Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uit elkaar en huisdier

<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 11 Dec 2017 15:40

Uit elkaar en huisdier

Mijn ex en ik zijn uit elkaar, maar hebben nog een hond samen. Ons huis is nog niet verkocht en ex woont daar nog met de hond. Ik ben nu vanaf februari uit huis. Ik mag in mijn woning geen huisdier. Tot een tijdje geleden liet ik daarom regelmatig de hond uit (omdat ik dat graag wilde en het ook praktisch was voor ex). Deze 'omgangsregeling' was soms vrij emotioneel en hierdoor ben ik hier voor mijn eigen bestwil tijdelijk mee gestopt (ook al doet het me veel verdriet). We hebben afgesproken (en ook vastgelegd in het echtscheidingsconvenant) dat er een soort regeling is dat ik hem ook blijf verzorgen en uitlaten en dat er in de toekomst in overleg andere afspraken kunnen worden gemaakt. De bedoeling is dat het huis op korte termijn wordt verkocht en ik had gehoopt dat we de hond (wanneer ik daar thuis de mogelijkheid voor heb) kunnen afwisselen tussen beide nieuwe woningen. Ook omdat dit praktisch zou zijn ivm vakanties etc. Nu heeft hij zich bedacht en wil hij dat ik kies: hij de hond, of ik. Maar dan volledige verantwoordelijkheid van degene die hem 'kiest' en dus compleet uit beeld van de ander.

Omdat ik onze hond nu al even niet heb gezien, voel ik al meer afstand van hem. Ik ben geneigd om te zeggen: ik kan nu niet voor hem zorgen dus ik doe dan wel afstand van hem. Maar het doet tegelijkertijd zoveel pijn, want ik heb het beestje helemaal opnieuw opgevoed (hij komt uit asiel) en het was echt mijn lieve maatje. Maar door de afstand van de afgelopen tijd, het feit dat ik hem niet mag hebben hier, en hoe mijn ex erin staat weet ik even niet wat ik moet... Ik snap ook wel dat het niet fijn is om nog jaren aan je ex 'vast te zitten' vanwege de hond. Maar hem zomaar opzij zetten, vind ik zo moeilijk. :(

Hebben jullie ervaringen of tips?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 11 Dec 2017 15:45

Re: Uit elkaar en huisdier

Heb jij buiten je ex iemand anders die tijdelijk op de hond zou kunnen passen voor je zolang hij nog niet bij jou in huis mag? En heb je überhaupt uitzicht op een woning waar de hond wel is toegestaan?
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 11 Dec 2017 16:39

Re: Uit elkaar en huisdier

Nee, beiden helaas niet... Dus ik sta wat betreft wel echt met mn rug tegen de muur.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 11 Dec 2017 16:51

Re: Uit elkaar en huisdier

Dat is wel echt heel naar ja. Dan heb je ook niet heel veel keuze.

En hoe is zijn hechting aan de hond? Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet op gedeelde voogdij over een hond zit te wachten met je ex. Qua verwerking (hoe het dan ook uit is gegaan) is afstand en geen contact toch altijd een van de best werkende dingen.

Kun je met hem bespreken dat het nu geen eerlijke keuze is voor jou omdat het geen keuze is? En dat je snapt dat hij er niet samen voor wil zorgen, maar bijvoorbeeld afspreken dat jij dan voor nu een periode (zeg aantal maanden of half jaar of verzin wat leuks) afstand neemt van de hond en hem maar dat dat tijdelijk is en die echte beslissing uitgesteld wordt tot jij hem ook daadwerkelijk in huis kan nemen? En dan tussendoor inderdaad geen hond maar daar ontkom je niet aan vrees ik als je hem niet in huis kunt nemen en niet ergens kunt onderbrengen...
<<

Anoniem244

Bericht 11 Dec 2017 17:59

Re: Uit elkaar en huisdier

Toen ex en ik uit elkaar gingen heb ik de eerste maanden in ons huis gewoond met de katten. In december ging ik verhuizen naar een hele kleine tijdelijke “woning” van 20 m2. Heb besloten dat de katten bij mijn ex bleven omdat ze dan in hun eigen omgeving konden blijven, ik wel heel klein ging wonen en ik ze de stress niet gunde van verhuizen en na een tijd weer verhuizen. Maar echt tranen met tuiten om gehuild en ik kan er nog om huilen (zelfs nu ik dit typ weer tranen)
Ik mis ze nog steeds vreselijk en het contact met ex is ook niet goed dus geen idee hoe het met ze is.
Ik heb verder helaas geen tips voor je, alleen mijn eigen ervaring.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 11 Dec 2017 23:08

Re: Uit elkaar en huisdier

Maar als jullie vast hebben staan in het convenant dat jullie dit samen doen dan heeft hij nu toch geen recht van spreken?

Ik had met ex ook een hond, maar heb er eigenlijk weinig moeite mee gehad. Ik had daarvoor in ruil wel een lieve baby, mogelijk dat dat hielp. Ook als ik hem nu nog zie doet het me weiniig. Terwijl het echt wel een leuke hond met zn lekkere eigenwijze enthousiaste buien:)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 12 Dec 2017 10:36

Re: Uit elkaar en huisdier

Ik heb het aan mijn ex uitgelegd dat dit geen overleg is, maar dat hij me voor een keuze stelt en dat ik die nu niet kan maken.
Op dit moment heb ik emotioneel al best wat afstand genomen van de hond en ik weet niet goed wat ik moet. Het lijkt me namelijk ook heel raar dat ik, als ik ergens woon waar hij wel kan komen, na (meer dan) een jaar hem opeens weer fulltime heb. Simpelweg omdat ik het nu ook niet meer gewend ben. Daarnaast werk ik ook gewoon en zou ik niet veel thuis zijn bij hem. Ex heeft een backup voor de hond waar hij heen kan, ik niet. Ik denk dat mijn ex best gehecht is aan de hond maar het tegelijkertijd ook wel als een ballast kan zien. Daarom dacht ik ook dat het in de toekomst een idee was om de hond om en om een paar maanden te hebben en back up te hebben voor vakanties e.d. De hond is nu bijna 9, dus het is ook niet zo dat dit nog 10 jaar zou duren. Heb hem gevraagd hierover na te denken, maar het is voor hem alles of niets.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Dec 2017 11:46

Re: Uit elkaar en huisdier

Ik heb geen tips voor je hoe je dit goed en handig kan aanpakken maar wilde wel even zeggen dat ik t een verdrietige situatie vind en dat ik goed snap dat je voor een dilemma staat. Sterkte!
Let's discover the world together.
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 12 Dec 2017 11:50

Re: Uit elkaar en huisdier

Lief Marin, dank je!
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 12 Dec 2017 12:32

Re: Uit elkaar en huisdier

Lastig Hunt! Ik snap je ex wel, zou ook niet nog jaren aan elkaar vast willen zitten. Maar snap je gevoel goed. Heb iets vergelijkbaars gehad. Ex eiste onze kat op, kon hem op dat moment ook niet in huis nemen. Paar weken later bleek hij naar het buiteland te gaan voor onbepaalde tijd en de kat ergens gedumpt te hebben en had mij niet meer de kans gegeven de kat toch in huis te nemen. Echt klote gewoon. Sterkte!
<<

Anoniem309

Bericht 12 Dec 2017 16:32

Re: Uit elkaar en huisdier

Aan de hand van jouw post krijg ik het idee dat je verstand zegt dat hij bij je ex beter af is, maar dat je het emotioneel moeilijk vind om hem los te laten. Klopt dat? Als hij het echt goed heeft bij je ex, en je ex ook een goede back up heeft moet je je denk ik afvragen of je er echt vrede mee kan hebben als je hem niet meer ziet. zelf heb ik ook bij mijn ouders een hondje gehad waar ik helemaal gek mee was. Toen ik uit huis ging zag ik hem natuurlijk minder, maar nu heb ik om vervelende redenen het contact met mijn ouders verbroken en zie ik mijn lieve hondje dus ook niet meer. Ik weet uit ervaring dat het pijn doet, maar namate de tijd verstrijkt denk ik er ook steeds minder aan. Hij heeft het daar goed en ik ben dankbaar voor alle knuffelmomenten die ik met hem heb gehad en dat maakt dat ik hem ook makkelijk los kan laten. Als jij jouw beestje ook los kan laten kan je wellicht vragen aan je ex of hij je af en toe nog een foto stuurt. Maar als jouw hart hem echt niet los wil laten, dan zul je er ook echt voor hem moeten zijn. Je zal dus echt voor jezelf een goede afweging moeten maken.
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 12 Dec 2017 16:48

Re: Uit elkaar en huisdier

Ah Sawadee, wat een nare situatie zeg. Kan me voorstellen dat je daar verdriet van hebt gehad.

Tuttebel, je slaat de spijker op zijn kop. Dat is inderdaad hoe ik er nu in sta. Ik heb zoveel in het beestje geïnvesteerd en nu gaan andere mensen er (in mijn ogen) met mijn lieve hondje vandoor. Maar mijn verstand heeft veel redenen om hem los te laten. Vind de knoop doorhakken alleen zo definitief... :-(
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:31

Bericht 12 Dec 2017 19:25

Re: Uit elkaar en huisdier

De hond om en om voor een paar maanden lijkt me niet prettig voor de hond. De hond is 9 jaar en gewend aan een vaste plek. Als hij daar vervolgens wordt weggehaald voor een paar maanden zal hij moeten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Wanneer hij eenmaal gewend is zal hij dan weer naar zijn oude plek gaan voor een paar maanden etc. Lijkt me heel verwarrend en niet wenselijk voor de hond.

Ik snap je gevoel wel heel erg goed. Ik heb hetzelfde gehad, maar dan is de hond wel bij mij gebleven. Ik heb bewust naar een huis gezocht waar ik met hond mag wonen en ik heb backup voor als ik werk. Nu jij dit niet hebt maakt dat de situatie wel anders. Dan blijft of de mogelijkheid over dat je kiest voor je hond en dus op korte termijn verhuist naar een plek waar je hond welkom is en je eventueel gaat kijken naar (betaalde) opvang voor je hond op momenten dat het nodig is. Of je kiest ervoor de hond bij je ex te laten en je accepteert dat je de hond in principe niet meer ziet. Klinkt misschien te makkelijk, maar als je ex niet open staat voor andere opties zijn dit denk ik de enige mogelijkheden die je hebt. Probeer hierbij vooral te denken aan het belang van je hond. Je hond kan de keus niet maken, dus moet jij de beste keus voor hem maken. :) Sterkte in elk geval.
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 496

Geregistreerd: 11 Nov 2013 11:24

Bericht 13 Dec 2017 21:27

Re: Uit elkaar en huisdier

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk er natuurlijk al wel langer over na en mede na jullie reacties, ben ik tot het besluit gekomen dat ik afstand neem van mijn hond. Met als belangrijkste reden dat dit voor hem het beste is. Nu hoop ik dat het een plekje krijgt en dat ik misschien af en toe nog iets van hem hoor.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 13 Dec 2017 21:51

Re: Uit elkaar en huisdier

Moeilijke maar goede beslissing, sterkte!
<<

Anoniem306

Bericht 14 Dec 2017 06:15

Re: Uit elkaar en huisdier

Sterkte Hunt.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers