Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ziekte en geen achterban

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 09 Jan 2018 10:51

Ziekte en geen achterban

Er zijn hier al eens topics geweest met hoe je het met je werk oplost als je kind ziek is. Daar komen vooral (en gelukkig maar!) reacties van mensen met genoeg achterban die de kids kunnen opvangen in geval van nood.

Maar hoe doen diegene zonder achterban dat?
Ik werk 3 dagen in het basisonderwijs, man 5 dagen in de bouw (klein bedrijf). We hebben alleen mijn schoonouders die én veel op vakantie zijn én eigenlijk gewoon niet willen oppassen, ook niet uit nood.

Gelukkig is het de afgelopen 4 jaar nog weinig aan de orde geweest (afkloppen!), maar nu is zoon dus ziek en moet ik woe-do-vrij werken. Ik zit dan nog wel grotendeels in de ziektewet, maar heb me vlak voor de vakantie ook al ‘ziekgemeld’ omdat andere zoon ziek was. Dat wil ik dus eigenlijk niet nogmaals doen. Gewoon zeggen dat ik niet kan omdat zoon ziek is kan niet, dat wordt totaal niet geaccepteerd, terwijl we nog wel een vrouwelijke leidinggevende met kids hebben! We mogen zelfs niet eerder weg ná schooltijd, maar gewoon tot 17u werken! Want wij kiezen ervoor om te werken en kinderen te krijgen, dus moeten we dat ook kunnen opvangen. Tja, op zich een punt natuurlijk, maar toch.
Man kan ook geen vrije dag opnemen en kan het zich eigenlijk ook niet veroorloven om zich ziek te melden als het niet nodig is (en hij staat zelf gewoon nog met 40 graden op de steiger...)

Hoe lossen jullie dat dan op?
(Ik vind dit denk ik zelfs wel één van de zwaarste dingen die bij het hele ouderschap komt kijken!)
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 09 Jan 2018 11:08

Re: Ziekte en geen achterban

Lastig is dat MB
In principe heb je wettelijk gezien gewoon recht op zorgverlof, dus zou je gewoon thuis mogen blijven als je kind ziek is. Maar ja als jullie werkgevers daar zo vervelend over doen, is dat niet relaxed natuurlijk. Lijkt me heel moeilijk.

Wij hebben ook eigenlijk geen achtervang id buurt. Mijn ouders kunnen af en toe wel oppassen, maar moeten er 2 uur voor rijden. Gelukkig man en ik allebei wat dat betreft flexibele werkgevers. Meestal lukt t 1 van ons wel om (deels) vrij te nemen en vaak halen we die uren dan ergens anders weer in (kunnen bijv s avonds thuiswerken). Hoeft eigenlijk niet eens, maar daar voelen we ons wel prettiger bij (werk moet toch af)
<<

Anoniem286

Bericht 09 Jan 2018 11:12

Re: Ziekte en geen achterban

Maar hebben jullie dan geen buren, vrienden, broers en zussen ed die een dagje kunnen oppassen? Evt een thuiszittende ouder van een van de vriendjes van je kinderen?
Er is zorgverlof, dus dat zou ik dan sowieso 1 dag doen maar dan wel zsm zoeken naar opvang voor der resterende dagen. (Volgens mij is dat ook de bedoeling van het zorgverlof)
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 09 Jan 2018 11:21

Re: Ziekte en geen achterban

Buren werken allemaal gewoon doordeweeks.
Bijna al onze vrienden wonen ver weg (en werken ook)
Broers wonen ook allemaal ver weg, net als mijn ouders dus, die werken ook nog maar kunnen wel plooien als ze t beetje op tijd weten (en dat weet je met ziekte dus eig nooit op tijd). Oh en onze dochter zit nog niet op school dus ook geen oudernetwerk.

Dus nee echt geen logische achtervang in de buurt. Fijn als je dat wel hebt lijkt me hoor. Nu hebben wij mazzel dat dochter zelden ziek is (afkloppen!). Denk dat we in afgelopen 2,5 jaar 2 of 3x een dagje thuis hebben moeten blijven voor r. En wij kunnen dat dus gelukkig oo andere dagen of avonden weer inhalen, dus tot zover ervaren wij t gelukkig niet als groot probleem.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 09 Jan 2018 11:29

Re: Ziekte en geen achterban

Nee amper familie en die werken allemaal gewoon. Ook vrienden werken fulltime.
We hebben maar aan 1 kant buren (hoekhuis) zijn te oud en verder geen contact in de buurt.

Zoon is na de zomervakantie begonnen op de basisschool en nog maar 1 speelafspraakje gehad, dus nog niet echt contact met andere ouders.

Onze oppasmeiden (daar hebben we er dan wel meerdere van haha) die moeten allemaal werken en/of naar school doordeweeks en buiten dat: dat wordt natuurlijk wel erg duur als we die gewoon moeten betalen voor een hele dag.

Btw: is het ‘achtervang’ ipv ‘achterban’? Weer wat geleerd! :)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 09 Jan 2018 12:32

Re: Ziekte en geen achterban

Highway schreef:Maar hebben jullie dan geen buren, vrienden, broers en zussen ed die een dagje kunnen oppassen? Evt een thuiszittende ouder van een van de vriendjes van je kinderen?


Deze vraag heb ik ook al eens gehad en ik vind het wel vreemd dat er soort van aangenomen wordt dat je gewoon mensen in je omgeving hebt die een ziek (!!) kind kunnen opvangen last minute. Het is natuurlijk enigszins afhankelijk van welke leeftijd het kind heeft, een kleuter is waarschijnlijk makkelijker onder te brengen dan een baby of dreumes, maar dan nog. Mensen die toevallig vrij zijn die dag, hebben dan vaak mama- of papa dag en zitten al met hun eigen kids. En bijna iedereen werkt verder gewoon. En het is wel prettig om je kind onder te brengen bij iemand die een beetje bekend is.

Ik sta ook voor de klas en heb dus geen vrije dagen, gelukkig wonen mijn gepensioneerde schoonouders in de buurt, maar ik heb ook al eens zorgverlof opgenomen. Gelukkig doen ze daar hier niet moeilijk over. Als mijn leidinggevende er moeilijk over zou doen, zou ik dat ook enorm lastig vinden. Ik moet wel zeggen dat er wat makkelijker in wordt nu, ik ga bijvoorbeeld niet meer vragen om zorgverlof, ik zeg dat ik zorgverlof opneem. Maar ik snap ook dat je dat niet fijn vindt... heeft jouw leidinggevende wel zo'n achtervang? Wat doet zij als haar kids ziek zijn?
december 2016
juli 2019
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 09 Jan 2018 12:39

Re: Ziekte en geen achterban

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik weet het soms echt niet en dan meld ik mijzelf ziek.
2016
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 09 Jan 2018 12:43

Re: Ziekte en geen achterban

Haar kinderen studeren al, dus das niet meer aan de orde. En vroeger zaten ze ook bij haar op school en had ze een gastouder die naast school woonde en ontzettend flexibel was. Die zorgde zelfs dat het eten klaarstond als m’n leidinggevende thuis kwam van het werk....

Fijn voor haar hoor dat bij die gastouder gewoon haar zieke kinderen welkom waren én dat ze financieel in de positie zaten dat ze onbeperkt gebruik konden maken van de gastouder, maar zo gaat het in de meeste gevallen niet helaas.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 09 Jan 2018 12:47

Re: Ziekte en geen achterban

Ik werk ook in het basisonderwijs en kan ook niet 'vrij' krijgen wanneer één van mijn kinderen ziek is. Ik vind het eerlijk gezegd niet zo gek dat je leidinggevende daar niet akkoord mee gaat. Ik zou me niet ziek melden wanneer ik zelf niet ziek ben, dan zou ik zorgverlof opnemen. Als ik dat zou doen zou ik mijn collega's waarschijnlijk met een probleem opzadelen, dus dit zou voor mij persoonlijk mijn allerlaatste keus zijn. Mijn man kan gelukkig meestal vrij gemakkelijk een dag vrij nemen. Wanneer dat niet kan heb ik mijn moeder, schoonzus, schoonouders en buurvrouw nog als achtervang. Desnoods mijn zus, maar die woont wat verder weg.
2011 2012 2017
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 09 Jan 2018 12:50

Re: Ziekte en geen achterban

Ik heb wel een achterban, maar daar wens ik liever geen gebruik van te maken. Ik wil zelf bij mn kind zijn als het ziek is. En zo niet dan heb ik absoluut het liefst mn moeder. Zij werkt nog, dus kan ook vaak niet. En bij buren of vrienden laat ik ze al helemaal niet. Gelukkig *even afkloppen* is dit nog niet vaak voorgekomen. 1x ben ik eerder van mn werk naar huis gegaan. En verder waren ze ziek in vakanties.
Maar dat van dat zorgverlof. Geldt dat voor iedereen en in elke sector?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 09 Jan 2018 12:57

Re: Ziekte en geen achterban

Wij kunnen het gelukkig altijd oplossen met onze ouders en ik of man die een paar uurtjes thuis blijven of iets eerder naar huis. Maar als je echt niemand hebt dan heb je gewoon recht op zorgverlof en je man ook. Het lijkt me ook niet redelijk als jij degene bent die het alleen moet opvangen en daar zou ik dan als ik jouw leidinggevende was ook moeilijk over doen. Want als je bijvoorbeeld 4 dagen moet opvangen kunnen jullie allebei 2 dagen zorgverlof opnemen. Is wel zo eerlijk voor beide werkgevers.
2010 2012
<<

Anoniem231

Bericht 09 Jan 2018 12:58

Re: Ziekte en geen achterban

Ik heb al eens het zoontje van een vriendin uit school gehaald toen hij ziek was. Hij vond dat echt niet leuk want zo goed kent hij mij nou ook weer niet maar er was gewoon geen andere oplossing.
Laatst het zoontje van een vriendin van mijn zus meegenomen.
Mijn zoon en haar zoon zitten bij elkaar in de klas en zij kon niet op tijd bij school zijn.

Zelf heb ik 1 keer gehad dat ik echt weg moest maar geen oppas had. Toen zijn ze even naar de buren gegaan maar aangezien wij hier nog niet lang wonen, zijn ze nog niet zo bekend.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 09 Jan 2018 13:03

Re: Ziekte en geen achterban

Ik vraag me ook af hoe dat dan zit met zorgverlof.
Want ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bij iedereen hetzelfde geregeld is (hmm, wel naïef gedacht misschien ja). Want ik weet van een bekende dat zij amper recht had op zorgverlof terwijl haar zoontje ernstig ziek in het ziekenhuis lag. Dus ging er eigenlijk vanuit dat ik daar geen recht op heb voor gewoon een griepje...

Maar in het onderwijs kun je natuurlijk ook niet even thuiswerken/dagje ruilen/ander moment terugkomen oid. Zeker nu niet, nu er al een ernstig tekort aan invallers is.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 09 Jan 2018 13:20

Re: Ziekte en geen achterban

MissBitchy schreef:Ik vraag me ook af hoe dat dan zit met zorgverlof.
Want ik ging er eigenlijk vanuit dat dat bij iedereen hetzelfde geregeld is (hmm, wel naïef gedacht misschien ja). Want ik weet van een bekende dat zij amper recht had op zorgverlof terwijl haar zoontje ernstig ziek in het ziekenhuis lag. Dus ging er eigenlijk vanuit dat ik daar geen recht op heb voor gewoon een griepje...

Maar in het onderwijs kun je natuurlijk ook niet even thuiswerken/dagje ruilen/ander moment terugkomen oid. Zeker nu niet, nu er al een ernstig tekort aan invallers is.


Als je kind in het ziekenhuis ligt heb je ook geen recht op zorgverlof.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... OCEALw_wcB
2010 2012
<<

Anoniem286

Bericht 09 Jan 2018 13:55

Re: Ziekte en geen achterban

Niekske schreef:
Highway schreef:Maar hebben jullie dan geen buren, vrienden, broers en zussen ed die een dagje kunnen oppassen? Evt een thuiszittende ouder van een van de vriendjes van je kinderen?


Deze vraag heb ik ook al eens gehad en ik vind het wel vreemd dat er soort van aangenomen wordt dat je gewoon mensen in je omgeving hebt die een ziek (!!) kind kunnen opvangen last minute. Het is natuurlijk enigszins afhankelijk van welke leeftijd het kind heeft, een kleuter is waarschijnlijk makkelijker onder te brengen dan een baby of dreumes, maar dan nog. Mensen die toevallig vrij zijn die dag, hebben dan vaak mama- of papa dag en zitten al met hun eigen kids. En bijna iedereen werkt verder gewoon. En het is wel prettig om je kind onder te brengen bij iemand die een beetje bekend is.

Ik sta ook voor de klas en heb dus geen vrije dagen, gelukkig wonen mijn gepensioneerde schoonouders in de buurt, maar ik heb ook al eens zorgverlof opgenomen. Gelukkig doen ze daar hier niet moeilijk over. Als mijn leidinggevende er moeilijk over zou doen, zou ik dat ook enorm lastig vinden. Ik moet wel zeggen dat er wat makkelijker in wordt nu, ik ga bijvoorbeeld niet meer vragen om zorgverlof, ik zeg dat ik zorgverlof opneem. Maar ik snap ook dat je dat niet fijn vindt... heeft jouw leidinggevende wel zo'n achtervang? Wat doet zij als haar kids ziek zijn?


Het is toch geen aanname, het is een vraag :) Natuurlijk is het niet de eerste keus maar bij nood (hier nog niet voorgekomen, andersom wel) vang ik het kind van de buren op, of andersom. En zo kan ik me ook voorstellen dan ik bij nood het kind van kennissen opvang. Maar mogelijk zijn wij verwend, er is hier doorgaans altijd wel iemand in de buurt thuis.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 09 Jan 2018 17:21

Re: Ziekte en geen achterban

Ik heb gelukkig mijn moeder waar de meiden in principe terecht zouden kunnen. Maar onze eerste optie is schuiven met onze uren. Wanneer dit niet kan dan zou ik zorgverlof opnemen. Ik zou niet mijzelf ziekmelden als ik niet ziek ben.
<<

Anoniem236

Bericht 09 Jan 2018 18:28

Re: Ziekte en geen achterban

Hier niet aan de orde, wij kunnen altijd iets regelen met familie of zelf thuis blijven/dag ruilen / eerder stoppen. Nog nooit zorgverlof op hoeven nemen. Maar ik vind het echt geen gekke vraag of buren of vrienden kunnen in geval van nood. Ik zou er zelf niet voor kiezen bij een ziek kind, maar als dat je enige optie is?
Laatst had ik een training onverwachts waarbij aanwezigheid verplicht was, zoon zou bij een vriendinnetje spelen die dag, appt moeder in de ochtend dat kind ziek is. Toen heb ik ook een vriendin gevraagd. Ouders waren op vakantie

En ik vind de reactie van je leidinggevende wel cru, evenals die van die van je man. Je hebt er gewoon recht op
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 09 Jan 2018 19:49

Re: Ziekte en geen achterban

Nu zit ik dus in dubio voor morgen...
Gistermiddag na schooltijd zei zoon al dat ie het de hele dag koud had in de klas. Vlak voor het eten klaagde hij opeens over hoofdpijn en bam binnen 5 min. hoge koorts en een ziek kind dus. Drama nacht gehad, steeds koorts en ijlen en wakker worden/niet kunnen slapen. Vanochtend gespuugd (voor het ontbijt, alleen een slokje water kwam er dus weer uit) en wilde niet ontbijten. Om 10u wilde ie opeens toch eten en ging ie weer spelen. Hele dag zonder PCM. Vanavond gewoon goed gegeten, maar voelt nu wel weer wat warm aan (ik neem nooit z’n temperatuur op dus weet het niet precies).

Aangezien ik nog aan het reïntegreren ben, zou ik m’n dagen kunnen ruilen en ipv donderdag 3 uurtjes werken dus morgen 3 uur werken ipv 6 uur. Maar dan zit ik nog met de ochtend opvang. Om ‘m nou met pcm naar school te sturen en te hopen dat ie het redt tot 12u is ook weer zo wat natuurlijk. Maar zoals ie vandaag overdag was, kan ik ook niet voor thuisblijven.
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 25 Jan 2018 07:53

Re: Ziekte en geen achterban

Nou vanmorgen was het hier zo ver... ik werk in een Flexpool in de zorg en had mij vanmorgen voor een dienst opgegeven, mijn moeder zou oppassen van half acht tot half negen en de kinderen dan wegbrengen naar school en psz
Maar mijn oudste werd ziek vannacht en blijft steeds overgeven... ik heb dus het werk moeten afbellen, voelt zo lullig maar we hebben gewoon echt helemaal niemand die hem zou kunnen opvangen..
:palm:

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: MrsMath, Olíve

cron