Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tapas

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 19 Dec 2017 19:49

Tapas

Met oud en nieuw willen we met z'n vieren lekker tapas gaan eten. Ik heb dat nog nooit zelf gemaakt, maar het lijkt me best veel werk. Nou is dat niet erg, we hebben tijd maar ik kan wel wat tips gebruiken.
Als je bv veel warm doet, komt dat dan niet heel precies met hoe laat alles klaar is of sta je dan niet hele tijd in de keuken?
En welke tapas vinden jullie lekker? Ik moet zelf glutenvrij eten, dus hebben tips voor tapas zonder deeg ed? Brood zal er vast bijkomen (voor mij dan glutenvrij:)) maar ik zou het prettig vinden de gluten daartoe te beperken.
<<

Anoniem231

Bericht 20 Dec 2017 02:21

Re: Tapas

Ik bekijk altijd menukaarten van een tapasrestaurant en geef daar mijn eigen draai aan.
Ik zorg ook dat niet alles tegelijk klaar is zodat het warm blijft. Oven gerechten kunnen namelijk ook later zonder dat je er werk mee hebt.
Ow waar je ook nog kunt kijken, in de winkel hebben ze vaak ook tapas assortiment.

Quiche, soepje, pasteitje, gevulde champignons, ham met meloen, zalm/kip cocktail, gehaktballetjes in tomatensaus, stokbrood met smeersels zoals pesto/tapenade/kruidenboter, zalm met roomkaas (of salami), olijven, wrap, hartig taartje.
<<

Anoniem278

Bericht 20 Dec 2017 11:59

Re: Tapas

Wat ik graag maak als tapas is:

Gevulde portobello (of als je die niet kunt krijgen, mega grote champignon)
Ik doe zelf zoiets : https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... rtobello-s of een Quizzle variant daarop (ik ben nogal van het 'ik gooi er dit en dat ff bij') maar als je wél van blauwe kaas houdt, in tegenstelling tot ondergetekende dan is zoiets ook een heerlijk idee: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... as-en-prei

Albondigas:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... albondigas
(dit gaat ook prima met mager rundergehakt, ze worden toch niet echt droog door de saus)

Nacho's :
gewoon zoals je ze altijd maakt is heerlijk, met kaas etc uit de oven, maar als je wat anders wilt dan is dit een leuk recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... laagjesdip

Lekkere knoflookgarnalen/gamba's
Albert Heijn heeft kant en klare knoflookgarnalen in de vriezer als je jezelf wat werk wilt besparen.
Dit is maar een beetje meer werk: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... okgarnalen

Gazpacho:
Je kunt ook dat kant en klaar in een fles kopen, staat bij de soep, maar voor als je echt lekker zelf aan de slag wilt:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... t-gazpacho
En dan heb je er meteen kipspiesjes bij, kipspiesjes vind ik wel altijd een succes.

Chickenwings:
Beste tip, koop zo'n zak bij de lidl uit de vriezer, kun je zelf kiezen uit normaal of spicy. Maar als jij alles zelf wilt maken : https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ickenwings

Natuurlijk heb je sangria nodig!
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... se-sangria

Verder zet ik altijd neer : bruchetta (dat kan heel goed met glutenvrij brood, mijn schoonzus is ook glutenintolerant dus wij koken altijd zoveel mogelijk glutenvrij dan), olijven in diverse varianten, kaas (manchego met chutney heeft mijn absolute voorkeur) en allerlei spaanse worst en ham.

En vraag Marin om tips want die kent de spaanse keuken heel goed en ik ben er zeker van dat zij ook nog handige ideeën heeft.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Dec 2017 16:19

Re: Tapas

Quizzle schreef:
En vraag Marin om tips want die kent de spaanse keuken heel goed en ik ben er zeker van dat zij ook nog handige ideeën heeft.


Aw wat leuk! Ik begin de Spaanse keuken redelijk te kennen ja, echt heel goed zou ik nog niet willen zeggen.

Mijn favoriete tapa is misschien niet zo gangbaar: Pulpo, oftewel octopus. Zo'n gegrilde tentakel met paprikapoeder en saus met wat aardappeltjes. Heeerlijk.
Afbeelding

Gewoon echt goede jamón, van die rauwe Spaanse ham. Koop echt goede, dan heb je er gewoon niks bij nodig. En een goed stuk manchego.

Oh ja als je van blauwe kaas houdt, is die portobello van Quizzle heel leuk met cabrales, dé lekkerste Spaanse blauwe kaas. Wel heel pittig, maar man, niet te versmaden zo lekker vind ik dan.

Cocas zijn ook echt Spaans, soort mini pizzaatjes.
Afbeelding

Bij de Albert Heijn kan je soms iberico vlees kopen, zoals bijvoorbeeld secreto de iberico. Dat is zulk ontzettend lekker varkensvlees. Zulk goed varkensvlees heb je waarschijnlijk nog nooit gehad. Bak het aan, laat het heel licht rosé (dat mag gerust bij varkensvlees) en snijd het in strips zodat je het lekker kunt pakken met je handen. Lekker met romescosaus, ook heel Spaans:
http://barbecuebible.com/recipe/romesco-sauce/
Afbeelding
Afbeelding


Ook echt heel Spaans maar daar moet je van houden is bloedworst. Lekker in kleine plakjes grillen met wat appel. Zo heb je een bitesize tapa.

En natuurlijk croquetas. Zelf maken is daarbij wel heel veel gedoe (al lijkt me dat nog altijd heel leuk) maar nu met de kerst zijn er misschien verpakkingen met kroketmixhapjes, dus garnalenkroketje, kaaskroketje. Wel de Nederlandse kroketjes dan, maar het is feitelijk hetzelfde.

Pimiento Padron! Milde pepertjes, waar af en toe ineens een scherpe tussen zit (zelden overigens). Werd je afgelopen zomer echt mee doodgegooid in de restaurants ineens en ook kon je het volop bij de AH krijgen ineens. Nu misschien wat lastiger nu het winter is, maar bij een specialiteitenzaakje misschien nog wel. Even bakken in een hele hete pan (ik zou een wok doen) of op de bbq maar de kans is klein dat die aan gaat nu. Daarna met wat grof zeezout besprenkelen. Dit is echt zo'n tapa waar ik van blijf eten.
Afbeelding

En bijna niet te krijgen hier denk ik, hoewel onze visboer het wel eens heeft. Chopitos. Kleine gefrituurde inktvisjes. Lekker met een knoflooksausje als dip of gewoon simpel met wat citroen. Idem dito voor kleine gefrituurde sardientjes, boquerones fritos.
Afbeelding
Afbeelding

Echte Spaanse tortilla kan natuurlijk ook niet ontbreken, zo'n dik omelet met aardappel. Mag gerust koud gegeten worden.


Niet allemaal glutenvrij, maar er zit wel genoeg bij dat wel glutenvrij te maken is denk ik. Als je moet kiezen, zou ik denk ik kijken of je iig een goede ham en kaas kan krijgen, tortilla, pimiento padron en secreto de iberico met romescosaus. Dat is allemaal glutenvrij sowieso en dan bijv nog wat albondigas en die portobello er bij. Dat lijkt me heel lekker allemaal!
Let's discover the world together.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 21 Dec 2017 09:13

Re: Tapas

Voor mij zijn tapas ook niet compleet zonder garnaaltjes in een pittige chili olie. Ik doe altijd een flinke scheut olijfolie in de pan, daarbij knolfook en chili in plakken gesneden en die daarbij. Dat laat je even meebraden totdat het nét licht verkleerd. De garnalen erbij (wel even de darmpjes eruit halen) en dat kort aanbakken. Dat in een spaans tapasbakje serveren en als je er een andere twist aan wil geven, maak je het af met verse basilicum die je er op het einde pas bij doet (vlak voor serveren).

Afbeelding

Aioli mag eigenlijk niet ontbreken bij een tapasavond. Het lekkerste vind ik hem zelfgemaakt, en dan met gepofte knoflook.


En voor mij is een tapas avond niet compleet zonder patatas bravas. En die maak ik altijd zelf. Wat ik doe, is ik snij aardappels in blokjes van ongeveer een centimeter (of net iets groter). Deze stoom ik eerst totdat ze uit elkaar vallen. De truc is dit echt te doen, want hoe meer de aardappel barsten vertoont, hoe meer 'vet' het opneemt en hoe krokanter de aardappel wordt. Zodra dit klaar is, haal ik de stoommand van de pan en doe dit onder koud water en laat dit uitlekken. Dan droog ik ze af, en laat ik ze minstens een uur in de koelkast staan om nog meer vocht eruit te halen.
Uiteindelijk bak ik ze af in de zonnebloemolie. Vaak iets van 6 a 8 minuten maar dat hangt van de temperatuur af.

Ondertussen maak ik de twee sausjes. De rode kost het meeste werk. Hiervoor fruit ik een ui en knoflook op laag vuur samen met ee theelepel gerookte paprika poeder. Daarbij wat zout en peper natuurlijk. Dan gaat er wat passata bij, chilivlokken en witte wijn azijn. Dat zuurtje heeft het echt nodig als contrast tegen de witte saus. Vaak doe ik er ook net een hintje tijm bij en ook een gegrilde paprika uit blik die ik héél fijn snij.

De witte saus maak ik door óf te mengen met de zelfgemaakte aioli maar als ik daar geen zin in heb, dan gebruik ik mayonaise die ik aanleng met wat melk bijvoorbeeld, knoflookpoeder, wat peper en zout. In de basis hoef je hier niet veel aan te doen, maar het contrast tussen het romige van de witte saus en het zure, pittige van de rode saus is wat het gerecht zo lekker maakt. En dan samen serveren.

Afbeelding

Als toetje zou ik een crema catalana maken. Die zijn niet zo lastig en prima zelf te maken.

Afbeelding

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers