Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Overwerkt?

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Nov 2017 23:06

Overwerkt?

Ik voel me al een paar weken gestrest, erger me snel, voel me kwetsbaar en somber, onzeker en moe, maar meer mentaal moe dan fysiek.

Ik heb elke keer zo'n behoefte aan weekend maar na het weekend ben ik nog niet opgeladen of zie ik alweer op tegen alles wat er komen gaat. Vorig weekend had ik bewust niks gepland maar kom ik ook tot niks en zit apatisch in mijn pyjama op de bank de hele dag waar ik dan achteraf weer heel erg van baal.

Ik kan het opzich wel verklaren: ik werk veel, wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis (wat veeeeel tijd kost!) ik heb 1x in de twee weken therapie wat confronterend is, veel sociale verplichtingen, avondjes op werk, zit in een soort dertigersdilemma (wat wil ik met mijn toekomst?) en ben ook nog eens heel perfectionistisch en heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Mijn vriend zit ook in een stressvolle periode dus dat helpt ook niet echt.

Ik heb dus al therapie maar ik leg mezelf nu zo onder een vergrootglas dat ik soms denk dat dat ook niet altijd goed is. Gisteren las ik een opmerking van Jip: 'wat je aandacht geeft groeit' en dacht ik meteen ik maak mezelf dus gewoon gek. Ik kan een ander altijd zo goed advies geven maar ben zoveel strenger voor mezelf. Ik voel me ook gewoon zo'n zeur tov andere mensen.

Wat ik al doe/heb gedaan:
- aangegeven op werk deze maand 1 dag minder te willen werken
- ik schrijf elke week op wat me bezig houd en waar ik dankbaar voor ben
- ik som op wat wel goed gaat of zeg tegen mezelf dat ik goed bezig ben
- bewegen, wandelen, sporten
- probeer me bewust te zijn van het nu ipv piekeren over de toekomst
- ik plan afspraken onder voorbehoud
- plan tijd in voor mezelf
- social media stop

Maar soms houd ik me hier ook weer te krampachtig aan vast waardoor het ook weer zijn doel voorbij schiet.
Fijn om hier even mijn verhaal kwijt te kunnen. Iemand nog tips?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 26 Nov 2017 00:31

Re: Overwerkt?

Wat je noemt zijn bij mij redenen geweest om burn out te raken, dus dat je aan overwerkt denkt, vind ik op basis van je verhaal niet raar. Bij mij leidde het op een gegeven moment tot hyperventilatie en paniekaanvallen waardoor ik naar de huisarts ging. Naar de huisarts gaan is dan ook wat ik aanraad. Mij werd gezegd dat stelselmatig mentaal niet bijkomen van weekend (of in mijn geval ook vakantie) wel echt een teken is dat er iets moet veranderen.
De opsomming van wat je al doet, zijn denk ik goede dingen, en ik zou je lijstje vast aan kunnen vullen met tips, máár ik denk niet dat daar de gouden tip tussen gaat zitten die je hiervan afhelpt.
Zelf doe ik bijna elke dag aan meditatie en yoga wat mij helpt. Maar ik denk dat het sporten/bewegen/in het nu proberen te leven/bewust tijd inplannen voor jezelf etc wat jij doet, hetzelfde effect kan hebben, dus ik weet dan niet of dit speciaal voor jou wat toe zal voegen.
Wat ik heel erg herken, is het doorschieten in de 'goede' dingen die je jezelf dan oplegt. Want het van alles moeten van mezelf is één van de redenen waarom ik deze situatie ben gekomen.
Al met al is mijn tip, neem jezelf serieus.
<<

Anoniem284

Bericht 04 Dec 2017 11:38

Re: Overwerkt?

Alsof ik (bijna) mijn eigen verhaal lees. Geen tips, maar ik lees mee.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 04 Dec 2017 17:44

Re: Overwerkt?

Jeetje, wat leg jij jezelf een boel druk op. Ik herken ook wat je zegt hoor: een ander advies geven is altijd veel gemakkelijker. Dat komt ook doordat je er dan niks mee hoeft te doen :wink:. Ik herken ook het stukje waarin je zegt dat je je dan weer heel erg vasthoudt aan wat er allemaal moet om nare klachten te voorkomen. Wat zonde alleen dat jij je een zeur voelt!

1. Wat een ander aankan, zegt niets over wat jij aan zou moeten kunnen. Dat een ander misschien (ogenschijnlijk) precies dezelfde activiteiten doet en nergens last van heeft, betekent niet dat jij die stress niet mag ervaren en dus (bijvoorbeeld) een zeur bent als je er wel last van hebt. Sommige mensen kunnen nou eenmaal dingen loslaten en minder perfectionistisch zijn en ik denk dat ze daarmee al veel minder stress ervaren. Iedereen heeft nou eenmaal te dealen met bepaalde zaken i.c.m. bepaalde eigenschappen.
2. Wat Joey zegt: neem jezelf serieus! Dat hangt ook een beetje samen met punt 1. Eigenlijk doe je dat ook al, want je hebt dus wel al therapie. Alleen wil therapie volgen natuurlijk niet zeggen dat het dan dus maar opgelost moet zijn en je problemen over moeten zijn. Blijkbaar zijn de interventies zoals jij die nu bedacht hebt momenteel niet voldoende. Heb je dit al met je therapeut besproken?
3. Je noemt op wat je allemaal 'moet'. Kun je voor jezelf misschien proberen twee prioriteitenlijsten te maken? Een volgorde van de dingen die je moet op volgorde van hoe belangrijk ze zijn als in: hoe hard is het nodig dat je dat doet. Daarnaast een lijstje van dingen die moeten, maar dan op volgorde van waar jij energie van krijgt. Misschien zijn er zaken die op beide lijsten laag staan en die je even kunt uitstellen/afzeggen. Probeer keuzes te maken en af en toe nee te zeggen. Als het een sociale verplichting heet, dan is er misschien daar wel een optie om iets te cancelen bijvoorbeeld.

Sterkte en noem jezelf alsjeblieft geen zeur!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 04 Dec 2017 19:11

Re: Overwerkt?

Joey, wat vervelend dat je een burn out hebt gekregen. Hoe gaat het nu met je?
Meditatie en yoga spreken mij ook wel erg aan, zeker om te voelen hoe het echt met je gaat ipv altijd maar in je hoofd te leven (doe ik iig). Ben je er al achter waarom jij jezelf altijd zoveel dingen oplegde?

Gympie: :hug:

Wat een lieve reactie June, ga straks ff uitgebreid reageren.
Laatst gewijzigd door Lot op 04 Dec 2017 21:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 04 Dec 2017 21:06

Re: Overwerkt?

June, bedankt voor je reactie, ik zal er nog even op reageren. Je zei wel een aantal rake dingen.

Ik moet zeggen dat het nu alweer een stukje beter gaat, het is even wat rustiger qua werk en met het huis en ik heb ook echt even rustig aan gedaan. Ik voel me hierdoor al iets meer ‘geaard’ dus dat ik niet aan een stuk door raas en gestrest ben maar ook voel hoe ik me voel en wat ik nodig heb. Vorige week voelde ik me zelfs ook heel even heel fijn en gelukkig, dat was heel prettig. Niet dat ik me nooit gelukkig voel maar ik was gewoon even zen met mezelf. Vaak zijn mijn geluksmomentjes dat is blij ben voor andere of een goed gevoel krijg van anderen ipv van mezelf. Bijvoorbeeld dat ik een lachende baby zie of dat ik blij ben voor een ander.

Maar was je zegt klopt ook, ik leg mezelf een hoge druk op en vergelijk mezelf ook altijd met anderen. Ik weet in principe wel waar ik goed bij vaar, maar vind het punt 1 moeilijk om te accepteren (alsof het zwak is) en punt 2 laat ik me vaak zo overweldigen door alles dat ik het contact met mezelf kwijt ben en dus over mijn grenzen ga. Wat ik dus op dat moment niet door heb omdat ik veel te veel in mijn hoofd leef.

Naar de dokter gaan: wat zou dat helpen in mijn situatie omdat ik al therapie heb? Mijn therapeut heeft me aangeraden om elke dag in mijn pauze een stuk te gaan wandelen om uit de situatie te gaan en na mijn werk een half uur te gaan liggen voor ik weer iets anders ga doen. Dit vind ik een goed advies en probeer ik me aan te houden maar in de praktijk vind het ik bijvoorbeeld heel lastig te gaan wandelen als het heel de dag regent. Zij zegt dan juist dat dat ook goed is. Even eruit en de regen en wind voelen. Soms denk ik me ook goed te voelen en denk ik dat het niet nodig is. Ik neem mezelf denk ik niet serieus genoeg hierin, super stom natuurlijk. Soms voelt het ook alsof ik mezelf niet ken/accepteer/erken, als ik dit soort dingen over mezelf lees denk ik ook: ooh super stom, ze houdt het probleem dus zelf in stand! Lekker eigenwijs. Zo zeg ik ook veel te veel ‘ja maar’, dat vind ik bij andere mensen ook altijd super stom. Al lees je daarin ook wel weer dat ik wat zelfcompassie mis ;).

Wat je zegt over die prioriteiten lijst vind ik ook wel een goede, zeker die lijst op volgorde van wat mij energie geeft. Ik had laatst ook opgeschreven wat mij energie geeft, wel goed om me daar weer bewust van te zijn. Ik had laatst op mijn vrije dag twee dingen gedaan die mij energie geven en daarna voelde ik me ook echt een stukje beter. Zo ook bijvoorbeeld het huishouden, ik stoor me er dan aan dat het niet naar mijn standaard gaat, maar probeer dat dan ook wel weer in perspectief te zien. Ik woon in een mooi, droog, veilig huis. Hoe vies kan het nu zijn? Wat stof overleven we wel. Eerst andere prioriteiten. Maar dat vreet dan toch een beetje aan me. Meer nee zeggen moet ik ook doen idd.

Dank je en ik zal mezelf geen zeur meer noemen. Dat is niet oké! :) Dank je!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 05 Dec 2017 19:33

Re: Overwerkt?

Gaat nu na een jaar een stuk beter, thnx.
Dat van dat half uur liggen na je werk vind ik een hele goede trouwens! Na een werkdag of drukke activiteit sta je 'aan' en door steeds maar door te gaan, houd je dat gevoel. Als je jezelf verplicht tot rust, word je ook wat rustiger (moet misschien wennen).
En wandelen jaaa. Dat doe ik dus ook in de regen, elke dag als ik de hele dag thuis ben. En daarna douche ik thuis gewoon als het nodig is. Probeer natuurlijk wel te gaan als het droog is, maar laat het weer je niet tegen houden!
Beide júist ook doen als je je goed voelt, zodat je er op die momenten wellicht ook meer van geniet?
<<

Anoniem284

Bericht 15 Dec 2017 12:14

Re: Overwerkt?

Hé Lot, hoe gaat het nu?

Ik heb op mijn werk aangegeven wat voor stress ik ervaar en dat werd goed ontvangen. Ik krijg een coachingstraject aangeboden. Hopelijk heb ik daar iets aan.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Dec 2017 20:03

Re: Overwerkt?

He gympie, het gaat wel een heel stuk beter! December even wat rustiger aan gedaan en prioriteiten gesteld en meer geluisterd naar mijn gevoel/wat wil ik.

Fijn dat je een coachingtraject krijgt, hoe gaat het nu met jou?

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers