Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 06 Jul 2017 21:18

Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*

Zoon was met net 2 jaar zindelijk, vrij snel ook 's nachts. Nu heeft hij opeens alweer een maand of twee een terugval, lijkt het. Hij is namelijk in mei al 4 geworden!
Het begon al voordat hij ging wennen op de basisschool, dus we denken niet dat dat het is.

Het wordt alleen maar erger en momenteel is het zelfs gemiddeld 4x op een dag raak, zowel plas als ontlasting. En was het voorheen een beetje nat, dus dat hij het te lang heeft opgehouden en net te laat was, nu is het gewoon compleet zeiknat en neemt hij niet eens meer se moeite om naar de wc te gaan.

Daarbij liegt hij erom en loopt hij rustig de hele dag met een natte of zelfs vieze broek rond en beweert dan nog dat z'n broek nog schoon/droog is.

Wanneer we hem naar de wc sturen, is het één groot drama en wil hij echt niet gaan.

Beloningsysteem al langdurig geprobeerd, helpt niet.
Boos worden, goh, werkt ook niet. Een luier aandoen, wil ik ook niet, maar van ellende geprobeerd; hij vindt het wel makkelijk zo...

We kwamen erachter dat hij z'n ontlasting ook vaak ophoudt en daarom niet wil plassen, omdat hij dat dan niet meer kan tegenhouden. Uitgelegd dat het heel slecht is om het op te houden, dat ie daarvan verstopt raakt en het juist pijn gaat doen. Dat lijkt nu iets beter te gaan.

Maar dat plassen, DRAMA! Hoe moet ik ermee omgaan? Er geen woorden aan vuil maken/geen aandacht aan besteden en zelf laten wassen/omkleden kan ik bijna niet meer opbrengen zo onderhand...

Hoe moeten we hiermee omgaan? Al bij de huisarts geweest, uitgesloten dat het iets medisch is. Ik zat eraan te denken om naar de opvoedpoli ofzo te gaan, zijn zij daarvoor? Plas/poeppoli issie vast nog te jong voor denk? Maar weer een luier omdoen? Is ook geen oplossing, maar ik kan er amper tegenop wassen en ik heb al veeeeeeeel extra ondergoed en broeken aangeschaft ondertussen...
Laatst gewijzigd door MissBitchy op 04 Sep 2017 13:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 07 Jul 2017 06:17

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Ik zou toch verder kijken bij een poep en plas poli. Succes verder geen tips!
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 07 Jul 2017 09:18

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Oei wat vervelend voor jullie. Ik snap dat je er flink over in zit. Hebben jullie het voor die tijd vaak over de nieuwe school gehad, dat daar toch spanning in is gaan zitten? En heeft hij momenteel nog last van spanningen bij bijvoorbeeld het wegbrengen of nog spanning bij het dagritme? Onze zoon is al 6 en heeft nog steeds spanning voordat hij naar school gaat. Op school resulteert het dat hij vaak moet plassen als het spannend wordt (bijvoorbeeld als het anders gaat als anders).

Ik zou persoonlijk de zomervakantie even afwachten. Kijken of het zometeen weer rechttrekt met de vakantie (dan zou het eventueel toch iets met het naar school gaan te maken kunnen hebben) en anders inderdaad toch eens een afspraak maken bij de poep/plas poli.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 07 Jul 2017 16:00

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Munk, hij lijkt in ieder geval totaal geen spanningen te hebben.

Ik ga maandag de huisarts bellen voor een verwijzing.

Dat liegen erover, ik kan er niet meer tegen.
Net rook ik gewoon dat hij in z'n broek gepoept heeft en hij liegt er glashard over! Wanneer ik vraag om z'n onderbroek te laten zien, doet hij dat gewoon met een stalen gezicht. Vervolgens wil hij zich niet wassen/omkleden, maar met z'n vieze broek rond blijven lopen!
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3848

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 09 Jul 2017 07:46

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Hier echt precies hetzelfde! Hopeloos word ik er van. Ik ben al eens bij de huisarts geweest. Die vindt het normaal. Ik wil nog een keer gaan en een verwijzing vragen.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 10 Jul 2017 21:55

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Dat liegen is inderdaad heel erg vervelend.

Wat als je het nu wat meer los laat?! Hij weet echt wel dat hij het in zijn broek gedaan heeft denk ik? Je vraagt het hem een keer, waarschijnlijk zegt hij dan dat het niet waar is en dan benoem je wat je ruikt en wat de consequentie is (dat iedereen het vind stinken, dat hij zere billetjes zal krijgen omdat het nat is en/of aan zijn billen plakt) maar dat hij dat zelf moet weten. Maar als jij hem was je het anders zou doen. Leg wat spullen voor hem klaar, dat hij eventueel aan de slag kan met je tips en laat het even los. Deze methode werkte hier altijd perfect, en soms nog wel eens. Weliswaar niet met vieze broeken, maar bijvoorbeeld met brood 's morgens.

En anders toch echt eens aankloppen bij de dokter of bij centrum jeugd gezin? Ook zij kunnen heel goed je informeren of ideeën aandragen.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 11 Jul 2017 08:00

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Ook al gedaan en nadat ik me een uur heb lopen op vreten omdat ie nog steeds met z'n poepbroek rondliep, kon ik het niet meer aanzien (en ruiken).

Morgenochtend staat de afspraak bij de huisarts.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 13 Jul 2017 06:17

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Hij heeft Forlax voorgeschreven gekregen (maar het is überhaupt nog maar net aan stevig, dus dat vind ik echt onzin) en een verwijzing naar een opvoeddeskundige...
Naar de poep/plas-poli is pas de volgende stap zei de huisarts...
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 13 Jul 2017 19:32

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Ohhhh wat fijn, dan is er in ieder geval hulp onderweg! Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de opvoeddeskundige. Heel veel succes, hopelijk weet zij door het gedrag van jullie zoon heen te prikken en is het binnenkort weer alles goed. Weet je al wanneer je langs kan komen voor een gesprek?
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 13 Jul 2017 20:55

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Nee helaas heeft ze nog niet teruggebeld...
Hoop op fijne, praktische tips zodat we dit snel kunnen doorbreken. :)

Gister en vandaag gewoon 2x z'n broek he-le-maal volgekakt! En er gewoon mee blijven rondlopen, ik snap het echt niet.
<<

Anoniem278

Bericht 14 Jul 2017 05:39

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik zou reageren, (omdat ik geen moeder ben) maar ik doe het toch en dan kun je het naast je neerleggen als het niet passend in je situatie is, ok?

Ik vind het rot. Voor jou, want dit soort dingen is enorm frustrerend (waarom kon hij het eerst wel en nu niet, wat is er aan de hand, waarom 'liegt' hij erover, etc etc) maar veel meer nog voor je zoontje. Het is een klein jongetje en het is een grote ingewikkelde wereld.

Allereerst, in je eerste stukje gaf je aan dat hij zijn ontlasting soms ophoudt, en uiteindelijk ook zijn urine omdat hij niet wil poepen. Weet je al waaróm dat zo is?
De huisarts gaf hem Forlax, dat vond jij onzin, maar kan dat op basis van dit bovenstaande zijn? En weet jij ook dat de consistentie van ontlasting totaal niks zegt over de mate van verstopping? Als hij echt een tijdje zijn ontlasting heeft opgehouden kan het heel goed zijn dat er wat meer bovenin zijn darmpjes nog heel wat vast zit, ondanks dat hij nu misschien meerdere keren op een dag een vieze broek heeft. Wel belangrijk om rekening mee te houden.

Maar wat ik vooral even wil benoemen, en daarin heeft niemand schuld en daaraan kan niemand iets doen en ik wil dat van tevoren benoemen zodat je dat heel goed beseft, kinderen zijn ontzettend gevoelig. Wij geven kinderen vaak veel te weinig credits en zetten gedrag daardoor in een verkeerd hoekje weg. En jouw zoontje is van een leeftijd waarop hij heel veel begrijpt en/of aanvoelt maar nog lang niet de 'tools' heeft om zich uit te drukken of om zelf te beseffen wat er allemaal speelt.

Hij is naar 'de grote school' gegaan. En het is super dat dat goed gaat en hij het leuk vindt, maar dat zegt helemaal niks over of deze overgang hem spanning geeft. Iets kan heel leuk zijn én heel veel stress opleveren. Denk aan je trouwdag. Vast helemaal geweldig, maar hoeveel vrouwen krijgen diarree of misselijkheid van alle spanning? Toch een geweldige dag. Stom voorbeeld, maar dan begrijp je een beetje waar ik op doel. Het kan onbewust bij zo'n klein ventje echt veel spanning opleveren.
En misschien is de hele 'toilet situatie' op de nieuwe school voor hem ook heel angstig, waardoor hij daar niet durft, toch op gaat houden en dan thuis (in wat de veilige situatie is) alles laat gaan. Idealiter laat hij alles dan gaan op een toilet maar hij is een kleuter.

Maar er speelt nog meer, toch? Niemand benoemt het hier maar ik wil het niet negeren. Want hoe is het met jou gegaan de afgelopen tijd? Jij bent het van het topic op persoonlijk, waarin je behoorlijk heftige dingen benoemd hebt. Dingen die al tijden sudderen en nu tot uiting zijn gekomen. Daar kun jij NIKS aan doen, ik weet zeker dat jij alles zou doen om dat te veranderen. En het is totaal geen verwijt. Maar het kan wel de grootste reden zijn van wat er nu speelt met je zoontje.

Want hoe jij ook je best doet om de kinderen erbuiten te houden, om gewoon hun leven onverstoord te laten en hoe hard je ook aan jezelf wilt werken, kinderen voelen dit. Kinderen zijn sponzen.
En dan moeten we nu even bedenken hoe vreselijk akelig het is voor een ventje zo oud als jou wzoontje om heel zuiver aan te voelen dat er iets heel ergs speelt bij mama, en dat mama het moeilijk heeft, en totaal niet te weten waarom, en ook niet te kunnen uitleggen of vragen wat er is. Een kind zoekt de schuldvraag van een situatie, zelfs als die vraag er niet is, bij zichzelf. Een kind van wie een ouder plots overlijdt gaat vaak in zichzelf zoeken naar wat hij fout heeft gedaan waarom de ouder doodging. Terwijl dat dus niet eens mogelijk is.

We kunnen er echt vanuit gaan dat jouw zoontje aanvoelt dat er dingen veranderd zijn in jullie thuissituatie. Jij bent niet meer aan het werken waarschijnlijk, dat is een duidelijke verandering. Maar jij zult het ook heel zwaar hebben. En jij zult je uiterste best doen om dat niet aan de kinderen te laten merken maar ze weten het heus wel.
En dan is dat kleine mannetje misschien vier of vijf, en dan staat voor zijn gevoel zijn hele wereld op zijn kop. Een andere school met andere regels, en een thuis waarin ook alles anders is.

Zie het liegen niet als liegen. Hij wil het liefst ontkennen dat er iets is, maar tegelijk legt zijn 'in de broek doen' plus 'liegen' de focus ergens anders. Dan mag er frustratie zijn want hij is stout, dus als mama dan anders doet is het omdat hij stout is, en dat is begrijpelijk voor een kindje. Even afgezien van dat hij het mogelijk niet eens expres doet, maar omdat er in hem ook veel spanning is, het verbergen doet hij vast wel wat bewuster en dat kan heel goed zijn omdat boosheid hierover voor hem veel duidelijker is dan alle gevoelens die er bij jou zijn omtrent je eigen situatie die losstaat van hem. Begrijp je? Dit is alles wat hij heeft.
Kinderen hebben heel weinig tools om te laten zien dat er iets mis is, als ze de woorden niet hebben. Eten, slapen, driftbuien en zindelijkheid. Dat was het. Wij volwassenen kunnen zeggen 'ik voel iets unheimisch, speelt er iets bij jou want ik ervaar zoveel spanning' , een kleuter kan dat niet. Maar als wij zoiets steeds voelen en niks zeggen en niks zeggen krijgen we ook klachten. Ik wil niet zeggen dat ik dan niet meer zindelijk ben, maar ik heb bv wel eens overgegeven van pure spanning.

Ik vind de opvoedpoli best een idee, maar niet omdat ik denk dat jij iets verkeerd doet. Dus ik hoop niet dat dat de gedachte erachter is. Ik zou speltherapie ook nog wel een optie vinden. Gewoon zodat hij leert zich op andere manieren te uiten.
Maar voor nu, waarom geen luier? Gewoon om jezelf werk te besparen? Er bestaat tegenwoordig prima coole luierbroekjes voor wat oudere kindjes. En ga het gesprek aan, door te benoemen dat mama soms wat boos werd vanwege de 'poep in de broek' maar dat jullie gewoon weer een tijdje de luier gaan aandoen, dat het allemaal helemaal niet erg is en dat jij weet dat hij er niks aan kan doen. En benoem vooral dat jij heel veel van je kleine mannetje houdt. Besteed maar wat extra aandacht aan hem elke dag. Even een op een tijd, en benoem elke keer dat je zo trots op hem bent, er zijn redenen genoeg. En soms kun je zelfs al zeggen 'als je soms voelt dat mama boos is of verdrietig, dan komt dat niet door jou' 'mama's hebben soms dingen op het werk, of met grote mensen, waardoor ze even boos of verdrietig zijn, maar mama vindt jou altijd even lief'. Zoiets.

En nogmaals. Dit is niemands schuld of fout. Dit is een cirkel en dit is de onmacht en alles. En het komt ook weer goed.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 14 Jul 2017 06:51

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Ik kan me wel vinden in Quizzle haar reactie.

En de stukjes die jij schrijft, daarin lijk je zo boos op dat kleine mannetje omdat jij niet snapt waarom hij in een natte of vieze broek blijft lopen. Voor jou is het absoluut vervelend, maar voor hem nog meer. Blijkbaar zit er danwel lichamelijk iets waardoor hij ineens niet meer zindelijk is, of gaat het hem niet zo lekker en is dit 1 van de dingen waarover hij controle heeft (en niemand anders) en dat dus op deze manier laat zien (door in zijn broek te poepen en plassen).

Ik snap absoluut dat het frustrerend is.. mijn oudste was al een hele tijd zindelijk voor ze naar de basisschool ging. Eenmaal daar vond ze het geweldig, ze had het enorm naar haar zin en deed het erg goed. Toch is ze toen weer begonnen met in haar broek plassen. Soms op school al wel 4 of 5 keer en na een tijdje deed ze het thuis ook. Daarna ging ze ook in haar broek poepen en als wij het niet meteen opmerkten bleef ze ermee lopen. Uiteindelijk is het pas gestopt toen ze naar een andere juf ging. De stressfactor was weg, en ze mocht gewoon zo vaak ze wilde naar het toilet wat haar hielp om alles te voorkomen.

En wat quizzle zegt, als jij niet lekker in je vel zit dan merken de kindjes dat ook.

Ik hoop dat het gauw beter gaat, misschien brengt de vakantieperiode ook wel verandering.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 17 Jul 2017 15:29

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Quizzle, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Over het ontlasting ophouden:
Dat heeft hij eerst even (een weekje denk ik?) gedaan toen we er achter kwamen en na hierover gesproken te hebben doet hij dit niet meer.
Over de consistentie/verstopping dat wist ik niet nee, maar het is altijd dusdanig van structuur dat hij er geen moeite mee heeft. Het is momenteel eerder te dun dan te dik, maar moet ik het dan alsnog geven?

Het hele gebeuren was al begonnen voordat hij überhaupt ging wennen op de basisschool, waarmee ik wilde aangeven dat ik niet denk dat dat de oorzaak is. Maar dat het daardoor nog erger is geworden zou natuurlijk kunnen.

Dat het te maken kan hebben met mij en m'n burn-out, daar kan ik (helaas) ook zeker in komen. Wel een eye-opener wat je schrijft over dat het liegen misschien voortkomt uit het zoeken naar voorspelbaarheid.

De vrouw van de opvoedpoli (of nouja, opvoedspreekuur vanuit de GGD, maar komt vast op hetzelfde neer) zou terugbellen voor een afspraak, maar dat heeft ze nog steeds niet gedaan. Ik zal dus morgen zelf weer bellen, want ik had afgelopen donderdag al gebeld.
Een luier wil ik eigenlijk niet omdat je overal hoort dat dat niet goed is, het is zo'n stap terug. Hiermee wordt het hem alleen maar 'makkelijker' gemaakt, hij heeft er zelf ook geen problemen mee...

Volgende week is het vakantie, en de jongste gaat dan wel naar het KDV, zodat ik inderdaad even wat quality-time met hem kan hebben. Hopelijk doorbreekt dat ook de cirkel, i.c.m. tips van het opvoedspreekuur.


Femm, jij ook bedankt voor je reactie!
Hier begon het met broekplassen dus al vóór de basisschooltijd en issie zelfs de eerste periode op school wél droog gebleven terwijl het thuis regelmatig raak was. Nu is dat inmiddels ook veranderd helaas en plast ie op school ook net zo hard in z'n broek. Ook liegt hij nu sinds kort erover tegen juf, wat hij voorheen ook niet deed. Ook daar wordt hij boos als juf hem helpt herinneren om naar de wc te gaan.
Hopelijk brengt de vakantie inderdaad ook wat rust en verandering!
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 19 Jul 2017 18:02

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Het kan ook overloop-diarree zijn, dan moet die 'prop' eruit, dus ik zou het wel geven
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 21 Jul 2017 16:15

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

Ein-de-lijk contact gekregen met de vrouw van het Opvoedspreekuur. Pas 22 augustus een afspraak... Wel alvast telefonisch wat tips gehad. Met hem een gesprekje aangaan om te vertellen dat mama misschien snel boos was en zich niet goed voelde maar dat datum voorbij is. En hem toch een luier aandoen en 0,0 aandacht er meer aan besteden, alleen af en toe verschonen. Om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Maar pfoe, dat vind ik toch best lastig hoor. Nu issie al vanaf vanmorgen 11u niet meer naar de wc geweest en ik zit op m'n tong te bijten om niet te zeggen dat ie naar de wc moet...
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 04 Sep 2017 13:38

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk...

De luier heeft hij uiteindelijk 2 dagen omgehad en toen ging hij helemaal niet meer naar de wc, en daar mochten wij dus niets van zeggen... Na twee dagen vroeg hij of z'n luier uit mocht, ja prima als je droog blijft tuurlijk.
Toen is dat 2 weken (denk ik?) goed gegaan en toen ging ik een weekend weg en waren we weer terug bij af. Weer een dag volgens de tips van die opvoedkundige en toen ging dat gelukkig weer goed.

Maar nu; vandaag weer voor het eerst naar school en voìla, 3 natte broeken! Voor de vakantie beperkte het zich op school tot 1 natte broek... Hij zal vast weer moeten wennen enzo. Maar wat zouden jullie doen! Ook naar school een luier om?
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 17 Sep 2017 22:22

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*

Ik ga verder met m'n monoloog :P

De eerste schooldag had hij dus 3 natte broeken, de dag erna luier om en die was droog. De rest van de week geen luier en ook droog, top! Vorige week 1x ongelukje op school, kan gebeuren. Z'n juf stuurt 'm nu ook regelmatig, heel fijn.

Maar nu net, zó raar! Ik ging nog even bij 'm kijken voor ik naar bed ga, ligt ie met z'n broek en luier op z'n knieën in bed! En bed dus doorweekt nat... Afgelopen nacht heeft ie blijkbaar ook in z'n bed geplast, maar daar kwam ik pas achter toen ik 'm naar bed bracht. Toen zag ik dat z'n pyjama doorweekt was, wat ik vreemd vond aangezien ie in bed een luier aanheeft...
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 18 Sep 2017 04:27

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*

Fijn dat het over het algemeen beter gaat! Het klinkt een beetje of hij het signaal wel doorkrijgt dat hij naar de wc moet, maar dan toch nog te ver weg is om ee (volledig) naar te handelen. Hopelijk is dat een fase van korte duur. Ik weet niet wat je eraan kunt doen.
L2014 & H2017
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 18 Sep 2017 06:17

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*

Wat lastig zeg. Fijn dat het overdag wel beter gaat nu.
Maar wel heel vervelend dat nu steeds zijn bed nat is.
2012
2016
2020

Instagram
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 14 Dec 2017 11:51

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*

Up voor Pompoen
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 14 Dec 2017 15:32

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*

Ik had dit toen ook al gelezen inderdaad. Hoe gaat het inmiddels? Wel vaker droog?
Over dat broek en luier op zijn knieën...wij controleren elke avond voor het naar bed gaan of Lu. Zijn luier en broek nie op zijn knieën heeft want soms gaat hij voor het slapen gaan nog even met zijn piemel spelen. Helaas hebben we regelmatig een nat bed op die manier (of omdat hij door zijn luier gelekt is). Hij slaapt ook gewoon door, soms gaat hij er helemaal omheen liggen. Hij slaapt overigens ook zo goed als door bij het verschonen. Ik leg hem meestal op een paar kussen naast bed in zijn dekbed gewikkeld. Dan verschoon ik het onderlaken, dan leg ik hem terug en verschoon ik zijn pyjama en luier, meestal met de deken half over hem heen en als het nodig is verschoon ik dan nog de deken.

Wat ik wel verhelderend vond was om op internet te lezen over broekplasproblemen bij kleuters, natuurlijk ben ik geen dokter, maar ik kreeg wel een duidelijk beeld van wat voor probleem het zou kunnen zijn. Ik heb bij de dokter gewoon zijn verhaal verteld en de dokter kwam tot dezelfde veronderstelling. Het kan natuurlijk altijd nog wat anders zijn, maar daar lijkt het nu op. Het steunde mij in ieder geval in het gevoel dat ik ermee naar de huisarts moest gaan.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 14 Dec 2017 15:39

Re: Help, kleuter opeens niet meer zindelijk... *update*


Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers