Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verbouwen of verhuizen

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Jan 2018 09:42

Verbouwen of verhuizen

Er zijn al meerdere van deze topics geweest, maar ik open er gewoon nog eentje want elke situatie is weer anders.

Wij wonen sinds 2015 in een twee-onder-een-kap woning uit 1962. Het is een vrij ruim huis met een ruime oprit (er passen twee auto's naast elkaar op en nog één ervoor), een redelijk grote tuin en een garage die wij als gym gebruiken (ok eerlijk is eerlijk, er staan sportdingen in maar de woorden 'wij gebruiken' slaan eigenlijk nergens op). Anyway, we hebben boven drie slaapkamers, beneden een woonkamer, bijkeuken, keuken en nog een extra kamer die als kantoor of vierde slaapkamer gebruikt kan worden.
Vrij veel ruimte dus. Toen wij erin trokken was dat met het idee om hier voor altijd te blijven wonen. We wilden gaan sparen voor een nieuwe badkamer, de trap en keuken verplaatsen etc. etc. Een flinke verbouwing om het huis volledig naar onze smaak te maken. Ik denk dat een dergelijke verbouwing wel iets van 50.000 euro kost, als het niet meer is.

Nu heb ik vorige week gelezen dat er in ons dorp binnenkort gestart gaat worden met een nieuwbouwproject en ik ben daar zo enthousiast over. Alles nieuw, helemaal naar wens in te richten (voor zover het budget het toelaat). Wij hebben ons huidige huis net gekocht voordat de woningmarkt over de kop sloeg dus als we het nu verkopen hebben we wel minimaal 30.000 euro overwaarde wat we kunnen gebruiken voor het nieuwe huis. Het project heeft nog geen duidelijk tijdpad dus we hebben ook nog tijd om wat extra te sparen.

Maar, bij nieuwbouw zijn de tuinen vaak kleiner en de kans dat we weer een soortgelijke oprit hebben is niet zo groot. In die zin zouden we dus inleveren bij een verhuizing. Ons huidige huis staat aan een leuk laantje met allerlei verschillende huisjes, terwijl een nieuwbouwwijk vaak wat meer hetzelfde is. Anderzijds, nieuwbouw is wel weer veel beter geïsoleerd, minder onderhoud, het is gewoon af in plaats van dat we in stapjes de komende jaren telkens iets moeten verbouwen...

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Jan 2018 10:04

Re: Verbouwen of verhuizen

Lastig Elliot, ik snap je twijfels wel. Een verbouwing is waarschijnlijk toch een langere periode (hoewel je de bouw van een nieuwbouwwoning ook niet moet onderschatten natuurlijk) en ik kan me voorstellen dat dat als een drempel voelt, om je eigen huis zo te verbouwen. Ook de wetenschap dat je dat doet om daar voor altijd te blijven wonen is best een groot ding, een investering waar je wel achter moet staan. Helpt het als je het idee van altijd daar blijven wonen wat los laat? Zelfs na een verbouwing kan je natuurlijk daar blijven wonen en het waarschijnlijk ook zeker met winst verkopen (hopelijk meer dan de verbouwingskosten).

Die oprit klinkt fijn maar wel overkomenlijk. Wij hebben ook zo'n ruime oprit en dat is met name met feestjes wel heel praktisch. Maar is het echt nodig? Neuh. Ik zou wel graag sowieso een oprit willen maar nu passen er vier auto's op en dat is niet perse nodig.

Dat leuke laantje klinkt ook jammer om op te geven. Inderdaad zijn nieuwbouwwijken vaak wat meer een eenheidsworst. Je kunt je ook afvragen: heeft D (en straks een tweede) wat aan het laantje waar jullie nu wonen? Kan hij er makkelijk op straat spelen? Zijn er andere kindjes? Grote kans dat dat bij een nieuwbouwwijk een stuk leuker is voor kindjes.
Weet je al wat het wordt? Een straat? Woonerf? Dat kan ook meespelen met je keuze.

Is het in de buurt? Loopafstand of iig dichtbij faciliteiten? Dichtbij een/dezelfde school als waar hij anders naar zou gaan?

Ik zou bij zo'n keuze heel goed kijken naar de woongemakken en niet alleen de woning zelf. Maar ook daar zou ik goed naar kijken hoor. Zijn er al tekeningen? Weet je hoe groot de tuin wordt? Zijn er mogelijkheden tot een oprit? Allemaal vragen die jij/jullie moeten gaan stellen denk ik. Goed kritisch de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Jan 2018 10:19

Re: Verbouwen of verhuizen

Bedankt voor je reactie Marin! De bouw van een nieuwbouwwoning duurt inderdaad lang, maar als het goed is wonen we dan nog gewoon in ons huidige huis of eventueel in een tijdelijke 'tussenwoning', mocht ons huidige huis heel snel verkocht en opgeleverd zijn. Dat is natuurlijk veel minder ongemakkelijk dan een paar weken zonder badkamer zitten omdat die verbouwd wordt :angel:

Oprit is inderdaad overkomelijk, al is het wel prettig dat we nu altijd parkeerruimte voor beide auto's hebben voor de deur. In een nieuwbouwwijk is dat vaak lastiger, erg druk met auto's meestal. Maar goed, dat is dus allemaal nog even gissen, want naast een soort sfeerimpressie zijn er nog geen concrete tekeningen van dit project. Ik heb me ingeschreven voor de nieuwsbrieven over dit project dus zodra die er zijn krijg ik ze, dat is wel fijn.

Qua locatie is de nieuwe wijk iets prettiger denk ik, het is dichterbij de (nieuwe) brede school waar D. straks naartoe gaat, even ver vanaf de snelweg en winkels als onze huidige woning, iets minder dicht onder de vliegtuigen en voor m'n man heel fijn: op een paar meter (echt loopafstand) van de brandweerkazerne. De wijk is echt gericht op jonge gezinnen dus dat is voor D. ook fijner, en ik denk dus ook dat er meerdere kindjes van zijn school komen te wonen. Ons leuke laantje is een doorgaande weg dus qua buitenspelen niet veilig.

Ik vind het zo lastig, want ik neig naar nieuwbouw en m'n man meer naar verbouwen, we kijken allebei niet heel objectief natuurlijk.

♥♥
<<

Anoniem250

Bericht 04 Jan 2018 10:30

Re: Verbouwen of verhuizen

Ik hecht heel veel waarde aan een grote tuin en ik vind de percelen van nieuwbouwwoningen erg klein. Mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar verbouwen of verhuizen naar een niet nieuwbouwhuis. Maar als jullie niet veel waarde hechten aan een grote tuin dan heeft een nieuwbouwhuis veel voordelen. Energiezuinig, alles is nieuw en verbouwen brengt veel rompslomp met zich mee. Zeker nu, de prijzen van aannemers stijgen en het is zelfs moeilijk aan mensen te komen. Maar voor mij weegt een tuin het zwaarste en daar zou ik niet op willen inleveren, maar dat kan voor jullie heel anders zijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Jan 2018 10:37

Re: Verbouwen of verhuizen

Elliot schreef:
Qua locatie is de nieuwe wijk iets prettiger denk ik, het is dichterbij de (nieuwe) brede school waar D. straks naartoe gaat, even ver vanaf de snelweg en winkels als onze huidige woning, iets minder dicht onder de vliegtuigen en voor m'n man heel fijn: op een paar meter (echt loopafstand) van de brandweerkazerne. De wijk is echt gericht op jonge gezinnen dus dat is voor D. ook fijner, en ik denk dus ook dat er meerdere kindjes van zijn school komen te wonen. Ons leuke laantje is een doorgaande weg dus qua buitenspelen niet veilig.


Deze beweegredenen van jou snap ik wel heel goed en vind ik ook wel aantrekkelijk klinken.
Ik zou de tekeningen afwachten en jezelf goed op de hoogte houden over de ontwikkelingen.

Waarom zou je man juist graag willen verbouwen? Wat is zijn meerwaarde daarvan?
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Jan 2018 10:42

Re: Verbouwen of verhuizen

HGL, ik hecht daar ook wel waarde aan, en dat is (meteen in antwoord op Marins vraag) ook één van de belangrijkste redenen van mijn man om toch liever te verbouwen. Qua perceel hebben we het nu echt getroffen, zeker als je kijkt naar de prijzen in ons dorp. Hij hecht ook meer waarde aan het hebben van een 'uniek' huis, qua uiterlijk. Dat heb je in een nieuwbouwwijk natuurlijk bijna niet, en dat vindt hij echt een nadeel. Snap ik wel, maar ik vind dat toch weer iets minder belangrijk merk ik. Ik heb liever weinig onderhoud, weinig geklus en gewoon een fijne plek.

Ik hoop dat er snel tekeningen gemaakt en verstuurd worden, ik ben zo benieuwd! Ik zag net een startnotitie uit 2015 met daarin een plattegrond van het plan en daar zagen de percelen er best ruim uit. Maar goed, dat is al een vrij oud document dus wellicht is het plan alweer helemaal omgegooid. Irritant dat er nog zo weinig bekend is. Ik wil het NU weten. :D

♥♥
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 04 Jan 2018 10:50

Re: Verbouwen of verhuizen

Lastige keuze! Wij wonen zelf nieuwbouw (2009, tweede bewoners) en hebben een hoekwoning. Mét eigen ruime oprit voor één auto, voldoende parkeergelegenheid voor huis voor de tweede auto en een grote tuin met twee inhangende loadstaande garage. De tuin was 22x10 en is nu, na het uitbouwen van de benedenverdieping, nog steeds 18,5x10.

Ik denk dat je de vaststaande plannen en tekeningen moet afwachten, voordat je echt een keuze kunt maken. Maar als de tuin een beetje ruim is, zou ik zeker voor nieuwbouw gaan. Ik vind het weinige onderhoude, energiezuinige en goed geïsoleerde zo fijn wonen!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 04 Jan 2018 10:52

Re: Verbouwen of verhuizen

Trouwens, let bij de afmetingen van percelen en woningen goed op. Er wordt vaak gesproken over royale woningen, die werkelijkheid echt niet heel groot zijn. Laat je dus niet van de wijs brengen door zulke woorden maar kijk echt maar lengte en breedte meters.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 04 Jan 2018 11:06

Re: Verbouwen of verhuizen

Ik zou voor jullie huidige huis verbouwen kiezen. Jullie wonen nu heel fijn, je weet nooit wat je er voor terug krijgt. Nieuwbouw is ook niet zaligmakend, het huis af krijgen is een behoorlijke klus en een huis is nooit af, ook nieuwbouw niet.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 04 Jan 2018 11:18

Re: Verbouwen of verhuizen

Scandic schreef:Ik zou voor jullie huidige huis verbouwen kiezen. Jullie wonen nu heel fijn, je weet nooit wat je er voor terug krijgt. Nieuwbouw is ook niet zaligmakend, het huis af krijgen is een behoorlijke klus en een huis is nooit af, ook nieuwbouw niet.


Eens met Scandic.

Wij komen ook uit een nieuwbouw huis (appartement weliswaar) maar het verbouwen vond/vind ik niet zo'n probleem.
Ja een tijdje geen badkamer is onhandig, dat zit er bij ons ook aan te komen, maar ik zou dan gewoon de verbouwing uit handen geven en zelf op vakantie gaan. Toen onze hele beneden verdieping verbouwd werd was ik er zelf ook bijna niet (was net bevallen en we verhuisden naar een andere plaats). De aannemer stuurde elke dag foto's van de voortgang. Was echt prima te doen.

En inderdaad wat Scandic zegt, ook nieuwbouw is nooit af.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Jan 2018 11:21

Re: Verbouwen of verhuizen

Mijn voorkeur zou uitgaan naar verhuizen. Vanwege alles nieuw en weinig onderhoud.
Maar ik zou wel afwachten hoe groot die tuinen worden. Als dat echt heel veel scheelt, zou ik er misschien toch niet voor kiezen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Jan 2018 11:32

Re: Verbouwen of verhuizen

Gewoon even nieuwsgierig hoor, misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom zou nieuwbouw nooit af zijn? Omdat je uiteindelijk ook weer onderhoud hebt bedoelen jullie dan? Dat is natuurlijk logisch, maar bij nieuwbouw zullen de kosten daarvoor wel een stuk lager zijn dan bij ons huidige huis.

Verbouwing uitbesteden en tegelijkertijd op vakantie gaan zal ons budget niet toelaten vrees ik, maar we kunnen natuurlijk wel ervoor kiezen om tijdelijk bij een van onze ouders te logeren in die tijd.

Wat bij mij trouwens ook meespeelt is dat onze auto's hier gestolen zijn. Ik ben sindsdien nog steeds altijd een beetje angstig. Wij hebben nu niet echt buren die over ons erf kijken wat enerzijds een voordeel is, want veel privacy, maar in dit soort gevallen ook echt een nadeel.

♥♥
<<

Anoniem247

Bericht 04 Jan 2018 11:36

Re: Verbouwen of verhuizen

Wij zitten met precies hetzelfde dilemma. In Februari/Maart hebben wij een informatieavond wbt een nieuwbouwproject hier in de wijk. Wij gaan dan even rekenen wat het ons gaat kosten en wat we er voor krijgen. We wonen nu op een hoek met een 1,5 garage, eigen oprit en een grote tuin. Een halve garage en een stukje tuin willen we wel inleveren maar meer ook niet. Het huis moet ook niet kleiner zijn. En we hebben een bepaald bedrag voor het huis zelf waar we niet overheen gaan.

We willen nog veel aan ons huidige huis doen. Een aanbouw, de voortuin, de achtertuin, de zolder, binnen 5 jaar moet er een nieuwe ketel komen en over 10 jaar moeten er nieuwe dakpannen op. Daar zijn we dus veel geld aan kwijt en dat geld ben je ongeveer ook kwijt aan een nieuwbouwwoning van top tot teen naar je smaak. Wat jij dus ook zegt.

Als een nieuwbouw voor ons te duur is blijven we gewoon hier. Ik zit hier opzich prima en onze plannen waren eigenlijk ook om hier heel lang te blijven wonen. Maar een nieuwbouw klinkt ook gewoon heel lekker en voor de komende 20 jaar heb je er verder geen omkijk naar als het goed is. Mochten we toch voor de nieuwbouw gaan is de kans nog klein dat we gaan verhuizen want het zijn maar 15 huizen en daar moet je natuurlijk ook dan wel voor ingeloot worden en precies dat huis krijgen wat je zou willen. Wat de keuze ook wordt straks is altijd goed. Ik sta er een beetje neutraal in zeg maar. Alleen dat afwachten is zo zenuwslopend. Ik wil eigenlijk gewoon nu al weten wat we gaan doen.

Is dat nieuwbouw project van jullie wel groot Elliot? Hier zijn ze ook nog niet verder als gewoon een plaatje hoe het er ongeveer uit komt te zijn en hier lijken het ook ruime huizen met een redelijke tuin.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Jan 2018 11:42

Re: Verbouwen of verhuizen

Ava, grappig dat we tegen exact hetzelfde aanlopen! Ik sta er nu hetzelfde in als jij denk ik, voorkeur gaat uit naar nieuwbouw maar als het te duur blijkt blijven we hier en pakken we deze woning grondig aan.
Bij ons in het dorp is de N-weg die het dorp doorkruiste omgelegd en wordt het stuk waar deze weg eerst lag gereconstrueerd. De eerste twee nieuwbouwprojecten zijn nu bijna klaar, de laatste fase daarvan wordt nu gebouwd. Het derde project is net gestart, die woningen (volgens mij iets van 85 woningen) zijn in december de verkoop in gegaan en worden nu gebouwd. Wij hebben interesse in het vierde project. Dat bestaat uit 70 woningen. Redelijk groot wel dus. Er komt ook nog een fase twee van het derde project, wat ook weer uit 85 woningen bestaat en daar heb ik ook wel interesse in, dat is alleen qua locatie iets minder gunstig. Volgens mij komt er ook nog een vijfde en zesde project maar daar zijn nu nog geen concrete plannen voor.
Ik hoop dat er voor deze projecten snel een informatieavond komt, ik vind het nu zo irritant om nog zo weinig te weten. Ik vind het niet erg om bij wijze van spreken 3 jaar op een huis te moeten wachten, als ik dan maar zeker weet dat 't komt. Of gewoon nu al zeker weten dat 't niet haalbaar is voor ons en meer focussen op het verbouwen van onze huidige woning, ook prima.

♥♥
<<

Anoniem247

Bericht 04 Jan 2018 12:02

Re: Verbouwen of verhuizen

Ja dat heb ik ook. Het enige voor wat ik nu al zou willen weten is hoe de huizen er van binnen uit komen te zien en de prijzen ervan. Vanuit daar kunnen we het eigenlijk al beslissen. En dan is het voor ons gewoon duidelijk en kunnen we verder. Het kan beide kanten in maar met beide opties hebben we vrede.

Voor jullie is het wel weer fijn dat er veel huizen zijn! Heb je toch meer kans om er daadwerkelijk ook een te krijgen mochten jullie ervoor gaan. Ik ben benieuwd!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 04 Jan 2018 12:14

Re: Verbouwen of verhuizen

Lastig..
Wij hebben eerst verbouwd en gaan nu alsnog verhuizen naar nieuwbouw.

Over de oprit heb ik wel een opmerking. Wij maken onze oprit breder, waardoor hij weliswaar voor de voorgevel loopt, maar zo kunnen we wel 2 auto's naast elkaar kwijt en nog 1 erachter.
De tuin in ons nieuwe huis is nu 90m2. Oorspronkelijk 120m2 maar door aanbouw kleiner geworden. Wij vinden dit groot genoeg, maar wat is je maatstaf he..
Nieuwbouw is wel heerlijk, denk ik. Moeilijke keuze. Ben benieuwd!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 04 Jan 2018 13:21

Re: Verbouwen of verhuizen

Elliot schreef:Gewoon even nieuwsgierig hoor, misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom zou nieuwbouw nooit af zijn? Omdat je uiteindelijk ook weer onderhoud hebt bedoelen jullie dan? Dat is natuurlijk logisch, maar bij nieuwbouw zullen de kosten daarvoor wel een stuk lager zijn dan bij ons huidige huis.

Verbouwing uitbesteden en tegelijkertijd op vakantie gaan zal ons budget niet toelaten vrees ik, maar we kunnen natuurlijk wel ervoor kiezen om tijdelijk bij een van onze ouders te logeren in die tijd.

Wat bij mij trouwens ook meespeelt is dat onze auto's hier gestolen zijn. Ik ben sindsdien nog steeds altijd een beetje angstig. Wij hebben nu niet echt buren die over ons erf kijken wat enerzijds een voordeel is, want veel privacy, maar in dit soort gevallen ook echt een nadeel.


Als ik ons huis als voorbeeld neem, we wonen er nu twee jaar en eigenlijk moet er weer gestuct/geschilderd worden. Een nieuwbouwwoning werkt heel erg de eerste jaren dus daar loop je al tegen aan. Daarnaast maken de meeste mensen niet meteen hun hele woning af, je zit namelijk best een tijd met dubbele lasten dus vaak wil je zo snel mogelijk verhuizen.
Je moet de hele tuin (laten) aanleggen, behoorlijk veel werk en dúúr. Ik denk dat vooral de kosten vaak worden onderschat, ik denk dat wij na oplevering nog zeker 50k aan ons huis hebben uitgegeven (geen inboedel).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Jan 2018 13:39

Re: Verbouwen of verhuizen

Ah op die manier Scandic! Ons vorige huis was een nieuwbouwwoning en ik heb die ervaring van toen niet. Wij hebben daar 4 jaar gewoond, de muren werden behangklaar opgeleverd en die waren zo strak dat stucen niet eens nodig was. De tuin hebben we zelf aangelegd. Ik vond toentertijd de kosten wel meevallen, dat is ook maar net hoe duur je het zelf wil maken. En dat willen wij dus allemaal laten doen vanuit de overwaarde (is misschien wat optimistisch, maar met de huidige woningmarkt durf ik daar wel vanuit te gaan). Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik denk alleen dat je daar zelf de nodige invloed op hebt. Dat geldt natuurlijk ook voor het verbouwen van je huidige woning, alleen dan zit je in de troep en dat is bij nieuwbouw minder :wink:

♥♥
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 04 Jan 2018 14:24

Re: Verbouwen of verhuizen

Lastig... mijn eerste ingeving is wat HG zegt, nieuwbouw trekt me niet zo. Dus verbouwen of verhuizen naar een niet nieuwbouw huis. Voor wij ons huidige huis kochten, zijn we ook bezig geweest met een nieuwbouwproject. We hadden al een woning toegewezen gekregen en we moesten keuzes maken wat we allemaal anders wilden dan de standaard bouw. Grote dingen zoals een aanbouw of dakkapel leverden een behoorlijke verhoging van de hypotheek op, maar zelfs kleine dingen als stopcontacten op bepaalde plekken, een buitenkraan of elektra buiten voor een lamp, brachten allemaal veel extra kosten mee. De huizen en tuinen waren ook klein, dus een aanbouw ging echt ten koste van de tuin. Al deze dingen hadden wij ons niet helemaal gerealiseerd en met onze wensen, werd de hypotheek veel te hoog. We hebben er dus vanaf gezien en dit huis gekocht en deels verbouwd. We zijn nog lang niet klaar, maar we sparen steeds voor het volgende project. Ik ben achteraf heel blij met onze keuze, mijn zwager en zijn vrouw hebben uiteindelijk wel een huis in dat nieuwbouw project gekocht en het is inderdaad klein allemaal.

Nu hoeft dat in jullie geval niet zo klein te zijn, maar die meerprijzen voor dingen die je anders wil, lopen toch erg snel op. Voorbeeld: voor een dakkapel (3 ramen) op het nieuwbouwhuis, zou er ruim 10.000 euro bovenop de hypotheek komen. In ons huidige huis hebben we voor ongeveer de helft van dat bedrag een dakkapel van 5 ramen laten zetten. Ik zou echt eens kijken naar de mogelijkheden van je huidige huis. En naast het financiële plaatje zou ik ook meer waarde hechten aan een tuin en mijn hele gevoel erbij. De buurt, de omgeving, het uitzicht...
december 2016
juli 2019
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 04 Jan 2018 15:07

Re: Verbouwen of verhuizen

Hoe ik het leed zie je op tegen het verbouwen in je huidige huis en denk je inderdaad dat je bij een nieuwbouw intrekt en dat dan alles af is en naar jouw smaak. Maar dat is erg rooskleurig als ik kijk naar vrienden die in een nieuwbouw wonen. Zij klagen echt constant over bepaalde dingen en ze hebben ook nog flink moeten klussen. Zelf hebben wij verbouwd en ik heb echt elk stopcontact en lichtpunt zelf bepaald hierdoor. Dat is pas echt alles naar je eigen smaak kunnen bepalen. Dus mocht je er op ruimte of tuin op achteruit gaan, zou ik zeker verbouwen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 04 Jan 2018 15:24

Re: Verbouwen of verhuizen

Klopt, van die tuinen van nieuwbouwwijken (met name projectbouw). Ons huis is ook vrij nieuw (2012), maar wel via CPO gebouwd waardoor de tuin (perceel) gemiddeld groter is dan de nieuwbouwwijk langs onze wijk. Wij hebben een perceel van 250 m2 en dat is wellicht nog niet eens zo heel groot, maar vergelijkbare twee-onder-eenkapwoningen in de nieuwbouwwijk langs onze wijk hebben gemiddeld een perceel van 200 tot 220 m2.

Waar ik persoonlijk naar zou kijken is bijv. de garaga. Wordt deze geïsoleerd gebouwd bij nieuwbouw (project)?
Vaak is dat namelijk niet het geval (kosten besparing) en zo zijn er nog genoeg andere zaken op te noemen.
Ik wil namelijk (is aanwezig bij onze huidige woning anders viel die af) heel graag vloerverwarming als hoofdverwarming (een vereiste), want dat scheelt verwarmingen aan de muur waardoor je meer kasten en andere zaken kwijt kunt (oogt ruimer en mooier) en ook zulke zaken moet je meenemen in je beslissing.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Jan 2018 16:19

Re: Verbouwen of verhuizen

Wij wonen nu een jaar in een nieuwbouwwoning, een project van 14 woningen. We hebben een hoekwoning gekocht met een tuin van ongeveer 130 m2. De tussenwoningen hebben allemaal een tuin van 40 m2 en dat vonden we veel te klein dus daar zouden we nooit voor gekozen hebben.
Eigen parkeerplaats hebben we niet maar we kunnen altijd onze auto's vrijwel voor ons huis kwijt. We zitten niet aan een doorgaande weg en hebben vrij uitzicht. Er wonen veel kinderen en er zijn er ook nog wel wat op komst, erg kinderrijk dus en heel leuk voor mijn kinderen.
Ons huis is heel goed geïsoleerd en we hebben in het hele huis vloerverwarming, erg fijn.
Ik zou vooral goed kijken naar of je er qua ruimte niet op achteruit gaat en wij vonden de tuin net als jullie heel belangrijk dus daar zou ik ook goed naar kijken. Hopelijk krijgen jullie snel wat meer informatie.
<<

Anoniem236

Bericht 04 Jan 2018 17:15

Re: Verbouwen of verhuizen

Ten eerste zou ik afwachten wat de tekeningen zeggen. Het is niet standaard zo dat nieuwbouw een klein perceel heeft. Tegenwoordig wel vaak, en bij ons in de wijk ook zeker (redelijk grote stad, maar genoeg projecten in dorpen met ruime percelen.

Een badkamer verbouwen duurt geen weken als je het uitbesteed, dat is in een week klaar. Geen geld hebben om dan op vakantie te gaan? Realiseer je ook dat je met nieuwbouw lange tijd dubbele lasten hebt, en hoe langzamer de bouw gaat, hoe langer je dubbele woonlasten hebt. Je kan dit niet van te voren goed inschatten. Of je moet uitgaan van de maximale werkbare dagen.

Wij wonen sinds april in onze nieuwbouw woning. We wonen hier fijn, het huis is bijna af op een aantal kleine dingen na. De wijk is nog in aanbouw wat nu nog wel vervelend is, maar het wordt een fijne wijk met veel jonge gezinnen.
Maar ik doe dit nooit nog eens. Je bent met nieuwbouw zoveel duurder uit dan een bestaande woning. Die vijftigduizend euro die je in je huidige huis stopt, ben je zo nog kwijt boven de v o n prijs en dubbele lasten.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 04 Jan 2018 20:45

Re: Verbouwen of verhuizen

Lotus, zoals ik al aangaf heb ik hiervoor ook een nieuwbouwwoning gehad, dus ik ben op de hoogte van de gang van zaken. :)
Bij ons gaat de badkamer wel meer dan een week duren omdat er tegelijkertijd een opbouw op onze aanbouw moet worden gemaakt en de trap verplaatst gaat worden. Ik roep niet zomaar dingen hier hoor, ik heb een en ander al uitgezocht en nagevraagd. Dus ja, ik zie in dat opzicht veel voordelen in nieuwbouw. Wij hebben ook de mogelijkheid om, als we daarvoor kiezen, ons huis eerder te verkopen en tijdelijk tegen alleen de kosten van gas, water en licht in de woonschuur bij m’n oma op het erf te gaan wonen. Op die manier sparen we dubbele woonlasten uit. Maar goed, met een kind is dat natuurlijk niet helemaal ideaal.

♥♥
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 04 Jan 2018 21:08

Re: Verbouwen of verhuizen

Woonde jij niet eerst in een appartement Elliot? Kan zijn dat ik het mis heb hoor.. Maar denk dat dat qua werk (en kosten!) na oplevering niet te vergelijken valt met een heel huis. Maar eigenlijk denk ik, gezien je reacties, dat jij je keuze al hebt gemaakt ;-)
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers