Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke kruiden passen bij welke groenten?

<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 04 Jan 2018 22:39

Welke kruiden passen bij welke groenten?

Ik wil binnenkort minderen met koolhydraten, daarom ben ik op zoek naar welke kruiden met welke groenten lekker zijn of hoe jullie groentes eten met weinig koolhydraten erbij?
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 04 Jan 2018 23:10

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Ik gebruik regelmatig deze kruiden: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... ntekruiden
Tenminste als ik het combineer met aardappels en vlees.

Bij stoofpotjes gebruik ik eerder andere kruiden die passend zijn, bijv marokkaanse stoofgroente kruiden of ras-el-hanout. Ik vind Jonnie Boer ook altijd wel fijne kruidenmixen hebben.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 04 Jan 2018 23:13

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Dat ligt maar net aan de keuken (Thais, Indiaas, Marokkaans, etc), ik heb niet echt 1 soort kruiden per groente in m’n hoofd. Maar ik heb dan ook niet vaak een losse groente op het fornuis staan, ben niet zo van de AVG.
#teammaple🍁
<<

Anoniem244

Bericht 05 Jan 2018 00:20

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Eigenljjk heel verschillend. Als ik kruidenmixen gebruik dan wel meestal zonder zout en suiker.

Qua minder koolhydraten maak ik vaak van Bloemkoolrijst nasi (heb nasi kruiden zonder zout gekocht die ik dan gebruik) en met courgette reepjes pasta :) (dan gebruik ik vaak cayennepeper, paprika, kerrie, zwarte peper)
Of kip met groente en dan de curry kruiden van euroma met wat kokosmelk

Qua losse kruiden gebruik ik vaak cayennepeper, kerrie, paprika, zwarte peper
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 05 Jan 2018 00:43

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Urban Naked schreef:Dat ligt maar net aan de keuken (Thais, Indiaas, Marokkaans, etc), ik heb niet echt 1 soort kruiden per groente in m’n hoofd. Maar ik heb dan ook niet vaak een losse groente op het fornuis staan, ben niet zo van de AVG.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 05 Jan 2018 08:47

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Wat UN zegt.

Bij mij maken de groenten vaak onderdeel uit van het gerecht, en is het niet zozeer een aparte 'afdeling' op mijn bord. Daarom kan ik ook niet zeggen welke kruiden nu bij welke groenten passen. Is totaal afhankelijk van het gerecht.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2018 09:08

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Ja wat de rest zegt. Ik kook meer per keuken waar ik de kruiden op aanpas dan perse bij specifieke groenten. Dat gezegd hebbende passen bepaalde groenten wel beter bij bepaalde gerechten.
Wat jij omschrijft, met weinig koolhydraten is heel erg hoe wij al jaren eten.

Ik heb zelf een kruidenmix gemaakt van onder andere komijn, paprikapoeder, knoflookpoeder, cayennepeper en meer maar dat weet ik niet meer voor Mexicaanse gerechten. Dat kan je dan met vis of rund of kip doen, dat maakt niet zoveel uit. Groenten die daarbij lekker zijn, zijn bonen en mais (maar die twee probeer ik te mijden), paprika, ui, tomaat. Ik voeg nog wel veel meer toe hoor, zoals chipotle pasta enzo maar de droge kruiden zijn dit zo'n beetje.

Zalm gerechten maak ik graag met dille en mosterd, daar vind ik lichtgroene groente lekker bij, dus erwtjes, asperges, venkel, courgette, peultjes. Lekker samen uit de oven. Zo had ik gisteren vis met sperziebonen en venkel uit de oven met dille.

Ik zou als ik jou was ook Aziatische smaakmakers in huis halen, gember en limoen kun je raspen, vissaus en sojasaus werken heel goed. Zo kun je ook weer eindeloos variëren met verschillende proteine en groentes.

Die Jonnie Boer kruidenmixen vind ik ook best leuk inderdaad, hebben we wel een paar van staan. De ras El hanout geeft wel een lekkere Marokkaanse smaak aan bijv aubergine stoofpotjes.

Ik zou wel goed kijken bij kruidenmixen of er al toegevoegd zout bij zit (die van Jonnie Boer niet). Dat is wel iets om op te letten.

Eet smakelijk!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2018 12:19

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Marin geeft supergoeie tips. Als je wat meer kunt vertellen over wat je nou precies zoekt - koolhydraatarme recepten of recepten met specifieke groenten bijvoorbeeld - dan wil ik ook gerust met je meedenken.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 05 Jan 2018 14:17

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Leuk, bedankt voor de tips en Marin jij inderdaad voor je goede uitleg erbij. Volgens mij hou jij ook wel echt van koken. Ik ga van de week eens wat met je tips uitproberen!
Ik denk dat ik sowieso die euroma mix ga aanschaffen die jij als tip gaf, Jada!

Wat ik vooral zoek is waarmee je groentes nu een lekkerdere smaak kan geven. Alleen groenten is zo saai in mijn ogen. Zoals waarmee je de smaak van sperziebonen en bloemkool wat kunt aanpassen, al lijkt die mix van euroma daar goed bij te passen.

Gerechten vind ik ook leuk om te lezen, maar mijn eerste vraag was voornamelijk waarmee ik groentes wat beter op smaak kan brengen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2018 14:37

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Maar ik denk dat laatste wat jij zegt is wat wij niet doen. Ik maak geen groenten op smaak perse, ik maak een gerecht met groenten daarin verwerkt. Wij eten echt veel groenten, vaak wel 250 gr per persoon (en overdag ook nog groenten bij ontbijt en lunch en snacks dus komen prima aan onze dagelijkse hoeveelheid) maar ik maak eigenlijk echt nooit groente los. Zelfs als ik groenten in de oven rooster (broccoli is m'n grote favoriet) met wat kruiden erover dan leg ik er vaak kipfilet of worstjes naast. Zo is het toch een maaltje. Ik denk in mijn hoofd niet in losse groenten maar in een geheel. Misschien is dat het verschil?

Ik bedenk een gerecht waar ik zin in heb, bijv een Marokkaanse stoofschotel met kippendijen, daar vind ik aubergine, aubergine, paprika en tomaat bijpassen (forgive me if I'm wrong) en daar gebruik dan onder andere ras El hanout kruiden voor, met een yoghurt sausje met Harissa. Het is niet dat ik zeg oh sperziebonen, daar doe ik altijd dragon bij. Maar natuurlijk zijn er wel goede combinaties, dat is misschien wel handig om te weten.

Tomaat is heerlijk met basilicum voor een hele warme smaak, maar wordt weer fris in een salade met wat bieslook. En om tomaatjes te roosteren in de oven leg ik er graag wat tijm en rozemarijn bij. Zo kun je variëren.
Gebruik je wel eens verse kruiden verder trouwens? Dat zijn dus ook lekkere smaakmakers.

Overigens vind ik deze kruiden lekker op broccoli uit de oven: https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... -seasoning

Eigenlijk voor over frietjes maar dat eten we zelden. Wel lekker over worteltjes en koolraap frietjes enzo ook.
Let op, daar zit dus wel zout in, dus matig gebruiken.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2018 14:57

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Misschien een handige vraag aan jou: wat zijn gerechten die je normaal maakt waar je wat meer smaak en minder koolhydraten in wilt? Misschien kan ik/we meedenken met aanpassingen en smaakmakertips.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 05 Jan 2018 15:01

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Wij doen hetzelfde als Marin en ik denk dat haar laatste vraag een goede is.

Al ben ik ook gek op Indische gerechten met groenten (niet speciaal op smaak gebracht) er los naast, ik prik met m'n vork toch van alles wat mee.
Rendang bijvoorbeeld met boontjes, bloemkool of brocolli.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 05 Jan 2018 15:45

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Mijn idee was inderdaad wel vlees naast de groentes, maar minder aardappels, pasta, rijst etc.

Verse kruiden gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit, dit omdat ik niet zo vaak kruiden gebruik en ik het dan in die zin zonde vind om daarvoor verse kruiden te gebruiken. Ik kook vrij Hollands, aardappels vlees en groente. Vaak witlof met ham en kaas, boerenkool met worst, andijviestamppot met kaas en spekjes, dat soort gerechten. Daarnaast kook ik met pakjes van knorr wereldgerechten. Favoriet is nu hokkien noodles. Van huis uit heb ik het kruiden van je eten niet meegekregen en daar probeer ik nu wat wegwijs in te worden. Maar dat is dus niet zo simpel als ik hoopte met die kruiden bij die groenten ;-)

Waar ik minder koolhydraten in zou willen/ een ander recept bij zou willen zijn bijvoorbeeld boerenkool en andijvie.
Misschien is het ook wel een goed idee om inderdaad meer Aziatische kruiden in huis te halen en daar wat mee te proberen. Het is niet dat ik vast wil houden aan het Hollandse eten, maar meer dat ik nog niet wegwijs ben in meer Aziatische gerechten ook.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 05 Jan 2018 16:10

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Net zat ik op de fiets na te denken hierover en ineens dacht ik: misschien is het wat voor je om wat yoghurtsausjes te gaan uitproberen naar je groenten. Als een soort dip. Dan heb je dat kale idee wat minder.
Ik vind het bijvoorbeeld heel lekker om geroosterde groenten als zoete aardappel, pastinaak, rode biet etc te eten met daarnaast een yoghurtsausje met munt en knoflook. Mmm, ik denk dat ik dat vanavond ga maken.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2018 16:54

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Ja het is denk ik een beetje een andere manier van koken, andere benadering. Dus inderdaad niet perse AVG maar echt verschillende gerechten. Zeker als je minder koolhydraten wilt eten.

Overigens gebruik ik als vervanger voor aardappel vaak bloemkool. Ik maak voor stampot of ovenschotels met een laag aardappelpuree vaak bloemkool die ik dan pureer en op smaak breng met wat peper, zout en nootmuskaat. Het is niet helemaal hetzelfde maar het is best een prima alternatief.

Yoghurtsausjes gebruiken wij ook echt heel veel. Dus bijvoorbeeld kip en groenten uit de oven of een stoofpotje van 't of 't ander met dan een yoghurt-knoflooksausje, of een pittiger sausje, of met wat dille er door of bieslook. Je kunt zoveel kanten op.

Als je meer met kruiden wilt gaan koken, kan je natuurlijk best verse kruiden gebruiken, immers is het je voornemen om het ook meer te gebruiken, toch? En als je ze niet allemaal gebruikt kun je ze ook fijnsnijden en met wat water in ijsblokjes invriezen. Maar ik merk dat ze meestal wel een week of soms langer vers blijven in de koeling. Ik gebruik nog steeds koriander van vorige week bijvoorbeeld.

Ik moest trouwens ineens denken aan de emaillen kruidenwijzer die wij in de kelder hebben hangen, nog van m'n man's oma. Wel beetje oud maar het geeft goed de basis weer van wat met welke kruiden lekker is. Die zijn nog wel tweedehands verkrijgbaar zag ik, maar misschien niet heel handig voor je en een beetje ouderwets. Daarom ging ik het googlen en ik vond deze (verse) kruidenwijzer, misschien heb je daar ook wat aan.

https://www.gezondheidsnet.nl/sites/gez ... wijzer.pdf

En hier vond ik ook nog een overzicht van groenten en welke kruiden daar goed mee samen gaan (niet allemaal samen natuurlijk): http://www.smulweb.nl/blog/ghislaine194 ... -de-keuken

Als ik jou was zou ik een basis aanleggen van deze droge kruiden en specerijen:

Knoflookpoeder
Paprikapoeder
Rozemarijn
Tijm
Oregano
(of die drie in een gemengde pot Italiaanse kruiden)
Laurierblaadjes
Komijn
Chilipoeder
Kaneel
Kerrie


En wat van die Euroma Jonnie Boer mixen zoals:
Ras el Hanout , Za'atar of Baharat (voor de Arabische keuken)
Al Andalus (lekker over kip of varkenslapjes met geroosterde paprika)
Curry Madras of Garam Masala (lekker met kip of garnalen, sugar snaps/boontjes/ en kokosmelk bijvoorbeeld)
Chiense Five Spices (niet perse van Jonnie Boer maar die heeft het wel) kan ook erg lekker zijn over groenten om wat Aziatisch te koken.

Het loont ook om eens op de zijkant van zo'n blikje te kijken welke kruiden er nou eigenlijk in zitten. Dus niet blind gebruiken, maar kijken wat voor samenstelling het is, dan kan je de volgende keer ook zoiets zelf samenstellen.

Dat lijkt me een goede basis, natuurlijk is er veel meer, maar hier kan je al veel kanten mee op.

En ter illustratie, ik ging het eens bekijken in onze keuken en het loopt een beetje de spuigaten uit. We hebben een kruidenrek en een kruidenla maar intussen is de derde la ook wel redelijk vol.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(wat een zooitje)

Ik kook vrijwel nooit uit pakjes (maar heb er op zich geen problemen mee want kruidenmixen zijn ook een soort pakje, zolang je maar snapt wat het nou precies is wat je door je eten doet is mijn stelregel) dus ik moest die hokkien noodles even opzoeken. Ik zie daarin kruiden zoals kardemom, knoflook, cayennepeper, koriander(blad). Dat zijn dingen die je prima zelf kunt toevoegen, al zal het best anders smaken want ik zie ook een hele hoop extra ingredienten waarvan ik niet eens weet wat het is.
Ik gaf al aan dat je misschien eens kunt experimenteren met limoen, gember, citroengras, maar ook natte smaakmakers zoals vissaus, sojasaus en sesamolie. En dan misschien met courgettini in plaats van noodles, hoewel ik ook wel eens rijstnoodles gebruik, dat is wat minder een koolhydratenbom dan noodles van tarwe. En dan kan je best een zak wokgroenten pakken, dat doe ik ook vaak genoeg.

Ehm verder weet ik het ook even niet.
Let's discover the world together.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 05 Jan 2018 17:10

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Ah top, nou heel erg bedankt voor je hulp en advies, ik ga er zeker mee aan de slag!
De basiskruiden heb ik geloof ik allemaal in huis, ik moet er alleen meer mee gaan doen. En die euroma kruiden zet ik op mijn boodschappenlijstje. Trouwens, die 2e link die je deelt verwoord precies wat ik zocht, top!

UN, dat klinkt ook goed, ga ik ook zeker proberen!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2018 17:14

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Leuk, succes, laat maar weten als je iets lekkers gevonden hebt!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jan 2018 17:29

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Aan dit topic van Marin vorig jaar heb je misschien ook wel wat, veel ideeen voor groenten en vaak ook koolhydraatbeperkt:

groenten-t27060.html
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jan 2018 17:35

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Ah dat topic had ik echt een paar lekkere dingen uitgehaald. Ik ga 't weer eens doornemen, ook voor mezelf voor de inspiratie.

Wij hadden trouwens laatst hele lekkere spruitjes gemaakt, met stukjes citroenschil (dus niet geraspt maar gesneden en was helemaal niet bitter), knoflook, amandelen en paneermeel. Uit de zilveren lepel. Dat kookboek ga ik ook weer vaker pakken want daar zitten ook leuke groentenbereidingen in.
Let's discover the world together.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 06 Jan 2018 11:38

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Hé Viva, ik lees net het nieuwe jumbo magazine. Daar staat al een hoop in. Misschien heb je er wat aan.
Afbeelding
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 08 Jan 2018 20:21

Re: Welke kruiden passen bij welke groenten?

Dank je Tuinder, ik heb het magazine ook in huis gehaald ;-)

Caulfield, dat is ook een goed topic ja, dank je!

Marin, dank je, zal ik doen!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers