Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen zin in koken

<<

Anoniem231

Bericht 17 Dec 2017 06:29

Geen zin in koken

Mijn man werkt onregelmatig dus vaak krijgt hij opgewarmd eten.
Ik eet dus vaak alleen met de kinderen, of nou ja met mijn dochter. Mijn zoon zit in de fase dat hij alles vies vindt (behalve op een ander :palm: )
Ik merk dat ik tegenwoordig geen zin meer heb om te koken terwijl ik daar echt van hield. Eten alleen of met mijn dochter vind ik niet zo gezellig, vooral niet als er een dwarse peuter bij zit.

Van de week echt het dieptepunt bereikt. 2 kipfilet in stukjes gesneden en gebakken. Rijst gekookt. Bij de kip een pot boontjes gedaan, de rijst en een pot saté.
Dat is toch geen gerecht voor iemand die van koken houdt?

Iemand tips hoe ik weer zin in koken krijg? Voldoening eruit haal? Met zoon ga ik niet liggen vechten en aan het werk van man kan ik ook niets doen. Maar waar kan ik wel wat aan doen?
Heb meegedaan aan de receptenchallenge maar dat was voor mij ook een flop.
Heb nu maar de halve familie uitgenodigd voor een kerstdiner bij mij thuis, hopelijk krijg ik zo weer een beetje stimulans.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 17 Dec 2017 07:21

Re: Geen zin in koken

We hebben allemaal weleens geen zin om te koken hoor. Op dit moment vind ik het avondeten met mijn dochter ook niet zo leuk (eten gooien, niet willen eten, van tafel willen) Zij eet daarom soms alleen (wel met een van ons aan tafel natuurlijk) en wij eten dan wat later als ze op bed ligt. Ik zorg er wel voor dat er voor haar altijd een verse gezonde maaltijd in de diepvries ligt zodat ik niet 2 keer hoef te koken.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Dec 2017 07:34

Re: Geen zin in koken

Pollepel. Ik herken het heel erg. Nu moet ik altijd voor mij alleen koken wat mij heel erg tegenspreekt. Ik probeer daarom 1x per week iemand uit te nodigen om mee te eten zodat ik lekker iets 'bijzonders' kan koken. Iets wat ik niet snel zal maken voor mij alleen. Misschien kan je dat gaan doen op avonden dat je man wel mee kan eten. Die avond iets nieuws op tafel zetten. De andere avonden kan je het dat gemakkelijke maken voor jezelf. Misschien dat je op deze manier er weer plezier in krijgt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem313

Bericht 17 Dec 2017 07:45

Re: Geen zin in koken

Heel herkenbaar. Ik hou ook enorm van koken, zit al 100 jaar bij een kookclub en alles, maar sinds er elke dag een verantwoorde maaltijd op tafel moet staan die bereid moet worden in 20 minuten na een lange werkdag en een gang van werken naar crèche/bso, waarvoor de boodschappen op 1 dag moeten worden gehaald en alles dus een week vaststaat, en kinderen het vaak niet lusten, heb ik vaak ook geen plezier meer in koken. Het wordt hier ook steeds simpeler.

De beste tip is voor mij wat SoGood zegt en dat doe ik dus ook weleens: voor de jongens macaroni met courgette en dan zelf wat lekkers eten als zij op bed liggen. Dan eet je wel vet laat maar met een glas wijn erbij ben je gewoon heel Mediterraans bezig.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 17 Dec 2017 11:19

Re: Geen zin in koken

Dat heeft iedereen wel eens denk ik. Net wat Caulfield ook zegt, die tijdsdruk maakt het ook niet echt leuker.
Ik probeer ook vaak op momenten dat ik wel tijd heb, iets meer porties te maken. Op dagen dat ik geen zin en tijd heb kan ik dan iets gezonds uit de vriezer trekken. Stoofvlees en soep vind ik daar heel geschikt voor.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Dec 2017 21:38

Re: Geen zin in koken

Zo koken is ook gewoon niet leuk. Ik merk dat ook dat ik koken voor alleen j en mij totaal niet leuk vind. Maar zoals afgelopen weekend hadden we (vriend en ik) bedacht dat we pizza zouden gaan eten en dan staan we met zn tweeen in de keuken samen die pizza te maken. Hij kan ook echt goed koken dus dat was echt leuk.
2015 💙
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 18 Dec 2017 11:43

Re: Geen zin in koken

Als mijn man late dienst heeft, probeer ik altijd wat lekkers te koken, dat hij de volgende dag weer op kan warmen.
Of ik maak het voordat hij 's middags gaat werken.
Wat GP ook zegt soep maak ik ook vaak, lekker met een stokbroodje erbij ofzo. Dat vinden mijn kinderen ook altijd wel lekker.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 18 Dec 2017 12:34

Re: Geen zin in koken

Wat al gezegd is, voor meerdere dagen koken en invriezen, inderdaad soep en stoofpotje.
Ik weet niet of het voor jou mogelijk is, maar misschien kun je ook door de week eens een vriendin uitnodigen om mee te eten?
Of misschien meer vooruit plannen wat je gaat eten, zodat je niet op het moment zelf nog om inspiratie moet zoeken. Bij mij werkt dit wel redelijk goed. Ik hou juist niet zo van koken, maar wel van lekker en gezond eten. Als ik van te voren alles in huis heb en het niet meer hoef te bedenken, dan sla ik me door het koken heen met de wetenschap dat ik daarna een lekkere maaltijd eet.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 18 Dec 2017 14:04

Re: Geen zin in koken

Ik kook heel bewust regelmatig een soeppan vol met dingen zoals Bolognese saus ( echt met wortel, bleekselderij ed en dan 4 uur laten pruttelen) of stoofvlees en dat vries ik dan in bakjes in. Dan zijn dingen die heel lekker blijven in de vriezer. Op drukke dagen, dagen dat ik geen zin heb ed dan trek ik zo'n bakje uit de vriezer en kook ik alleen wat pasta, of ik maak er lasagne van, of we eten ovenfriet bij het stoofvlees ed, soep is ook perfect om in te vriezen.

Zo kook ik ook weleens in het weekend bewust teveel, dat we op zondag beenham met gebakken aardappels en groenten eten en een dag later een stokbroodje beenham met honingmosterd dressing en een simpele salade. Of een hele kip, die we in het weekend uit de braadslee eten met geroosterde groenten er om heen, dan blijft er altijd over en maak ik vervolgens kippensoep van de botten en vlees wat over is en vervolgens maak ik dan even snel ragout van de bouillon weer bijvoorbeeld. Dan eten we de ene dag die kip uit de braadslee, de dag daarna ragout met kip, champignons, lente-ui ed met rijst en een week later kippensoep uit de vriezer.

Ik vind koken ook leuk maar op werkdagen als ik pas tegen 18:30uur thuis ben en dan een baby en een peuter heb die moeten eten en op een normale tijd in bed moeten liggen ga ik ook voor gemak. Als ik tijd heb kook ik op mijn vrije dag alvast voor de werkdag daarna, meestal ovenschotels zodat het alleen even de oven in hoeft.

Vanavond eet ik alleen met mijn peuter, als ik hem puree en spinazie voorzet eet hij geen spinazie, dus ik maak er spinazie stamppot van, komt op hetzelfde neer maar zo eet hij wel zijn groenten. Ik heb er beschuit over verkruimeld en wat klontjes boter op gedaan en zet het vanavond in de oven, een krokant korstje en geen omkijken meer naar, ook de gehaktballetjes heb ik in een ovenschaaltje gedaan met de jus er bij, aluminium folie er op en 20 minuten later kunnen we eten en zit mijn peuter al gedoucht en in zijn pyjama aan tafel.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Dec 2017 14:20

Re: Geen zin in koken

Hier ook hoor, ook al houd ik enorm van koken. Toch wordt het doordeweeks vaak simpel. Ik accepteer dat ook maar gewoon. Zelfs al ben ik thuis, toch zijn de dagen hectisch. Ik kan me niet eens voorstellen hoe iemand het doet die ook nog werkt en kinderen die naar de BSO gaan enzo en daarna nog fatsoenlijk koken. Echt respect.

Soms heb ik ook gewoon een complete kook bore-out. Wij eten ook nog eens zo min mogelijk koolhydraten dus ik moet ook nog een beetje creatief zijn met maaltijden, want soms komen de sla wraps en de courgettini me echt de strot uit. Soms smokkel ik daarin ook een beetje, want soms weet ik het ook echt niet of werkt een gerecht gewoon echt beter met echte pasta of rijst. Nou so be it, ik doe m'n best.

Wij eten op het moment overigens ook nog nadat O. al naar bed is. In de toekomst zal dat wel moeten veranderen want ik wil wel graag als een gezin eten, maar m'n man sport 's avonds uit werk en O. moet natuurlijk gewoon op tijd eten en naar bed. Dus doen we het zo. Op die manier kan ik dan wel nog een beetje met plezier koken. Met een glas wijn. Daar heb ik wel extra behoefte aan de laatste tijd. Geef er niet elke dag aan toe maar soms, ach, lekker.

Wat voor mij ook helpt is een uitdaging aangaan. Niet zo'n mega lange challenge die een jaar duurt, dat houd ik toch niet vol. Maar per week doe ik het tegenwoordig wel eens. Deze week kook ik bijvoorbeeld van alles met restjes. Of soms pak ik er een specifiek kookboek bij en dan moet ik ten minste 3 maaltijden daaruit bedenken. Gewoon per week. Dat houdt het nog behapbaar en is best wel leuk voor jezelf.

Vriezerkoken en vooruit koken is niet echt iets voor mij, maar kan zoals anderen zeggen misschien wel handig zijn. En gewoon realiseren dat het met een beetje simpel ook niet zo erg is. Vaak leuk ik het dan nog een beetje op met wat kruiden of een kwarksausje ofzo. Dan is het ook geen man overboord en is het toch een best prima maaltijd.
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 18 Dec 2017 15:18

Re: Geen zin in koken

Ik heb het ook. Mijn huisgenootje maakte laatst zelfs een opmerking van voor iemand die bijna nooit kookt kijk je wel vaak kookprogramma en heb je veel boeken. En ik vind het fantastisch. Maar Ja, altijd voor mijzelf alleen en dan een bende, veel calorieën, alleen opeten en alles weer opruimen. Thanks, no thanks. Dus eigenlijk kook ik heel weinig en ook vaak extreem makkelijk. Uitstellen tot ij honger heb en dan acuut iets willen eten. Pasta, wok, kant en klaar dingen. Terwijl ik het dus superleuk vind om te doen. Met vriendjnnen vind ik het ook superleuk als ze komen eten, met een date hartstikke leuk om samen te koken. Maar alleen, meh...

Gelukkig heb ik geen schuldgevoelens richting kinderen, alleen richting mijn eigen kont. :smile:
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 20 Dec 2017 22:25

Re: Geen zin in koken

Heel herkenbaar. Ik heb het altijd super leuk gevonden om te koken, sta ook al sinds mijn derde te koken, het is mij ook echt met de paplepel ingegoten. Maar de laatste maanden is het echt dramatisch, ik heb er gewoon echt geen zin in, haal er geen plezier uit. Iets wat ik behoorlijk frustrerend vind en dan stel ik ook nog eens hoge eisen eraan. Ik probeer nu het moeten los te laten, dus als ik echt geen zin heb dan pak ik wat uit de vriezer of ga ik voor een makkelijke wrap met sla, rauwkost en falafel. Dan hoef ik alleen de falafel even in de oven te doen en daarna alles bij elkaar op een wrap gooien en kan ik eten. Ik ben nog niet helemaal in het reine met bovenstaande werkwijze, blijf vinden dat ik gewoon moet koken en dan ook nog een gezonde maaltijd en eigenlijk vind ik ook nog dat ik het leuk moet vinden en er plezier uit moet halen. Maar goed dat werkt dus averechts, dus hopelijk komt het plezier terug als het moeten eraf gaat.

Nou ja niet echt tips dus maar wel herkenning.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers