Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Time's Up

<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 09 Jan 2018 14:06

Time's Up

Seksuele intimidatie op de werkvloer, vrouwen die nog steeds minder betaald worden dan mannen,niet dezelfde kansen krijgen en nog te vaak economisch afhankelijk zijn: Time's up!

Hoe belangrijk vinden jullie deze beweging? Heb je negatieve ervaringen op dit vlak? Zijn de onderwerpen iets waar je bewust mee bezig bent? (Krijgen wat je verdiend, economisch zelfstandig zijn etc)

Ik heb niet persee negatieve ervaringen zelf meegemaakt maar merk wel dat het zakenleven en bij de overheid nog steeds een oude witte mannen bolwerk is. Hierdoor voel ik me best wel eens het kleine meisje dat in de hoek mag spelen.

Economisch zelfstandig zijn vind ik belangrijk, en ik heb echt moeite met traditionele rolpatronen. Meer omdat ik voel dat de maatschappij dat soms nog zo 'opdringt' dan dat ik er an sich problemen mee heb (bijv. als mijn schoonmoeder in een gesprek tegen mij en mn vriend mij aankijkt en het mijn (ipv onze) keuken heeft. Of dat kinderen bijvoorbeeld toch nog standaard naar de moeder gaan in het geval van een scheiding, of dat moeders wel stopt/ mindert met werken als er kinderen zijn.

Qua salaris ben ik vrij snel tevreden maar er knaagt altijd wel: 'ben ik nou niet een enorme vrouw? had ik niet hoger moeten inzetten?' En als ik vind dat ik prima verdien voor wat ik doen, is dat objectief, of zit er ergens toch een soort vrouwelijke onzekerheid dat wat ik doe niet meer waard is?

Ongemerkt blijkt dat dit soort topics me dus toch nog wel bezighouden, hoe zit dat bij jullie?
Smile, it's free!
<<

Anoniem250

Bericht 09 Jan 2018 14:20

Re: Time's Up

Belangrijk. Even kort:

- Ik ben een erg groot voorstander van economische zelfstandigheid.
- Ik heb meerdere #metoo ervaringen gehad met mannen die een stuk ouder waren dan ik en in een machtspositie zaten.
- Ik vind het jammer dat er veel vrouwen zijn die zich in een afhankelijke situatie plaatsen. Zie economische zelfstandigheid.
- Ik heb het idee dat mijn salaris past bij wat ik doe, ongeacht ik een vrouw ben. Maar ik weet dat salarissen van man en vrouw niet gelijk zijn, ik vind wel dat dit zou moeten.
- Ik zou graag meer vrouwen zien in de politiek en topfuncties in het zakenleven.
<<

Zero

Bericht 09 Jan 2018 14:29

Re: Time's Up

Het valt mij niet echt op, of in elk geval niet dagelijks. Maar ik heb ook geen vriend en dus ook niet echt vergelijkingsmateriaal.
Ik ben helemaal op mezelf aangewezen en ik kan zowel niet koken als een gat in de muur boren dus voel ik me daar niet echt perse een stereotype vrouw in.
Mijn salaris mag absoluut hoger, maar dat ligt niet aan mijn geslacht. Mijn mannelijke collega's verdienen net zo weinig.

Een enkele keer word ik op mijn werk nog wel eens door een klant benadeeld. Laats had ik een dame die me een beetje stom stond aan te gapen en na een tijdje zei : "Kun je het niet nog even aan een van de jongens hier vragen?"
Ik vroeg haar waarom, want ik was zeker van mijn zaak. Daar kwam ook niet een direct antwoord op, iets van 'ik wil het ook even van een van hen horen'.
Iedereen was druk bezig dus ik zei dat ze dan maar een nieuw nummertje moest gaan pakken. Ik had geen zin om een collega te storen voor iets wat ik haar net had uit zitten leggen.

Maar goed dat komt echt niet vaak voor. En daar kan ik me nu ook gewoon beter op inspelen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Jan 2018 22:28

Re: Time's Up

HollyGolightly schreef:- Ik zou graag meer vrouwen zien in de politiek en topfuncties in het zakenleven.


Ik ben het met alles eens behalve bovenstaande. Ik vind dat altijd zo gek, misschien ZIJN die vrouwen er wel helemaal niet. MOET je dan als vrouw die functies ook willen? Ik heb zelf die ambitie ook niet. En als ze er dan zijn, zijn ze ook niet automatisch meteen geschikt. Ik heb soms het gevoel, zoals met het nieuwe kabinet in Nederland, dat ze maar vrouwen moeten aannemen, anders krijgen ze weer bak met gezeik. Zelfs als er een andere kandidaat eigenlijk beter was geweest, maar ja man, dus dan toch maar beter een vrouw want.. Voor mij is het gelijkheid als er iemand wordt gekozen om de waarde binnen het bedrijf en voor de functie.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 09 Jan 2018 22:58

Re: Time's Up

Ik ben het dan weer niet met jou eens Marsy. Ten eerste doet het gegeven of die vrouwen er wel of niet zijn niets af aan het feit dat iemand het graag zo zou willen zien toch?
Zelf zou ik het ook graag meer vrouwen aan de top zien, oa voor een betere afspiegeling van de maatschappij. Maar ook omdat vrouwen soms andere kwaliteiten hebben. Mannen hebben zolang we in de geschiedenis terug kunnen gaan altijd de macht gehad. Ik vind het niet realistisch om te denken dat vrouwen nu een eigen keuze hebben om de top te bereiken, terwijl zij pas enkele decennia die mogelijkheid hebben. Ik denk dat vrouwelijke kwaliteiten ondergewaardeerd worden, vrouwen zich minder snel thuisvoelen in bepaalde kringen waar een mannencultuur heerst. Dat wil volgens mij niet zeggen dat vrouwen niet de kwaliteiten hebben om te besturen of leiding te geven, maar dat wordt beoordeeld door mannen die al eeuwen bepalen hoe de macht verdeeld wordt en hoe je je daarbij hoort te gedragen. Volgens mij zag je dat ook bij de eerste vrouwen aan de top, die werden gewaardeerd omdat ze zich 'mannelijk' gedroegen.
Daarnaast denk ik dat een reden dat die vrouwen er niet of minder zijn, alsnog komt door de ongelijkheid tussen man en vrouw in de samenleving. Van vrouwen wordt naast betaald werk ook een grote onbetaalde zorgtaak verwacht. Al wordt het misschien niet hardop zo gezegd, bijna impliciet aan vrouw zijn is om zorgtaken te hebben. Zij doen nog het meest in de verzorging van kinderen en geven ook meer mantelzorg. Ik denk dat vrouwen dénken dat ze hier een eigen keus in hebben, maar dat dit vooral gestuurd is door hoe onze samenleving in elkaar zit.
Schoonmoeder van m'n zusje vond het bv raar dat m'n zusje van 5 naar 4 dagen werken ging (net als haar vriend), want wilde ze haar kind dan niet vaker zien??
Natuurlijk zien de meeste mensen dit als een rare opmerking, niet van deze tijd etc. Maar volgens mij is mijn zusje niet de enige die met zulke opmerkingen te maken krijgt. Het zit nog zó ingebakken in de cultuur dat ik het te eenvoudig vind om te zeggen dat vrouwen inmiddels een eigen keus hier in hebben en dat die gelijkheid er dus al is.

Ik vind dit wel lastig, want ik kan je redenatie wel goed volgen. Ik doe nota bene de master bestuurskunde, dus in theorie zou ik zo'n vrouw aan de top kunnen worden. Maar ik heb gewoon weinig ambitie :eyes: Ik zou niet fulltime willen werken, omdat ik andere dingen zoals tijd hebben en eventueel zorgen voor vrienden en familie (en mezelf) belangrijk vind.
Hiermee spreek ik mijn eerdere verhaal misschien tegen. Althans, dat denk ik op zich niet, ik werk er alleen zelf zo bepaald niet aan mee de status quo te veranderen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Jan 2018 01:02

Re: Time's Up

Haha Joey, nou precies je laatste alinea is wat ik bedoel. Ik wil het ook wel graag zien maar niet omdat het een betere afspiegeling van de maatschappij is. Ik vind overigens hetzelfde van andere 'groeperingen' (een woord waar ik sowieso een hekel aan heb!). Mensen met een donkere huidskleur zijn nog steeds bezig om van de achterstandsgroepering af te komen. Bizar natuurlijk, maar door jarenlange 'geen rechten' zijn ook zij nog steeds in de minderheid. Maar vind ik dan dat er meer vrouwen en dan meer donkere vrouwen aangenomen moeten worden? Nee. Ik vind wel dat deze vrouwen DEZELFDE kansen moeten krijgen door dezelfde scholing. Hetzelfde salaris. Maar ik vind dus ook dat een bedrijf de geschikste kandidaat moet aannemen. En niet door maatschappij dwang maar een vrouw aanneemt omdat er toevallig in dat bedrijf meer mannen werken. Dat gaat namelijk de balans de andere kant op, dan gaat het nog niet over gelijkheid. Maar is het bijna liefdadigheid. En daar zou ik voor passen als vrouw.
Overigens zou ik ook heus een hoge functie kunnen bekleden straks, ik 'aim' wel voor professor uiteindelijk. Feit is wel dat op de universiteit waar ik mijn doctoraat doet, er meer vrouwelijke professoren zijn.

Een ander voorbeeld: aboriginals krijgen hier overal voorrang. In advertenties staat ook dat ze worden aangemoedigd om te solliciteren. Prachtig, super. Maar.. ook hier. Worden zij dan aangenomen omdat ze aboriginal zijn of omdat ze daadwerkelijk echt goed zijn voor de functie?

Mijn man en ik hebben de taken echt 100% 50/50 verdeeld thuis, zo hoort het in mijn ogen ook. Hebben we niet eens gesprek over gehad, zo is het gewoon. We werken dus ook beide. Maar genoeg gezinnen waar het niet zo is. Ik lees dat bij jullie thuis het ook niet helemaal zo is. Dat lijkt me ontzettend moeilijk. Maar dan zit er dus toch in jouw mans hoofd iets van rolverdeling ook toch? Dat jij meer moet doen? Dat hebben wij dus niet. Ik heb het eerder vergeleken met werken, mijn man en ik runnen dit huishouden en ons kind samen, daar horen taken bij, diegene die de taak ziet, doet het. Ik zou het van een collega ook niet pikken als ik meer werk verricht dan hij/zij als we er samen verantwoordelijk voor zijn.

Maar het is dus wel een KEUZE. Ik vind niet dat een vrouw meer MOET werken of de man MINDER (sorry, ik besef dat ik veel hoofdletters doe, bedoel niet te schreeuwen). Ik ben zelf niet voor om mijn kinderen 5 dagen per week in de opvang stoppen, dat is mijn mening. Maar dat wil niet zeggen dat ik mensen die dat wel doen afkeur. Absoluut niet. Dus dan moet je kijken wat er wel haalbaar is in de relatie. Mijn man werkt 3 dagen, ik ook 3 en studeer. Geen vetpot maar veel tijd met de kleine. Over paar jaar kijken we wel weer verder. Als beide fulltime willen werken, dan is fulltime opvang nodig. En als de man thuis wil blijven zal de vrouw voor de kosten meer moeten werken. Die gelijkheid bedoel ik. Maar niet perse dat een vrouw meer moet werken of hogere functies omdat dat beter lijkt. Nee, omdat ze dat zelf wil, daar voor gestudeerd heeft/ervaring in heeft en geschikt is ervoor.

Ik doe heel verhaal maar mijn punt is: ik vind het lastig dat er nu zo'n lading opzit, dat ik bang ben dat mensen niet meer op hun waarde geschat worden maar puur naar het geslacht/huidskleur/afkomst gekeken wordt uit angst te discrimineren en er minder naar de kwaliteit gekeken wordt. Een kabinet vol vrouwen lijkt misschien te gek, maar zegt niet dat het land dan goed bestuurd wordt.

Ik merk dat ik, net als jij, moeilijk m'n punt kan maken haha. Hopelijk komt het beetje over!
Want ik ben wel zo feministisch als de pest verder namelijk ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem250

Bericht 10 Jan 2018 07:11

Re: Time's Up

Met ik zou graag meer vrouwen zien, zeg ik niks over het hoe. Ik hoop dat er de komende jaren (lange termijn) bij vrouwen een mentaliteitsverandering komt, waardoor er meer vrouwen hoge functies bekleden. Ik zeg verder niks over positieve discriminatie.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Jan 2018 07:53

Re: Time's Up

Eens met HG. Doordat er minder vrouwen op hoge functies zitten zijn er voor meisjes dus automatisch minder sterke vrouwelijke rolmodellen in de maatschappij. Dat heeft invloed op het beeld van een carrière van meisjes.
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jan 2018 09:21

Re: Time's Up

Over meer vrouwen op topfuncties: Ik vind dat dus lastig, want het allerliefste zie ik mensen die geschikt zijn op hoge posities. Bij exact gelijke geschiktheid zou mijn voorkeur inderdaad uitgaan naar een vrouw, simpelweg vanwege het beeld. Maar als een man 100% geschikt is en een vrouw 80%, gaat de voorkeur dan nog steeds uit naar de vrouw? Ik zou het ook niet goed vinden om maar vrouwen aan te nemen voor het beeld, terwijl mannen de functie beter kunnen uitoefenen. (Geldt natuurlijk ook andersom, als de vrouw meer geschikt is moet je niet de man aannemen omdat het een man is.) Bluh ik kan het niet zo goed uitleggen. Marsy verwoordt het goed in dit stukje:
Marsy31 schreef:Ik doe heel verhaal maar mijn punt is: ik vind het lastig dat er nu zo'n lading opzit, dat ik bang ben dat mensen niet meer op hun waarde geschat worden maar puur naar het geslacht/huidskleur/afkomst gekeken wordt uit angst te discrimineren en er minder naar de kwaliteit gekeken wordt. Een kabinet vol vrouwen lijkt misschien te gek, maar zegt niet dat het land dan goed bestuurd wordt.

♥♥
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Jan 2018 10:07

Re: Time's Up

Elliot, zijn wij het nou voor de verandering eens eens met elkaar?!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 10 Jan 2018 10:08

Re: Time's Up

Marsy31 schreef:Elliot, zijn wij het nou voor de verandering eens eens met elkaar?!

Afbeelding
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jan 2018 10:09

Re: Time's Up

STOP DE PERSEN! Bel de kranten! :D

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 10 Jan 2018 10:33

Re: Time's Up

Ja, ik vind dit een heel belangrijk onderwerp. Ik vind het belachelijk dat er in 2018 nog een inkomsverschil bestaat tussen mannen en vrouwen, dat vrouwen slecht zijn vertegenwoordigd in bestuurlijke topfuncties en dat maar 15% van de hoogleraren vrouw is, en dat minder dan de helft van de Nederlandse vrouwen economisch zelfstandig is. Gênant gewoon.

Het idee dat die vrouwen er niet zijn, dat ze het gewoon niet willen, is natuurlijk lariekoek. Kijk ten eerste eens naar de prestaties van vrouwen in het onderwijs, zowel lager als hoger: ze doen het net zo goed, zo niet beter dan mannen. Daarnaast is er geen enkel bewijs voor een aangeboren gebrek aan ambitie geassocieerd met vrouwelijk DNA. Wat we wel weten, is dat er in onze samenleving een enorme normatieve overtuiging is tav de rol van man en vrouw. Iemand gaf aan dat haar schoonzusje een verbaasde reactie kreeg toen ze meer wilde werken, of ze haar kind niet vaker wilde zien. Dat is daar een perfect voorbeeld van. Als je als vrouw dit soort reacties krijgt, het ziet bij anderen en het op honderden manieren (ook via de media) meekrijgt, kan het niet anders of je wordt er door beïnvloed. Wij zijn sociale wezens en gevoelig voor normatieve informatie. Vrouwen krijgen veel vaker de vraag hoe ze het allemaal organiseren thuis icm met werk dan mannen. Daaruit spreekt een verwachting dat het zorgen voor de kinderen toch nog steeds meer een vrouwentaak, en dat is natuurlijk onzin, en dat inzicht komt er wel veel meer, maar associaties en stereotypes beïnvloeden ons gedrag op een onbewuste wijze en dat zit er gewoon in. Als moeder van 2 zonen schrik ik er echt van hoe vaak er op een gendernormatieve manier tegen hen wordt gepraat: van ‘vraag maar aan papa, dit is mannenwerk’ tot voor de grap een prinses geven want ‘haha, dat is toch voor meisjes’.

Wb positieve discriminatie: ik denk dat het noodzakelijk is om vrouwen een eerlijke kans te geven (en andere groepen met minder toegang ook). Niet omdat kwaliteit dan ineens minder belangrijk wordt, dat volgt daar niet logisch uit. Zo’n Mark Rutte die zegt dat ie wel meer vrouwen had willen hebben in z’n kabinet, ‘maar dat hij nou eenmaal voor kwaliteit ging’, walgelijk, hij zet daarmee vrouwen weg als een groep met minder kwaliteit. Natuurlijk wil je de beste voor een functie. Maar de beste is niet 1 iemand, dat zijn altijd meerdere personen. Het is ook niet objectief vast te stellen, het is een perceptie. En als je dan weet dat menselijke perceptie gekleurd wordt door verschillende vertekeningen en onbewuste vooroordelen (we vinden bijvoorbeeld mensen leuker die op ons lijken, we vinden een zelfverzekerde vrouw eerder een bitch en een zelfverzekerde man eerder competent), dan kun je niet anders dan formele regels instellen om diversiteit te waarborgen. Anders komt het er niet.
Ik vind wat dat betreft Neelie Kroes altijd interessant, die was een paar jaar geleden helemaal tegen een vrouwenquota en is inmiddels van mening veranderd (sowieso verfrissend als mensen dat kunnen). Hier lees je daarover:

http://footballequals.com/neelie-kroes-vrouwenquota/
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 10 Jan 2018 11:25

Re: Time's Up

Ja, ik wil niet zo'n volgster zijn maar CF verwoordt het wel echt exact goed.

Even ter illustraite nog steeds over de vraag hoe een koppel de zorg verdeelt als er kinderen in het spel komen. Ik heb een ambitie, wil verder komen met mijn carriere, heb de opleiding en mijn vriend minder. Betekent niet dat hij niet ambitieus is, maar veel minder dan ik. En op andere gebieden. Bij ons is het dus duidelijk: mocht er een kind komen dan gaat hij minder werken. We zaten bij nieuwjaar bij mijn schoonfamilie en mijn schoonzus ging er dus klakkeloos vanuit dat ik zou gaan stoppen met werken. Stoppen ook echt he. Ik kan daar dus niet eens over in discussie gaan, en laat zo iemand op zo'n moment maar in haar oppervlakkige opvattingen maar ik stond er serieus van te kijken.

Op mijn werk is het ook nog steeds een issue. Mannen staan aan top. Er was nu de functie vrij boven me, en er was gewoon geen sprake van dat het een vrouw zou worden. Waarom niet? We hadden leiderschap en visie nodig.
<<

Anoniem315

Bericht 10 Jan 2018 11:27

Re: Time's Up

Weg.

Zal wel een domme reactie zijn geweest ofzo.
Laatst gewijzigd door Anoniem315 op 11 Jan 2018 07:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jan 2018 11:57

Re: Time's Up

Caro schreef:We zaten bij nieuwjaar bij mijn schoonfamilie en mijn schoonzus ging er dus klakkeloos vanuit dat ik zou gaan stoppen met werken. Stoppen ook echt he. Ik kan daar dus niet eens over in discussie gaan, en laat zo iemand op zo'n moment maar in haar oppervlakkige opvattingen maar ik stond er serieus van te kijken.

Op mijn werk is het ook nog steeds een issue. Mannen staan aan top. Er was nu de functie vrij boven me, en er was gewoon geen sprake van dat het een vrouw zou worden. Waarom niet? We hadden leiderschap en visie nodig.

Wat erg!

Toevallig had ik laatst een discussie met m'n tante. Of nouja, ik negeerde haar dus echt sprake van een discussie was er niet, want zij zei zulke rare dingen. Ik kan me vaag herinneren dat ik 't hier ook al getypt heb zelfs, omdat ik zo verbolgen was. Ze zat te orakelen over haar huisarts en dat 't belachelijk was dat die mensen niet gewoon altijd bereikbaar zijn, en dat er zoveel vrouwen met kinderen ineens huisarts worden is ook geen goede ontwikkeling want die zijn altijd maar half beschikbaar omdat ze de zorg voor hun kindjes hebben en zo bleef ze dus een kwartier lang lariekoek verkondingen. Gekke tante.

Overigens kan ik me ook goed vinden in de reactie van Caulfield en je hebt me aan het denken gezet met dat punt over geschiktheid, dat dat subjectief is. Ik weet nog steeds niet of ik echt een voorstander ben van het vrouwenquota, maar ik kan me wel voorstellen dat het nodig is.
Wil nog wel even reageren over de opmerking van Mark Rutte, want hoewel ik snap hoe ontzettend denigrerend dat over kan komen, snap ik anderzijds ook wel dat je als minister-president geen onuitputtelijke bron van slimme vrouwen tot je beschikking hebt, en de vrouwen waar hij uit kon kiezen zijn heus niet allemaal van gelijke geschiktheid en inzetbaar op iedere toppositie. In die zin snap ik wel dat hij dan kiest voor kwaliteit, oftewel, het plaatsen van geschikte kandidaten. Maar ja, dan kom je weer bij dat punt van wanneer is iemand geschikt en wie bepaald dat eigenlijk, en dan slaat mijn voorgaande betoog misschien weer nergens op. Maar goed, ik wilde het even nuanceren. Want ja, ik vind dat vrouwen aan de top en de kwaliteit van bekleders van topposities allebei belangrijke punten zijn.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jan 2018 11:58

Re: Time's Up

Overigens, op mijn werk is het juist lastig om mannen te krijgen, terwijl rechter zijn toch wel als hoge positie mag worden bestempeld mijns inziens. Maar het betaalt niet goed in verhouding tot het bedrijfsleven, dus de mannen kiezen andere hoge posities.

♥♥
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 10 Jan 2018 14:05

Re: Time's Up

Mooie reactie Caulfield. Helemaal mee eens.

Om het bedrijfsleven/ de politiek echt duurzaam te veranderen richting meer diversiteit, heb je meer diversiteit nodig. Quota zorgen er in ieder geval al voor dat mensen zich hier meer bewust van worden. Met name in het bedrijfsleven moeten ze nog enorme stappen gaan zetten, en zolang die vrouwen er niet komen, blijven, bijvoorbeeld, mannen door veel werkgevers veracht als ze thuis willen blijven bij een ziek kind of een dag minder willen gaan werken.

Het feit dat veel vrouwen, ook hier, aangeven gewoon niet de ambitie hebben om op een bepaalde plek te komen en er vaker voor kiezen om thuis te blijven met de kinderen, net als het feit dat voor veel mannen die toppositie + een hoog inkomen juist wel belangrijk is, niet meer dan het gevolg van een sociale constructie. Denk ik.
Smile, it's free!
<<

Anoniem250

Bericht 10 Jan 2018 14:12

Re: Time's Up

Leuk en interessant om te lezen dat Neelie Kroes van mening is veranderd. Ik was ook niet een hele grote voorstander van vrouwenquota, maar door het stuk van CF en Neelie Kroes zie ik wel waarom het eigenlijk noodzakelijk is.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 10 Jan 2018 15:12

Re: Time's Up

Marsy31 schreef:
Mijn man en ik hebben de taken echt 100% 50/50 verdeeld thuis, zo hoort het in mijn ogen ook. Hebben we niet eens gesprek over gehad, zo is het gewoon. We werken dus ook beide. Maar genoeg gezinnen waar het niet zo is. Ik lees dat bij jullie thuis het ook niet helemaal zo is. Dat lijkt me ontzettend moeilijk. Maar dan zit er dus toch in jouw mans hoofd iets van rolverdeling ook toch? Dat jij meer moet doen? Dat hebben wij dus niet. Ik heb het eerder vergeleken met werken, mijn man en ik runnen dit huishouden en ons kind samen, daar horen taken bij, diegene die de taak ziet, doet het. Ik zou het van een collega ook niet pikken als ik meer werk verricht dan hij/zij als we er samen verantwoordelijk voor zijn.


Ik merk dat ik, net als jij, moeilijk m'n punt kan maken haha. Hopelijk komt het beetje over!
Want ik ben wel zo feministisch als de pest verder namelijk ;)


Ja ik kan je volgen hoor Marsy, want ik ben het ook niet helemaal oneens met je. Ik was om de redenen die jij beschrijft ook tegen vrouwenquota. Maar inmiddels denk ik daar anders over.

Verder ben ik heel jaloers op je eerste stukje dat bij jullie automatisch alles 50/50 verdeeld is. Hier wil vriend dat ook hoor, maar in de praktijk is het niet zo helaas. Hier ligt het meer bij wat je zegt: degene die de taak ziet, doet het. Mijn vriend ziet de taak niet en ik zie de taak al voordat hij er is. Daarnaast hebben we een groot verschil van mening over wat schoon en netjes genoeg is. Hij verwacht niet dat ik meer doe, en wil ook in de toekomst als er kinderen komen idealiter ook dat we evenveel werken/bij het kind zijn.

Wauw Caro. De voorbeelden die jij aanhaalt in zowel je privé als werk zijn wel schrijnend zeg poeh.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Jan 2018 23:58

Re: Time's Up

Caulfield, vind ook ronduit belachelijk dat er nog inkomenverschil bestaat.
Maar je irriteert me door te zeggen over de prestaties van vrouwen in het onderwijs: 'ze doen het net zo goed, zo niet beter dan mannen'.
Precies DIT is waar ik zo gestoord van wordt. Nee, ze doen het niet beter. Als we gelijkheid willen, dan moeten dit soort uitspraken achterwege worden gelaten. Je kunt ook niet zeggen dat mannen het beter doen in de autowereld, dan slaat iedereen op hol.
Ook ben ik het oneens met je uitspraak over Rutte. Was hij slim geweest, had hij heel kabinet met vrouwen neergezet, want dan was dit gezeur te voorkomen geweest. Maar ik geloof dat er gewoon niet veel geschikte vrouwelijke kandidaten waren. Exo heeft het nu de andere kant meegemaakt, dat er dus teveel vrouwen waren en qua evenwicht er maar een man aangenomen moest worden. Exact mijn punt wordt daar gemaakt. Dat zou helemaal niet moeten hoeven. Maar ja, je discrimineert nogal snel nowadays. Ik ben dus overduidelijk voor kwaliteit en niet meer kijken naar geslacht/huidskleur en afkomst. Maar we zijn nog heeeeel ver daarvan verwijderd. Vergeet niet dat vrouwen 100 jaar geleden nog vrijwel niks mochten. Dat we ervoor vechten is fantastisch en noodzakelijk. Maar je kunt ook te ver doorslaan erin.

Gelijkheid, dat is wat bij mij voorop staat. In mijn werk, omgeving en relatie. En waarschijnlijk heb ik het geluk in alle 3 dat ik me daar ook gelijk voel. Maar ben absoluut ermee eens dat meer vrouwen zich ook geroepen moeten voelen om meer te studeren. Maar als ze die behoefte niet voelen.. Is toch een keuze van iedereen. Mijn man zou prima huisvader kunnen zijn ook, maar niet elke man wil dat. Net als niet elke vrouw. Ik pleit voor gelijkheid maar gelijk worden zullen we nooit. Een man kan een kind niet 9 maanden dragen, kan geen borstvoeding geven, dat zal altijd een taak van de vrouw blijven.

Lavendel zegt dat mijn ambitie om niet carriere te willen maken kan komen van een sociale constructie. Nee, dat is niet zo. Ik vind het prima als mijn man thuis wil blijven ook. Ik wil gewoon niet leven om te werken, maar werken om te leven. Ik geniet teveel van reizen en mijn vrijheid en heb een hekel aan contracten. Niks te maken met man/vrouw zijn dus of thuis willen blijven met de kinderen. Ik wil uiteindelijk wel graag een hoge functie, maar niet om de functie, maar meer omdat ik dan minder kan werken voor meer geld.

En tot slot nog even Joey: hoe doet je man dat dan op het werk? Ik weet niet wat hij doet, maar daar is het toch ook geen optie om te zeggen over bepaalde taken: oh ik had dat niet gezien? Daar heeft hij ook takenpakket en dat doet hij gewoon. Een huishouden is niks minder natuurlijk. Ik hoef mijn man in elk geval nooit te vragen om de was te doen (want als de onderbroeken op zijn, moet er gewassen worden), de vaatwasser in te ruimen (want er staan kopjes in de keuken) of de vuilniszak weg te gooien (want die zit vol). Hij kookt meestal want dat vindt hij leuk en ik minder.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jan 2018 08:16

Re: Time's Up

Tja, als je de onderwijsprestaties van vrouwen vergelijkt met die van mannen, dan scoort de eerste groep beter. Dat zijn (in tegenstelling tot subjectieve interpretaties van kwaliteit) objectieve gegevens. Of bedoel je dat we die vergelijking helemaal niet zouden moeten maken? Daar is wel wat voor te zeggen denk ik, afhankelijk van context.
Wb Rutte geloven op zijn woord: daar heb ik dus moeite mee, gegeven alle argumenten die ik in mijn vorige post al noemde. Dan zou kwaliteit objectief moeten kunnen worden vastgesteld en je een methode moeten hebben om door je eigen biases heen te moeten kunnen prikken en beide methodes bestaan niet. Helaas.
Sociale constructies kun je niet ontkennen. Hoe graag we onszelf ook zien als autonoom individu, we maken onderdeel uit van een sociale omgeving en een systeem dat onze keuzes beïnvloedt. Dat geldt voor ons allemaal en maakt ons niet minder of dom of whatever, maar het is goed je ervan bewust te zijn.
<<

Anoniem250

Bericht 11 Jan 2018 09:28

Re: Time's Up

Als je statistisch naar de onderwijsprestaties kijkt, dan scoren meisjes/vrouwen toch ook beter? Als dat in de autobranche geldt voor mannen, dan mag je daar wat mij betreft uitspraken over doen. Maar volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Ik denk dat er méér mannen in de autobranche werken, maar dat hun prestaties niet per se bewezen hoger zijn.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 11 Jan 2018 09:54

Re: Time's Up

Sorry even korte reactie maar dan wil ik die statistieken wel eens zien. Heb er nooit eerder over gehoord namelijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 11 Jan 2018 10:51

Re: Time's Up

Marsy31 schreef:Sorry even korte reactie maar dan wil ik die statistieken wel eens zien. Heb er nooit eerder over gehoord namelijk.


https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... eisjes.pdf
2015 💙
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bloom