën, hier kan ik zeker wat mee.
Ik heb de aardappels in de schuur gezet, daar blijven ze wel even goed.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers