Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat kost een baby?

<<

Anoniem250

Bericht 08 Jan 2018 15:41

Re: Wat kost een baby?

Voor mij is de opvang de grote kostenpost. Aanschaf van spullen ging/gaat mee in maandelijkse kosten. Daar merk ik niet zoveel van. Ik verbaas me, als ik hier berichten lees, dat de netto kosten voor opvang voor stellen lager zijn dan voor mij als alleenstaande moeder. Maar het heeft te maken met inkomen. En ik heb natuurlijk ook drie kinderen. Jij begint er, denk ik, gewoon met één. Naast kinderdagverblijfkosten, waren kinderwagen (maar goed ik had ook een duo bugaboo nodig, die ik overigens van mijn ouders heb gekregen), maxi cosi en autostoelen dure aanschaffen. Ledikantje(s) kwamen van de Ikea. En een ladekast die ik al had, gebruik ik als commode. Ik denk dat de kosten die een baby met zich meebrengt gewoon opgenomen worden in jullie maandelijkse uitgaven en dat je daar snel aan went. Tenminste zo ervaar ik het zelf. Behalve dat kinderdagverblijf dan. Dat is een rib uit mijn lijf.
<<

Anoniem236

Bericht 08 Jan 2018 15:45

Re: Wat kost een baby?

Een gastouder is in veel gevallen voordeliger, misschien dat ook eens bekijken?
Vergelijken wat anderen aan opvang netto betalen is appels met peren vergelijken, gezien de inkomensverschillen.
Je zou ook kunnen kijken op de websites van kinderopvang in de buurt, wat zij per uur vragen, of je per hele of halve dag afneemt of per uur betaald. (Zo betalen wij nu 3,5 uur per opvang dag voor jan doedel)

Oh ja en denk er ook aan dat het heel waarschijnlijk is dat je voor jullie zelf minder geld uit gaat geven aan borrels,etentjes etc. Dat scheelt ook weer.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 08 Jan 2018 15:53

Re: Wat kost een baby?

Ons leven is goedkoper geworden sinds we kinderen hebben :P Wij gaven vroeger veel meer geld aan uitjes, eten, cadeaus voor elkaar, dure dingen. Nu geven we (ik) geld uit aan kinderkleding..
Maar echt serieus, dat is wel echt waar. En dan ben ik 2 dagen minder gaan werken en hebben we opvangkosten.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jan 2018 15:56

Re: Wat kost een baby?

Frankie schreef:Als ik het (voor de lol ;) ) bereken (ohja, als ik klaar ben met mijn studie en in het onderwijs zou werken) dan zouden wij ongeveer hetzelfde terugkrijgen als Cotton en ik vind dat we dan best wel een lekker jaarinkomen hebben samen haha.

Ik zat tarieven te bekijken en zag dat het bij de eerste de beste die ik aanklikte 5,75 per uur per kind kost.

Wij betalen straks rond de €7,15 ik weet het bedrag niet precies (moet de offerte van 2018 nog krijgen) en dat is ook nog helaas per dagdeel, dus we betalen voor een hele dag altijd van 7 tot 6 (11 volle uren).

De opvang per uur die we op het oog hadden was in 2017 €7,18 per uur, maar daar kon onze baby helaas niet meer terecht. De meeste KDV's hier zaten rond de €6,60 per uur geloof ik, maar daar hebben we verder niet naar gekeken, omdat we het liefst opvang op een boerderij/in de natuur wilden.
<<

Anoniem222

Bericht 08 Jan 2018 16:25

Re: Wat kost een baby?

Haha Sam! Dat zal bij ons ook wel een beetje zo zijn, maar eigenlijk wil ik nog steeds alles kunnen. Lekker realistisch he :P.
We verdienen best wel prima dus denk dat we daardoor wat minder terugkrijgen, maar alsnog vond ik het best oke wat we terug kregen! En dan krijg je nog iets van kindertoeslag toch? Dat is iets minder dan 200 per kwartaal?
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jan 2018 16:29

Re: Wat kost een baby?

Sam schreef:Ons leven is goedkoper geworden sinds we kinderen hebben :P Wij gaven vroeger veel meer geld aan uitjes, eten, cadeaus voor elkaar, dure dingen. Nu geven we (ik) geld uit aan kinderkleding..
Maar echt serieus, dat is wel echt waar. En dan ben ik 2 dagen minder gaan werken en hebben we opvangkosten.

Wij zijn niet zulke big spenders, maar als ik het allemaal bereken vind ik het ook nog best wel meevallen. Nu nog zien hoe het straks in de realiteit is.
<<

Anoniem222

Bericht 08 Jan 2018 16:30

Re: Wat kost een baby?

Haha ik zie nu dat het topic naar huisje, boompje, beestje is verplaatst. Of had ik dat zelf gedaan?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 08 Jan 2018 16:42

Re: Wat kost een baby?

Harrison schreef:Haha Sam! Dat zal bij ons ook wel een beetje zo zijn, maar eigenlijk wil ik nog steeds alles kunnen. Lekker realistisch he :P.
We verdienen best wel prima dus denk dat we daardoor wat minder terugkrijgen, maar alsnog vond ik het best oke wat we terug kregen! En dan krijg je nog iets van kindertoeslag toch? Dat is iets minder dan 200 per kwartaal?


Misschien kan dat ook wel. Wij houden nu echt best wat over nl.
Kinderbijslag krijg je ja. Maar dat sparen wij voor de kinderen.

En ik denk dat als je een kindje hebt, je ineens minder wilt. Sowieso op t gebied van uitgaan denk ik.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem222

Bericht 08 Jan 2018 16:44

Re: Wat kost een baby?

Ja precies, kinderbijslag zijn wij ook van plan om te sparen, dus dat is niet echt een inkomstenpost die ik meereken.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 08 Jan 2018 16:55

Re: Wat kost een baby?

Wij hebben een gastouder en betalen maandelijks €90 + €4,60 per uur. Voor 25 uur per week zijn we gemiddeld €550 bruto per maand kwijt. In de vakantie van de gastouder zijn we zelf vrij of regelen we andere opvang. Op jaarbasis betalen we daarom zo’n 45 weken betaalde opvang nodig.

Maandelijks sparen we minder, maar dit heeft vooral met andere woonlasten te maken. Qua overige uitgaven is het vooral verschoven. Wij hebben een (over)complete babyuitzet + garderobe aangeschaft, ik vind dit erg leuk en geef er graag geld aan uit :smile:
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem250

Bericht 08 Jan 2018 16:56

Re: Wat kost een baby?

Ik spaar de kinderbijslag ook. Waar ik onverwachts op bespaard heb is kleding voor mezelf. Ik vond het niet leuk kleding te kopen toen ik zwanger was, ik heb alleen het hoognodige aan positiekleding gekocht en tijdens het geven van borstvoeding, ben je, vind ik, ook heel beperkt in outfits. Je borst moet er op elk gegeven moment makkelijk uit kunnen floepen. Pas na de borstvoedingsperiode ben ik weer kleren gaan kopen. Als je het geld dat je daarmee bespaart, uitgeeft aan de babyuitzet, merk je er helemaal niks van.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jan 2018 16:58

Re: Wat kost een baby?

Ik heb trouwens wel veel positiekleding gekocht en ik moest een positie winterjas, ook niet goedkoop.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 08 Jan 2018 17:12

Re: Wat kost een baby?

Ligt er denk ik ook waar je die haalt, ik heb voor €40,- een positiewinterjas.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem222

Bericht 08 Jan 2018 17:17

Re: Wat kost een baby?

Jaa hmm, nou ik denk dat ik een eind zou komen met de jassen die ik heb.
En ook die kan ik lenen als nodig.
<<

Anoniem252

Bericht 08 Jan 2018 17:44

Re: Wat kost een baby?

Qua babyuitzet hebben wij wel veel kosten gemaakt, maar ook veel gehad van onze ouders dus dan valt het weer mee.
Dure uitgave was onze Joolz kinderwagen (1000). Maar daar zijn we zo onwijs blij mee! Ook maxicosi en two way fix voor in de auto waren prijzig (500). Babykamer was uit een outlet (500). En dan nog alle losse spullen zoals een kinderstoel, flessen en sterilisator, beddengoed enz (500).
Maar goed je kan zoooveel tweedehands kopen. Mijn pisitiewinterjas was 15 euro op marktplaats. En heb sowieso hele kledingpakketten gekocht voor heel weinig geld.

Mocht je flesvoeding willen of moeten geven. Een pak flesvoeding (Nutrilon) kost13 euro. Daar doen wij een week mee.
Luiers zon 10-15 cent per stuk (nu zon 7/8 per dag).
En Billendoekjes 1 pak per week minimaal (1,50).
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 08 Jan 2018 17:46

Re: Wat kost een baby?

Haha positiejassen zijn echt al minor details, ga je zo snel beginnen Harri? :)
Smile, it's free!
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jan 2018 17:47

Re: Wat kost een baby?

Burn schreef:Ligt er denk ik ook waar je die haalt, ik heb voor €40,- een positiewinterjas.

Ja dat zeker. Mijne was €65 in de aanbieding (had daarvoor al 4 goedkopere besteld, maar die waren het allemaal niet) maar een vriendin heeft bijv. 1 van €160 gekocht haha.

Maar al die kleren in totaal hebben ook zeker wel €300 gekost. Maargoed, voor de zomer had ik wel meer passende kleding gehad, het is alleen geen zomer :P
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 08 Jan 2018 17:57

Re: Wat kost een baby?

Hier geen opvangkosten, dus daar weet ik verder niet veel van.

Qua uitzet en dergelijke kun je het denk ik inderdaad zo duur of goedkoop maken als je wilt. Ik heb het destijds wel een beetje bijgehouden, maar de exacte bedragen weet ik niet meer. Ik meen dat ik bij beiden met een euro of 1500 wel ongeveer klaar was. Wel wat dingen cadeau gekregen overigens, zoals de wagen (en die kon ook voor nummer twee net als meer dingen), maxi cosi, box.

Verder bij de oudste een euro of 500 uitgegeven aan het opknappen van haar kamer (laten behangen, plafond stucen) en bij de jongste hoefde daar minder aan te gebeuren en hebben we weer iets meer aan meubeltjes uitgegeven.

Verder een mix van nieuw en tweedehands en goedkoop en duur. Bij de oudste een commode van marktplaats en die gepimpt, de jongste had een ladekastje van Ikea als commode.

Bepaalde dingen wel echt nieuw gekocht, maar ook genoeg van marktplaats. Sommige dingen worden maar zo kort gebruikt en kun je zo goed als nieuw overnemen van iemand anders.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Jan 2018 18:29

Re: Wat kost een baby?

Wij hebben wel veel dure dingen gekocht. De kinderwagen was inclusief accessoires wel 1500 euro en het kamertje was ook wel zo'n 1500 euro inclusief beddengoed en matrasjes en dan heb ik de box en autostoel etc niet meegeteld. Maar dat hoeft natuurlijk allemaal niet. Een Ikea bedje doet het ook en Marktplaats kan ook.

Opvang hebben we niet.

Ik vind de kosten van poedermelk en luiers nog wel meevallen. Ik heb geen overzicht daarvan maar ik vind het best meevallen. Hij doet nog steeds met z'n eerste fles shampoo/douchegel. Die vond ik destijds duur, zo'n 8 euro, van Burts bees. Nou ik moet nog zien of die fles dus op is voor hij 1 is. Dat was die 8 euro wel waard haha. Idem dito met een mega doos billendoekjes. Gekocht in de kraamweek, teren we nog steeds op. Dat soort dingen vallen me best mee en we gebruiken A merken. Kan nog goedkoper dus.

Ik denk dat opvang de allergrootste kostenpost is voor velen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem252

Bericht 08 Jan 2018 18:32

Re: Wat kost een baby?

Marin schreef:Ik denk dat opvang de allergrootste kostenpost is voor velen.

Dat denk ik ook inderdaad, en het inkomenverlies omdat veel mensen vaak minder gaan werken.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 08 Jan 2018 18:33

Re: Wat kost een baby?

Om eerlijk te zeggen heb ik geen idee. Het feit dat we nu minder uit eten gaan, minder buiten de deur lunchen enzo, dat scheelt enerzijds al zoveel in de kosten dat ik het maandelijks op die manier niet zo merk. Dat we beiden parttime zijn gaan werken scheelt wel mega veel. En de opvangkosten zoals al genoemd. De aanschafkosten van de babyspullen durf ik niet meer te zeggen. Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Oja, kinderschoentjes zijn wèl achterlijk duur, dat wilde ik nog even kwijt.
<<

Anoniem222

Bericht 08 Jan 2018 19:04

Re: Wat kost een baby?

Haha, Lavendel, ik maakte me ook nog niet echt druk over jassen hoor. Maar omdat het genoemd werd. Ik weet nog niet precies wanneer, denk halverwege het jaar. Hangt een beetje van mij af want ik mag het zeggen van m’n vriend, haha!

Als ik het zo lees komt het allemaal wel goed.
<<

Anoniem222

Bericht 08 Jan 2018 19:06

Re: Wat kost een baby?

SoGood schreef:Om eerlijk te zeggen heb ik geen idee. Het feit dat we nu minder uit eten gaan, minder buiten de deur lunchen enzo, dat scheelt enerzijds al zoveel in de kosten dat ik het maandelijks op die manier niet zo merk. Dat we beiden parttime zijn gaan werken scheelt wel mega veel. En de opvangkosten zoals al genoemd. De aanschafkosten van de babyspullen durf ik niet meer te zeggen. Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Oja, kinderschoentjes zijn wèl achterlijk duur, dat wilde ik nog even kwijt.

Hahaha ik hoor dat vaker!
Mijn vriend wil op den duur ook wel 4 dagen gaan werken maar dat is nu niet zo handig qua carrière. Dus dat komt op den duur hopelijk wel maar hoeven we nu nog geen rekening mee te houden. Ik zou wel naar 4 dagen gaan. Maar goed ik moet eerst maar eens zien dat het lukt allemaal :).
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 08 Jan 2018 19:07

Re: Wat kost een baby?

Harrison, als je beiden werkt, heb je ook nog recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat bedrag loopt op naarmate je meer verdient (om werkende moeders (of vaders, maar meestal moeders) te stimuleren).
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 08 Jan 2018 19:11

Re: Wat kost een baby?

En je kunt het inderdaad zo duur maken als je wilt. Kamertje hebben wij tweedehands, maar wij hebben de afgelopen 2 jaar wel 2600 euro aan kinderwagens uitgegeven. Maar dat waren dan 2.

Jullie krijgen dus echt wel super knappe baby's he!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers