Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriendschappen

<<

Anoniem242

Bericht 15 Dec 2017 10:07

Vriendschappen

Of het hier hoort?? Geen idee anders even verplaatsen.

Maar hoe is dat bij jou met vriendschappen? Ik ben een type persoon die altijd klaar staat voor een ander. Zeker wanneer er moeilijkheden zijn. Ik ben niet het type persoon wat dagelijks/wekelijks of maandelijks contact moet hebben. Maar wel aanwezig ben op het moment dat het absoluut nodig is.
En toch wordt ik keer op keer gekwetst. Afgelopen zomer nog gedumpt door een vriendin. Zo voelt het voor mij. Gewoon gedumpt. En nu blijkt alweer (dit keer familie ook nog) dat ik wellicht niet belangrijk genoeg ben. Niet interessant genoeg. Maar ik ben dadelijk wel weer de persoon die toch met open armen deze mensen ontvangt wanneer het niet goed met ze gaat. Om vervolgens weer opnieuw gekwetst te worden.
Ik krijg het gewoon niet over mijn hart om een halt te roepen want dan voel ik mij nog schuldig ook.

Herkenbaar? En hoe ga je hiermee om. Ik zou willen dat ik wat sterker voor mezelf kon opkomen zonder mij daarover schuldig te voelen.
<<

Anoniem313

Bericht 15 Dec 2017 10:23

Re: Vriendschappen

Dat klinkt vervelend. Ik herken het deels; bij sommige mensen vind ik het weleens moeilijk mijn grenzen aan te geven.

Waarom wil jij altijd klaarstaan voor anderen?
<<

Anoniem242

Bericht 15 Dec 2017 10:27

Re: Vriendschappen

Geen idee zo ben ik gewoon als persoon. Ik weet hoe het is om door een zeer moeilijke periode te gaan en heb toen veel steun gehad. Dat is gewoon heel fijn.

Maar zodra je je kwetsbaarder opstelt, kun je ook snel gekwetst worden. Of zou mijn verwachting te hoog zijn waardoor ik zelf zorg voor teleurstellingen?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 15 Dec 2017 10:34

Re: Vriendschappen

Dat laatste heb ik heel erg gehad. Ik was vaak veel meer bereid te investeren in een vriendschap dan de ander, waardoor dit kennelijk claimerig of wat dan ook overkwam en ik behoorlijk wat vriendschappen ben verloren. Ik ben toen heel erg bij mezelf te rade gegaan waar dit nou aan lag en ik kwam ook tot de conclusie dat mijn verwachtingen te hoog lagen. Inmiddels ben ik sowieso ouder, ziet mijn leven er heel anders uit en heb ik mijn verwachtingen van vriendschappen flink bijgesteld. Ik heb er een goede balans in gevonden en word niet meer teleurgesteld. Vriendschappen zijn nog steeds heel belangrijk voor me, maar nu op een wat gezonder niveau.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem313

Bericht 15 Dec 2017 10:46

Re: Vriendschappen

Pannenkoek schreef:Geen idee zo ben ik gewoon als persoon. Ik weet hoe het is om door een zeer moeilijke periode te gaan en heb toen veel steun gehad. Dat is gewoon heel fijn.

Maar zodra je je kwetsbaarder opstelt, kun je ook snel gekwetst worden. Of zou mijn verwachting te hoog zijn waardoor ik zelf zorg voor teleurstellingen?


Dat kan, teleurstellingen hebben vaak met verwachtingen te maken.

Je zegt: 'Geen idee zo ben ik gewoon als persoon'. Het kan wel goed zijn daar eens wat meer over na te denken. Kennelijk betekent vriendschap voor jou dat je altijd klaar moet staan voor een ander. Maar waarom? Ja, zo ben je, maar probeer dat eens verder af te pellen. Welke ideeën heb jij over vriendschap, die maken dat je vindt dat je altijd klaar moet staan voor de ander?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 15 Dec 2017 10:55

Re: Vriendschappen

Wat verdrietig dat je zo vaak teleurgesteld wordt in vriendschappen. Ik denk dat Caulfield een aantal hele goede adviezen geeft. Ik herken het wel een beetje, met name mbt mijn familie, en ik probeer daar nu verwachtingen soms bij te stellen (al is dat echt iets heel moeilijks) en grenzen aan te geven en zelf ook niet altijd meer 100% te geven wat niet gewaardeerd wordt. En ja, dat zorgt voor nog meer conflict omdat ik me aan bepaalde rolpatronen ontworstel. Maar als het vriendschappen waren ipv familie had ik het contact waarschijnlijk verbroken. Mensen die je echt kwetsen of een negatief effect hebben op je leven, dat moet je gewoon niet doen als je er niet door bloed aan gebonden bent (en zelfs dan vaak niet).

Qua vriendschappen denk ik dat je selectief moet zijn qua 1) wie echt goede vrienden zijn en 2) wat je van goede vrienden mag verwachten. En inderdaad wat dieper graven, waarom zijn jouw behoeftes zo hoog in vriendschap? Wat is altijd klaar staan voor een ander? Hoe meet je dat en wanneer vind je dan dat ze dat niet vervullen? Ik heb inmiddels 3 echt goede vriendinnen om me heen verzameld, die ik soms ook wel eens weken niet spreek en die ook echt wel eens alledrie niet available zijn als ik me mega klote voel (laatst nog), maar die er in essentie WEL voor me zijn en willen zijn. En vice versa. En dat betekent niet altijd en alles en ook naar hun vermogen en tijd. Maar de intentie en wederzijdse waardering zit goed. En toen het slecht met me ging vorig jaar hebben ze ook echt moeite gedaan om contact met me te krijgen en me weer op de rit te krijgen.

Ondanks dat merk ik wel dat ik dat vooral rationeel heel goed besef en soms irrationeel of als ik me sowieso al verdrietig en alleen voel opeens mijn vriendschappen ook minder op waarde stel. Maar als ik heel eerlijk ben, zijn dat dan meer mijn eigen interne eenzaamheid die ik dan verwacht door hen te laten vullen. En dat is geen gezonde verwachting van vriendschap. En ja, als ik me zo verdrietig of naar voel kan ik daar prima met ze over praten maar het zijn wel mijn issues en niet de hunne.

Naja, ik weet niet of je hier iets aan hebt. Maar een beetje een vergelijkbare ervaring als Bliss dus met als advies: kijk ook waar je eigen verwachtingen en behoeften vandaan komen en of dat aan je vrienden is om in te vullen of aan jezelf en je eigenliefde.
<<

Anoniem282

Bericht 15 Dec 2017 11:09

Re: Vriendschappen

Wat verdrietig voor je dat je dit zo ervaart. In echte vriendschappen ben je er voor elkaar en is het heel zuur als blijkt dat jij er op een andere manier in staat dan de desbetreffende vriend(in). Toch is het ook vaak zo dat mensen die bereid zijn heel veel te geven in vriendschappen, dit doen vanuit een bepaalde motivatie waar ze zelf niet eens altijd bewust van zijn.

Gewoon zo zijn als persoon lijkt me te simpel, omdat je ook aangeeft dat je je schuldig voelt bij er niet voor die ander zijn. Kan het zo zijn dat het iets doet met jouw eigenwaarde (in positieve zin)/jij er zelf een bepaald gevoel uithaalt om zoveel te geven in vriendschappen? Bijv. dat je je hierdoor gezien en gewaardeerd voelt naar die ander toe? Dan ga je namelijk wel veel makkelijker over je eigen grens dan wanneer je het er willen zijn voor vrienden niet aan je eigenwaarde gekoppeld is en dus het gevoel dat je ertoe doet en meetelt. Dat laatste is sowieso wel het geval en dan zou je je waarschijnlijk ook minder snel schuldig voelen als je eens niet zoveel geeft. Zoiets doe je hooguit bij een paar vrienden, maar dit is doorgaans op 1 hand te tellen. Ik zou dus proberen voor jezelf te achterhalen waar jouw behoefte vandaan komt om er te staan voor vrienden en dit nu ten koste gaat van jezelf en zelfs de vriendschappen die je had met deze mensen.
<<

Anoniem242

Bericht 15 Dec 2017 12:01

Re: Vriendschappen

Goede tips! Daar kan ik zeker wat mee. Wat Guattari zegt klopt denk ik wel. Gezien en gewaardeerd voelen dat speelt mijn hele leven wel. En wellicht gebeurt dit ook in vriendschappen.
Ik merk ook gewoon dat ik het mij allemaal heel erg aantrek. Ook wanneer er vanuit mijn familie situaties spelen. Ik hang toch meer op de achtergrond en dat is altijd zo geweest.

MM als ik er zo over nadenk merk ik wel dat mijn jeugd/opvoeding toch in grote lijnen de oorzaak is van mijn eigenwaarde/zelfbeeld en kijk op de wereld.
<<

Anoniem313

Bericht 15 Dec 2017 12:06

Re: Vriendschappen

Pannenkoek schreef:
MM als ik er zo over nadenk merk ik wel dat mijn jeugd/opvoeding toch in grote lijnen de oorzaak is van mijn eigenwaarde/zelfbeeld en kijk op de wereld.


Dat kan heel goed, de dingen je (bewust danwel onbewust) meekrijgt in je jeugd bepalen later vaak hoe je tegen dingen aankijkt. Je kunt er bepaalde ideeën aan overhouden over wat goed en fout is, hoe relaties moeten zijn, hoe je jezelf moet presenteren, et cetera, waar je je misschien niet eens bewust van bent, maar die wel pijn en frustratie kunnen opleveren.
Gelukkig kun je daar vervolgens wel zelf mee aan de slag en ben je in die zin geen willoos slachtoffer van je jeugd.
<<

Anoniem242

Bericht 15 Dec 2017 12:10

Re: Vriendschappen

Dat klopt helemaal. Wat wel lastig is om die oude patronen om te zetten in iets nieuws. Maar ik ben mij er wel van bewust en kan er wat mee. Niemand wilt zich zomaar laten kwetsen natuurlijk.
<<

Anoniem245

Bericht 15 Dec 2017 14:02

Re: Vriendschappen

Ahh wat vind ik dat naar om te lezen... Wel goed dat je die patronen herkent. Mijn ex was ook zo, hij wilde altijd iedereen pleasen en liep (loopt waarschijnlijk) daarom zichzelf voorbij.
Je mag mij trouwens altijd appen (ik ben alle nummers kwijt, dus ook die van jou). Al is het maar om je verhaal te doen.
<<

Anoniem266

Bericht 11 Jan 2018 14:29

Re: Vriendschappen

Nope helemaal niks
Ben veetje raar ofzo
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 11 Jan 2018 14:30

Re: Vriendschappen

Reep schreef:Nope helemaal niks
Ben veetje raar ofzo

Zit jij wel in het goede topic Reep? Ik snap je reactie niet echt.

♥♥
<<

Anoniem242

Bericht 14 Jan 2018 11:11

Re: Vriendschappen

Wat zouden jullie hiervan vinden?

Elk jaar (nu toch wel dik 5 jaar zoiets) ga ik met een groepje meiden naar de vrouwluujzitting (carnavals activiteit). 2 meiden daarvan zijn ook nog eens een nichtje van mij.
Elk jaar mega gezellig. Alleen vorig jaar was het minder gezellig omdat de locatie waar we waren echt tegen viel. Zodoende hadden wij afgesproken dit jaar dan bij mij in het dorp te gaan.
Helemaal leuk, groepsapp werd weer aangemaakt en we waren enthousiast. Tot het op de kaarten aanschaffen aankwam. 2 van de 5 (mijn nichtjes) deden moeilijk en waren niet eerlijk. Ik zou de kaarten kopen en zij hadden nog geen geld overgemaakt. Nichtje 1 kwam met het verhaal dat ze niet wist of het lichamelijk wel haalbaar was allemaal en ze de echo van het ziekenhuis moest afwachten enz enz. Ik de gek breng daar dan ook altijd begrip voor op enz.
Nichtje 2 had een ander verhaal. Zij had haar relatie namelijk een deadline gesteld en dat zou rond de datum van de vrouwluujzitting zijn.
Dus 2 van de 5 zeggen met een hele omweg af. Ik baal daar natuurlijk van, zeker als blijkt dat vooral het rijden naar mij ook een reden was en deze niet gemeld is geworden.

Maar nu komt het. Vandaag is dus de vrouwluujzitting waar wij elk jaar naar toe gingen. En 3 keer raden wie daar zijn....
Precies mijn 2 nichtjes. Ik voel me gewoon echt bedrogen. Lul excuses krijg ik te horen waarom ze niet over 2 weken met ons mee gaan. Maar alle redenen tellen vandaag dus blijkbaar niet.
En nog erger, beide zitten ze dan afgelopen week te Appen met mij. "Ben je boos?" was de vraag. Dus ik antwoord dat ik vooral teleurgesteld ben enz. En er wordt gewoon over heen gewalst. Want vervolgend ging het namelijk over de communie van haar dochter.

Dit gedrag dat is wat ik hierboven dus bedoel. Men stelt mij keer op keer teleur en vervolgens dansen ze gewoon over mij heen. Omdat ik een persoon ben die deze mensen blijf ontvangen wanneer ze in de shit zitten of wat dan ook. Omdat ik het dan niet over mijn hart kan verkrijgen en te zeggen, zoek het nu ook maar uit.

Overigens is dit 1 voorbeeld van de vele die ze mij al hebben geflikt.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 14 Jan 2018 11:35

Re: Vriendschappen

Oeh dat zou mij ook heel erg steken. Ik denk dat ik zelf uit zelfbescherming het contact op een lager pitje zou zetten (zonder daar verder over te discussiëren) maar dat zou mijn 1e reactie zijn en ik weet niet of dat een goede reactie is. Waarschijnlijk niet de meest volwassene reactie.

Maar ik zou wel voor jezelf je verwachtingen bij je nichtjes wat bijstellen. Zelfs als je laat weten dat je teleurgesteld bent nemen ze dat niet echt serieus. Daar zou ik voorlopig wel even klaar mee zijn. En als zij weer bij je komen voor hulp, hoef je niet gelijk de deur dicht te gooien, maar ik zou wat afstand bewaren en evt advies geven maar niet meer volledig klaar staan voor ze. Zet jezelf op de 1e plek en als je ruimte hebt op dat moment, kun je ze helpen. Heb je die niet? Ze hebben vast nog wel andere mensen waar ze terecht kunnen.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Anoniem242

Bericht 14 Jan 2018 11:50

Re: Vriendschappen

Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb nu ook de nodige afstand genomen. Het is nu de zoveelste keer en ik wordt er steeds bozer om dat ik zo met mij laat sollen.
Maar ook dat ik nu steeds duidelijker zie hoe ze mij gebruiken.

Nichtje 1 heeft mij na een hele sterke vriendschap erg bedrogen. Mijn zoontje (toen nog niet duidelijk dat hij autisme heeft) was niet meer welkom bij haar. Want familie had geklaagd tijdens een verjaardag over hoe vervelend hij wel niet was. Ipv dat zij met mij erover zou praten zodat ik mij ook kon verdedigen, heeft ze er toen voor gekozen mij ijskoud aan de kant te laten staan. En onze vriendschap was echt onwijs sterk. Ik heb dat laten gebeuren.

Nichtje 2 heeft 3 jaar terug een zelfmoord poging gedaan omdat ze radeloos verliefd was op een gozer die haar met een 15 jarige bedrogen had. Ik heb haar toen bijgestaan, meubels gegeven toen ik samen ging wonen zodat ze haar huisje kon inrichten. Mijn laminaat gratis gegeven enz. Ik heb voor haar een alternatieve therapie sessie betaald omdat het haar hielp in die zware periode. Vervolgens hoor ik een tijdje niks meer en plots wordt ik gebeld met de mededeling dat ze weer samen is met die gozer en ze een kindje verwachten.

Zo'n fratsen gebeuren keer op keer. Ik moet drastisch mijn verwachtingen van hun gaan bijstellen zodat de teleurstelling niet zo zwaar valt. Want ze bewijzen nu wel weer dat ze het beide niet waard zijn om in te blijven investeren.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 14 Jan 2018 12:12

Re: Vriendschappen

Jeetje zeg! Dat is echt ongelooflijk. Ik vind echt dat ze gewoon misbruik van je gemaakt hebben. Hoe vaak zie je je nichtjes binnen de familie? Ik denk dat als dit vriendinnen van mij waren ik gewoon zou stoppen met deze vriendschap, of allang gestopt was. Maar dit is wel lastiger, omdat het om familie gaat.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem242

Bericht 14 Jan 2018 12:22

Re: Vriendschappen

Ik zie ze qua familieband niet vaak dat scheelt. Het vooral mijn moreel besef.

Zo stuurde nichtje 2 een app gisteren. Ik had 1 kaartje te koop aangeboden van de zitting hier in mijn dorp. Zij vroeg of dat mijn kaartje was en dat ik dus nu niet zou gaan. Mijn vriend en een goede vriendin zeiden al, ik zou niet eens reageren. Maar ik vind dat gewoon dan niet netjes. Dus uiteindelijk heb ik wel gereageerd en gezegd dat het niet mijn kaartje was en ik gewoon ga. Dan krijg ik vervolgens geen reactie meer erop. Dus dan denk ik al meteen, was dit nu gewoon om te controleren ofzo? En ook spijt dat ik dus toch heb gereageerd.
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 06:14

Bericht 14 Jan 2018 12:39

Re: Vriendschappen

Je kan hier alleen maar weer van leren. Je hebt misschien nog ergens hoop dat ze het misschien niet zo bedoelen, of dat jij het verkeerd ziet? Maar door de laatste app merk je bij jezelf weer onvrede, dus voor een volgende keer toch maar niet op ingaan. Jij voelt je op dit moment niet beter na contact met ze dus wat is deze vriendschap dan nog waard?

Wat Maddie zei, als dit vriendinnen waren geweest van mij had ik ook het contact verbroken, maar met nichtjes is dat wat minder makkelijk misschien. Maar toch zou ik steeds voor jezelf de balans opmaken of een situatie jouw energie kost, of geeft en aan de hand daarvan wel of niet op ze ingaan.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 14 Jan 2018 17:00

Re: Vriendschappen

Ik had denk ik gereageerd met alleen het woord nee. Ik zou geen nieuwe initiatieven nemen. Dan heb je even rust en pas op het moment dat zij iets sturen kijken hoe of wat. Als het weer dingen zijn zoals een vraag om spullen of hulp zou ik het wel even afhouden. Zo kunnen ze ook geen misbruik maken van jouw goedheid.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem245

Bericht 14 Jan 2018 17:12

Re: Vriendschappen

Ik zou die twee ook even op afstand houden als ze contact met jou zoeken. Ik denk dat het een patroon is dat je moet doorbreken. Ik heb een vriendin en die vreet ook echt energie , zo is ze nou eenmaal, heeft ook behoorlijk wat meegemaakt het laatste jaar en het ging alleen maar over haar. Op een gegeven moment heb ik gewoon niets meer laten horen of oppervlakkig op haar gereageerd, want er werd gewoon niet meer naar mij gevraagd. Dat is wel bij haar aangekomen na een tijdje (ze dacht eerst dat ik het gewoon druk had, was ook zo maar dus al helemaal geen zin alleen maar naar haar te luisteren) en toen heb ik gezegd dat ik met alle liefde alles wil horen en voor haar klaar sta maar dat ik het ook fijn vind als ze eens vraagt hoe het met mij is.
ik denk dat je echt meer om jezelf moet gaan denken en minder om anderen. Iemand die graag bij je is of contact heeft doet daar zelf wel moeite voor.

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers