Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huurhuis via urgentie..

<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 23 Dec 2017 22:24

Huurhuis via urgentie..

Wie heeft er een huurhuis '' gekregen'' via een urgentieregeling? Hoelang duurde dit ongeveer bij jou eer dat het rond was? En hebben ze een beetje naar jullie wensen gekeken en de wijk die je graag zou willen?


Ik heb mezelf al flink ingelezen in urgentie en de eventuele mogelijkheden omdat je hier in de stad zeker 14 jaar ingeschreven moet zijn wil je een huurhuis krijgen. Aangezien ik mezelf niet opnieuw ingeschreven had toen we 10 jaar geleden ons huis kochten moet ik beroep doen op de urgentieregeling.
( ik dacht heel stom dat inschrijving genoeg was en nu bleek een tijd geleden dat je ook je adres moest wijzigen..kortom al mijn inschrijftijd was verdwenen niet...)

Ik heb zelf al een motivatiebrief geschreven en dit ook aan de huisarts, mijn directeur, mijn leidinggevende en de juffen van de kinderen gevraagd. Hierin heb ik dus zelf beschreven, en ook laten beschrijven door bovengenoemde, waarom het voor mij en de kinderen heel belangrijk is in de wijk te blijven of een omliggende wijk.

Ben benieuwd hoe het eventueel bij anderen gegaan is.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 24 Dec 2017 00:41

Re: Huurhuis via urgentie..

Ik heb er niet persoonlijk mee te maken gehad maar wel met iemand in mijn omgeving. Hier in de stad gelden enorm strenge regels en krijg je alleen urgentie als er acuut gevaar voor jezelf of je kinderen is ontstaan. Zij had dus verder ook geen eisen, want ze wou gewoon een veilige plek voor haar en haar kinderen. Uiteindelijk kreeg ze een klein flatje aan de andere kant van de stad, dus 30 minuten reisafstand vanaf haar oude woonplek. Ze kwam met drie kinderen op een flatje met twee slaapkamers te zitten, haar kinderen moesten dus ook naar een andere school want dat was gewoon niet te doen op de fiets. Zij had ook echt niks te wensen, ze kreeg toegewezen wat vrij was en daar moest ze het mee doen. Vanuit daar kon ze op zoek naar iets wat beter passend was, maar ze was daar in elk geval veilig en daar ging het om. Uiteindelijk heeft ze ruim een jaar daar gewoond voordat ze een ander huis had gevonden met meer ruimte.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 24 Dec 2017 00:47

Re: Huurhuis via urgentie..

Deze ervaring heb ik in mijn omgeving ook. Enorm strenge regels. Ik kom dan uit een dorp, maar degene die ken ik die urgentie wilde, moest ook eventuele huizen in om gelegen dorpen accepteren. Volgens mij mag je tegenwoordig al blij zijn dat je überhaupt urgentie krijgt en heb je dan weinig te eisen. Hopelijk valt het voor jou mee en kun je een huis in de buurt krijgen. Ik hoop dat je snel een fijn plekje vind!

En ik vind het trouwens helemaal niet stom dat je dacht dat inschrijving genoeg was.
<<

Anoniem221

Bericht 24 Dec 2017 05:36

Re: Huurhuis via urgentie..

Bij onze woningbouwvereniging werken ze niet met urgentie. Hoe urgent de situatie ook is. Wel hebben ze altijd huizen die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen en zo kun je, bij ons, sneller aan een huurhuis komen. Vervelende daaraan is dat de huizen die zij niet kwijt kunnen in buurten liggen waar eigenlijk niemand wil wonen. Maar als je dan weer echt omhoog zit? Maakt het dan echt uit waar je (tijdelijk) kunt wonen?

Dus nee, niet echt ervaring met urgentie. We hebben het in het verleden wel geprobeerd, met brief van huisarts en hulpverlener WMO, maar ook wij zouden dan in een buurt terechtkomen wat niet goed voor ons is. We zijn dus maar op de reguliere manier punten gaan sparen voor een huis in de toekomst. Maar goed, we hebben dan ook een huis waar we kunnen wonen. In jouw situatie toch net even wat anders, denk ik.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 24 Dec 2017 06:36

Re: Huurhuis via urgentie..

Wat hier al gezegd wordt: een urgentiesysteem is echt heel streng. Dan moet je eigenlijk later deze maand met kinderen op straat staan. En er is dan geen ruimte om voor wijk 1 of voor wijk 2 te kiezen: als je die luxe nog hebt, dan heb je voor de regels feitelijk geen urgentie. Is er niks op de particuliere huurmarkt, waar je nog wel kunt kiezen?
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 07:43

Re: Huurhuis via urgentie..

Dat ik in aanmerking kom dadelijk is, wanneer ons koophuis verkocht is, vrijwel zeker. Ook hechten ze hier gelukkig veel waarde aan de school waar de kinderen zitten en proberen ze hierin mee te denken. Deze ervaring heb ik gelukkig hier in de omgeving meer gehoord maar spannend is het natuurlijk wel allemaal.
<<

Anoniem278

Bericht 24 Dec 2017 07:48

Re: Huurhuis via urgentie..

Ik woon in dezelfde regio als jij, Printje, maar ik ken toch oprecht meer verhalen van echte urgentie dan van t scenario dat jij schetst. Urgentie is hier eigenlijk dat je moet nemen wat er vrijkomt en dat er niet volledig kan worden aangepast aan een voorkeur. Wellicht zeggen ze dan ze er rekening mee proberen houden maar als jullie straks binnen n maand n huis nodig hebben, punt , en er komt niks vrij in die buurt, wat dan?
<<

Poutine

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 236

Geregistreerd: 15 Jul 2017 12:32

Bericht 24 Dec 2017 08:03

Re: Huurhuis via urgentie..

Ik hoop inderdaad voor je dat je in aanmerking komt voor urgentie. Puur op wat je hier vertelt zou je hier in de regio geen urgentie krijgen, dan moet het echt om een onveilige situatie gaan en zelfs dan moet je nog alles uit de kast trekken (tot aangiftes bij politie overleggen aan toe) wil je kans maken op urgentie. Ik zou me er in elk geval niet op gaan blindstaren, maar ook kijken wat m’n mogelijkheden zijn in de particuliere huur of eventueel iets kopen op één salaris. Ik heb namelijk het idee dat je urgentie een beetje rooskleurig inziet, want áls je al in aanmerking komt dan gaat het vaak zoals Jada zegt.

Wat ik niet snap: je betaalt toch jaarlijks voor je inschrijving? Hoe kan het nu dan dat je na 10 jaar nog steeds dacht ingeschreven te zijn? Je hebt toch ook al 10 jaar niet meer betaald?

Hoe dan ook, sterkte!
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 08:48

Re: Huurhuis via urgentie..

Bij deze woningbouwstichtingen hier hoef je niet te betalen per jaar. En ik stond dus wel ingeschreven maar niet op het juiste adres.

Ik lees hier idd nu hele andere verhalen dan die ik zelf hoor van bijv ouders op school die dit hebben meegemaakt. Ook aan de telefoon en in een gesprek hebben ze hier aangegeven dat op het moment dat ons huis verkocht is, en ik dus op straat zou kunnen komen met de kinderen dat ik zeker wel urgentie krijg. Ik probeer er maar vanuit en blijven gaan dat het hopelijk gaat zoals ze me hebben verteld. Want alle ouders die bij ons op school urgentie hebben gekregen hebben allemaal nog een huis in de wijk en daar was ook " gewoon" sprake van het verkopen van hun huis en daarop kregen ze urgentie. Voor particulier huren verdien ik te weinig en ook alleen kopen kan ik niet.

Edit: onze makelaar zegt dat huizen nu zo snel verkocht worden dat je als verkopende partij best wat te zeggen hebt over wanneer de overname is. Maar goed dat ligt natuurlijk ook aan de kopers. Hier staat bij urgentie overal dat wanneer je het krijgt het nog max een half jaar kan duren eer je een huis krijgt. Dus neem aan dat ze toch deels naar je " wensen" kijken. Probeer me er maar niet teveel zorgen om te maken, het huis moet eerst de verkoop nog in voordat ik hiermee verder kan.
Laatst gewijzigd door Printje op 24 Dec 2017 08:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem331

Bericht 24 Dec 2017 08:49

Re: Huurhuis via urgentie..

Ik zou rondkijken in de particuliere huur. En niet de hoop op urgentie rekenen. Volgens mij valt dat erg tegen.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 24 Dec 2017 08:51

Re: Huurhuis via urgentie..

Popcorn schreef:Ik zou rondkijken in de particuliere huur. En niet de hoop op urgentie rekenen. Volgens mij valt dat erg tegen.


Dit zou ik ook doen, hier zou je geen urgentie krijgen.
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 08:54

Re: Huurhuis via urgentie..

Heb net nog eens gelezen wat hier de criteriapunten zijn voor deze regio en daar voldoe ik wel gewoon aan. Wat raar dat die eisen per regio zo verschillen dan.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 24 Dec 2017 09:02

Re: Huurhuis via urgentie..

Hier ook de ervaring dat ze enorm streng zijn. Voor mij was het ook belangrijk dat ik in bepaalde wijken terecht zou komen. Mijn psych wou daar ook echt wel aan meewerken maar de woningbouw kon niets voor mij doen. Gelukkig had ik wel veel punten. Maar zeker met scheiding is ook de ervaring dat je daar echt niet snel urgentie voor krijgt zeker nu met de regels die er sinds 2 jaar zijn met het passend toewijzen. Er zijn gewoon te weinig woningen. Verder heb je met urgentie ook weinig te willen is mijn ervaring. Dit huis is er kies maar wil je het zo nee dan los je het zelf maar verder op want blijkbaar is de nood dan toch niet zo hoog. Ik zou dus echt zeker een back-up plan maken want zo makkelijk gaat het vaak echt niet
2015 💙
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 09:23

Re: Huurhuis via urgentie..

Hier zijn dan toch echt andere regels denk ik want het zijn idd strenge regels maar wat ik hier hoor voldoe ik wel gewoon aan de eisen. Dat heeft de woningbouw zelf zo gezegd en is juist hun eerste prioriteit waar de kinderen op school zitten. Nu is het " geluk" dat hier zeer regelmatig veel vrij komt in de wijk. Ik heb ook wat namen gekregen van mensen binnen de woningbouw die ouders heel goed geholpen hebben dus daar ga iktzt een gesprek mee aan natuurlijk.
<<

Linvi

Bericht 24 Dec 2017 09:28

Re: Huurhuis via urgentie..

Wij hebben begin juli urgentie verkregen. Met de aanvraag begonnen we in april, in mei hebben we 100euro moeten betalen om daadwerkelijk voor de commissie te mogen komen en 4juli is de urgentie toegekend. Bij ons is de noodzaak echter anders, heeft het niet met scheiding oid te maken maar is het op medische noodzaak.
Wij kregen urgentie specifiek voor onze woonplaats maar dat is hier uitzondering op de regel. Inmiddels is onze urgentie met 4 maanden verlengd omdat er binnen het half jaar geen passende woonruimte werd gevonden.

Er word hier overigens niet gekeken naar de kinderen, kinderen zijn flexibel en passen zich makkelijk aan, aldus de urgentiecommissie.
(Al zijn we nu op de valreep van het eerste half jaar bezig met een hele mooie eengezinswoning)

Hier krijg je echter geen urgentie voor als je in scheiding Ligt, mijn collega woont bij haar moeder in huis met haar kinderen en haar urgentie is afgewezen. Een andere "bekende" kreeg met huiselijk geweld te maken en kreeg (terecht ook) wel urgentie maar moest het eerste de beste huis accepteren wat ze haar aanboden. Dat was dus in een ander dorp en in een wijk die haar niet aansprak. Ze kon echter weigeren maar was dan ook haar urgentie kwijt.
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 09:36

Re: Huurhuis via urgentie..

Hier betaal je 45 euro voor de urgentie maar krijg je het weer terug zodra je een huis hebt.
Toch raar dat hier niemand urgentie lijkt te krijgen obv een scheiding en in mijn directe omgeving wel allemaal. Er is dus een verschil in regio ofzo lijkt wel.
<<

Linvi

Bericht 24 Dec 2017 09:43

Re: Huurhuis via urgentie..

Tegen mijn collega was in eerste instantie door de woningbouw ook gezegd dat ze urgentie zou krijgen. Toen ze alle formulieren in heeft gevuld en op heeft gestuurd werd het echter alsnog afgewezen. De urgentiecommisie hier is enorm streng en ik ben blij dat ik ze hopelijk nooit meer hoef te zien/ spreken.

Hier heb je niks aan "bekende" bij de woningbouw want de urgentie staat los van de woningbouw. Het is een onafhankelijke afdeling van de gemeentes.
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 09:49

Re: Huurhuis via urgentie..

Het is idd een onafhankelijke commissie maar meerdere ouders zijn toch geholpen door een medewerker hierin..ik weet het ook niet precies.

Ik heb meerdere brieven die ik tzt bij de aanvraag doe en ik doe mijn best om op alle huizen die binnen mijn criteriapunten liggen te reageren. Meer kan ik toch niet doen nu. Ik ga maar uit van ervaringen uit de omgeving en wat de woningbouw mij gezegd heeft.

Heb het mailtje vd woningbouw nog eens bekeken en daarin staat dat ik aan de eisen voldoe en dat wanneer de urgentiecommissie het verzoek goedgekeurd heeft je een woningbouwstichting aanwijst en dat je daar een gesprek krijgt waarin je je wensen kenbaar kan maken en dat ze daar, redelijkerwijs, aan proberen te voldoen.
<<

Anoniem242

Bericht 24 Dec 2017 10:26

Re: Huurhuis via urgentie..

Ik heb wel goede ervaringen met urgentie maar toen waren de regels nog niet zo streng. Ik kwam met mijn zoon in aanmerking en destijds mocht je 2x afwijzen indien het niet bij je wensen in de buurt kwam. Ik kreeg een appartement toegewezen met 2 slaapkamers en alles was nieuw verbouwd. De wijk was niet super maar het appartement lag 2 straten van de school af. Ideaal dus.
Tegenwoordig is het niet meer zo makkelijk en de kans dat je het krijgt is vaak al een grote vraag.

Ik denk dat je dan ook beter naar particulier huren kunt kijken of is het mogelijk iets te kopen alleen?
<<

Anoniem245

Bericht 24 Dec 2017 10:32

Re: Huurhuis via urgentie..

Hier was/is scheiding geen reden tot urgentie. Ik heb geluk gehad dat ik in ons gezamelijke huis kon blijven. Ex had de huur al opgezegd en ipv op zoek te gaan naar een nieuwe woning vond de woningvereniging dat ik ook gewoon in het huis mocht blijven. Ik heb daar wel echt heel veel geluk mee gehad.
Maar als je vanuit een koophuis komt heb je hier geen urgentie. Pas meegemaakt met een goede vriendin, zij is nu particulier in een super mooi appartement terecht gekomen.
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 10:37

Re: Huurhuis via urgentie..

Ik vind het toch heel raar. Als ik de criteriapunten zoals de woningbouw beschrijft bekijk voldoe ik hier namelijk gewoon aan. Staat dat in jullie omgeving dan zo anders beschreven?
Er staat hier u bent dakloos of dreigt dakloos te worden buiten uw schuld daar voldoe ik toch gewoon aan op het moment dat ik het huis verkocht heb? Zo is het mij wel gezegd omdat ik te weinig verdien om alleen te kopen of te huren.die prijzen zijn hier bizar.
<<

Anoniem245

Bericht 24 Dec 2017 10:38

Re: Huurhuis via urgentie..

Buiten uw schuld, scheiding zien ze hier als keuze. Of je moet per direct door je ex op straat gezet zijn.
<<

Anoniem278

Bericht 24 Dec 2017 10:40

Re: Huurhuis via urgentie..

Wat Kira zegt. Scheiding is niet per definitie buiten je schuld.
<<

Printje

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 14 Dec 2017 21:27

Bericht 24 Dec 2017 10:42

Re: Huurhuis via urgentie..

Kira schreef:Buiten uw schuld, scheiding zien ze hier als keuze. Of je moet per direct door je ex op straat gezet zijn.


Ik heb nog een keer doorgeklikt naar een folder via de woningbouw. Daar staat dat idd scheiding op zich geen reden is tenzij je de zorg hebt over minderjarige kinderen en het bewijzen is dat ik hier, in mijn huidige huis, niet alleen kan blijven wonen. Dit is beiden het geval.
<<

ChiQ

Bericht 24 Dec 2017 10:43

Re: Huurhuis via urgentie..

Mijn vriendin heeft bij hoge uitzondering urgentie gekregen, ze woonde thuis met haar zoontje en haar moeder had kanker en lag op een sterfbed wat bij een 4 jarige enorm veel indruk maakt. Ze had niets te kiezen, kreeg een huis van een man die eenzaam was en zelfmoord in dat huis had gepleegd. Printje, ik ken niemand, en geen enkele regio waarbij je bij scheiding urgentie krijgt met kinderen.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers