Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werken met IBG cliënten

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 12 Dec 2017 17:52

Werken met IBG cliënten

Even een vraag uit interesse aan de mensen die in de VG zorg werken.

Ik werk op een IBG behandelgroep, en we hebben al maanden diverse vacatures openstaan. Toch hebben we nog niemand kunnen aannemen, met de voornaamste reden dat mensen eigenlijk een heel vertekend beeld hebben van de doelgroep. Of ze onderschatten het: ach een keer een klap kan ik wel handelen (terwijl het dus echt om forse agressie kan gaan), of het wordt enorm overschat: alsof we de hele dag met alle cliënten aan het vechten zijn. Het blijkt ook heel lastig om een reël beeld te schetsen. Het is namelijk echt een hele mooie doelgroep, met veel cliënten die jarenlang binnen de psychiatrie opgesloten zijn geweest en nu weer een enigszins normaal leven aan het opbouwen zijn. Alleen gaat dat niet altijd zonder slag of stoot...

Wat is voor jou een reden om wel of niet op een IBG groep te willen werken? Hoe kan het werken op zo'n groep aantrekkelijker worden gemaakt?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem236

Bericht 12 Dec 2017 18:51

Re: Werken met IBG cliënten

Sowieso alleen groepswerk speeekt mij niet aan. Ik houd van het ambulante werken. Een dag in de week op een groep zou ik nog wel trekken om erbij te doen, maar haal ik geen voldoening uit.
Alleen al die groepsdynamiek is niet mijn ding.
Nu stel ik voor dat, en ik heb geen ervaring in de gehandicaptenzorg alleen in de psychiatrie, dat ik totaal geen waardering krijg en het voornamelijk gaat om brandjes blussen, pappen en nat houden en politie agent spelen. En ik zeg er dus bij, dat is mijn beeld en waarom ik dus niet zou willen solliciteren, naast het feit dat ik niet alleen groepswerk wil. Ook vanwege de onregelmatige diensten.

Maar ik ben een mwd er, geen sph er. Bij ons werken beide in dezelfde functie, ook hbo v ers, en merk dat de sph ers toch meer hebben met het beschermd wonen, logisch ook gezien hun opleiding.

Daarnaast staat het salaris ook niet in verhouding tot de intensiteit van het werk. Bij ons ook niet (cao ggz) is mijn mening.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 12 Dec 2017 19:26

Re: Werken met IBG cliënten

Ik zou ook niet op een IBG groep willen werken, de verscheidene psychische ziektebeelden trekken mij niet aan om daarop te solliciteren. Hoewel ik zelf ook werk op een groep waar veel agressie voorkomt, het is nu wel een stuk rustiger qua fysieke agressie moet ik zeggen en dat is echt wel een verademing. Na 9 jaar in de agressie te hebben gezeten wil ik hierna ook echt niet meer de agressie in. Ik vind het wel genoeg geweest, nu liggen om andere redenen mijn ambities ook buiten de directe zorg dus het liefst zou ik de directe zorg uitgaan. Daarnaast zijn er ook genoeg instellingen die niet echt goed voor de juiste voorwaarden zorgen wat het werken alleen maar zwaarder wordt. Nu zeg ik niet dat dat zo bij jouw instelling is, maar als iemand een nare ervaring bij een andere instelling heeft gehad dan zal diegene denk ik ook niet zo snel meer voor zo'n groep kiezen en eerst voor iets rustigers gaan.

Ik heb ook wel veel ervaring met het hebben van geen reëel beeld van de groep hebben. Ik werk op een woongroep met ernstig verstandelijk gehandicapte kinderen en jongeren. Als mensen dat lezen dan denken ze ook meteen aan hele schattige kindjes, ondanks dat er in de vacature duidelijk staat benoemd dat er veel sprake is van agressie, gedragsproblematiek, hechtingsproblematiek etc. Daardoor zijn er bij ons ook veel mensen afgehaakt of die tijdens het gesprek heel goed uit de verf kwamen maar eenmaal op de werkvloer totaal niet uit de verf kwamen. Dus we hebben toen een tijd na de eerste gesprekken 3 mensen een paar dagen mee laten lopen zodat we van beide kanten een goed beeld hadden en een goede keuze konden maken. Maar het is gewoon heel lastig, want mensen blijven vaak toch met hun eigen beeld in hun hoofd hebben totdat ze het met eigen ogen zien.

Je moet eigenlijk gewoon net de juiste mensen treffen die een passie voor deze doelgroep hebben en dat kan echt heel lastig zijn.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 12 Dec 2017 19:35

Re: Werken met IBG cliënten

Ik heb in de VG zorg gewerkt, met name ambulant en ook op groepen. Was bij een grote instelling waar destijds ondanks toen de slechte arbeidsmarkt, op IBG wel regelmatig mensen gevraagd werden. Misschien werk jij daar ook wel trouwens, is vlakbij waar jij denk ik woont.

Naast dat ik nooit volledig op wonen zou willen werken om redenen die Lotus ook beschrijft, ben ik denk ik wel een type wat het overschat.
Misschien is dit overdreven, maar ik heb wel eens gehoord dat als je zwanger bent, direct niet meer op zo'n groep mag werken. Dat vind ik gewoon al een heftig gegeven.
Maar mijn grootste argument is dat wonen me gewoon nooit heeft getrokken. Dus ik weet ook niet zo goed hoe je het aantrekkelijker kan maken. De gehandicaptenzorg wordt ook zwaar onderbetaald wat voor mij ook een reden is daar niet (snel) naar terug te gaan.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 12 Dec 2017 19:46

Re: Werken met IBG cliënten

Ik wil niet op zo'n groep werken vanwege de fysieke agressie. Ik kan daar niet goed mee omgaan.
2010 2012
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 12 Dec 2017 21:11

Re: Werken met IBG cliënten

Bedankt voor jullie ervaringen!

Ik denk ook zeker dat slechte arbeidsvoorwaarden meespelen. Je krijgt bij ons een vg salaris, terwijl je in de psychiatrie of bijvoorbeeld een tbs kliniek een stuk beter verdient(en wij de daar uitbehandelde patiënten krijgen). Daarnaast inderdaad ook beeldvorming, waardoor het heel lastig te verkopen is.
Grappig ook dat jullie groepswerk noemen, daar had ik nog niet zo over nagedacht. Dat kan je natuurlijk ook gewoon niet trekken... En dat fysieke agressie je gewoon niet trekt vind ik ook zeker logisch! Is toch heel onnatuurlijk om dat een soort van oké of normaal te vinden (al roepen we allemaal heel hard van niet, het is wel de realiteit dat dit soms wekelijks part of the job is).
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:19

Bericht 13 Dec 2017 09:50

Re: Werken met IBG cliënten

Gijs. schreef:Bedankt voor jullie ervaringen!

Ik denk ook zeker dat slechte arbeidsvoorwaarden meespelen. Je krijgt bij ons een vg salaris, terwijl je in de psychiatrie of bijvoorbeeld een tbs kliniek een stuk beter verdient(en wij de daar uitbehandelde patiënten krijgen). Daarnaast inderdaad ook beeldvorming, waardoor het heel lastig te verkopen is.
Grappig ook dat jullie groepswerk noemen, daar had ik nog niet zo over nagedacht. Dat kan je natuurlijk ook gewoon niet trekken... En dat fysieke agressie je gewoon niet trekt vind ik ook zeker logisch! Is toch heel onnatuurlijk om dat een soort van oké of normaal te vinden (al roepen we allemaal heel hard van niet, het is wel de realiteit dat dit soms wekelijks part of the job is).


Hier wil ik wel even op inhaken, aangezien ik met beide doelgroepen werk/heb gewerkt. CAO vg en CAO ggz scheelt niet veel hoor. Dan moet je al dusdanig naar een hogere functie in de psychiatrie gaan om echt veel meer te verdienen. Maar als spw/spher zit het aardig gelijk. Hierbij moet je helaas van je ORT hebben.
<<

Anoniem244

Bericht 13 Dec 2017 10:13

Re: Werken met IBG cliënten

Ik heb 15jaar op een groep gewerkt met jongeren met lvb problematiek en gedragsproblemen.
Qua doelgroep is dit altijd wel de doelgroep geweest waar ik mee wilde werken. Vooral het werken met jongeren heeft mij altijd getrokken. Anders heb ik nooit gewild eigenlijk qua andere doelgroep / zwaardere handicap etc.
De doelgroep IBG trekt mij dan ook niet, niet zo zeer door de agressie want dat ben ik wel “gewend”

Nu werk ik ambulant en hoewel ik altijd gedacht heb dat ik altijd groepswerk zou doen wil ik nu niks anders meer dan ambulant.
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 15 Dec 2017 10:42

Re: Werken met IBG cliënten

Lexi schreef:Ik wil niet op zo'n groep werken vanwege de fysieke agressie. Ik kan daar niet goed mee omgaan.

Dit geldt voor mij ook.

Daarnaast ben ik ook niet van de groepen en wel heel erg van het ambulante. Heerlijk.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers