Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 05 Dec 2017 22:16

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Als het lastig wordt dat je teveel/te snel melk zou hebben, zou je ook voor de voeding alvast wat met de hand kunnen afkolven (warme doek op de borst, en dan 'duwen' op de borst richting de tepel.
Maarja als hij wel gewoon weer goed slaapt..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 08 Dec 2017 10:52

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Toch nog even een vraagje,

Rechts gaat veel moeilijker dan links met drinken, t lukt alleen zittend in de stoel, niet met andere houdingen. Dan drinkt hij wel goed & stevig, maar hapt hij wel iets meer lucht voor mijn gevoel. Wel slaapt hij gewoon 3 uur ruim erna, net als links dus hij heeft wel genoeg melk.. is dit gewoon doorzetten en proberen? Of kan ik hiervoor beter een lactatie kundige inschakelen denken jullie? Het is sinds een dag of 2-3 ongeveer..
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 08 Dec 2017 11:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Pippa schreef:Toch nog even een vraagje,

Rechts gaat veel moeilijker dan links met drinken, t lukt alleen zittend in de stoel, niet met andere houdingen. Dan drinkt hij wel goed & stevig, maar hapt hij wel iets meer lucht voor mijn gevoel. Wel slaapt hij gewoon 3 uur ruim erna, net als links dus hij heeft wel genoeg melk.. is dit gewoon doorzetten en proberen? Of kan ik hiervoor beter een lactatie kundige inschakelen denken jullie? Het is sinds een dag of 2-3 ongeveer..


Heb je recht misschien meer stuwing? waardoor het aanpappen moeizamer gaat?
Een bezoek aan de osteopaat kan ook helpen als hij misschien een blokkade heeft in zijn nek dat zie je heel veel na de geboorte
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 21:09

Bericht 08 Dec 2017 23:07

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb helaas geen tips voor je Pippa. Ik vind het antwoord van Druifje wel goed, ik zou het anders ook niet weten waardoor het kan komen.
Ik heb ook even een vraagje. Hoe deden jullie dat met voedingen laten vallen? Ravi krijgt nu nog 4 voedingen per dag (10 maanden). Tot 6 maanden gaf ik hem nog een voeding om 22.00/23.00 uur en die heb ik toen gewoon laten vallen.
Hij eet inmiddels al best veel vaste voeding dus voor mijn gevoel kan er weer een voeding af. Ik wil ook echt niet eeuwig blijven kolven op het werk dus er zal toch een keer een voeding af moeten. Wat is verstandig? Hij krijgt nu bij de oppas of het kdv 180cc per fles. Ik wil de voeding van 16.00 dan eigenlijk laten vallen. Kan ik dan het beste die voeding gaan verkleinen of in 1 keer laten vallen? En dan de andere flessen groter maken of hetzelfde blijven geven? En heeft dit geen gevolgen meer voor mijn productie? Ik wil in ieder geval tot 1 jaar borstvoeding geven en het liefste daarna nog de ochtend en avond.
Ik kan hier weinig info over vinden. Het cb houdt gewoon de richtlijnen voor kv aan.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 08 Dec 2017 23:57

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Qua bv heb ik geen ervaring maar E liet echt veel staan van de flessen waardoor ze met 4 flessen net de inhoud van 3 flessen dronk. Ik heb toen de fles van 11u laten vallen en nu geef ik ze tussen 11:30/12u een boterham en evt wat fruit en wat water. Heb m in 1 x laten vallen en toe dronk ze de andere flessen goed. Ze krijgt trouwens 180+6(=200cc) en ik heb dat niet opgehoogd.
Om 17:30u krijgt ze dr avondhap en dan rond 18:30/19u de laatste fles.
30-04-2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 09 Dec 2017 00:27

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Toevallig had ik t daar gisteren over met t cb. Zij raadde juist aan de fles van 16 uur te laten vervallen, als de boterham goed gaat, omdatv je dan meer toewerkt naar de 3 vaste eetmomenten. Om 16 uur zou je dan nog een tissendoortje kunnen geven en wat water oid. Qua hoeveelheid vocht zou hij met 3x180 voldoende binnenkrijgen werd mij verteld.
Maar dit is allemaal gericht op kv.
Met bv zou je zeggen dat de productie zich aan gaaat passen naar de 3 voedingen, vrrag/aanbod. Maar of dat echt zo is weet ik niet
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 09 Dec 2017 05:36

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

@ Rayna

Mijn ervaring is dat je productie zich aanpast op de vraag. Ik zou ook gaan voor het verkleinen/ laten vervallen van de voeding om 16 00u. Maar het verkleinen van een voeding lijkt mij makkelijker te realiseren met gekolfde melk dan direct aan de borst.

Mijn dochter is nu 6,5 maand oud en we zijn net 2 weken begonnen met hapjes. Ze had eerst 4x 180 ml borstvoeding bij de opvang en ik zit sinds een week op 3x 200ml en 1x 140 ml (om 16.00u). De bedoeling is dat die voeding van 16.00u steeds kleiner wordt naarmate ze meer gaat eten. Ik verwacht dat die andere drie voedingen ook terug naar 180ml zullen gaan als ze ook brood en fruit gaat eten. Bij mijn 1e kind heb ik rond 1 jaar ook de fles van 19.00u afgebouwd. Tot die tijd zat ik op 3 voedingen.

Je zit nu wel op het punt dat en productie heel stabiel zal zijn. Dus het zal zich niet van vandaag op morgen aanpassen .
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 09 Dec 2017 11:04

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Druifje schreef:
Pippa schreef:Toch nog even een vraagje,

Rechts gaat veel moeilijker dan links met drinken, t lukt alleen zittend in de stoel, niet met andere houdingen. Dan drinkt hij wel goed & stevig, maar hapt hij wel iets meer lucht voor mijn gevoel. Wel slaapt hij gewoon 3 uur ruim erna, net als links dus hij heeft wel genoeg melk.. is dit gewoon doorzetten en proberen? Of kan ik hiervoor beter een lactatie kundige inschakelen denken jullie? Het is sinds een dag of 2-3 ongeveer..


Heb je rechts misschien meer stuwing? waardoor het aanpappen moeizamer gaat?
Een bezoek aan de osteopaat kan ook helpen als hij misschien een blokkade heeft in zijn nek dat zie je heel veel na de geboorte


Haha wat een autocorrect fout, je zou haast zeggen dat ik er geen verstand van heb!
Aanpappen moet natuurlijk aanhappen zijn.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 09 Dec 2017 12:05

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Maar ook met een autocorrect fout een goed advies! Ik zou daar ook aan denken.
L2014 & H2017
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 09 Dec 2017 19:36

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dankje Fiederilsje
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 09 Dec 2017 22:15

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hij heeft meegelezen denk ik en heeft vandaag gewoon goed gedronken rechts, ik heb nu 10 / 10 gedaan misschien scheelt dat met de ergste druk op de borst. Ik bel iig maandag voor een lactatiekundige want ik weet t sowieso even niet meer of dit hem überhaupt gaat worden met hoe ik me persoonlijk voel.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Geel

Bericht 09 Dec 2017 22:28

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hoe voel je je dan, Pippa? Als je even wilt spuien, mag dat hoor!
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 09 Dec 2017 22:35

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Fijn dat het beter ging vandaag Pippa.
Maar vervelend dat jij je niet zo fijn voelt. Goed dat je een lactatiekundige belt, hopelijk kan zij wat voor je betekenen.
Het is ook niet niks allemaal. Kindje krijgen, bv geven. Volgens mij doe je het hartstikke goed! :hug:
2012
2016
2020

Instagram
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Dec 2017 23:11

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat rot Pippa. Wat is er? Sowieso goed om contact op te nemen met de lactatiekundige.
Het is echt niet niks allemaal en wij zijn er voor je als je wilt.
Let's discover the world together.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 10 Dec 2017 21:21

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Lief zijn jullie! Ik weet niet, voel mezelf gewoon niet lekker. Heb met voeden continu hoofdpijn, hij is onrustig en daar word ik ook onrustig van, het voelt niet lekker en fijn, het gebeurd niet rustig. Hij hapt wel weer beter aan en slaapt steeds lekker en meldt zich na 3/3,5 uur dus is wel voldaan en poept en plast enorm haha, dus ook dat werkt wel. Maar ik ben gewoon verdrietig ook, dus kijk het nog even aan.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Dec 2017 21:25

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Lastig Pippa.
Ik ben niet de juiste persoon om je advies te geven omdat ik m'n eigen ervaring niet op je wil projecteren maar ik wil wel zeggen dat je echt niet de enige bent bij wie dit moeite kost. En welke weg je ook gaat belopen, welke keuze je ook maakt, je doet het sowieso goed. Het is ook gewoon veel en borstvoeding is een investering. Die heel mooi kan zijn, maar het is wel een investering. Ik moet al bijna huilen als ik denk aan hoe je je voelt en hoe moeilijk het kan zijn om al die emoties die je in die eerste periode te verwerken krijgt een plekje te geven.

Kan je je verdriet plaatsen? Komt het hierdoor of ergens anders door? Sowieso kost alles verwerken tijd, dat is gewoon zo.

Maar ik wil je hoe dan ook een hele dikke knuffel geven.
Let's discover the world together.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 10 Dec 2017 22:09

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik sluit me aan bij Marin.
Er komt zo veel op je af als je net bevallen bent. Wennen aan elkaar, borstvoeding geven wat best wel lastig is. Het heeft echt even tijd nodig voordat je beide de goede 'slag' te pakken hebt.
Wat Marin ook zegt, dat verdriet kan ik ook nog zo goed terug halen.
Want je wilt het beste voor je kind. Maar je moet ook echt aan jezelf denken!
:hug:
2012
2016
2020

Instagram
<<

Geel

Bericht 10 Dec 2017 23:03

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat naar dat je je zo verdrietig voelt, Pippa. Ik hoop dat je er goed met je vriend of met mensen om je heen over kunt praten. Even verdunnen kan erg helpen! Lastige periode dit, alles staat een beetje op z'n kop en je moet je zoontje echt nog leren kennen. Ik hoop dat de lk je morgen verder kan helpen!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Dec 2017 23:11

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Pippa hier was het ook zo dat de ene kant beter ging dan de andere kant. Na een tijdje heb ik dat los kunnen laten omdat het begon te wisselen. Doordat ik dan heel erg probeerde de ene kant goed te krijgen vergat ik de andere kant een beetje. Het is dus wel herkenbaar en de hele borstvoedingsperiode (ruim 2 jaar) zo gebleven dat soms 1 kant minder ging. Verder sterkte het begin is gewoon rot en gemartel. Achteraf denk ik echt hoezo vond ik het in het begin makkelijk dat ging het helemaal niet zo. De eerste weken heb ik ook echt met kromme tenen van de pijn zitten voeden. Het werd pas een week of 4 nadat zijn tongriem gekliefd was beter.
2015 💙
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 11 Dec 2017 02:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hee Pippa, wat vervelend dat je je zo voelt. De hoofdpijn kan ik niet plaatsen, maar net wat Minx zegt; die eerste weken heb ik ook zonder grote problemen enorm moeten wennen. M’n borsten, met name m’n tepels, voelden gewoon pijnlijk en ik heb weleens huilend met bol punt com gebeld omdat ze de purelan niet hadden geleverd zoals beloofd. Na een paar weken, toen ik m’n zoon inmiddels ook beter had leren kennen, ging het fysiek en mentaal veel beter. Ik denk dat je er niet slecht aan doet om een lk in te schakelen om even mee te kijken. En wat je ook besluit; wauw, je hebt je zoon echt een onwijs goede start gegeven! Goed gedaan mama! Dat neemt niemand jullie meer af.
L2014 & H2017
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Bericht 11 Dec 2017 08:19

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

@Pippa, drink je genoeg? Ik ben geen goede drinker en moet nu met de borstvoeding daar extra op letten. Ik heb geen grote problemen gehad maar vond het begin wel pittig. Na een maand of drie had ik het gevoel dat het helemaal goed ging.
10-08-2017 ♥
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 11 Dec 2017 08:22

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Misschien zeg ik iets geks, maar kan het gevoel ook niet komen door de kraamtranen? Ik hoop dat je je gauw beter voelt met wat je ook doet!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 11 Dec 2017 19:38

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

He Pippa, wat naar!

Hoofdpijn moet je goed in de gaten houden het kan een teken zijn van (beginnende) borstontsteking namelijk, hoe voelen je borsten aan? veel stuwing? pijnlijke plekken? goed in de gaten houden.

En twijfel niet t lang om een lactatiekundige in te schakelen! zet m op!!
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 11 Dec 2017 19:59

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik krijg hoofdpijn als ik te weinig drink, ik moet nog steeds bij elke voeding een groot glas water extra drinken om te voorkomen dat ik halverwege de dag knallende koppijn krijg.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 11 Dec 2017 20:46

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik denk dat de meeste vrouwen aan het begin moeite hebben met de bv Pippa, dat is niks geks!
In de kraamweek heb ik welgeteld 1 keer moeten huilen, en dat was dus om de bv, omdat E. niet goed wilde aanhappen.
Van wat ik lees zijn jullie al heel goed bezig samen en is de kleine man iig heel blij met de melk! Als je het graag wil, kijk het dan nog een paar weken aan, dan gaat het vast beter.

Over die gevoelens tijdens het voeden: ook dan zijn die rottige hormonen er weer. Sommige vrouwen krijgen tijdens het voeden nou eenmaal geen blije gevoelens, maar juist verdriet. Dit kan. Als je je er echt niet goed bij voelt, moet je jezelf zeker niet dwingen tot bv. Je zoon groeit heus net zo goed op kv, bv is niet zaligmakend! En een blije mama is denk ik nog veel belangrijker dan dat mama koste wat moeite bv wil geven en hier zelf alleen maar verdrietig van wordt.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: High Heels, Kaat