Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Af te lossen bedrag studieschuld

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 11 Jan 2018 11:03

Af te lossen bedrag studieschuld

Ik begin dit jaar met aflossen en naar mijn idee is het af te lossen bedrag echt te hoog, ik wil dus een lager maandbedrag aanvragen. Ik moet dan natuurlijk wel met een tegenbod komen maar ik vraag mij af wat een redelijk bedrag is. Hoe veel procent van jouw netto salaris los jij af aan studieschuld of wat zou je een redelijke optie vinden?
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 11 Jan 2018 11:09

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Val je onder de oude of de nieuwe regels? Dat maakt verschil voor de berekening
Afbeelding
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 11 Jan 2018 11:13

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Mijn man en ik lossen allebei precies het zelfde bedrag af per maand. Dus ik geloof niet dat dat van ons op inkomen is gebaseerd.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 11 Jan 2018 11:18

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Jezzie schreef:Mijn man en ik lossen allebei precies het zelfde bedrag af per maand. Dus ik geloof niet dat dat van ons op inkomen is gebaseerd.


Het is volgens mij gebaseerd op zowel de hoogte van je schuld als je draagkracht. En het hangt er een beetje vanaf onder welke regels je valt hoe het zit met maandbedrag verlagen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 11 Jan 2018 11:18

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Ik los elke maand € 120 af, al jaren. Heb in die tijd verschillende salarissen gehad. Mijn salaris ligt nu wat lager omdat ik minder ben gaan werken, dus in verhouding is het nu wat hoger, maar ik heb dan ook minder kosten i.v.m. samenwonen.

Wat moet jij gaan aflossen per maand? Volgens mij kun je het wel wat naar beneden bijstellen doorgaans, al moet je wel realistisch blijven natuurlijk.
❤ 7 juni 2018
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 11 Jan 2018 11:19

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Jezzie schreef:Mijn man en ik lossen allebei precies het zelfde bedrag af per maand. Dus ik geloof niet dat dat van ons op inkomen is gebaseerd.

Gebaseerd op het gezamenlijk inkomen. Inkomen van je partner wordt meegenomen tenzij je dit uitsluit wat als ik het goed heb alleen kan bij de oude regeling. De afbetaalperiode wordt daardoor wel verdubbeld.
Laatst gewijzigd door Elska op 11 Jan 2018 11:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 11 Jan 2018 11:21

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Ik val nog onder de oude regeling, dus er wordt niet naar inkomen gekeken. Ik wil het ook niet te veel naar beneden halen maar het is nu echt veel, bijna 10% van mijn netto salaris..
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jan 2018 11:21

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Ik heb toen ik net begon met werken wel een lager bedrag betaald dan toen ik wat meer verdiende. Dat had ik toen zelf aangevraagd, maar ik weet niet meer of ik echt een soort tegenbod moest doen. Ik weet ook nog dat ze het op een gegeven moment hadden verlaagd naar 8 euro per maand. Dat vond ik ook onzinnig, zeker toen ik wel gewoon normaal verdiende. Toen ik eenmaal een comfortabel salaris had, betaalde ik ongeveer 10 procent van m'n netto salaris aan de schuld terug. Redelijk hoog, maar ik wilde zo snel mogelijk zo veel mogelijk terug betalen en als vaste last opnemen.
Let's discover the world together.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 11 Jan 2018 11:27

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Ook bij de oude regeling kan er worden gekeken naar het inkomen/daadkracht. Alleen de verdeling was toen in schijven ipv percentages en looptijd is korter (15jaar) dan de nieuwe regeling (35jaar).

Maar als je onder de oude regeling valt en nu start met afbetalen mag je als het goed is kiezen voor de nieuwe regeling. Zeker even uitzoeken of deze gunstiger is.
Laatst gewijzigd door Elska op 11 Jan 2018 11:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jan 2018 11:28

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Toet schreef:Ik begin dit jaar met aflossen en naar mijn idee is het af te lossen bedrag echt te hoog, ik wil dus een lager maandbedrag aanvragen. Ik moet dan natuurlijk wel met een tegenbod komen maar ik vraag mij af wat een redelijk bedrag is. Hoe veel procent van jouw netto salaris los jij af aan studieschuld of wat zou je een redelijke optie vinden?


Daar heeft DUO een rekenhulp voor: https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... bedrag.jsp
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 11 Jan 2018 11:29

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Je kunt aangeven dat je naar draagkracht wilt betalen, dat gaat niet automatisch. Volgens mij kun je dat digitaal aanvragen als je ingelogd bent op mijnduo. Ze gaan dan uit van de inkomensgegevens van 2 jaar geleden (voor dit jaar van 2016 dus) en vragen deze op bij de Belastingdienst en gooien daar een berekening op los wat je volgens hen dan moet kunnen betalen op basis van je inkomen. Mocht je inkomen nou drastisch lager zijn dan 2 jaar geleden, houden ze daar onder bepaalde voorwaarden ook rekening mee.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 11 Jan 2018 11:36

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Caulfield schreef:
Toet schreef:Ik begin dit jaar met aflossen en naar mijn idee is het af te lossen bedrag echt te hoog, ik wil dus een lager maandbedrag aanvragen. Ik moet dan natuurlijk wel met een tegenbod komen maar ik vraag mij af wat een redelijk bedrag is. Hoe veel procent van jouw netto salaris los jij af aan studieschuld of wat zou je een redelijke optie vinden?


Daar heeft DUO een rekenhulp voor: https://duo.nl/particulier/terugbetaler ... bedrag.jsp


Ah thanks!

Hiermee kom ik 90 euro lager uit dan waar ik nu op zit. Een middenweg kijkt me redelijk.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 11 Jan 2018 11:37

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Ah dat is dus wel de moeite waard!
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 12 Jan 2018 09:47

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Je moet inderdaad,net als wat Islandgirl zegt gewoon inloggen bij mijn duo en dan aflossing naar draagkracht aanvragen. Je hoeft dan niet zelf met een bod te komen (nog nooit van gehoord ook), ze passen gewoon die schijf toe waar je invalt met je inkomen. En als het in 2017 sterk gedaald is kan je ook aanvragen of ze naar dat inkomen kijken ipv die van 2016.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 12 Jan 2018 10:46

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Ik bedoelde dat ook niet zo letterlijk als het er staat, ik wilde meer voor mezelf een reëel bedrag bepalen. 90 euro lager hoeft van mij ook niet, ergens er tussenin is prima. Ik vraag het nu dus eerst aan naar draagkracht en kan het daarna zelf verhogen.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 12 Jan 2018 10:51

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Je kunt er ook voor kiezen om het verlaagde maandbedrag te betalen en af en toe zelf een bedrag af te lossen.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 12 Jan 2018 10:51

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Maar als je de gehele looptijd naar draagkracht aflost wordt de rest als het goed is kwijtgescholden. Zou persoonlijk dus nu gewoon gaan aflossen naar draagkracht.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 17 Jan 2018 22:30

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Aflossen naar draagkracht is toch in principe gebaseerd op een gezamenlijk inkomen? Misschien wel iets om over na te denken. Want toen ik van baan wisselde (en een studie ging doen) ging ik minder werken en minder verdienen. Ik kon niet meer betalen wat zij vroegen, maar als ik aanvroeg om het bedrag naar draagkracht te berekenen, namen ze ook het inkomen van mijn vriend mee en dat wilde ik niet. Ik heb toen gekozen voor een tijdje niet aflossen.

Ik weet niet of je nu samenwoont? Zo nee, is het misschien wel handig om even te checken of DUO dan niet ineens meer geld komt vragen op het moment dat het zou gaan samenwonen.
december 2016
juli 2019
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 17 Jan 2018 22:54

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Je kunt altijd kijken wat voor regels DUO hanteert voor partners. Samenwonen betekent niet automatisch dat je partners bent.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 18 Jan 2018 01:04

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Volgens mij heb ik al dikke problemen met DUO want ze weten niet waar ik woon momenteel. Maar het is ZO moeilijk een nieuwe digid aan te vragen (want mijn oude werkte opeens niet meer), zeker als je in het buitenland woont en de afgelopen maanden met onze zoon had ik echt even geen behoefte om naar het consulaat te rijden om dit te regelen. Nu heb ik het dan eindelijk geregeld en moet ik de code op het consulaat ophalen om te activeren en bla bla bla bla.
Dan kan ik eindelijk zien hoeveel schuld ik nog heb en kan ik weer gaan aflossen. Alleen heb ik ook geen Nederlandse bankrekening meer dus misschien vraag ik mijn vader wel om het af te lossen en dat ik hem betaal ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 18 Jan 2018 07:08

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Girli schreef:Je kunt altijd kijken wat voor regels DUO hanteert voor partners. Samenwonen betekent niet automatisch dat je partners bent.


Inderdaad, ze houden de regels aan vd belastingdienst.

https://www.duo.nl/particulier/footer/s ... wonend.jsp

Getrouwd of geregistreerd partner
De basisgedachte is duidelijk: een partner is iemand met wie u bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap heeft. Maar er zijn natuurlijk ook situaties waarin er geen sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dan gaat het erom of u met iemand op hetzelfde adres woont. Deze persoon wordt dan meestal als uw partner gezien. Niemand kan meer dan 1 partner hebben.

Samenwonen
Iemand met wie u samenwoont wordt als uw partner gezien wanneer:

* U een notarieel samenlevingscontract heeft
* U samen een kind heeft, of een kind van de ander heeft erkend
* u voor een pensioenregeling als elkaars partner geldt
* u samen een huis bezit
* u elkaars fiscale partners bent
* op uw adres een minderjarig kind woont van wie een van u de ouder is. U wordt in deze situatie niét als elkaars partner gezien als een van beiden een gedeelte van de woning huurt van de ander, op basis van een schriftelijke overeenkomst.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 19 Jan 2018 13:52

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Sawadee schreef:
Girli schreef:Je kunt altijd kijken wat voor regels DUO hanteert voor partners. Samenwonen betekent niet automatisch dat je partners bent.


Inderdaad, ze houden de regels aan vd belastingdienst.

https://www.duo.nl/particulier/footer/s ... wonend.jsp

Getrouwd of geregistreerd partner
De basisgedachte is duidelijk: een partner is iemand met wie u bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap heeft. Maar er zijn natuurlijk ook situaties waarin er geen sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dan gaat het erom of u met iemand op hetzelfde adres woont. Deze persoon wordt dan meestal als uw partner gezien. Niemand kan meer dan 1 partner hebben.

Samenwonen
Iemand met wie u samenwoont wordt als uw partner gezien wanneer:

* U een notarieel samenlevingscontract heeft
* U samen een kind heeft, of een kind van de ander heeft erkend
* u voor een pensioenregeling als elkaars partner geldt
* u samen een huis bezit
* u elkaars fiscale partners bent
* op uw adres een minderjarig kind woont van wie een van u de ouder is. U wordt in deze situatie niét als elkaars partner gezien als een van beiden een gedeelte van de woning huurt van de ander, op basis van een schriftelijke overeenkomst.


Volgens mij hanteert DUO al dat je dat je partners bent wanneer je samen een duurzame huishouding voert. Dan ben je dus inderdaad fiscaal partner. Volgens mij was een gezamelijke rekening al genoeg. Ik heb het toen helemaal uitgezocht, maar het is wel al jaren geleden... maar goed, in elk geval iets om wel even goed in overweging te nemen, want als je eenmaal kiest voor aflossen naar draagkracht, kun je volgens mij niet meer terug naar het oude systeem.
december 2016
juli 2019
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 19 Jan 2018 14:06

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

aflossen naar draadkracht bestaat ook gewoon bij het oude systeem. je kan inderdaad ook eenmalig overstappen naar het nieuwe systeem maar dan even goed uitzoeken of dat voordeliger is.
ik val onder het oude systeem en betaal naar daadkracht (met uitsluiting van het inkomen van mijn partner).

volgens mij ga je niet meer betalen wanneer je naar daadkracht betaald. De eerste berekening is namelijk gewoon het totaalbedrag / aflossingsperiode (bij het oude systeem 15 jaar) / 12 maand = maandbedrag. Wanneer je meer zou betalen dan dat zou de aflosingsperiode korter worden.

Nog iets anders; voor de mensen die al lange tijd niet hebben ingelogd bij DUO, log even in om je mailadres te bevestigen. Geen idee hoe lang ze dit nieuwe systeem al hebben maar zonder die bevestiging ontvang je geen mail meer van nieuwe berichten. In mijn geval ontving ik door een fout geen papieren post dus er is deze maand het een en ander in de soep gelopen. Dankzij dit topic ging ik kijken en heb ik het hopelijk net op tijd recht kunnen zetten.
Laatst gewijzigd door Elska op 19 Jan 2018 15:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Engeltje31

Noob

Berichten: 146

Geregistreerd: 10 Sep 2014 11:11

Bericht 19 Jan 2018 14:55

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Het gaat naar draagkracht
Het ligt er ook aan of je onder de oude of de nieuwe regels valt.
Ik betaal dit zo al een aantal jaar.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 19 Jan 2018 15:10

Re: Af te lossen bedrag studieschuld

Niekske schreef:
Sawadee schreef:
Girli schreef:Je kunt altijd kijken wat voor regels DUO hanteert voor partners. Samenwonen betekent niet automatisch dat je partners bent.


Inderdaad, ze houden de regels aan vd belastingdienst.

https://www.duo.nl/particulier/footer/s ... wonend.jsp

Getrouwd of geregistreerd partner
De basisgedachte is duidelijk: een partner is iemand met wie u bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap heeft. Maar er zijn natuurlijk ook situaties waarin er geen sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dan gaat het erom of u met iemand op hetzelfde adres woont. Deze persoon wordt dan meestal als uw partner gezien. Niemand kan meer dan 1 partner hebben.

Samenwonen
Iemand met wie u samenwoont wordt als uw partner gezien wanneer:

* U een notarieel samenlevingscontract heeft
* U samen een kind heeft, of een kind van de ander heeft erkend
* u voor een pensioenregeling als elkaars partner geldt
* u samen een huis bezit
* u elkaars fiscale partners bent
* op uw adres een minderjarig kind woont van wie een van u de ouder is. U wordt in deze situatie niét als elkaars partner gezien als een van beiden een gedeelte van de woning huurt van de ander, op basis van een schriftelijke overeenkomst.


Volgens mij hanteert DUO al dat je dat je partners bent wanneer je samen een duurzame huishouding voert. Dan ben je dus inderdaad fiscaal partner. Volgens mij was een gezamelijke rekening al genoeg. Ik heb het toen helemaal uitgezocht, maar het is wel al jaren geleden... maar goed, in elk geval iets om wel even goed in overweging te nemen, want als je eenmaal kiest voor aflossen naar draagkracht, kun je volgens mij niet meer terug naar het oude systeem.



Nee hoor, die tekst die ik geplakt heb is van hun eigen website. Enkel samenwonen is dus niet voldoende. Misschien dat het vroeger anders was natuurlijk. De belastingdienst hanteerde tot enkele jaren geleden namelijk ook dat enkel samenwonen en een gezamelijke huishouding voeren voldoende was om toeslagpartners/fiscaalpartners (1 van de 2, weet niet meer welke) te zijn. Dat is nu ook niet meer.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers