Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Doorslapen

<<

Anoniem248

Bericht 01 Feb 2018 15:15

Doorslapen

Hoe slapen jullie ‘s nachts? Zijn jullie in de nacht vaak even wakker en slaap je dan ook makkelijk weer in?

Ik slaap heel erg slecht door, inslapen is meestal geen probleem, maar als ik in de nacht wakker wordt, is het vaak lastig om weer in te slapen. In het meest gunstige geval lig ik 15-20 minuten wakker, maar met een beetje pech dan dat ook zomaar urenlang zijn. Ik maak op die manier echt te korte nachten (volgens m’n fitbit-app vaak rond de 5 uur, 5,5 uur) en daar begin ik de laatste tijd overdag echt last van te krijgen, ik ben na 16:00 eigenlijk gewoon niet meer vooruit te branden, gapen, moe, etc etc.
Ik ga iedere avond zo tussen 21:30 en 22:30 naar bed, ben dan nog wel even met m’n telefoon in de weer (oké, daar valt winst te behalen, maar tegelijkertijd denk ik niet dat dat het daadwerkelijke probleem is omdat gewoon inslapen op de avond wel goed gaat). Ik slaap vaak binnen een halfuurtje nadat ik op bed lig. Mijn wekker gaat op werkdagen tussen 6:00 en 7:00, sporadisch om 5:30. Op vrije dagen probeer ik ook niet te lang te liggen en wil ik er uiterlijk rond 8:30 altijd echt wel uit zijn. Wat ook niet helpt is dat m’n vriend superonregelmatig werkt en op de gekste tijden in de nacht eruit moet. Hij heeft een fijne wekker die amper herrie maakt en hij stapt zelf ook altijd heel stilletjes het bed uit omdat hij wel weet dat ik anders weer zo’n tijd wakker lig. Soms word ik niet wakker, maar vaak ook wel, hoe zachtjes hij ook doet.

Ik wil gewoon nachten maken van minimaal 7 uur, ik ben nu zo gezond bezig met eten en sporten, alleen dat slapen blijft echt helemaal achter. Als ik eenmaal wakker ben probeer ik al niet meer op de klok te kijken zodat ik al niet ga uitrekenen hoeveel slaaptijd ik nog ‘over’ heb. Ik probeer dan gewoon aan niets te denken en ontspannen te liggen, juist aan leuke dingen te denken, ik let op m’n ademhaling, probeer te ontspannen, soms ga ik eruit voor een plas en glas water. Soms werkt dat dus, maar vaak ook niet. M’n telefoon pak ik bewust niet in de nacht omdat ik dan juist helemaal niet meer in slaap val. Tenzij ik echt zwaar geïrriteerd raak en de moed opgeef, dan pak ik ‘m wel maar in principe dus gewoon niet.

Heel verhaal, maar wat kan ik verder nog doen? Ontspanningsoefeningen (zal ik straks even voor googelen), melatonine, iets anders? Ik pieker verder niet ‘s nachts ofzo, ja, hoe ik in godsnaam weer in slaap kan vallen :laughcry: maar verder geen zorgen ofzo.

Wie herkent dit? Tips?
<<

Anoniem249

Bericht 01 Feb 2018 15:36

Re: Doorslapen

Ik heb dit ook een hele tijd gehad en het is volgens mij gerelateerd aan stress en piekeren. Mij heeft een carriere switch geholpen, maar ook meditatie. De meditatie maakt je meer ontspannen en de meditatie technieken die je leert kun je snachts goed toepassen als je wakker ligt.
<<

Anoniem248

Bericht 01 Feb 2018 15:43

Re: Doorslapen

Stress en piekeren is in mijn geval niet aan de orde. Een carrièreswitch wil ik helemaal niet maar voor meditatie sta ik wel open :) Misschien eens een lesje yoga volgen op de sportschool.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Feb 2018 16:05

Re: Doorslapen

Heb/had ik ook last van. Ik word niet spontaan wakker ‘s nachts, maar als ik wakker word vanwege de kinderen ofzo dan slaap ik dus ook niet meer goed in. Als het later dan 3:30 is hoef ik het niet eens te proberen, dan ga ik gewoon was vouwen en lunchtrommels maken :smile:
Meditatie helpt idd echt goed, en ik vind de apps Breathe en HeadSpace heel fijn daarvoor.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 01 Feb 2018 16:25

Re: Doorslapen

Doorslapen is voor mij eigenlijk geen probleem, maar ik heb het wel een tijd wel gehad. Wat mij toen hielp was (had me wat verdiept in slaapcycli) me realiseren dat het normaal is aan het eind van een slaapcyclus al dan niet bewust wakker te worden. Als ik dan wakker werd dacht ik dan: ok nu ben ik wakker omdat ik aan het eind van een cyclus ben. En die gedáchte hielp gewoon met het sneller weer in slaap vallen. Bij mij was het tijdelijk dat doorslapen een probleem was en het kwam bij mij wel door stress. Maar goed, ik denk ik noem het toch even:-)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 01 Feb 2018 16:33

Re: Doorslapen

Ik slaap nooit door. Ik kom aan 4/4,5 uur per nacht. Dat is killing en ik moet er iets mee gaan doen, maar weet nog niet wat. Heb er ooit hier een topic over geopend.

Ik slaap snel in. Wordt wakker en dan denk ik dat ik minstens 6 uur geslapen heb en dan is het pas anderhalf uur later en daarna begint het gezeur. Vaak val ik vanaf een uur of 3/3u30 niet meer in slaap.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem249

Bericht 01 Feb 2018 16:55

Re: Doorslapen

Yoga en meditatie is niet hetzelfde Maple. Wellicht kunnen de apps die hierboven benoemd worden je wat helpen.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 01 Feb 2018 17:08

Re: Doorslapen

Ik had dat ook en ging daarbij ook nog slaapwandelen. Na onderzoeken kwamen ze erachter dat ik dus niet goed door sliep. Ik heb toen medicatie gekregen van de neuroloog en die hielpen heel goed.
Ben er nu al een hele poos mee gestopt, omdat ik niet meer zoveel slaapwandel. Wel nog regelmatig wakker, maar dat is te overzien.
Ik zal thuis eens kijken of ik die medicijnen nog heb liggen, want ben de naam vergeten.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Anoniem245

Bericht 01 Feb 2018 18:59

Re: Doorslapen

Ik slaap nooit een hele nacht door, en als het eens voorkomt vind ik het niet fijn want dan moet ik er dus meteen al uit.
Ik word 1 a 2 keer wakker per nacht maar val redelijk snel weer in slaap. Als het niet heel goed lukt ga ik heel erg op mijn ademhaling letten, proberen mijn droom terug te halen, of aan iets leuks te denken.
Als het echt niet lukt ga ik juist even op mijn telefoon lezen en dan meestal na een kwartiertje voel ik me toch slaperig worden en als ik hem dan weg leg val ik toch nog even in slaap.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Feb 2018 19:18

Re: Doorslapen

Ik heb dit de laatste tijd best vaak helaas. Ik moet sowieso wel drie keer per nacht plassen tegenwoordig, maar nu komt het vaak voor dat ik daarna een poos wakker lig. Heel irritant! Ik heb ook niet echt tips, in elk geval ga ik nooit op m'n telefoon kijken, want dan slaap ik sowieso niet meer.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem247

Bericht 01 Feb 2018 20:28

Re: Doorslapen

Mocht je Melatonine willen gaan gebruiken moet je de ‘Time Released’ versies nemen. Die geven de hele nacht een afgifte en zorgt er dan dus voor dat je door blijft slapen. De normale Melatonine is beter voor in slaap komen. Ik neem heel af en toe een tabletje en ik merk dan de volgende dsg dat ik echt goed heb door geslapen en uitgeruster wakker wordt.

Verder nog een tip om je slaapkamer goed te ventileren en evt ‘s nachts je raam op een kiertje zetten.
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 01 Feb 2018 20:46

Re: Doorslapen

Ik heb het ook gehad en bij mij was het ook gerelateerd aan stress. Als ik het heb, gebruik ik nog wel eens oxazepam af en toe om die nachten te doorbreken. Dat helpt vaak om de nachten er na wel door te slapen. Melatonine time released helpt wel eens bij mijn kinderen, maar bij mij niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Feb 2018 22:51

Re: Doorslapen

Kira schreef:Ik slaap nooit een hele nacht door, en als het eens voorkomt vind ik het niet fijn want dan moet ik er dus meteen al uit.
Ik word 1 a 2 keer wakker per nacht maar val redelijk snel weer in slaap. Als het niet heel goed lukt ga ik heel erg op mijn ademhaling letten, proberen mijn droom terug te halen, of aan iets leuks te denken.
Als het echt niet lukt ga ik juist even op mijn telefoon lezen en dan meestal na een kwartiertje voel ik me toch slaperig worden en als ik hem dan weg leg val ik toch nog even in slaap.


Dit. Ik vind het juist lekker om op de klok te zien dat ik nog een paar uur kan slapen en dan weer lekker in slaap kan vallen. Dat vind ik ook het lekkerste aan uitslapen, dat je je nog eens om kan draaien en bewust weer kunt gaan slapen. In één keer slapen tot een uur of tien/elf vind ik alleen maar zonde, dat heb ik dan niet eens gemerkt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem245

Bericht 02 Feb 2018 06:48

Re: Doorslapen

Haha ja precies, heerlijk om rond 3u wakker te worden en weten dat je nog een paar uurtjes kunt slapen!
<<

Anoniem229

Bericht 02 Feb 2018 08:49

Re: Doorslapen

Kira en Susan; redelijk snel weer in slaap vallen na het 's nachts wakker worden maakt het grote verschil met daarna een uur (of uren) wakker liggen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 02 Feb 2018 09:11

Re: Doorslapen

Kira schreef:Haha ja precies, heerlijk om rond 3u wakker te worden en weten dat je nog een paar uurtjes kunt slapen!


Behalve wanneer je daarna niet meer in slaap valt.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 02 Feb 2018 11:51

Re: Doorslapen

Niet meer in slaap vallen daarna is het probleem inderdaad. Dat is echt killing op den duur en echt niet lekker.
<<

Anoniem248

Bericht 02 Feb 2018 12:41

Re: Doorslapen

Nou idd, als ik daarna gewoon weer in slaap val, is het inderdaad heerlijk. Maar in de meeste gevallen is er weinig heerlijks meer aan omdat ik dan gerust een aantal uur wakker lig. Heerlijk joh.

Ik ga me trouwens eens verdiepen in meditatie-oefeningen (dat meditatie en yoga niet hetzelfde zijn, wist ik eigenlijk wel, verkeerde zinsopbouw gebruikt). Kijken of dat helpt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Feb 2018 12:54

Re: Doorslapen

We zeggen toch ook niet dat jij het óók heerlijk moet vinden? Je vraagt naar ervaringen en nee, ik slaap niet door, maar nee, dat vind ik ook niet erg.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem229

Bericht 02 Feb 2018 13:45

Re: Doorslapen

Misschien zit het 'em in dat je (Susan) iets heerlijk zegt te vinden, wat Maple nou juist niet lukt. (Even wakker worden en verder slapen - wat gezien de slaapcycli volgens mij normaal is). Ik kan er niet precies de vinger op leggen, maar ergens wringt het. Maar misschien is het ook slaaptekort ;-)
<<

Anoniem282

Bericht 02 Feb 2018 13:59

Re: Doorslapen

Er worden hier al goede tips gegeven en ik vind het een wereld van verschil of je even wakker wordt en binnen afzienbare tijd weer in slaap valt, of dat je opeens twee uur wakker blijft omdat je niet meer makkelijk in slaap valt.

Als ik echt niet meer in slaap val, ga ik er weleens uit voor een kop thee en dag ga ik lezen. Uiteindelijk val ik dan wel weer in slaap. Misschien is dat nog iets wat je kunt proberen, Maple.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Feb 2018 14:20

Re: Doorslapen

Dobby schreef:Misschien zit het 'em in dat je (Susan) iets heerlijk zegt te vinden, wat Maple nou juist niet lukt. (Even wakker worden en verder slapen - wat gezien de slaapcycli volgens mij normaal is). Ik kan er niet precies de vinger op leggen, maar ergens wringt het. Maar misschien is het ook slaaptekort ;-)


Ik heb het woord 'heerlijk' niet genoemd, maar dat terzijde. Ik heb weer heel veel moeite met 's morgens wakker worden, zeker als ik er vroeg uit moet en ik voel me vrijwel nooit echt fit en uitgeslapen (wat misschien indirect ook wel komt door het feit dat ik zoveel wakker word in de nacht, want het gebeurt bij mij niet één keer maar vaak wel vier keer, dat ik het op die momenten zelf niet vervelend vind wil niet zeggen dat het geen impact heeft op mijn energielevel), maar als ik vraag hoe anderen zich 's morgens vroeg voelen en iemand zegt 'ik ben gek op de ochtend, heerlijk, meteen het bed uitspringen, fluitend naar beneden, ik hou van vroeg opstaan' dan is dat gewoon de ervaring van die persoon.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem248

Bericht 02 Feb 2018 17:53

Re: Doorslapen

Ik vraag eigenlijk vooral wie dit herkent en of die personen nog tips hebben waar ik niet aan gedacht heb. Wat ik een beetje uit jouw reactie proefde is dat het juist lekker moet zijn om in de nacht wakker te worden en te zien hoeveel uur je nog zou kunnen slapen. Ja, als je direct in slaap valt is dat heerlijk (en dat gebeurt mij ook echt zo nu en dan wel hoor), maar ik val doorgaans dus niet snel meer in slaap en dus is er van dat heerlijke gevoel weinig meer over. Ik kijk expres al liever niet meer op de klok, omdat áls ik niet meer in slaap val, ik die klok alleen maar in de gaten lig te houden en een frustratiesing wordt. Dat probleem is dus ook een beetje het onderwerp van m’n topic en op dat gebied zoek ik ook ervaringen en tips. Dat jij (en Kira) dit het niet doorslapen fijn vinden geeft aan dat jullie vrij snel weer in slaap vallen en dat er voor jullie dus geen probleem is, en dat is heel fijn voor jullie, maar daar kan ik niet zoveel mee.
<<

Anoniem248

Bericht 02 Feb 2018 17:55

Re: Doorslapen

Boek lezen vind ik op zich trouwens wel een fijne tip, dat probeer ik ook zo nu en dan. Alleen als m’n vriend in bed ligt, kan ik niet even zomaar een lampje aansteken voor een boek omdat hij zo’n ander slaapritme heeft dan ik en ik hem dan ook wakker maak. Maar als hij er in de nacht al uit zou zijn, is dat zeker een idee.
<<

Anoniem245

Bericht 02 Feb 2018 19:09

Re: Doorslapen

Ik vind het wel een beetje mierenneukerig om hier nou over te vallen hoor. Susan en ik hebben het gewoon over het zelfde onderwerp alleen wij hebben een andere ervaring met niet doorslapen.
Moeten we dan in elk topic echt alleen maar antwoord geven op die ene specifieke vraag die gesteld word?
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers