Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bert of Ernie

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 02 Dec 2017 12:43

Bert of Ernie

k wist het nog niet, maar er blijken mensen te zijn die relaties bezien in termen van Sesamstraat. In termen van Bert en Ernie, om precies te zijn. 'In elke relatie', legde een vriendin mij een paar dagen geleden uit, 'heb je een Bert en een Ernie.'

Zoals met alle belangrijke ontdekkingen begreep ik meteen wat ze bedoelde. Sommige dingen zijn zo diepgaand dat ze daardoor ineens eenvoudig zijn. En andersom.

Meteen deelden we alle stellen die we kenden op in Berten en Ernies. Voor de mensen die de culturele bagage niet hebben: Bert en Ernie zijn twee poppen uit Sesamstraat. Ze delen daar een souterrain. Bert heeft een lang geel hoofd, rechtopstaand zwart haar en een doorgegroeide wenkbrauw, Ernie heeft een rond oranje hoofd, een brede lach en warrig haar, maar daar gaat het nu niet om. Bert is de mopperpot, de volwassenere van de twee, de man met oog voor detail en een passie voor duiven, paperclips en de letter W. Ernie is kinderlijker, drukker, altijd bezig met zijn badeend. Hij houdt Bert met zijn geklets geregeld uit zijn slaap, wat voor het toch al wankele humeur van Bert niet goed is. Als je het in moderne termen zou moeten stellen, is Ernie extravert en Bert introvert.


https://www.volkskrant.nl/magazine/aaf- ... ~a4529708/

Uit een column van Aaf Brandt Corstius.
Vertel, ben jij de Bert of de Ernie in je relatie?!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 02 Dec 2017 12:50

Re: Bert of Ernie

Ik ben een echte Ernie.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 02 Dec 2017 12:53

Re: Bert of Ernie

Ik denk dat ik switch tussen bert en ernie afhankelijk van of ik met een sterkere bert of ernie ben. Kan dat ook?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 02 Dec 2017 12:54

Re: Bert of Ernie

Bij ons klopt het niet. Overigens denk ik dat we beiden introverte extraverten zijn.
L2014 & H2017
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 02 Dec 2017 13:01

Re: Bert of Ernie

Hej ik ben ook een introverte extravert, mooi gezegd.
Maar globaal gezien ben ik écht de Bert en mijn vriend de Ernie.
Bij ons gaat het wel op en als ik bij vriendinnen kijk voor de meeste ook. Maar niet voor allemaal denk ik, het zal natuurlijk niet altijd opgaan ;).
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 02 Dec 2017 13:03

Re: Bert of Ernie

Whatever schreef:Ik denk dat ik switch tussen bert en ernie afhankelijk van of ik met een sterkere bert of ernie ben. Kan dat ook?

Oh ja dat vind ik ook niet onlogisch hoor. Ik ben wel een Bert die op zoek is (was) naar een Ernie.
<<

Anoniem221

Bericht 02 Dec 2017 13:28

Re: Bert of Ernie

Ik ben een Bert en mijn man is Ernie. Ik bezit in niets het extraverte van Ernie en mijn man bezit niets van het introverte van Bert. We lijken in niets op elkaar. Ik vind dat hij wel iets minder extravert mag zijn, hij vindt dat ik minder introvert moet zijn. Lukt ons niet, dus vullen we elkaar soms maar aan.
<<

Geel

Bericht 02 Dec 2017 13:49

Re: Bert of Ernie

Ik ben een echte Ernie, mijn gedragsvoorkeur is extravert. Mijn man is de Bert (en bedankt Aaf, nu krijg ik dat beeld niet meer uit m'n hoofd, haha).

Introverte extraverten bestaan niet, imho. Je hebt altijd een voorkeur, en het feit dat je ook graag avondjes alleen thuis bent of soms geen gedoe aan je kop wilt, maakt je niet meteen introvert. ;-)
<<

Anoniem315

Bericht 02 Dec 2017 13:49

Re: Bert of Ernie

Bert. En heel soms Ernie, als ik ergens helemaal in op ga.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 02 Dec 2017 14:05

Re: Bert of Ernie

Geel schreef:Ik ben een echte Ernie, mijn gedragsvoorkeur is extravert. Mijn man is de Bert (en bedankt Aaf, nu krijg ik dat beeld niet meer uit m'n hoofd, haha).

Introverte extraverten bestaan niet, imho. Je hebt altijd een voorkeur, en het feit dat je ook graag avondjes alleen thuis bent of soms geen gedoe aan je kop wilt, maakt je niet meteen introvert. ;-)


Maar ik snap het ook echt niet hoor. Ik kan mezelf ook echt geen introvert noemen en ook echt geen extrovert...
<<

Anoniem243

Bericht 02 Dec 2017 14:07

Re: Bert of Ernie

Ik ben meer Bert en mijn man meer Ernie denk ik. Maar ik ben meer Bert dan mijn man Ernie is, snap je.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 02 Dec 2017 14:09

Re: Bert of Ernie

Geel schreef:Ik ben een echte Ernie, mijn gedragsvoorkeur is extravert. Mijn man is de Bert (en bedankt Aaf, nu krijg ik dat beeld niet meer uit m'n hoofd, haha).

Introverte extraverten bestaan niet, imho. Je hebt altijd een voorkeur, en het feit dat je ook graag avondjes alleen thuis bent of soms geen gedoe aan je kop wilt, maakt je niet meteen introvert. ;-)


Dat is wel een interessante discussie, over extravert en introvert. Ik bedoel ermee dat ik introvert ben, maar de buitenwereld mij als extravert beoordeeld (omdat ik sociaal best wel aanwezig kan zijn). Het komt denk ik doordat mensen (onterecht) het beeld hebben van introverten als verlegen, rustig en stil, wat ik dus niet ben.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 02 Dec 2017 14:12

Re: Bert of Ernie

In de Bert en Ernie vergelijking kijk ik niet eens zozeer naar extravert of introvert, maar ik zie Bert als een chagrijnige cynicus en Ernie als een vrolijke dwaas. En dat is dan beide erg uitvergroot hè.
<<

Anoniem281

Bericht 02 Dec 2017 14:41

Re: Bert of Ernie

Ernie all the way en mijn man is een echte Bert.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 02 Dec 2017 14:45

Re: Bert of Ernie

Oh Joey dat heb ik ook hoor. Ik ben introvert, en word vaak voor extravert aangezien. Maar dat verandert precies niks aan het feit dat ik introvert ben. Dus voor mij geen combi’s.
#teammaple🍁
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 02 Dec 2017 14:45

Re: Bert of Ernie

Bazinga schreef:Ernie all the way en mijn man is een echte Bert.


Oh dat is grappig want uit je post over jullie relatie lijkt het juist heel vaak alsof jij the adult bent.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 02 Dec 2017 15:02

Re: Bert of Ernie

Urban Naked schreef:Oh Joey dat heb ik ook hoor. Ik ben introvert, en word vaak voor extravert aangezien. Maar dat verandert precies niks aan het feit dat ik introvert ben. Dus voor mij geen combi’s.

Helemaal eens, ik liet me even leiden door hoe ik gezien word ipv hoor ik ben.
<<

Anoniem313

Bericht 02 Dec 2017 15:11

Re: Bert of Ernie

Geel schreef:
Introverte extraverten bestaan niet, imho. Je hebt altijd een voorkeur


Toch wel, dan ben je ambivert.

Men ziet mij vaak als extravert maar ik ben intro, mijn vriend ook dus we zijn twee Bertjes bij elkaar.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 02 Dec 2017 15:16

Re: Bert of Ernie

Caulfield schreef:
Geel schreef:
Introverte extraverten bestaan niet, imho. Je hebt altijd een voorkeur


Toch wel, dan ben je ambivert.

Men ziet mij vaak als extravert maar ik ben intro, mijn vriend ook dus we zijn twee Bertjes bij elkaar.


Hey! Ik denk serieus dat ik dat ben en ik ging net een paar testjes doen en toen kwam ook dat eruit. Wat grappig. Ik roep al heel lang dat ik het niet weet omdat ik dus bepaalde dingen echt duidelijk introvert verkies maar ook wel echt extravert voorkeuren heb. Wist niet eens dat dit bestond.
<<

Anoniem281

Bericht 02 Dec 2017 15:40

Re: Bert of Ernie

Whatever schreef:
Bazinga schreef:Ernie all the way en mijn man is een echte Bert.


Oh dat is grappig want uit je post over jullie relatie lijkt het juist heel vaak alsof jij the adult bent.


Sinds de relatie ben ik meer volwassen en als het aankomt op de opvoeding van Tobias ben ik de Bert (veel strikter, nadenkend enz)

Maar over het algemeen ben k meer een Ernie en m'n man dus niet! Die houdt niet zo van mensen, sociaal doen en nieuwe mensen leren kennen. Is liever meer op zichzelf enz. Dat heb ik totaal niet!
<<

Geel

Bericht 02 Dec 2017 20:47

Re: Bert of Ernie

Caulfield schreef:Toch wel, dan ben je ambivert.

Men ziet mij vaak als extravert maar ik ben intro, mijn vriend ook dus we zijn twee Bertjes bij elkaar.
Ja, dat weet ik wel ja, maar ik denk dat toch dat je een voorkeur hebt, maar dat je die hebt afgeleerd, door bijvoorbeeld bij twee extraverte ouders op te groeien, of doordat je ouder wordt, of doordat een bepaalde vaardigheid vaak van je gevraagd wordt, waardoor het dan gelijk lijkt te zijn. Denk ik dan hè, maar ik doe dit puur uit hobby, jij bent hier de wetenschappert.
<<

Poutine

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 236

Geregistreerd: 15 Jul 2017 12:32

Bericht 02 Dec 2017 21:10

Re: Bert of Ernie

Wij zijn allebei Ernies. Al ben ik wel een heel stuk introverter dan mijn vriend en neig ik daardoor wel meer naar Bert, maar los daarvan herken ik bij mezelf helemaal niets in de karakterbeschrijving van Bert. Bij m’n vriend al helemaal niet.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 05 Dec 2017 19:55

Re: Bert of Ernie

Qua mopperigheid ben ik de Bert en mijn man de Ernie. Wij zijn beiden denk ik ambivert, maar als ik moet kiezen ben ik introvert en mijn man, hmmm ik weet het niet. We zijn alleen ook gezegend met een goeie dosis ADHD waardoor we impulsief zijn. We zijn allebei eigenlijk behoorlijk verlegen en allebei kunnen we speels en gek doen. Ik denk ook wel eens dat ik niet zo graag er op uit ga omdat ik vaak heel moe ben. Dus misschien ben ik stiekem toch wel extravert.
Ik geloof wel in wat Geel zegt, dat er ergens diep van binnen een voorkeur zit. Maar misschien dat het op verschillende gebieden anders kan zijn. Dus zeg introvert op het gebied van contact leggen en extravert op het gebied van er graag op uit gaan en in groepen zijn. Geen idee.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 05 Dec 2017 22:31

Re: Bert of Ernie

Mijn vriend is introvert en kan goed mopperen. Ik ben extravert en een kletskous, maar ook degene die altijd alles organiseert. Ik ben ook veel meer van de details in het huishouden. Ik herken mezelf vooral in dat wakker houden van mijn vriend en ook in de ochtend als hij nog niet toe is aan praten, dat ik dan al 10000 dingen wil vertellen. "Mag ik al praten?" (Bedenk hier een hoopvolle blik.)
Ik ben denk ik een schone Ernie en mijn vriend een erg lieve Bert.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 08 Dec 2017 19:25

Re: Bert of Ernie

Ik ben meer een Pino haha.

Bert is te introvert en Ernie te extravert.

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers