Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


zwangerschapsdiabetes

<<

Mil

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 272

Geregistreerd: 21 Jan 2015 20:07

Woonplaats: A'foort

Bericht 04 Jan 2016 16:14

zwangerschapsdiabetes

Vanochtend de uitslag gekregen, ja hoor.. Zwamgerschapsdiabetes
Morgen gelijk maar de gyn. In het ziekenhuis.

Vaak wordt het toch al voor de 30 weken ontdekt? Ik zit nu op 36,5 week. Zal ik dan nog een dieet moeten gaan volgen? Kindje is wel aan de grote kant. +/- nu 3600 gram en ook lang.

Wie heeft er zwangerschapsdiabetes gehad? Ik ben nu gewoon even nieuwsgierig..
Morgen weet ik natuurlijk meer :)
Afbeelding
<<

Patsy

Bericht 04 Jan 2016 16:29

Re: zwangerschapsdiabetes

Ah shit, toch. Ik had gehoopt dat je 'gewoon' een groot kindje zou krijgen.

Het enige wat ik weet is dat je kindje nu wel even in het ziekenhuis moet blijven om de bloedsuikerspiegel te controleren. Volgens mij is dit standaard bij zwangerschapsdiabetes.

Verder heb ik geen ervaring, hopelijk krijg je morgen antwoord op al je vragen.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 04 Jan 2016 17:24

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik heb het gehad, maar is ook goed in de gaten gehouden ondat mijn moeder diabetes heeft.
Ik had alleen een 'dieet'.
Ik moest idd in het ziekenhuis bevallen, en sowieso een nacht blijven. Hoewel ik laatst iemand hoorde die gewoon thuis kon bevallen.
Ik zou dus morgen ff afwachten
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 04 Jan 2016 17:39

Re: zwangerschapsdiabetes

Mijn vriendin had dit (al veel eerder ontdekt) en moest in het ziekenhuis bevallen en is met 38 weken ingeleid.
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 08:04

Bericht 04 Jan 2016 19:43

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik heb nu niet veel tijd om te reageren, maar ik heb ook suiker gehad. Ben eind oktober met 38,1 bevallen. Zal morgen ff uitgebreider reageren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 09:09

Bericht 04 Jan 2016 19:50

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik heb het gehad. Werd ook pas met 35 weken ontdenkt. Heb toen een dieet gehad en hele strenge controle. Ben ingeleid met 37.5 en moest in het ziekenhuis bevallen en 24 uur blijven.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 04 Jan 2016 20:14

Re: zwangerschapsdiabetes

Inleiden doen ze alleen als t kind te groot is. Ik zelf hrb gewoon uitgelopen tot 40 weken (werd ingeleid ivm andere reden)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Linzi

Noob

Berichten: 2

Geregistreerd: 07 Jan 2016 09:56

Bericht 07 Jan 2016 10:04

Re: zwangerschapsdiabetes

succes nog even Mil! :banaan:
<<

Anoniem304

Bericht 19 Dec 2017 12:05

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik up dit topic even, misschien zijn er meer met ervaring. En er zijn nu ook een paar dames zwanger met zwangerschapsdiabetes, dus voor het steuntje in de rug ;).

Wat hield jullie dieet in?

Ik weet morgenmiddag meer, maar ik hoef gelukkig vooralsnog geen insuline te spuiten. Ik hoop zo dat ik het onder controle krijg met het dieet. Ondanks dat ik er niks aan kan doen voelt het echt als falen. :face:
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 19 Dec 2017 14:59

Re: zwangerschapsdiabetes

Koolhydraten spreiden, ik had maximaal 45 gram per maaltijd. Dat is nog best veel, bijvoorbeeld 4 aardappels. Alle koolhydraten volkoren, ik piekte bijvoorbeeld heel erg van witbrood, zelfs als het niet zoveel was. Snoepen deed ik met pure chocolade en tapas-bakjes met blokjes kaas, worst of olijven.

J was uiteindelijk 2660 gram bij geboorte. Was dus prima onder controle. Haar kleine formaat kunnen we wijten aan erfelijkheid.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 19 Dec 2017 15:29

Re: zwangerschapsdiabetes

Dat gevoel van falen herken ik zo. Ik had dat ook. Mijn arts vertelde mij dat ik het niet als falen maar als een vraag om hulp moest zien. Mijn lijf was bezig met een topprestatie en topsporters gebruiken ook dingen om hun topprestatie te kunnen uitvoeren. Wij vrouwen zijn dan te streng. Ons lijf geeft aan het niet helemaal alleen te willen doen maar wat hulp nofig te hebben. Prima, gaan we doen.
Uiteindelijk heb ik 12 weken een dieet gevolgd en is mijn zoon met 38+6 geboren dmv inleiden. Hij was 3500 gram dus keurig. Ik nam max 120 koolhydraten per dag. Dat was niet makkelijk maar wel te doen.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 19 Dec 2017 15:47

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik zie dat ik hier voor al had gereageerd bij dochter.
Nu heb ik mn ervaring met zoon. Daar was de diabetes ernstiger. Er is niet echt aangegeven hoeveel koolhydraten ik Mocht, maar met 2 sneeen koolhydraatarm brood zat ik nog op t randje. Dat plus t feit dat zoon groot geschat werd ben ik vanaf week 30-32 toch insuline gaan spuiten. Waardes waren op een gegeven moment te vaak te hoog dat er zelfs sprake is geweest om met 37 weken al in te leiden. Uiteindelijk met 38 weken ingeleid en toen woog hij 3860 (niet extreem, maar als ze hem hadden laten zitten dan was ie nog zwaarder)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem304

Bericht 19 Dec 2017 16:31

Re: zwangerschapsdiabetes

Pleun schreef:Dat gevoel van falen herken ik zo. Ik had dat ook. Mijn arts vertelde mij dat ik het niet als falen maar als een vraag om hulp moest zien. Mijn lijf was bezig met een topprestatie en topsporters gebruiken ook dingen om hun topprestatie te kunnen uitvoeren. Wij vrouwen zijn dan te streng. Ons lijf geeft aan het niet helemaal alleen te willen doen maar wat hulp nofig te hebben. Prima, gaan we doen.
Uiteindelijk heb ik 12 weken een dieet gevolgd en is mijn zoon met 38+6 geboren dmv inleiden. Hij was 3500 gram dus keurig. Ik nam max 120 koolhydraten per dag. Dat was niet makkelijk maar wel te doen.

Dat vind ik fijn om te lezen. Ik ga het proberen ook op die manier te bekijken.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:44

Bericht 19 Dec 2017 16:43

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik heb nu vanaf 12 weken al zwangerschapsdiabetes, ben nu bijna 29 weken, spuit al insuline vanaf een week of 15. Het is niet anders. Wat is bij jullie de 'regel'' met betrekking tot inleiden? Hier hebben ze bij 12 weken al gezegd dat ze inleiden tussen de 37 en 38 weken, ga van de week vragen of dat nog steeds de verwachting is
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 19 Dec 2017 19:17

Re: zwangerschapsdiabetes

Nan schreef:Koolhydraten spreiden, ik had maximaal 45 gram per maaltijd. Dat is nog best veel, bijvoorbeeld 4 aardappels. Alle koolhydraten volkoren, ik piekte bijvoorbeeld heel erg van witbrood, zelfs als het niet zoveel was. Snoepen deed ik met pure chocolade en tapas-bakjes met blokjes kaas, worst of olijven.

J was uiteindelijk 2660 gram bij geboorte. Was dus prima onder controle. Haar kleine formaat kunnen we wijten aan erfelijkheid.


Dit inderdaad. Uiteindelijk moest ik al vroeg in mijn zwangerschap beginnen met insuline. Met 38 en 38+3 weken ingeleid (bij mijn 2e en3e zwangerschap). Regel hier was tussen 38 en 40weken inleiden. Lag aan de glucosewaarden.

Mijn jongste had met 38.3 een gewicht van 2700gram en was 46cm. Iets wat ze niet verwachten aangezien mijn andere 2 dochters haast een kilo zwaarder waren met 38 weken en 39.1.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 19 Dec 2017 19:22

Re: zwangerschapsdiabetes

Hier zeiden ze rond 38-39 weken inleiden. Idd afhankelijk van groei kind en de waardes.
Omdat zoon groot geschat werd en mn waardes nog lastig onder controle waren zeiden ze met 35 weken dat t mogelijk 37 weken kon zijn. Maar met 36 weken was t binnen de grenzen en hielden ze de 38 aan
En dan ook tot op de dag, want de datum van37+6 vind ik mooier maar daar deden ze niet aan haha
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 19 Dec 2017 20:17

Re: zwangerschapsdiabetes

Hier deden ze daar ook niet aan Elro. Vast omdat inleiden ook best een paar dagen kan duren.

1 van mijn dochters is tegelijk jarig met mijn zusje de ander met mijn moeder.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 08:04

Bericht 20 Dec 2017 22:39

Re: zwangerschapsdiabetes

Tijdens mijn eerste zwangerschap is het “ontdekt” met 12/13 weken en bij de tweede zwangerschap wist ik het al voor we naar de verloskundige gingen voor de eerste echo en intake.

Als het al zo vroeg in de zwangerschap word ontdekt spreken ze officieel niet van zwangerschapsdiabetes, dit ontwikkeld zich pas rond de 25 weken.

Ik zat qua voeding per maaltijd gemiddeld rond de 40 koolhydraten, iets wat goed te doen was voor mij. Tussen de middag resulteerde dit gemiddeld in 2 bruine boterhammen. Ik merkte dat een bak kwark vaak beter vulde en daar schoot mijn suiker niet zo van omhoog. Bij het avondeten geen pasta, rijst of bami, te koolhydraatrijk. Klein beetje aardappels, veel groente en een klein stukje vlees. Vaak wel iets van soep vooraf met veel groente, want dit vulde goed.

Ik heb bij de eerste zwangerschap langwerkende en kortwerkende insuline gespoten en bij de tweede zwangerschap metformine geslikt met langwerkende insuline en de laatste paar weken nog kortwerkende insuline erbij. A. was bij de geboorte 3370 gram en I. was 3640. Beide geen grote dames en goede zwangerschappen gehad, wel bij beide ingeleid met 38,1 en 38,2.

Beide bevallingen dus met medische indicatie in het ziekenhuis en ingeleid met een nachtje blijven i.v.m. de bloedsuikerspiegel controle van de dames. Ik heb nu zelf van de insuline enzo af.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 21 Dec 2017 03:32

Re: zwangerschapsdiabetes

Ohja dat nachtje blijven werden er bij mn dochter 2. Haar bloedwaarden zat op een gegeven moment onder de grens en moest toen naar de kinderafdeling waar ze een sonde kreeg. Oh men waar was ik daar bang voor bij zoon!! Maar hij deed t gelukkig heel goed
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 21 Dec 2017 07:48

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik hoefde niet langer te blijven. Ik mocht naar huis nadat ik geplast had. Dat was om halfeen 's nachts, dus moest ik tot de volgende ochtend blijven. Suikerwaarden zijn nooit gecontroleerd bij haar en de medische indicatie verdween bij 36 weken. Diabetes was met dieet prima onder controle en die indicatie was er nog vooral vanwege haar kleine formaat. Vond het zelf alleen nogal gedoe weer terug te gaan naar de VK, terwijl ik al bijna (in het ziekenhuis) moest bevallen.

Na de bevalling mocht ze meteen op mijn buik en is er op de standaard controles na niks extra gedaan.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Dec 2017 09:34

Re: zwangerschapsdiabetes

Even een update over de diabetes:

De baby is perfect gemiddeld, dus daarover vooralsnog geen zorgen
M'n voedingspatroon is prima. Kan wat meer zuivel gebruiken en moet nu uiteraard geen snoep en koek gaan snaaien, maar verder is het helemaal in orde.
M'n suikerwaarde was gisterenmiddag perfect en gisterenavond na een etentje ook helemaal goed. Vanochtend nuchter ietsjes hoog (maar had gisterenavond laat nog een glas melk gehad) en zonet na het ontbijt was de waarde echt perfect.

Ik moet morgenochtend m'n waardes doorbellen en als die goed zijn moet ik iig tot 3 januari prikken, dan hebben we weer een groei echo. Het lijkt er dus op dat het meevalt. :yes:
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 21 Dec 2017 09:38

Re: zwangerschapsdiabetes

Wij hoefden bij allebei ook niet langer te blijven. Ik heb geen insuline gespoten, de waarden waren in balans en mijn zoons waren op 50 gram verschil allebei 3500 gram dus ook niet te groot.
Wat betreft eten is het een beetje zoeken naar wat goed werkt. Brood was voor mij een no-go behalve volkoren speltbrood. Ik kon wel weer heel goed cracottes eten, daar deed mijn suiker nauwelijks iets op. In kaas en onbewerkt vlees zitten nauwelijks/geen koolhydraten en in volle griekse yoghurt zaten minder koolhydraten dan in de magere. Dat vond ik schelen want dat was lekkerder en het vulde beter. In een pakje koffieleutjes( zo'n meeneempakje) zaten 15 koolhydraten dus een prima tussendoortje en ik wist precies hoeveel blokjes chocola ook dat aantal had. Als ik iets at dan nam ik daarna 2 uur niks voordat ik het volgende ging eten. Zo hield ik de waardes stabiel.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 21 Dec 2017 11:00

Re: zwangerschapsdiabetes

Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad. Had helemaal er geen rekening mee gehouden dat ik het zou kunnen hebben, maar moest die test doen omdat mijn vader diabeet is. Dikke tegenvaller toen ik de uitslag kreeg een had toen geen idee wat het eigenlijk inhield en hoe vaak ik nog naar het zkh voor controles zou moeten. (Na constatering kreeg je direct al vijf afspraken in het ziekenhuis, pfff)

Ik kon bijna niets met koolhydraten eten zonder dat mijn waarden omhoog schoten. Ben extreem streng geweest met eten, vond het daarom best zwaar. Uiteindelijk aan de insuline gegaan, dat gaf wel iets meer vrijheid qua eten.
Omdat ik insuline spoot moest ik met 38 weken worden ingeleid. (Zonder insuline had ik gewoon weer onder controle van de vk gemogen en hoefde je niet te worden ingeleid. Iig niet met 38 weken).

Tijdens de eerste groeiecho bleek dat onze dochter een te grote buik had. Typisch iets door de zwangerschapsdiabetes. Maar door het aangepaste dieet was dat helemaal goed gekomen en uiteindelijk woog ons meisje 3035 gram bij haar geboorte.

Hopelijk valt het bij jou allemaal mee en kan je het goed onder controle houden, Cotton.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 21 Dec 2017 13:23

Re: zwangerschapsdiabetes

Wat goed dat de waardes bij jou goed blijven Cotton.

Op dit moment heb ik ook alleen een dieet.
Bij mijn zoontje was dat voldoende en bleven mijn waardes goed.

Ik prik niet elke dag met een vingerprik. Ik moest na een week een dagcurve prikken en als die goed was kon ik het dieet verder zetten.

Nu heb ik gister weer een dagcurve gehad en daar krijg ik vrijdag de uitslag van. Als die niet goed is dan moet ik in het ziekenhuis onder behandeling blijven. Al wordt ik met 36 weken toch naar het ziekenhuis overgezet ivm een eerdere keizersnede.
En ik wordt doorverwezen om dan wel te leren om de vingerprik te doen en dan krijg ik nog meer aanpassingen in mijn eetpatroon.

De groeiecho's zijn goed tot nu toe. Daar waar mijn zoon een grote baby was, is deze baby iets te klein. Maar niet zorgwekkend.

Na de geboorte van onze zoon mochten we ook gelijk weer naar huis toe. Ze hebben hem wel gecheckt maar dat was allemaal goed.

Ik hou mij trouwens wel streng aan het dieet en probeer zo weinig mogelijk te smokkelen met snoepen etc. Dat doe ik dan gewoon niet. Voor die paar maanden kan ik dat wel laten. Het enige nadeel is dat ik brood echt niet weg krijg en ik daardoor veel salades eet en Griekse yoghurt.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem304

Bericht 22 Dec 2017 12:00

Re: zwangerschapsdiabetes

Raven salades en Griekse yoghurt is prima toch? Als het maar goed vult. Het is wel lastig om er een weg in te vinden, merk ik nu al.
Ik had gisterenochtend kwark en merk dat ik dat beter verwerk dan de 2 crackers van vanochtend (terwijl er meer koolhydraten in de kwark zaten), maar het kan ook weer toeval zijn.
Als het even kan wil ik graag zonder insuline blijven, want ze gaan ook inleiden met 38 als de baby niet te groot is omdat er dan ook iets is met de suikerwaardes, vooral in die laatste 2-3 weken van de zwangerschap. Weet niet meer precies hoe ze dat zeiden. Wat moet, dat moet natuurlijk, maar als het even kan wil ik dat echt voorkomen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers