Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


CBL goes assertive!

<<

caribbeanlover

Bericht 07 Feb 2018 10:58

CBL goes assertive!

Starting this sunday! Oke terug naar nederlands.


Zondag hebben we een etentje met mijn schoonfamilie en nee het gaat nu eens niet over mijn schoonouders maar over mijn schoonzus. Ik doe altijd aan het ja, nee en amen effect en da's nou eens klaar! Het gaat ongetwijfeld over vakanties. Toen wij vertelde dat er naar India gingen reageerde ze op een manier dat het niet moesten doen.....................wtf!
Als we nu vertellen dat we naar Bali gaan zeg ik gewoon en niet weer zeggen dat we niet moeten gaan.

Als het op mijn eten aankomt is er ook vaak een opmerking. Zo ook met kerst met het gourmetten toen haar man een vegaballetje at. Zei zei met viestrekkend gezicht niet lekker he! Dat kan ook wel wat respectvoller naar mij toe. Ik loop niet te zeiken dat zij vlees eten en vol trots zeggen wat voor soorten en dat het zo lekker is.
Mijn man is binnenkort jarig dus zal er gevraagd worden wanneer hij het viert. Een van haar kinderen is binnenkort ook jarig. Steeds stuurt ze ons beide voor beide kids een mail. Toen heb ik eens gezegd dat 2x onnodig is omdat we het toch wel doorgeven. Dat begreep ze en is even goed gegaan. Nou laatst dus weer 2x. Ook altijd standaard met foto (ik weet hoe ze eruit zien). Dus bij deze geef ik ook eens mijn mening dat die foto nou een beetje saai en standaard is kortom verzin wat anders.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 07 Feb 2018 10:59

Re: CBL goes assertive!

Okidoki!

Denk wel dat je je moet beseffen dat je hier niet al te beste vrienden mee maakt, maar als jij vindt dat dit nodig is dan moet je dat doen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 07 Feb 2018 11:00

Re: CBL goes assertive!

Succes! Ik hoop dat het verder wel een gezellig etentje wordt. Anders is het natuurlijk voor niemand leuk.
<<

Anoniem282

Bericht 07 Feb 2018 11:21

Re: CBL goes assertive!

Als je jezelf gaat aanleren om assertief te worden, bestaat er een kans dat je eerst doorschiet en daardoor ook op weerstand stuit. Uiteindelijk kom je dan wel uit op een middenweg, maar ik zou wel opletten met wat je zegt en tegen wie. Anders wordt het er zeker niet gezelliger op en dan streeft het z'n doel voorbij.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 07 Feb 2018 11:50

Re: CBL goes assertive!

Ik denk dat je moet opletten of je assertiviteit een doel dient. Assertiviteit staat voor jezelf opkomen maar in het voorbeeld van de email uitnodiging en de foto is dit helemaal niet nodig, dan is je reactie gewoon puur bitcherigheid eigenlijk. En wbt de opmerking over het vega balletje, daar kun je ook gewoon beter boven staan joh, niet jezelf uit de tent laten lokken.
Smile, it's free!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Feb 2018 11:57

Re: CBL goes assertive!

Assertiviteit

Op een niet kwetsende, tactvolle manier opkomen voor de eigen mening, behoeften of belangen


Als ik deze definitie aanhoud, vind ik dat wat je in hoofd hebt om te zeggen helemaal niet assertief. Als iemand zo reageert zoals jij zegt te willen doen dan denk ik zelf ook niet; goh die is assertief. Maar eerder dat diegene juist weinig zelfvertrouwen heeft en/of onnodig gemeen doet.
Ik zeg niet dat jij zo bent, maar dit is hoe een reactie zoals jij schetst op mij zou overkomen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 07 Feb 2018 12:05

Re: CBL goes assertive!

Het komt op mij meer over als agressief dan assertief.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 07 Feb 2018 12:07

Re: CBL goes assertive!

Mijn schoonzus nodigt ons ook per mail uit voor de verjaardag van de kinderen, met een aantal foto’s van het afgelopen jaar van het betreffende kind. Zo gek is dat dus niet en ja, ik weet ook hoe ze uit zien...
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

ChiQ

Bericht 07 Feb 2018 12:12

Re: CBL goes assertive!

Kan het jou echt wat schelen dat zij een vegaballetje vies vindt? Of zegt dat je niet naar India moet gaan? Ik vind het zo niet boeiend wat een ander van mijn eten vindt/mijn vakanties. En kijk - jij doet waar je zin in hebt, en zij ook.. ze klapt die mailtjes lekker naar jullie beiden. Want dat mag zij gewoon doen, net zoals jij een vegabal een delicatesse vindt en Bali het allerleukste vindt om op vakantie te gaan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Feb 2018 12:16

Re: CBL goes assertive!

CBl ik denk eerlijk dat je, je minder moet aantrekken van wat andere van je vinden. Als zij zo wil doen, lekker laten doen en het ene oor in het andere oor uit.
Over de mailtjes, dat is gewoon een praktische keuze. Doet mijne zus ook. We weten al weken wanneer de verjaardag is van mijn neefjes, met de mail bevestigd ze het en daarin staat vaak nog praktische info. De mail hoeft ze maar 1x te typen en die gaat naar iedereen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 07 Feb 2018 12:19

Re: CBL goes assertive!

Lavendel schreef:Ik denk dat je moet opletten of je assertiviteit een doel dient. Assertiviteit staat voor jezelf opkomen maar in het voorbeeld van de email uitnodiging en de foto is dit helemaal niet nodig, dan is je reactie gewoon puur bitcherigheid eigenlijk. En wbt de opmerking over het vega balletje, daar kun je ook gewoon beter boven staan joh, niet jezelf uit de tent laten lokken.


Ik vind dit een mooie post.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Feb 2018 13:39

Re: CBL goes assertive!

Caro schreef:Okidoki!

Denk wel dat je je moet beseffen dat je hier niet al te beste vrienden mee maakt, maar als jij vindt dat dit nodig is dan moet je dat doen.


Dat zal wel meevallen hoor. Waarom mag zij wel keer op keer haar mening geven en ik blijkbaar niet? Waarom zou ik dat moeten pikken als iemand mij zegt ergens niet heen te gaan. Nee lekker elk jaar op dezelfde camping in eigen land waar het niet zon zeker is is fijn. Dat zeg ik toch ook niet.
Het moet maar eens afgelopen zijn dat ik over me heel laat walsen daar pas ik voor!
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Feb 2018 13:41

Re: CBL goes assertive!

ChiQ schreef:Kan het jou echt wat schelen dat zij een vegaballetje vies vindt? Of zegt dat je niet naar India moet gaan? Ik vind het zo niet boeiend wat een ander van mijn eten vindt/mijn vakanties. En kijk - jij doet waar je zin in hebt, en zij ook.. ze klapt die mailtjes lekker naar jullie beiden. Want dat mag zij gewoon doen, net zoals jij een vegabal een delicatesse vindt en Bali het allerleukste vindt om op vakantie te gaan.


Hoe zou jij het vinden als je eindelijk eruit bent waar je heen wilt en iemand zegt .........nee joh doe normaal oid zegt? Niet leuk toch?
<<

Okidoki

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 16 Jan 2014 18:06

Bericht 07 Feb 2018 13:49

Re: CBL goes assertive!

caribbeanlover schreef:
ChiQ schreef:Kan het jou echt wat schelen dat zij een vegaballetje vies vindt? Of zegt dat je niet naar India moet gaan? Ik vind het zo niet boeiend wat een ander van mijn eten vindt/mijn vakanties. En kijk - jij doet waar je zin in hebt, en zij ook.. ze klapt die mailtjes lekker naar jullie beiden. Want dat mag zij gewoon doen, net zoals jij een vegabal een delicatesse vindt en Bali het allerleukste vindt om op vakantie te gaan.


Hoe zou jij het vinden als je eindelijk eruit bent waar je heen wilt en iemand zegt .........nee joh doe normaal oid zegt? Niet leuk toch?

Daar zou ik me vooral totaal niets van aantrekken! Ik ga op vakantie naar de plek die ik wil en wat een ander daarvan vindt boeit me totaal niet!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 07 Feb 2018 13:53

Re: CBL goes assertive!

Zoveel mensen hebben tegen ons gezegd dat ze echt niet naar Thailand zouden gaan met een dreumes. Ik heb ze bedankt voor hun bezorgdheid en we hebben ons eigen plan getrokken. Dat lijkt me meer assertief dan gaan roepen 'waar bemoei jij je mee?'
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem245

Bericht 07 Feb 2018 13:54

Re: CBL goes assertive!

Het eerste wat in mij opkwam toen ik de topictitel was was : "Hoe kan CBL nou nog assertiever worden?"
In mijn optiek zeg je altijd alles wat in je op komt en ben je assertief genoeg. En niet alleen op een goede manier als ik eerlijk ben.
Als iemand niet leuk reageert op mijn vakantieland zou mij dat een worst wezen, jij gaat er toch heen? En zij gaan graag elk jaar naar de camping, zo veel mensen zo veel wensen toch?
En die reactie op zo'n vega balletje zou bij mij niet eens blijven hangen. Misschien moet je eens bij jezelf na gaan waarom je je dat soort dingen zo aantrekt?
<<

Anoniem250

Bericht 07 Feb 2018 14:03

Re: CBL goes assertive!

Ik kan me best voorstellen dat het niet leuk is als je met enthousiasme over je reisplannen vertelt en je gesprekspartner die plannen vervolgens affakkelt. Ik vind de reactie van CBL en de gevoelens die het bij haar oproept buiten proportie. Eigenlijk zou ik voor jou graag willen dat je met een therapeut over dit soort sociale situaties kan praten. Dan kan je denk ik geholpen worden. Het forum helpt je niet. Jij ergert je vaak aan de reacties die je krijgt en andere forummers storen zich vaak/ tonen onbegrip aan de reacties die jij geeft.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 07 Feb 2018 14:14

Re: CBL goes assertive!

Ik denk dat jij inderdaad assertiever moet worden, maar dan op de manier zoals het bedoeld is. Dus niet altijd maar opmerkingen slikken die je eigenlijk kwetsen en je dan eens in de zoveel tijd voornemen ze nu eens flink op hun nummer te zetten (= agressief). Maar rustig en tactvol op dat moment te zeggen: "he wat jammer dat je zo negatief op mijn vakantieplannen reageert ik was juist zo enthousiast". En ik denk dat Holly een goed punt heeft qua emoties die jij voelt bij reacties van anderen. Die emoties van jou zijn echt wel echt, maar niet altijd proportioneel en daar heb jij vooral zelf last vvan en dat is verdrietig.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Feb 2018 14:30

Re: CBL goes assertive!

Jullie noemen het aggressief mag ook prima, maar ik vind het eigenlijk mijn mening uiten. Ik krijg ongevraagd te horen dat ik niet naar India moest gaan en het is mijn keuze vega te zijn. Ik zit niet te wachten op mensen die dingen die ik leuk vind afkraken dat doe ik bij hun ook niet. Therapie niet nodig hoor. Trouwens weet inmiddels wel hoe hier gereageerd wordt en dat is oke. Ik doe evengoed mijn zegje.
<<

Anoniem229

Bericht 07 Feb 2018 15:10

Re: CBL goes assertive!

De voorbeelden uit je openingspost vind ik juist totaal niet assertief, maar agressief en iemand op z'n nummer willen zetten met een onderliggende bijbedoeling; vanuit de gedachte: "Ik ben er klaar mee, nu zeg ik eens wat ik vind."
Assertief is rustig vanuit jezelf praten waarbij je de ander in zijn of haar waarde laat.
En tja... als iemand een vies gezicht trekt vanwege een vegaballetje, vind ik dat niet persé disrespectvol naar jou toe. Het kan toch zijn dat zij dat niet lekker vindt? Waarom trek je je dat zo aan?

Het is me op het forum vaak opgevallen dat jij van anderen respect en een rustige benadering wenst, terwijl je zelf nogal van je af kunt blazen. Dat vind ik nogal dubbel eigenlijk.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Feb 2018 16:05

Re: CBL goes assertive!

Dobby schreef:De voorbeelden uit je openingspost vind ik juist totaal niet assertief, maar agressief en iemand op z'n nummer willen zetten met een onderliggende bijbedoeling; vanuit de gedachte: "Ik ben er klaar mee, nu zeg ik eens wat ik vind."
Assertief is rustig vanuit jezelf praten waarbij je de ander in zijn of haar waarde laat.
En tja... als iemand een vies gezicht trekt vanwege een vegaballetje, vind ik dat niet persé disrespectvol naar jou toe. Het kan toch zijn dat zij dat niet lekker vindt? Waarom trek je je dat zo aan?

Het is me op het forum vaak opgevallen dat jij van anderen respect en een rustige benadering wenst, terwijl je zelf nogal van je af kunt blazen. Dat vind ik nogal dubbel eigenlijk.


Nogmaals. Waarom zou een ander wel zijn/haar mening mogen geven mbt dingen die ik leuk vind en diegene niet en ik niet? Waarom zou ik mijn mond dichthouden als het mij betreft? Vind ik niet meer dan normaal hoor. Dus anderen mogen negatieve dingen zeggen op wat ik leuk/lekker vind, maar ik zou niks daarop mogen terug zeggen. Raar hoor! Dat heet een mening. Ik vind het raar dat ze ons afraden naar India te gaan. Wie is zij om dat te zeggen? Ga ik toch ook niet doen waar zij heen gaat. Toen ik zei dat we een keer indiaas met hun wilde eten zei ze al bij voorbaat dat ze het niet lekker vond terwijl ze zelf zei het nooit gegeten te hebben. Nou toen heb ik er wel wat van gezegd dat ze daar nooit over kan oordelen. Kom op nou zeg!
<<

Anoniem229

Bericht 07 Feb 2018 16:35

Re: CBL goes assertive!

Volgens mij beweert niemand (hier) dat jij je mening niet zou mogen geven. Het gaat meer om de manier waarop. En het waarom. Wil je je mening geven omdat je dat op dat moment belangrijk vindt of omdat je anderen wilt overrulen?

Ik vind in z'n algemeenheid overigens dat mensen er onder het mom van vrijheid van meningsuiting veel te veel uitgooien. Of zoals een wijze leerling van mijn vriendin eens zei: 'Je mag het dan wel zeggen, maar het hóeft niet.' In z'n algemeenheid, hè.

Maar goed. Het 'Waarom zij wel' En 'Kom nou'-toontje is niet wat men bedoelt met assertief.
Ik denk dat je boodschap veel duidelijker overkomt als je rustig praat en bij jezelf blijft. Dus uitlegt waarom iets voor jou belangrijk is bijvoorbeeld, zonder daarbij te wijzen naar wat een ander fout doet. Kans is namelijk groot dat e discussie vervolgens daarover gaat en niet meer over jouw standpunt.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Feb 2018 16:44

Re: CBL goes assertive!

Dobby schreef:Volgens mij beweert niemand (hier) dat jij je mening niet zou mogen geven. Het gaat meer om de manier waarop. En het waarom. Wil je je mening geven omdat je dat op dat moment belangrijk vindt of omdat je anderen wilt overrulen?

Ik vind in z'n algemeenheid overigens dat mensen er onder het mom van vrijheid van meningsuiting veel te veel uitgooien. Of zoals een wijze leerling van mijn vriendin eens zei: 'Je mag het dan wel zeggen, maar het hóeft niet.' In z'n algemeenheid, hè.

Maar goed. Het 'Waarom zij wel' En 'Kom nou'-toontje is niet wat men bedoelt met assertief.
Ik denk dat je boodschap veel duidelijker overkomt als je rustig praat en bij jezelf blijft. Dus uitlegt waarom iets voor jou belangrijk is bijvoorbeeld, zonder daarbij te wijzen naar wat een ander fout doet. Kans is namelijk groot dat e discussie vervolgens daarover gaat en niet meer over jouw standpunt.



Wees niet bang ik ga er niet bij schreeuwen of hard praten. Uitleg is niet nodig ben ik ook niemand verschuldigd overigens.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Feb 2018 16:47

Re: CBL goes assertive!

Assertief zijn betekent dat je kunt opkomen voor jezelf. Dat vind ik in deze beide situaties nou niet echt van toepassing.
Iemand die foto's stuurt waar jij niet op zit te wachten heeft niets met assertiviteit te maken.

Daarnaast vertel jij iedereen toch altijd al graag, te pas en te onpas, wat je van iets vindt?
<<

Anoniem229

Bericht 07 Feb 2018 16:57

Re: CBL goes assertive!

Dan komt het dus gewoon neer op iemand iets toeblazen.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers