Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliegers

<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:38

Bericht 11 Dec 2014 18:47

'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliegers

Vrijwilligerswerk bij Stichting Hoogvliegers

Wat doet Stichting Hoogvliegers?

Deze stichting laat zieke of gehandicapte kinderen tussen de 6 en 17 jaar een ontzettend gaaf avontuur beleven. Zij mogen namelijk zelf een vliegtuig(je) besturen, wanneer ze in de lucht zijn! Een dag aan iets leuks denken i.p.v. aan je ziekte of handicap, een mooie dag om aan terug te denken!
De ziektebeelden lopen zeer groot uiteen, zo hebben we kinderen die doof of blind zijn, kinderen met autisme, kinderen die ongeneeslijk ziek zijn. Alle kinderen met wat voor beperking dan ook, zijn van harte welkom!

Afbeelding

Hoe ziet zo’n dag eruit?
Al maanden van te voren worden er kinderen gebeld / gevraagd of zij willen komen. Dit wordt vaak geregeld via scholen, of mensen melden zich zelf aan omdat ze via via iets over ons hebben gehoord.
Ook worden er piloten, vliegvelden door heel Nederland, (vrachtwagen)chauffeurs geregeld en nog veeeel meer.

Afbeelding

Twee weken van te voren gaat de uitnodiging naar de kinderen en worden de vrijwilligers op de hoogte gesteld van hun taken van die dag. Op zo’n dag zijn er heel veel vrijwilligers!
Op de dag zelf komt iedereen rond 8 uur naar het vliegveld toe. Er is een algemene briefing en er wordt opgebouwd. Vanaf 9 uur verwachten we dan al de eerste kinderen, meestal zijn er op zo’n dag tussen de 75 en 100 kinderen die Hoogvlieger zijn, maar iedereen mag zijn ouders en broertjes/zusjes ook meenemen, dus het is altijd heel gezellig!
De kinderen komen in groepen binnen, meestal wordt één groep opgehaald met vrachtwagens & de Hoogvliegersbus en rijden zij in konvooi naar het vliegveld toe.

Afbeelding

Op het vliegveld melden zij zich aan en worden ze naar een buddy gebracht. Deze buddy legt alles uit wat er te doen is en is de hele dag beschikbaar voor vragen. Ook krijgen ze een tas met een shirt, dit trekken ze aan, zodat iedereen weet wie de Hoogvlieger is.

Afbeelding

Dan gaan ze naar de boardingtafel, daar krijgen zij een nummer, als dat nummer verschijnt op één van de displays, mag het kind gaan vliegen. Het kind vliegt met een piloot en één van de ouders/allebei/broer/zus, het ligt aan de grootte van het vliegtuig en de beperking van het kind.
Als het vliegtuig op de goede hoogte is, mag de Hoogvlieger zelf vliegen (mits de beperking dit toelaat), de Hoogvlieger maakt dan bochtjes en geniet met volle teugen. Bij de voorbereidingen wordt de Hoogvlieger ook zoveel mogelijk betrokken.
Kinderen die bedlegerig zijn, kunnen mee met ons eigen ambulancevliegtuig.

Afbeelding

Wanneer de Hoogvlieger geland is, krijgt het een Hoogvliegersdiploma en kan het kind de rest van de dag nog andere leuke dingen doen. Vaak kan je meerijden in een vrachtwagen, is de brandweer aanwezig of de douane. Ook is er regelmatig een optreden van onze ‘dansgroep’. Daarnaast zijn er ook geregeld groepsvluchten op de grotere luchthavens. Als er tijd is, kan je dan mee met bijvoorbeeld een vliegtuig van de Kustwacht.
Aan het eind van de dag (wanneer het kind het genoeg vindt) krijgen de kinderen allemaal een bos bloemen mee naar huis en wordt alles opgeruimd. Via de mail krijgen we nog een evaluatieformulier en worden de gegevens van de kinderen ingevuld in het systeem.
Kinderen die niet konden vliegen door bijvoorbeeld slecht weer, worden z.s.m. ingepland op een andere dag. Ze komen in principe altijd aan de beurt.
Mocht zo’n grote Hoogvliegersdag teveel zijn voor een kind, kan er altijd een individuele dag geregeld worden. De piloot heeft dan één op één tijd voor het kind, er worden dan geen extra activiteiten georganiseerd.

Wat doe ik?
Het afgelopen seizoen heb ik twee functies vervuld. Ik was buddy (helaas maar op één dag, twee andere dagen werden vanwege het slechte weer geannuleerd) en ik was mede-coördinator kinderen.

Als buddy ben je hoofdaanspreekpunt op zo’n dag. De hele dag door ben je beschikbaar voor vragen en soms als er te weinig begeleiding is vlieg je mee met een Hoogvlieger.
Bij binnenkomst van de kinderen leggen wij uit waar alles te vinden is en wat er allemaal te doen is. We lopen mee naar de boardingtafel en zorgen dat het kind kan gaan vliegen.
Tussendoor kijk je of alles goed gaat met de kinderen, kijk je of er geen afval ligt en help je bij vragen en problemen. Je bent eigenlijk een soort manusje van alles.
Als je ziet dat één van jouw kinderen terugkomt, kijk je of je even een gesprekje kan voeren met het kind over hoe het was. En als het lang duurt, probeer je te informeren wat er aan de hand is. Zodat de ouders en het kind, zo veel mogelijk kunnen genieten van de dag zelf.

Als mede-coördinator kinderen bel je met diverse scholen / instellingen om te kijken of zij kinderen hebben die in aanmerking komen voor dit avontuur. Daarnaast hou je vervolgens in de gaten of de aanmeldingen binnenkomen en of er vragen zijn, dit gebeurt meestal via de e-mail. Wanneer er problemen zijn, probeer je deze zoveel mogelijk op te lossen.

Komend seizoen blijf ik waarschijnlijk gewoon buddy en verder ga ik het nog horen, maar de voorbereidingen voor het komende seizoen zijn al in volle gang!

Afbeelding (Samen met mijn vader, die chauffeur is op de Hoogvliegersbus)
Wat vind ik het leukste?
De opgetogen gezichten van de kinderen als ze aankomen en de vermoeide maar blije gezichten als de kinderen weer naar huis gaan. Een kind dat loopt te springen omdat het heeft gevlogen of omdat het in een vrachtwagen heeft gereden. Het feit dat je voor zo’n kind een fijne dag kan regelen en de reacties die je achteraf leest in het gastenboek of de bedankjes die je krijgt van ouders als ze weer naar huis toe gaan. En ik vind het super leuk als ik de eer mag hebben om met een Hoogvlieger mee de lucht in kan gaan, omdat de eigen begeleiding niet kan (bijv. wanneer een broertje of zusje niet mee kan en niet alleen achter kan blijven) of niet mee wil (bijv. bij hoogtevrees). Soms komen kinderen met een wooninstelling mee en zijn er 10 kinderen en twee of drie begeleiders, zij moeten vaak beneden blijven en dan wordt je als buddy wel eens gevraagd om mee te gaan.
Het is zo’n eer omdat het een bijzonder moment is, ik zit dan ook regelmatig met tranen in m’n ogen omdat ik het zo mooi vind dat de Hoogvlieger zo geniet!

Wat vind ik in het minst leuk?
Dat het regent! Want bij regen en harde wind kan zo’n dag niet of slechts deels doorgaan, een dag waar ik als vrijwilliger ook naar uit kijk!!

Wist je dat?
* Het organiseren van zo’n dag heel veel geld kost, want iedereen doet alles op vrijwillige
basis.
* Je de afgelopen maanden in de Kampioen van de ANWB de stichting kon steunen door de
puzzel op te lossen en het antwoord door te bellen.
* Hiermee een cheque is opgehaald van meer dan 42.000 euro!
* We hopen dat in 2015 meer dan 1000 kinderen Hoogvlieger kunnen worden.
* Je zelf je kind op kan geven wanneer deze in onze doelgroep valt? Maar dat je dit ook als
instelling kan doen (uiteraard met toestemming van de ouders)
* Er Hoogvliegersspatlappen zijn voor de vrachtwagens en er een Hoogvliegersbus is?
* We twee mascottes hebben die Ko Piloot en Truckie heten?
* We regelmatig op evenementen te zien zijn, zoals Truckstar, Beek for Speed
* Je meer informatie en foto’s en filmpjes kan vinden op de website: http://www.stichtinghoogvliegers.nl
* Er Truckies en Ko Piloten gehaakt worden, die verkocht worden in de webshop en op de Hoogvliegersdagen.
* Astronaut André Kuipers geen onbekende is op onze Hoogvliegersdagen.
* We op grote vliegvelden (zoals Schiphol) vaak eindigen met een Runway Run? We gaan
dan met alle voertuigen die er zijn, over de start/landingsbanen rijden van het vliegveld, met lawaai en alle Hoogvliegers & hun families (zie foto hieronder).
* Ik er trots op ben voor deze stichting vrijwilligerswerk te mogen doen.
* Je altijd een berichtje kan achterlaten in dit topic of in mijn PM-box wanneer je vragen
hebt?
* Alle foto’s eigendom zijn van Stichting Hoogvliegers en je deze op de website kunt vinden!

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: Docent basisonderwijs en student gymopleiding
Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand cafe
Deel 4: Volg je hart en maak van je passie je baan
Deel 5: Orthoptist
Deel 6: Actuaris
Deel 7: Projectmanager
Deel 8: Pedagogisch Medewerker
Deel 9: Longfunctieanalist
Deel 10: Fotograaf
Deel 11: Docent wiskunde op een middelbare school
Deel 12: Burgemeester van Zeg maar Yes
Deel 13: Callcentermedewerker
Deel 14: Werken in het buitenland
Deel 15: Jeugdvakantiewerk
Deel 16: Vrijwilliger bij Stichting Earlybirds
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 11 Dec 2014 19:17

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

Wat een goed initiatief weer! Prachtig dat deze stichting bestaat en dat jij hier je beste beentje belangeloos voor inzet.
Super!

Ook jij hebt gevraagd of we een donatie konden geven aan deze stichting, in plaats van een bedankje aan jou zelf. Uiteraard hebben wij daar gehoor aan gegeven! Het geld is net overgemaakt.

Heel veel succes met alles wat je nog voor Stichting Hoogvliegers gaat doen!
<<

Anoniem216

Bericht 12 Dec 2014 11:40

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 16 Okt 2017 16:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Burgemeester Bo

Bericht 12 Dec 2014 11:42

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

Bedankt voor je bijdrage!!
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 12 Dec 2014 13:11

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

Wat leuk om te lezen en wat moet het leuk zijn om al die kinderen zo blij te zien met zo'n geweldige dag!
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:38

Bericht 12 Dec 2014 17:39

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

Dit jaar hadden we 17 grote dagen gepland, waarvan een aantal helaas gecanceld zijn door het slechte weer.
De kinderen voor deze vluchten zijn op andere dagen ingepland of worden komend jaar ingepland.

Het is fantastisch hoe blij de kinderen zijn, ze zijn ook zo dankbaar, het eten & drinken is bijvoorbeeld ook inclusief en daar zijn ze al zo blij mee (en dan hebben ze nog geen eens gevlogen).
Het is gewoon even een dag zonder nadenken over het ziek zijn. Wij spreken er ook niet over, tenzij een kind er zelf over begint.
<<

Anoniem166

Bericht 17 Dec 2014 21:04

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

Wat een leuke stichting! Ik had er nog nooit van gehoord, leuk om er zo eens over te lezen.
<<

Anoniem123

Bericht 18 Dec 2014 07:48

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

Wat leuk om dit te lezen. Net als Sanne had ik nog niet eerder van deze stichting gehoord. Wat een dankbaar werk doen jullie.
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:38

Bericht 22 Dec 2017 09:16

Re: 'Rubriek W&S #17 - Vrijwilliger bij Stichting Hoogvliege

Ik doe hem ff uppen aangezien ‘ons’ vliegtuig komende aflevering bij ‘Over mijn lijk’ (BNN) komt

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers