Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werkgever en studiekosten

<<

Anoniem230

Bericht 01 Jan 2018 16:06

Werkgever en studiekosten

Ik ben van plan om dit jaar een hbo opleiding te gaan doen. Een half jaar geleden heb ik dit al een beetje besproken met mijn werkgever, hij gaf toen aan dat hij openstond voor overleg wat betreft de kosten.
Nu twijfel ik heel erg of ik wil dat mijn werkgever meebetaald of niet. Voordelen zijn dat ikzelf deze kosten natuurlijk niet heb. Nadeel is dat ik het gevoel krijg vast te zitten aan deze werkgever (terwijl ik hier eigenlijk niet nog jaren wil werken omdat ik het niet heel erg naar mijn zin heb). Daar komt bij dat ik alles waarschijnlijk moet terugbetalen als ik ontslag neem. Ook voel ik dan een druk dat ik het moet halen omdat de opleiding betaald is door mijn werkgever.

Mijn salaris is op dit moment niet heel erg veel, daarbij wil ik partttime gaan werken waardoor het wel erg krap wordt. Ik was sowieso al van plan om salarisverhoging te vragen. Is het raar om voor te stellen dat ik mijn studie zelf betaal maar dan wel salarisverhoging wil? De studie sluit aan bij mijn baan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
<<

DoubleFun

Noob

Berichten: 82

Geregistreerd: 25 Okt 2017 13:50

Bericht 01 Jan 2018 17:25

Re: Werkgever en studiekosten

Kun je geen betaald studieverlof krijgen? Dus dat je bijvoorbeeld een dag minder gaat werken, zodat je die aan je studie kunt besteden, maar die dag wel doorbetaald krijgt.

Heeft je werkgever wat aan de opleiding die je gaat volgen? Is de opleiding nuttig voor je werkzaamheden? Je kunt ook kijken of je bijvoorbeeld in een andere salarisschaal ingeschaald kunt worden. En je kunt natuurlijk altijd onderhandelen over de mate van terugbetalen van een studie. Zorg er wel voor dat je niet te bescheiden bent. Als je werkgever wat aan jouw kennis heeft, dan mag daar vanuit je werkgever ook wel wat tegenover staan.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 01 Jan 2018 22:18

Re: Werkgever en studiekosten

Ik zou onderhandelen over de studiekosten zoals hierboven ook al beschreven is. Als je na die onderhandelingen niet tevreden bent, kun je het natuurlijk alsnog weigeren. Zorg dat je duidelijk afspreekt welke gevolgen het heeft als je het niet haalt/stopt/weggaat. Misschien helpt dat dan ook om de druk die je daarbij voelt te verminderen. Succes!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 02 Jan 2018 08:47

Re: Werkgever en studiekosten

Mijn vriend heeft om die reden die je noemt zelf zijn studie betaald, maar afgesproken dat de baas de reiskosten naar school betaalde (19 ct/km). Op die manier zat hij niet vast aan zijn werkgever.

Als je werkgever heel moeilijk doet, kun je je altijd afvragen of een andere werkgever je deze kans van opleiding + werken wel zou geven!
08/2018
05/2021
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Jan 2018 11:47

Re: Werkgever en studiekosten

Voor wat voor werkgever werk je? Bepaalt je CAO iets over de studiekosten? Veel bedrijven hebben daar namelijk gewoon een regeling voor, zeker als de functie aansluit bij je eigen werk. Veel werkgevers hebben sowieso de verplichting om 1% van hun totale salarisbudget aan opleidingen uit te geven.

En: als je ontslag neemt, kun je nooit gedwongen worden om het hele bedrag te betalen. Werkgever mag wel een terugbetaling via de glijdende schaal voorstellen: na een jaar 80%, dan 60, 40 en 20 procent bijvoorbeeld. Maar helemaal, nee, daar komt ie niet mee weg.

Ben je lid van een vakbond?
<<

Anoniem230

Bericht 02 Jan 2018 21:22

Re: Werkgever en studiekosten

Bedankt voor het meedenken en de reacties. In onze cao staat niks over studiekosten helaas. Ik ga denk ik toch het gesprek aan deze week en kijken wat er mogelijk is.
Als er nog meer tips zijn dan hoor ik het natuurlijk graag :)

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat