Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar baal jij op dit moment van? #3

<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 10 Jan 2018 12:51

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Ja, snap ik Lady.. Maar zou je dit ook vragen aan iemand in een rolstoel? Of iemand waarvan zijn/haar hele gezicht verbrandt is? Want volgens mij vinden mensen het dan juist onbeleefd om ernaar te vragen aangezien nog nooit iemand iets aan mij gevraagd heeft als ik in m'n rolstoel zit. Ik snap het echt hoor, het lijkt bij mij tijdelijk maar het is soms best lastig om altijd maar begripvol op al die (soms tenenkrommende) vragen te antwoorden. Of mensen die het alleen vragen om hun eigen levensverhaal aan mij op te hangen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 10 Jan 2018 13:08

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Lijkt me ook lastig!

Ik denk dat omdat je met een kruk loopt mensen idd uitgaan van een tijdelijk iets en het daarom vragen. Ze verwachten dan een luchtig antwoord, zoiets als oh van de trap afgevallen, oh vervelend, beterschap, klaar. Zeker in winkels is het maar lullen om het lullen (social talk) en is dit een makkelijk aanknopingspunt. Net als bij de kapper: 'en heb je vandaag lekker een dagje vrij?'. Stel je voor dat je werkloos bent dan heb je dus elke dag vrij en is deze vraag niet leuk. Het gaat die mensen niet om het antwoord, ze willen gewoon een aanknopingspunt en een lekker luchtig gesprek.

Ik zou dat ook niet vragen aan mensen met een verbrand hoofd of die in een rolstoel zitten. Wel als ik ze beter kende of ze bijv. Mijn collega zijn. Nederlanders zijn wat dat betreft wel echt direct en daardoor soms ook wat onvriendelijk. Ik snap dat je daar van baalt. Dat is ook helemaal niet leuk.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jan 2018 13:11

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Dit is ook typisch zo'n situatie waarin het zo ontzettend afhankelijk is van de persoon die je treft. Feline, jij vindt deze vragen vervelend, maar een andere persoon op krukken zou het misschien juist irritant vinden als het NIET wordt gevraagd en weer een ander zou er weer anders mee omgaan. Het is lastig om bij iemand die je niet kent op een manier te reageren die precies past bij de persoon in kwestie.
Je doet 't eigenlijk nooit goed in zulke situaties, omdat iedereen andere dingen prettig of juist vervelend vindt.

Neemt niet weg dat ik goed begrijp dat je ervan baalt hoor Feline. Iets heel anders maar tijdens mijn zwangerschap baalde ik ook continu van alle vragen die gesteld werden, terwijl het echt goed bedoeld was telkens.

♥♥
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Jan 2018 13:11

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Lastig. Ik denk inderdaad en beetje het semi tijdelijke onschuldige dat een jonge vrouw met een kruk uitstraalt. Dan denk je toch eerder aan een hockey blessure of een verzwikte enkel (ik noem maar even wat) dan aan een handicap waar je niets van ziet en dat die kruk iets permanents is en soms voor zwaarder geschut ingeruild moet worden. En ik denk dat je dat inderdaad heel goed inschat. Bij iets "serieus" zul je niet snel aan een vreemde de privé vraag stellen hoe ze in die rolstoel beland is, maar aan iets serieus echt langdurigs wordt bij jouw kruk waarschijnlijk niet eens gedacht en dan is het meer wat lady en lot zeggen beleefd sociale interesse "joh wat is er gebeurd" als iemand met zijn arm in het gips binnenkomt. Dat idee. Een gespreksopening. Een erkenning dat je ziet dat er iets is.

Maar ik kan me goed voorstellen dat jij daar helemaal gestoord van wordt want het is voor jou dus eigenlijk wel de privé vraag "wat voor aandoening heb je dan" en dan heel vaak van vreemden. En je wilt ook niet liegen. Maar ook niet iedereen hoeft zoiets te weten. Lastig hoor. Ik zou het misschien gewoon simpel houden. Last van mijn heup. Algemeen. Punt.
<<

Anoniem278

Bericht 10 Jan 2018 13:41

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Ik vind het naar voor jou, Feline, omdat je ervan baalt. En ik vind 'wat knap dat je nog kunt winkelen' ook wel een beetje denigrerend ofzo.
Maar de vraag an sich zou ik zien als goedbedoeld. Dat is waarschijnlijk meer omdat ik er geen negatieve energie in zou steken en uit wil gaan van het goede, want ik snap echt wel dat keer op keer iets moeten uitleggen (wat wellicht zelfs confronterend kan zijn) niet prettig is, maar ik zou mezelf niet voortdurend willen ergeren.

Wat Whatever zegt lijkt me ook heel zinvol, je kunt altijd zelf bepalen wat je vertelt, je hoeft niet meteen alle ins and outs te delen met mensen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 10 Jan 2018 14:07

Re: Waar baal jij op dit moment van?

Gek hè hoe mensen reageren als je met een kruk loopt. Ik werd er vaak doodmoe van. Ik heb zelf een keer gehad dat ik een oud-collega tegen kwam, ik liep met kruk, hij zat op de fiets. Ik wilde hoi zeggen maar hij zag mij helemaal niet want hij hing ondersteboven op zijn fiets naar die kruk te kijken.
Ik ben bang dat het nu eenmaal zo is en als ze je een beetje ‘kennen’ zullen ze het ook niet meer vragen waarschijnlijk. Ik probeerde het altijd maar te zien als iets goed bedoelds. Maar ik vond het vaak ook erg vermoeiend.
Ook bizar was het trouwens toen ik na 2,5 jaar met kruk lopen niet meer met kruk liep. Ik stak de oversteekplaats voor mijn huis over. Geen zebra, maar een oversteekplaats met drempels. Auto’s stopten áltijd! En toen dus ineens niet meer, ben echt zo verbaasd geweest een tijd lang met oversteken.

Maar goed, jij kunt de reacties van mensen niet veranderen, het enige waar je wat aan kunt doen is hoe het bij jou binnen komt. Het proberen op de een of andere manier minder erg te vinden. Maar misschien went het ook wel als je er weer een tijdje bent? Heb je dit voor je op reis ging ook ervaren?
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 10 Jan 2018 14:20

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Dank voor alle lieve reacties. Beetje lastig relativeren nu omdat ik niet zo heel lekker in m'n vel zit. Ja Whatever, ik heb al vrij veel geprobeerd inderdaad. Heb wel eens gezegd dat ik een verzwikte enkel had maar dan vroegen ze door en stond ik voor lul dus erover liegen werkt niet echt. En als ik eerlijk zeg wat er is krijg ik dus onwijs veel medelijden of word ik ineens opgehemeld wat ik ook niet wil. En als ik er te luchtig over doe vragen ze door en kom ik weer over als een trut. Denk niet dat er echt een oplossing is, vind het in ieder geval fijn om het even kwijt te kunnen hier. Zit nu even heel hard te huilen want ben al de hele week alleen en heb net weer 2 afwijzingen binnen.
<<

Anoniem278

Bericht 10 Jan 2018 14:23

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Ach arme Feline :hug:
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 10 Jan 2018 14:25

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Feline schreef:Ja, snap ik Lady.. Maar zou je dit ook vragen aan iemand in een rolstoel? Of iemand waarvan zijn/haar hele gezicht verbrandt is? Want volgens mij vinden mensen het dan juist onbeleefd om ernaar te vragen aangezien nog nooit iemand iets aan mij gevraagd heeft als ik in m'n rolstoel zit. Ik snap het echt hoor, het lijkt bij mij tijdelijk maar het is soms best lastig om altijd maar begripvol op al die (soms tenenkrommende) vragen te antwoorden. Of mensen die het alleen vragen om hun eigen levensverhaal aan mij op te hangen.



Niets als ik iemand helemaal niet ken. Maar stel dat ik op bijvoorbeeld een verjaardag in gesprek raak met iemand in een rolstoel of met een verband gezicht dan zal ik hoogstwaarschijnlijk zeggen: “Mag ik vragen waarom je in een rolstoel zit” of “Ik zie littekens in je gezicht, mag ik vragen hoe dat gekomen is?”. Ik zal nooit aan een wildvreemde in een winkel of op straat zo’n vraag stellen.

Ik ben me altijd erg bewust van de vraag die ik stel, hoe ik hem stel en wat het teweeg kan brengen bij de ander. Dus ik formuleer mijn vraag sowieso altijd zorgvuldig, omdat ik iemand absoluut niet wil kwetsen door ondoordachte dingen te zeggen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 10 Jan 2018 14:25

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Oh nee ik bedoel ook zeker niet liegen hoor, dat zei ik al. Kan me voorstellen dat dat niet prettig is en Juist vet vermoeiend als er dan op doorgegaan wordt. Maar je gebruikt die kruk omdat er íets minder gaat. Ik zou dat heel algemeen houdend benoemen en daar nadrukkelijk gesloten op antwoorden dan. Wel antwoord, geen echte info of ruimte voor meer. De heup was maar een voorbeeld. ;)

Maar goed, echte oplossingen zijn er waarschijnlijk niet en het blijft gewoon kut. :( En dat alleen thuis zitten begrijp ik heel goed. ;) Neem ook vooral de ruimte om het kut te vinden, dat mag! ♡
Laatst gewijzigd door Whatever op 10 Jan 2018 14:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 10 Jan 2018 14:27

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

herkenbaar pompoen van dat oversteken.
ik moest er ook aan wennen dat mensen niet meer automatisch op stonden in de bus. terwijl ik zonder krukken juist meer moeite heb met staan in de bus maar dat zien mensen natuurlijk niet. afgezien daarvan ben ik wel blij dat het bij mij niet zichtbaar is, ik hou niet van die winkelgesprekken met onbekenden.

Feline schreef:Ja, snap ik Lady.. Maar zou je dit ook vragen aan iemand in een rolstoel? Of iemand waarvan zijn/haar hele gezicht verbrandt is? Want volgens mij vinden mensen het dan juist onbeleefd om ernaar te vragen aangezien nog nooit iemand iets aan mij gevraagd heeft als ik in m'n rolstoel zit. Ik snap het echt hoor, het lijkt bij mij tijdelijk maar het is soms best lastig om altijd maar begripvol op al die (soms tenenkrommende) vragen te antwoorden. Of mensen die het alleen vragen om hun eigen levensverhaal aan mij op te hangen.

ik heb met de rolstoel wel de stomste reacties voorbij horen komen. ook vaak dat de vragen gesteld werden aan degene die mee was. alsof iemand die in een rolstoel zit verstandelijk beperkt is.
Afbeelding
<<

Anoniem246

Bericht 10 Jan 2018 14:45

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Ik durf zoiets niet te vragen. Het voelt voor mij onbeleefd. Mijn man is het daar niet mee eens. Volgens hem is het pure interesse.

Naast de pukkels zit ik nu al sinds middernacht op de wc. Ik voel me ook nog eens ziek. Dus ik denk dat ik gewoon de Sjaak ben.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 10 Jan 2018 14:46

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Feline schreef:Dank voor alle lieve reacties. Beetje lastig relativeren nu omdat ik niet zo heel lekker in m'n vel zit. Ja Whatever, ik heb al vrij veel geprobeerd inderdaad. Heb wel eens gezegd dat ik een verzwikte enkel had maar dan vroegen ze door en stond ik voor lul dus erover liegen werkt niet echt. En als ik eerlijk zeg wat er is krijg ik dus onwijs veel medelijden of word ik ineens opgehemeld wat ik ook niet wil. En als ik er te luchtig over doe vragen ze door en kom ik weer over als een trut. Denk niet dat er echt een oplossing is, vind het in ieder geval fijn om het even kwijt te kunnen hier. Zit nu even heel hard te huilen want ben al de hele week alleen en heb net weer 2 afwijzingen binnen.

:hug:

Echt liegen doe ik ook niet maar als er naar gevraagd wordt pas ik mijn antwoord wel aan naar "een vorm van reuma" ipv precies vertellen welke vorm want dat zegt mensen meestal niets. Reuma zegt iedereen wel iets dus dat voldoet voor mij prima als antwoord. Ik weet niet of er voor jou ook zo'n overkoepelend antwoord te vinden is? ik vond het ook aftasten welk antwoord geschikt is want inderdaad het ene antwoord geeft teveel medelijden en het andere antwoord is te luchtig.
Afbeelding
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 10 Jan 2018 16:07

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Mijn man is ziek en heeft mijn vrije middag Netflix momentje verstoord :face:
2016
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 10 Jan 2018 16:13

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Nou, dat is dus ook het probleem Elska want ik heb een vrij zeldzame ziekte gehad (niemand kent 't ooit) en ook nog eens op latere leeftijd waardoor de gevolgen nu dus veel ernstiger zijn dus ik kan het eigenlijk niet in één zin uitleggen. Als ik zeg dat ik een kunstheup heb dan denken ze dat ik net geopereerd ben en als ik zeg dat het 7 jaar geleden is dan vinden ze dat ik niet hard genoeg mijn best doen want hun opa van 88 liep na 3 dagen alweer, dus dan zeg ik maar weer dat ik inmiddels 6 zware operaties gehad heb en het dus niet echt te vergelijken valt, etc.. Maar dan geef ik weer informatie die ik eigenlijk helemaal niet wil delen met de jongen die toevallig achter me staat bij de kassa plus dat ik een hekel heb aan mensen die altijd over hun ziekte willen praten en daar dus niet bij wil horen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jan 2018 16:15

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Maar je kunt dan toch gewoon zeggen: als gevolg van een ziekte heb ik een kruk nodig. Je kunt het toch in het midden laten? Je bent ze sowieso geen antwoord verschuldigd, als jij niets wilt zeggen is dat ook helemaal prima.

♥♥
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 10 Jan 2018 16:20

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Ja, daar heb je ook gelijk in Elliot! Gister zei ik tegen de jongen in de winkel dus dat het permanent was en toen stopte hij ook wel direct met vragen.

Vorige week wel grappig in een winkel. Ik ging het pashokje in maar had een andere maat nodig dus liep terug naar het rek, komt één van de jongens naar me toe: 'huh, jij liep toch net op krukken? Waarom loop je zo scheef?' Waarop zijn collega begon te schreeuwen: 'Jezus Mark, iets subtieler mag ook wel, dat kun je toch niet zeggen?!' Daar moet ik dan wel weer om lachen. Ik hou wel van botte reacties, dan voel ik me tenminste niet zo gekleineerd.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 10 Jan 2018 16:34

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Ja eigenlijk moet je een gesloten antwoord geven. Misschien kun je een soort standaard antwoord bedenken waar jij je prettig bij voelt en waar de ander op een vriendelijke manier wel gelijk duidelijk is dat het geen koetjes en kalfjesonderwerp is om eens lekker op door te gaan.
Ik weet wat je hebt gehad, lijkt me inderdaad ingewikkeld om dat kort en bondig uit te leggen. Mijn antwoord als ik nu eens een beetje mank loop of pijn aan mijn heup heb is heel simpel: “ik heb een heupafwijking” soms willen mensen dan nog wel weten of het aangeboren is (dat is bij mij zo) maar als ik dan zeg dat ik er mee geboren ben is de kous meestal wel af. Ik weet niet of dat zo is als je zegt dat het op latere leeftijd is ontstaan natuurlijk, maar je zou er eens mee kunnen experimenteren. Het nieuwsgierig publiek als proefkonijn. Best interessant :laughcry: .

En verder dikke knuffel, toen ik net terug was van een half jaar in Paraguay voelde ik me soms echt een soort aliën. Veel was niet meer vertrouwd zoals ik had verwacht dat het zou zijn. Het leven weer oppakken na zo’n periode in het buitenland kost tijd, kost tranen, moeite, energie. Ik had denk ik ergens nog het geluk dat ik ging studeren daarna, daardoor kon ik gewoon meehobbelen met het programma. A. was tijdens mijn afwezigheid verhuisd (we woonden AL samen) dus ik had er ook erg veel moeite mee dat ik geen eigen vertrouwd plekje had.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 10 Jan 2018 16:39

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

het is uitproberen welk antwoord werkt. een kunstheup werkt blijkbaar niet. heupafwijking klinkt prima. of iets als chronische heupproblemen? dan snappen mensen dat het je heup betreft en dat het niet tijdelijk is. daarmee is de kruk verklaard en ook dat je stukjes zonder kruk scheef loopt. voldoende info voor een onbekende.

sowieso niet meer info geven dan je wil geven. zeker niet als het beleefdheidsvragen zijn van een vreemde, het gaat ze niets aan en het antwoord interesseert ze meestal ook niet. net als bijvoorbeeld de vraag hoe het gaat waarbij wordt verwacht dat het antwoord "goed" is
Afbeelding
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 10 Jan 2018 18:44

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Ik herken die vragen eigenlijk helemaal niet zo. Ja, weleens, maar niet heel erg vaak ofzo. Terwijl ik de laatste vier jaar toch ook af en aan met krukken loop, mank loop en beperkt ben. Wel erg vervelend zeg, ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik er op zou reageren. Soms heb je daar idd gewoon geen zin in. Vervelend zeg!
Laatst gewijzigd door Thunder op 10 Jan 2018 20:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem306

Bericht 10 Jan 2018 20:23

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Even een ontzettend wereld non-problem tussendoor. Ik baal dat de woonkamer een enorme onzettende ontplofte bende is. Ik zit er tegen aan te hikken om op te ruimen. Pffff.....
<<

Anoniem304

Bericht 11 Jan 2018 15:51

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Onze poes flikkerde gisteren uit de vensterbank en daarbij heeft ze onze mooie nieuwe gordijnen vernaggelt :laughcry:
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 11 Jan 2018 15:54

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Mijn dochter is ziek en net nu is het mooi weer om naar buiten te gaan.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem306

Bericht 12 Jan 2018 09:42

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Julia schreef:Even een ontzettend wereld non-problem tussendoor. Ik baal dat de woonkamer een enorme onzettende ontplofte bende is. Ik zit er tegen aan te hikken om op te ruimen. Pffff.....


De rotzooi is alleen maar erger geworden :palm: . Nog even ontbijten en dan maar beginnen.

Beterschap voor je dochter Suus.

Aaah nee Cotton dat is zuur zeg. Zijn de gordijnen onherstelbaar vernaggelt, of kan je ze nog maken?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 12 Jan 2018 09:46

Re: Waar baal jij op dit moment van? #3

Oh Cotton, dat is zuur zeg! Valt het heel erg op?
Beterschap voor je dochter, Suus!
Haha, Julia, als je niet opruimt wordt het alleen maar erger. Even je schouders eronder zetten en doorpakken. Dan heb je er de hele dag profijt van.

Ik baal dat er weer problemen zijn met de locatie waar ik op vrijdag werk. Opeens zit er een nieuw slot op de deur en kunnen we het pand nu in. Nu zit ik op een ander kantoor en gelukkig kunnen alle klanten hier ook naar toe komen, maar aarg! Dan had ik gewoon met de auto kunnen komen, ipv met het OV vandaag. Want op de locatie waar ik eigenlijk hoor te zitten is het betaald parkeren.... Begint al lekker deze morgen!
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers