Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Award voor slechtste moeder

<<

Anoniem242

Bericht 22 Dec 2017 09:51

Re: Award voor slechtste moeder

Die grens bepaalt de maatschappij niet. Waar voor jou bij 1x een tik al de grens ligt, ligt het voor een ander bij 3x b.v.
Tja hoe bepaal je die? Ik denk dat wanneer je je kind niet stelselmatig onnodig slaat, dat een opvoedkundige tik geen kwaad kan.
Als ik terug kijk naar mijn jeugdjaren, nou daar hoefde ik het gedrag niet te vertonen wat de jeugd tegenwoordig vertoont. Ik kreeg echt wel met regelmaat een klap op mijn kont of straf en ben toch niet lichamelijk mishandeld. Ik heb respect aangeleerd gekregen en dat mis ik gewoon tegenwoordig heel erg bij jeugdigen.

Voor je het weet staan de ouders op school verhaal te halen b.v. terwijl vroeger de ouder amper op school kwam om verhaal te halen. Of wat ik vaak zie gebeuren "Mijn kind doet dat niet"
Het zijn even losse voorbeelden en kan het moeilijk concreet maken. Maar dit zie ik in mijn omgeving veel gebeuren.
Mijn vriend is heel streng en toch liefdevol opgevoed en hij wilt dit ook overbrengen op de kinderen. Het draait om respect hebben zeker voor de volwassenen maar ook naar elkaar. En dat krijg ik ze niet bij geleerd door te zeggen "nou schatje dat heb je niet goed aangepakt, je kunt het beter zo doen de volgende keer"

Ik heb die tactiek echt geprobeerd en mijn zoon zei steeds sneller tijdens deze opvoed methode "oke mama" om ervan af te zijn en om vervolgens gewoon weer door te gaan waar hij mee bezig was.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 22 Dec 2017 10:07

Re: Award voor slechtste moeder

Ik sta erin als Sookie maar heb ook wel de ervaring van Lady. Mijn zoon kan soms zo in zijn eigen wereld zitten (noemen het me negeren, maar ik geloof dat we dan gewone echt even contact hebben). Mijn eerste poging is: HEE! LUISTER EENS EVEN! En mijn tweede is dat ik hem (voor mijn gevoel) wat ruwer bij z’n bovenarm pak. En dan landt hij wel weer even.

In beide situaties heb ik het gevoel dat ik machteloos ben en dat ik kan zeggen wat ik wil maar niet doordring. Dat frustreert me dan. Soms zijn situaties zo acuut dat ik niet zomaar kan wachten tot ik met woorden alleen contact met hem krijg. Hij schrikt er wel van en moet er soms om huilen. Hoe lief hij het bv ook bedoelt, ik kan moeilijk wachten tot hij op de jongste terecht komt als hij wild aan het springen is, omdat hij haar wil laten lachen - zeker als hij al op de mouw/broekspijp heeft gestaan. Hij ziet dat gevaar niet en in zo’n geval vind ik niet dat ze ‘het dan maar moeten ervaren’.
L2014 & H2017
<<

Anoniem245

Bericht 22 Dec 2017 10:40

Re: Award voor slechtste moeder

Eens met pannenkoek, mijn ex was van het praten. Schatje hier schatje daar, niet meer doen he? Ze lachtte hem letterlijk in zijn gezicht uit.
Dan maar af en toe een tik of uitbarsting maar ik heb wel een zoon waar ik overal complimenten krijg dat hij zo netjes is. Respect inderdaad, daar draait het om. En dan nog zegt hij dingen die ik niet hoefde te proberen bij mijn ouders.
<<

Anoniem231

Bericht 22 Dec 2017 17:45

Re: Award voor slechtste moeder

Ja dat respect idd is ooit heel moeilijk. Vooral als ze naar psz/school gaan. Ze worden toch wat brutaler. Laatst moest ik mopperen, steekt hij zijn tong uit. Nou dan vliegt hij echt naar de hoek hoor.

Ik sta wel in tweestrijd want een tik kan soms werken maar ik leer mijn zoon niet te slaan dus waarom zou ik dat wel mogen? Daarom doe ik het dus niet.
Net zoals in de winkel, kijken doen we met onze ogen. Ik pak toch vaak iets uit het schap en leg het ook vaak terug. Dus dan doe je ook niet wat je zegt, zo dus ook met de tik.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 22 Dec 2017 17:52

Re: Award voor slechtste moeder

Ik geloof niet dat je tot sommige kinderen alleen met een tik kunt doordringen. Zou een mooie boel worden ook in het onderwijs. Ik heb met heel veel pittige leerlingen te maken, maar fysiek word ik (uiteraard) nooit.
#teammaple🍁
<<

Anoniem250

Bericht 22 Dec 2017 18:03

Re: Award voor slechtste moeder

Sawadee schreef:Maar Pannenkoek, waar ligt de grens? Is het Ok als het 1x per half jaar gebeurd? En 1x per maand? 1x per 2 weken? En wat vind je dan van 1x per week?
Wanneer is het teveel? En wanneer is het gewoon een opvoedkundig tikje?

Ik heb zelf geen kinderen, maar vind dat hele softe opvoeden ook niks. Waarbij een kind nooit nee te horen krijgt of altijd maar afgeleid wordt bij fout gedrag ipv gestraft.
Maar ben zelf ook vroeger jarenlang mishandeld dus vind de uitspraken die jij doet ergens ook wel lastig.


Er zit nog een heel verschil tussen soft opvoeden en af en toe een tik geven. Ik vind dat je het niet fysiek moet oplossen. Dat heeft niet zoveel met soft zijn te maken. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is dat er minder ouders een tik of een draai om de oren geven. Ik val je hier niet aan Lady. Ik geloof dat jij het beste weet wat bij jouw kind en opvoeding past. Maar in een aantal reacties lees ik terug dat een ouder die geen tik geeft een ouder is die geen grenzen aangeeft en consequenties stelt.Je kan prima een niet softe ouder zijn zonder fysieke consequenties te stellen.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 22 Dec 2017 18:06

Re: Award voor slechtste moeder

Dat viel mij ook op HG. Dat als je geen tik geeft je opvoeding lijkt op ‘schatje dit en schatje dat’. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik heel streng en consequent kan zijn zonder soft over te komen :)
#teammaple🍁
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 22 Dec 2017 19:53

Re: Award voor slechtste moeder

Ik heb nog wel iets waarvoor ik vast een awardje verdien :laughcry: :

Zoon (4) vroeg vanmiddag toen ik ‘m ophaalde uit school: ‘Mam, heb je The Bold (and the beautiful) al gekeken?’
Toen ik antwoordde dat ik dat al had gekeken, reageerde hij met: ‘neeee, wil je de volgende keer wachten met kijken tot ik uit school ben?’

Hmm voortaan maar niet meer kijken wanneer zoon erbij is whaha!
<<

Anoniem301

Bericht 22 Dec 2017 20:21

Re: Award voor slechtste moeder

Bedankt voor het antwoord op mijn vragen. Ik moet het even laten bezinken geloof ik. Kira, ik was ook heel netjes en beleefd, vaak wat meer dan kinderen in mijn omgeving. Maar mijn moeder heeft me nooit een tik gegeven, dat is natuurlijk niet de enige manier waarop je dat kunt bereiken, gelukkig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2017 20:36

Re: Award voor slechtste moeder

Ik ben nu al streng, kreeg ik laatst ook te horen van m'n moeder en stiefmoeder, die dat als compliment gaven. Ik weet niet of dat goed is of niet, het is denk ik gewoon hoe ik ben en ga zijn als moeder. Ik hoef nog niet zoveel op te voeden natuurlijk maar ik merk dat hij intussen wel schrikt als ik met harde stem nee zeg. Hij begint echt om te kijken en soms lijkt hij te luisteren en zakt ie door z'n knietjes en gaat wat anders doen. En anders begeleid ik hem daarbij. Als ie echt wat doet wat niet mag wat gevaarlijk is, heb ik 'm ook wel eens stevig bij z'n handje gepakt samen met een harde nee. Geen echte tik maar wel iets hardhandig. Zielig misschien maar ik wil dat hij leert. Een echte tik weet ik niet of ik dat kan geven maar ik kan het me wel enigzins voorstellen en kan me ook wel vinden in bijv Lady.
Ik probeer er in elk geval geen oordeel over te hebben.
Wel denk ik dat er een groot verschil is tussen een corrigerende tik en mishandeling. Voor mij is daar juist duidelijk een grens in. Maar ook eens met Holly en UN dat je geen fysieke middelen hoeft te gebruiken bij een strenge aanpak.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem231

Bericht 22 Dec 2017 20:46

Re: Award voor slechtste moeder

Marin ik vind dat juist een compliment. Kreeg hem ook vaak toen zoon klein was maar ik heb wel duidelijke grenzen. Mijn zoon kent tenminste wat basisregels die andere (in privé situatie) missen. Heerlijk als jouw kind dan wel doet wat moet, zegt toch wat over mijn strenge opvoeding.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 22 Dec 2017 20:51

Re: Award voor slechtste moeder

Een strenge opvoeding betekent niet automatisch dat je kind doet wat je zegt. Het als een compliment zien vind ik vreemd, want dan is niet-streng zijn dus verkeerd. Ik zie zelf meer heil in ruimdenkend en duidelijk zijn, in mijn ogen is dat iets anders dan streng.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2017 20:54

Re: Award voor slechtste moeder

Ik vind het nog best lastig merk ik, maar ik probeer een balans te vinden tussen hem de wereld laten ontdekken en zelf de volwassene zijn en te beslissen wat zijn veilige wereld is die hij mag ontdekken. Zo zie ik het maar.
En het wordt vast nog tienduizend keer lastiger. Ik heb ook een pittig ventje volgens mij.

Dat wat Jezzie net schreef over het aankleedkussen, dat herken ik ook. Soms ben ik dat gedraai ook zo zat! Oh krankjorem word ik er van. Nog geen seconde teruggelegd op z'n rug, draait alweer, gaat weer zitten, gooit zichzelf bijna van de commode af. Afleiden met iets in z'n handjes helpt soms, maar vaak ook niet. Dan geef ik 'm misschien geen tik, maar ik houd 'm wel echt stevig beet, al is het voor z'n eigen veiligheid maar ook omdat ik het wel echt goed zat ben dan. Ik vind dat wel lastig hoor. Ik merk dat ik dan soms echt even bewust afstand neem (niet letterlijk want dan klonkt ie dus de commode af) met tot tien tellen, bewust even rustig adem haal en na een harde stem waar hij van schikt juist rustig zacht praat om allebei weer rustig te worden.
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 22 Dec 2017 20:59

Re: Award voor slechtste moeder

Urban Naked schreef:Dat viel mij ook op HG. Dat als je geen tik geeft je opvoeding lijkt op ‘schatje dit en schatje dat’. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik heel streng en consequent kan zijn zonder soft over te komen :)


Ja dat bedoelde ik dus ook, zie dat ik dat er niet bijgezet had. Dat je inderdaad ook gewoon streng kan zijn of boos kan worden zonder te slaan.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 22 Dec 2017 21:19

Re: Award voor slechtste moeder

Ik geef wel eens een tik als waarschuwing, dat is dan met m'n vingertoppen op een hand op arm. Ook pak ik de oudste wel eens stevig bij z'n arm, geen blauwe plekken-hard maar wel zo dat het niet comfortabel is. Hij kan je zo negeren.

Een keer wilde m'n oudste de jongste een kopstoot geven, ik zat te voeden en uit reflex kopstootte ik de oudste weg. Daar heb ik me wel flink rot over gevoeld.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem250

Bericht 22 Dec 2017 21:21

Re: Award voor slechtste moeder

Ik vind streng zijn geen compliment. Streng zijn hoeft niet per se te betekenen dat je een goede opvoeder bent. Het gedrag van kinderen vind ik trouwens ook geen direct teken van een goede opvoeding.
Je hebt nu eenmaal brave en iets minder brave kinderen. Ik ben geen strenge moeder, maar ook geen softe. Ik ben net als
GP denk ik ruimdenkend. Ik ben zelden boos. Er mag veel. Er zijn een aantal dingen die niet mogen en dat is heel duidelijk. Maar verder zeg ik niet veel nee. Er is heel veel ruimte om te spelen en er kan heel veel. Gevaarlijke situaties beperk ik door ze zoveel mogelijk weg te halen. Ze mogen van mij boos zijn zonder iemand pijn te doen. En als dat niet lukt dan even op de gang afkoelen. Maar niet als straf. Dat ervaren ze ook niet zo. Ik verhef ook zelden mijn stem. Dat doe ik alleen als ik schrik. Ik denk niet dat mijn manier DE manier van opvoeden is. Maar het past bij mij. Ik ben gewoon niet streng. Ik voed op zoals ik ben. Ik kan me voorstellen dat een ander het heel anders aanpakt.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 22 Dec 2017 21:28

Re: Award voor slechtste moeder

Ik denk ook dat iedereen weer een andere definitie van streng heeft.
Ik sta bijvoorbeeld voor de klas en sommige mensen zouden mij als streng bestempelen, ik noem het liever consequent. Ik bied heel veel structuur en binnen de (schoolbreed) gestelde grenzen mogen de kinderen heel veel, maar gaan ze over de grens heen dan is het over het algemeen 1x waarschuwen en dan is het ook echt klaar en laat ik goed merken dat het tot hier en niet verder is. Eventueel met bijbehorende (ook weer schoolbrede) consequenties.
<<

Anoniem281

Bericht 22 Dec 2017 21:41

Re: Award voor slechtste moeder

Ik vind het ook niet altijd even belangrijk of de soort opvoeding perse bij de ouder past. Dan kijk ik liever naar het kind. Sowieso hebben ze allemaal duidelijke grenzen nodig, volgensmij, maar soms zijn er juist kinderen die bloeien bij iets meer ruimte en zelfstandigheid tegenover kinderen die wel strikte regels nodig hebben.

Een tik vind ik zelf niet nodig, dat doe je uit wanhoop. Ik hoop zelf nooit zo ver te komen maar altijd de overhand te kunnen bewaren door duidelijk te zijn. Dit mag wel, dit mag niet en dit zijn de gevolgen als je de regels niet volgt.

Maar k heb makkelijk praten met een softie van anderhalf, wie weet meld ik me over een jaar of 3 met heel andere verhalen :smile:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2017 21:49

Re: Award voor slechtste moeder

Ik wil met name zo graag niet oordelen over anderen. Is dat te nobel van me? Lukt het anderen of juist niet? Ik probeer dat echt zo hard, sinds ik zelf moeder ben, omdat ik gewoon merk dat het in de realiteit gewoon zo vaak is zoals het komt.
Let's discover the world together.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 22 Dec 2017 22:15

Re: Award voor slechtste moeder

Ik vind streng zijn ook geen compliment eerlijk gezegd.
En een aanpak waarbij je niet (fysiek) straft staat ook ook echt niet direct gelijk aan softie-allesmoetmaarkunnen en onopgevoede kinderen.
Oh of als je zegt dat je je kind nooit straft, dat mensen dan bijna trots zeggen “ja maar die van mij is ook echt wel een stukje pittiger dan die van jou”. Begrijp ik ook nooit zo goed. ;)

Het proberen niet te oordelen vind ik heel nobel Marin. Lukt mij eerlijk gezegd niet altijd, want je kijkt toch met je eigen bril naar dingen. Maar de ene persoon is de andere niet en t ene kind ook heel anders dan het andere kind.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2017 22:18

Re: Award voor slechtste moeder

Ik zou het denk ik als een groter compliment zien als ze het over tig jaar nog eens zeggen en dat mijn aanpak, wat het ook mogelijk zijn, heeft gewerkt. Dat zou ik fijn vinden.

En ja, precies, jouw laatste zin.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2017 22:21

Re: Award voor slechtste moeder

Overigens voel ik me de slechtste moeder omdat ik O. vandaag in z'n eentje op z'n kamer heb laten spelen omdat ik écht nog wat moest doen voor m'n werk en zijn kamer de enige veilige plek is waar hij vrij kan spelen. Ik had de camera aan zodat ik 'm wel in't zicht had. In dat opzicht dus niet zo slecht maar het voelde toch wel is echt alsof dit niet de bedoeling was. En toen ging ik weer naar 'm toe en zat ie precies voor de deur zodat ik er niet in kwam en moest ik 'm echt opzij duwen met de deur om 'm te openen. Dat vond ie niet zo leuk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem245

Bericht 22 Dec 2017 22:25

Re: Award voor slechtste moeder

Ik vind het ook moeilijk om te reageren.
Want behalve als je je kind stelselmatig slaat of bij het minste geringste een tik uitdeelt denk ik dat er niet perse een goed/fout verhaal is. Ik vind het echt knap als je eeuwig geduldig kunt zijn, ik zou echt willen dat ik dat meer had.
En ik nam het voorbeeld van mijn ex omdat dat gewoon extreem was. Ik denk dat het menselijk is zulke voorbeelden te geven in een discussie. En ik denk ook dat de aanpak van ex niets goeds gaat brengen in haar leven want ze zal toch moeten leren zich aan te passen in haar leven, iets wat ze nu echt niet kan (11 jaar). En omdat het contrast qua opvoeding zo groot is haalde ik dat aan. Er zit natuurlijk nog heel erg veel tussen.
Ik was vroeger wel streng denk ik, heel veel mocht niet. Ik wilde niet aan het stigma van de jonge, alleenstaande moeder voldoen die haar kind niet in de hand had. Ik zat vaak overal bovenop. Nu ben ik niet meer streng, er mag heel veel. Ik heb vertrouwen in mijn zoon, alleen het soms blijven uitdagen, grote mond, uitlachen, constant het laatste woord (pubergedrag) komt bij mij soms de spuigaten uit. En paar weken terug ben ik echt zo boos geworden en echt gescholden maar geen tik gegeven. Dat is twee jaar geleden geweest en toen had hij het verschrikkelijk bont gemaakt.
Niet goed, en ook niet goed te praten maar boosheid is ook een emotie en die was ik toen niet de baas. Volgens mij kan dat gebeuren. En zolang dat niet de manier van "oplossen" is, heb ik daar bij andere mensen verder ook geen oordeel over.
<<

Anoniem281

Bericht 22 Dec 2017 22:27

Re: Award voor slechtste moeder

Oh maar ik vind dat juist goed, Marin! Tobias heeft een traphekje bij z'n slaapkamer, zodat ie daar niet uit kan als ik de was doe. Hoewel ik ook regelmatig gewoon op bed zit met m'n telefoon en hij op z'n kamer. Ik doe dat dus bewust om hem ook te laten wennen aan 'op z'n kamer spelen', zodat ik iets kan opruimen ofzo.

Ik blijf uiteraard wel praten of zing liedjes of whatever, maar ik speel niet mee ofzo. Ik kwam op t idee toen een collega mopperde dat haar dochters zo slecht boven spelen en ze altijd beneden zijn mét alle speelgoed en troep. Dus ik dacht, ik begin alvast met oefenen!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 22 Dec 2017 22:28

Re: Award voor slechtste moeder

Maar maakt het echt wat uit dan meiden? Ik ga ervanuit dat we hier allemaal geen verwende kinderen grootbrengen waarvan de wijzelf op school ons kind zitten te verdedigen als hij/zij stout is geweest. Mijn vader is een kwart eeuw directeur van middelbare school geweest. Hij heeft de jeugd echt het respect zien verliezen en de ouders een andere rol, niet ten goede van de kinderen. Met name vriendjes proberen te zijn ipv ouders en veel sleutelkinderen. Anyway, hij maakte paar jaar geleden goed punt: het is een tijdje de verkeerde kant op gegaan met té veel vrijheid, maar de generatie ouders van nu heeft dat bewust meegemaakt en die gaan het nu weer anders aanpakken, de generatie erna zal weer beter opgevoed zijn. En dat denk ik ook. Respect hier in Oz is trouwens echt groot ding ook op scholen.
Afbeelding
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers