Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe ervaar jij het moederschap?

<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 11 Jan 2018 22:50

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Als héél leuk, maar ook lood- en loodzwaar. Vooral heel vaak dat laatste eigenlijk, ik weet niet hoe maar ik had het in mijn hoofd voordat de oudste kwam gigantisch geromantiseerd. Maar nooit had ik nagedacht over die continue aanwezigheid van prikkels en geluiden, gehuil, gebrek aan nachtrust, poep problemen, huid problemen, faalangst, zorgen, verantwoordelijkheid, afspraken. Het overal een plan b voor moeten verzinnen, het breekt me soms echt compleet op en sta eigenlijk al 6 jaar uit automatisme op de overlevingsstand. We moeten wel, dus we gaan ervoor, zeg maar.

Maar daarnaast vind ik de liefde, het overweldigende gevoel van trots, en de ontwikkeling van karaktereigenschappen heel mooi en fullfilling om mee te maken. Oh en het hun dingen mogen 'leren' vind ik de grootste eer en de moeilijkste taak in een.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 12 Jan 2018 08:41

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

*
Laatst gewijzigd door Amandine op 16 Jan 2018 14:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 12 Jan 2018 09:02

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Pas toen ze rond een half jaar was had ik zoiets van "ah, dit bedoelen ze met schema's" en begon J. er een beetje in te passen. Vind dat ze dat er ook wel bij mogen zeggen hoor, alle jonge ouders onzeker dat hun baby geen ritme heeft, terwijl de meeste baby's dat niet hebben.
<<

Brooke

Bericht 12 Jan 2018 09:09

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Heel anders dan ik me had voorgesteld.. Ik bedoel je gaat er niet vanuit dat je een kindje op de wereld zet, die lichamelijk zwaar beperkt is in haar doen en laten. Dus in dat opzicht is het dus heel erg anders dan ik me had voorgesteld. Niet rennen, hollen en naar een grote speeltuin of alle uitstapjes eens doen. Nee, plannen, plannen, plannen en uitzoeken of dit of dat wel kan.

In een ander opzicht heeft het zeker mijn leven verrijkt. Het is zwaar ja, daar kom ik eerlijk voor uit, maar dat is niet zo gek met alle verzorging die onze dochter nodig heeft en met alle afspraken, telkens (voorheen naar revalidatiecentrum) naar school voor revalidatie en gesprekken en regelmatig druk met administratie en machtigingen etc. Dat is heel pittig, ook omdat ik daardoor gedwongen ben om in de avonduren te werken. Een van ons zal fulltime moeten werken om rond te komen, dus deze zorg verdelen gaat gewoon niet. Andere kant heeft het mij uiteindelijk een stuk rustiger gemaakt. Ik maak me minder snel druk om onbelangrijke dingen, ik ben een stuk relaxter voor mezelf geworden en ik heb een grotere mond gekregen. Tja in dit wereldje moet je wel. Maar ik geniet enorm van mijn dochter. Verzorg haar met alle liefde en we krijgen er ook veel liefde voor terug. Die liefde kan je niet omschrijven, maar denk wel dat ik echt een enorme stevige band heb met mijn dochter, we zijn heel close samen, misschien ook omdat ze juist veel verzorging ook nodig heeft.

Daarnaast merk ik ook dat ik haar mis als ze uit logeren is bij het logeerhuis, na een tijdje mis ik haar wel. Het is dan net of er een deel van mij mist, ik niet compleet ben zonder haar. En natuurlijk geniet ik ook van de momenten dat ik haar even niet om handen heb.

Al met al ervaar ik het moederschap positief, vooral de eerste jaren is het heel erg zwaar geweest en heb echt voor mijn geluk moeten vechten, maar dat is helemaal goed gekomen en nu ben ik zwanger van ons 2e kindje, wat ik echt nooit had verwacht dat er ruimte voor zou zijn, zowel in ons gezin als in mijn hoofd. Ik denk ook echt dat ons tweede kindje, ervan uitgaande dat het goed blijft gaan, ons leven nog meer verrijkt en ook het leven van mij dochter.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 12 Jan 2018 09:25

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik vind het heel fijn en mooi om moeder te kunnen zijn. De verantwoordelijkheid voor twee kinderen die echt van ons zijn, vind ik bijzonder en erg waardevol.
Maar soms vind ik het wel zwaar, altijd de zorg voor je kinderen en weinig momenten voor jezelf of voor elkaar.
Maar de liefde die ik dan weer terug krijgt van mijn kinderen, maakt dat wel weer goed.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 12 Jan 2018 09:26

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Brooke, ik vind het knap hoe jij het allemaal doet. Met zo veel liefde voor je dochter. :hug:
2012
2016
2020

Instagram
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 12 Jan 2018 10:26

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Voor ik kinderen kreeg heb ik nooit aan het moederschap gedacht omdat ik geen kinderen wilde. Dus ik had niet echt een bepaald beeld of verwachtingen.

Ik geniet vooral heel erg van de gezelligheid in huis. Ik vind het leuk om dingen van mijn man en mij terug te zien in onze dochters. Mijn dochters en ik doen het het beste als er structuur is en dat maakt dat er altijd wel rust is in huis.
We zingen en dansen veel, ondernemen vaak dingen samen als gezin. Ik heb gemerkt dat mijn man en ik wat minder ons eigen ding doen maar juist enorm genieten van alle tijd samen. Als de kinderen genieten hebben wij het ook goed.

Enige wat veel energie kost is de groeiachterstand/ontwikkeling en voeding van de jongste. Geven ons toch wel zorgen die we bij de andere 2 niet hadden. Omdat ze ook niet altijd voldoende eet komt ze vaak in de nacht nog eens wat drinken en dat begint nu wel vermoeiend te worden.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 12 Jan 2018 10:33

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik vind het moederschap leuk en fijn.

De eerste 3/4 weken vond ik enorm pittig. De combi heel vaak moeten voeden en fulltime kolven zorgden daar voor. Daarna wende ik er aan, maar heb die kolf ook met veel regelmaat vervloekt en geroepen dat ik ging stoppen. Uiteindelijk bij 7 maanden gedaan.

Doordat ook zelf heel erg slecht slaap vind ik de dagen met V wel vermoeiend. Ondanks dat ze best heel makkelijk is. Ik combineert het moederschap met mijn werk en sport. Vooraf had ik gedacht dat het echte fit worden veel makkelijker zou gaan. Dat is niet zo. Ik sport alweer aardig wat, maar het is nog lang niet zoals het was. En dat geeft soms wel, maar meestal niet.

Verder gaat het zorgen voor v me natuurlijk af. Denk ik. We horen in elk geval vaak terug dat we heel makkelijk met haar zijn.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 12 Jan 2018 15:12

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Prachtig maar enorm pittig. Dit komt met name door mijn lage energielevel.
Het eerste jaar was niet echt mijn ding. Ik vind het fantastisch dat T zelfstandiger wordt en gewoon een boterham eet.
De babyfase voelde voor mijn als overleven.
Nu hij groter is heeft mijn man ook echt een klik met hem. Dit vind ik erg mooi om te zien.
2016
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 12 Jan 2018 16:01

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik sluit me aan bij Parel voor een groot gedeelte, ik wist niet wat ik me er bij moest voorstellen en heel veel dingen vind ik leuk. Ik vind hun knuffels fijn, ik vind het fijn hun mama te zijn, ik ben een trotse mama als ik zie wat ze allemaal al kunnen.

Maar ook alle dingen die erbij komen kijken, pestgedrag van andere kinderen op school, het bang zijn dat ze iets niet kunnen, de soms faalangst, de soms angst omdat je zusje het beter kan. Ze zijn zo klein dus ik wil niet dat ze die gedachtes en angsten hebben maar ik doe er zo weinig aan. Ik doe mijn best om zo goed mogelijk te reageren maar je wordt soms zo op de proef gesteld dat ik me af vraag of ik het allemaal wel goed doe. En daarbij komt dat constante verantwoordelijkheidsgevoel wat ik voel de hele dag....
Oh en soms vind ik dat ik maar moet stoppen met werken zodat mijn kinderen mijn tijd krijgen ipv mijn werk. Ik werk niet meer op mijn werkdagen (nou ja niet op de momenten dat ze thuis zijn, maar als ze op school zitten soms wel) Maar de dagen dat ik werk, moet ik ze ophalen van de bso, eten koken, douchen in stoppen..die tijd is soms gehaast en met gemopper.. en als ik niet werk is dat minder. Maar goed ik werk wel en vind mijn werk tot nu toe ook nog leuk dus we moeten het er mee doen. Maar het is een gedachte die wel regelmatig naar voren komt zeker na een vakantie.
:heart: :heart: 2011
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 12 Jan 2018 16:11

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Oh dat herken ik wel ja studiebol. Ik ben soms best bang dat iemand op wat voor manier dan ook mijn meisjes pijn gaat doen, ooit.
Ik vond ook dat mijn kinderen mijn tijd verdienden ipv dat ik tussen de 32 en 48uur per week werkte en ben gestopt en ik heb daar geen spijt van gehad. Heel soms mis ik het. Maar ik vind het superfijn dat ik alle tijd en rust voor ze heb. Ze vinden het zelf ook fijn dat ik thuis ben zeggen ze wel eens. Zeker ook omdat ze soms andere kinderen zien die vaak naar de opvang gaan terwijl ze eigenlijk willen afspreken, moe of niet lekker zijn.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Foxes

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 463

Geregistreerd: 10 Sep 2013 21:05

Bericht 12 Jan 2018 16:18

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik herken dat ook wel Bliss. Heb ik wel echte moedergevoelens straks, ben ik nog mezelf, kan ik een goede balans vinden? Benieuwd hoe dat zal zijn.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 12 Jan 2018 21:54

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik vind het heel erg mooi en heel erg zwaar tegelijk. De eerste 6-7 weken vond ik niet leuk, het vele huilen, de onrust overdag en het gevoel geen idee te hebben wat ik moest doen... na die eerste weken leerde ik meer vertrouwen op mezelf en leerden dochter en ik elkaar een beetje kennen denk ik.

Wat ik nu nog zwaar vind, is het gevoel altijd 'aan' te staan. Zo'n enorm verantwoordelijkheidsgevoel. En de zorgen rondom haar nierafwijking. Als ze koorts heeft, of slecht slaapt of eet of drinkt... ik kan me daar heel druk om maken, terwijl baby's en dreumessen zonder nierafwijking ook gewoon koorts krijgen en fases hebben dat ze slecht slapen/eten/drinken.
Maar het gevoel van liefde en trots wint het altijd toch, te zien hoe ze zich ontwikkelt en vanalles leert... en ze kan nu ook echt knuffelen, twee van die armpjes in je nek en zo'n warm lijfje tegen je aan :heart: als we kijken hoe ze zit te spelen en probeert te gaan staan enzo, vind ik het nog steeds zo bijzonder dat vriend en ik dit 'gemaakt' hebben.
december 2016
juli 2019
<<

Brooke

Bericht 13 Jan 2018 07:05

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Jezzie schreef:Brooke, ik vind het knap hoe jij het allemaal doet. Met zo veel liefde voor je dochter. :hug:


Wat lief! Dank je wel!
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 13 Jan 2018 07:07

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

En jijzelf, Pippa? :)
(Of lees ik eroverheen?)
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 23 Jan 2018 13:28

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik was er nog niet aan toegekomen om zelf te reageren. Via de laptop typt het toch iets fijner dan via de telefoon en elke keer als ik begon, werd zoon wakker! (Terwijl ik dit typ hoor ik hem alweer haha)

Ik vind het heel bijzonder, speciaal en onwerkelijk. Als ik hem dan zo in zijn bedje zie liggen kan ik bijna niet geloven dat IK heb hem gedragen, gekregen en dat hij van mij is. Dat vind ik ZO gek! Maar ik voel enorm veel liefde voor dat kleine mannetje en geniet enorm van de tijd met elkaar. Wel vind ik het zwaar met gebroken nachten en dat hij volledig van jou / ons afhankelijk is. In de nacht als hij huilt om honger, moet ik wel even mezelf toespreken. Niet om hem, totaal niet, maar omdat ik gewoon moe ben en na 2 uur slaap geen zin heb om wakker te worden haha... en vervolgens ligt hij dan zo lief naar me te lachen, dat ik het helemaal niet erg meer vind.

Wel voel ik me veel kwetsbaarder en verantwoordelijker dan ik dacht. Je voelt je een heel ander mens en krijgt hele andere behoeftes en wensen.

Maar, hoe ik het ervaar zal gedurende hij groter wordt wel gaan veranderen nog denk ik. Nu ben ik nog lekker bij hem thuis de komende pakweg 6 weken, verder vooruit wil ik (nog) even niet denken, laat mij maar even in mijn baby bubbel zitten nog :)
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem252

Bericht 01 Mrt 2018 14:05

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik zat te denken, ik heb zelf nog nooit gereageerd in dit topic!

Ik vind het moederschap een bijzonder iets. Het gevoel van liefde en verantwoordelijkheid voor mijn dochter is zo groot. Als zij lacht word ik zelf ook helemaal blij. Als zij huilt vanwege pijn of verdriet voel ik dat zelf ook door mij heen gaan.

Soms vind ik het ook benauwend. Het besef dat zij mij en mijn man zo hard nodig heeft, ze kan niet voor zichzelf zorgen.

Ik merk ook dat ik best wel onzeker ben. Er is altijd wel iets waardoor ik mijzelf in twijfel trek maar ook de ontwikkeling van mijn dochter. Onze dochter komt bijvoorbeeld niet zo hard aan (begon op de +1 curve en nu op de -1) terwijl ze wel goed drinkt. Daardoor ga ik toch elke keer googelen en nadenken van goh zou ze soms ziek zijn ofzo? En goh de baby van die of die rolt al om met 8 weken waarom de mijne dan nog niet?

Bovenal is het toch vooral een gevoel van trots. Dat dat mooie vrolijke meisje wat boven in de wieg ligt toch door mij en mijn man gemaakt is en door mij gedragen is.

Ik ben overigens wel blij dat ik over twee weken weer ga werken. Het lijkt mij heel prettig om weer even gewoon wat anders te zijn dan alleen moeder.
<<

vlinder-2011

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 488

Geregistreerd: 09 Sep 2013 12:32

Bericht 01 Mrt 2018 14:39

Re: Hoe ervaar jij het moederschap?

Ik ervaar het moederschap als het mooiste wat mij ooit is overkomen. De liefde voor onze zoon is zoveel meer dan ik ooit had durven dromen. Ik kijk ook enorm uit naar de komst van de tweede en hun dan samen zien. Door het werk van mijn man ben ik veel alleen met onze zoon maar dat vind ik eigenlijk wel fijn.
We hebben veel moeite moeten doen om kinderen te krijgen maar ik zou alles zo weer overdoen nu ik weet hoe het is.
❤️ 2016
❤️ 2018
❤️ 2019
❤️ 2021
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers