Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naai topic

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Nov 2017 12:47

Re: Naai topic

Zou iemand met vertand van patronen en naaien even met mij mee willen kijken?
http://www.dedromenfabriek.com/?m=1
Ik wil dit sweatshirt maken in maat 92. Dat is een patroon met drukknoopjes in de hals. Heb m’n patroon uitgeknipt klaarliggen maar ik begrijp iets niet: in de werkbeschrijving moet ik gewoon de halsboord vastnaaien maar ze hebben het daarbij niet over de drukknoopjes. En wat heeft een drukknoop nou voor zin als het halsboordje gesloten is? Lees ik nou verkeerd of zit hier een fout in de beschrijving, en hoe moet ik dit gaan aanpakken?
#teammaple🍁
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Nov 2017 12:53

Re: Naai topic

Hier staat het duidelijk: Leg het achterpand op het voorpand, met de goede kanten op elkaar. Naai de rechter schoudernaad. Knip de overtollige stof af.

De linker naai je dus niet vast
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Nov 2017 12:57

Re: Naai topic

Bedankt voor het meekijken Jip! Dat bedoel ik alleen niet, het gaat mij om het halsboordje. Ik begrijp niet hoe ik dat moet vastzetten op een mooie manier.
#teammaple🍁
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Nov 2017 13:00

Re: Naai topic

Oh. Volgens mij doe je eerst op de losse delen en boord aanzetten
Zo deed ik het in elk geval.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Nov 2017 13:03

Re: Naai topic

Nou, ik krijg mijn probleem kennelijk niet goed uitgelegd.
Het gaat er om dat op het plaatje een ronde, gesloten halsboord te zien is. En dat lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat een schouder gewoon open is vanwege die drukknoopjes. Dat is het stukje dat ik niet snap.
#teammaple🍁
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 24 Nov 2017 13:07

Re: Naai topic

Wat leuk dat je een trui gaat maken!
Snap wel wat je bedoeld, het lijkt op de beschrijving nu zo alsof die knoopjes er voor de sier opzitten.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Nov 2017 13:07

Re: Naai topic

Ik had het wel begrepen en zie het ook in de uitleg (die ik hier ook heb liggen). Maar ik heb het dus opgelost zoals ik hierboven omschreef. Dus ik gok een fout in de uitleg.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Nov 2017 13:11

Re: Naai topic

Nou ja Jip ik vind het heel vriendelijk dat je wilt helpen, maar ik weet niet zeker of je me wel echt begrijpt. Ik zie namelijk geen uitleg die mij helpt bij mijn boordjesprobleem :)
Ik kan met ronde gesloten boordjes werken, maar als het boordje niet rond kan zijn zoals in dit geval, dan weet ik niet hoe ik de boord dán moet maken. Niet gesloten kennelijk. Maar hoe wordt het dan mooi aan de zijkant, hoe maak ik die boord.
#teammaple🍁
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Nov 2017 13:19

Re: Naai topic

Door eerst de open boord (dus niet dichtnaaien zoals je altijd doet. Maar, zoals het patroon wel aangeeft horizontaal dubbelvouwen) aan te zetten en dan pas de schoudernaden dicht te naaien. Lijkt mij. En ik denk dat ik je wel begrijp, maar jij mij niet.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 24 Nov 2017 13:20

Re: Naai topic

Ik zou die boord lekker gesloten maken, geen gedoe met die drukknopen.

Als je ze wel graag wilt zou ik de boord gewoon tot het overlappende stuk naaien en dat dan naar binnen vouwen met de stof mee. Maar ik ken het patroon niet dus weet niet hoe die knopen erin zitten.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 24 Nov 2017 13:22

Re: Naai topic

Voor maat 56 t/m 92 : Vouw de boordjes voor het afwerken van de mouwen en de onderkant van het shirt verticaal door midden. Naai vast op circa 1 cm vanaf de rand. Keer de boordjes met de goede kant naar buiten. Vouw de boordjes overlangs dubbel, met de goede kant naar buiten.

Vouw het boordje voor het afwerken van de hals horizontaal door midden en naai de zijkanten vast. Keer met de goede kant naar buiten.


LEZEEEEN! Zou CB zeggen.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 25 Nov 2017 09:18

Re: Naai topic

Is het nog gelukt Urban Naked?

Ik heb ook een vraag over boorden. Ik krijg het gewoon niet netjes, mijn stof loopt de hele tijd weg.

Ik bedoel boordjes of randjes als deze;
Afbeelding

Moet ik werken aan mijn skills of zijn hier trucjes of tooltjes voor? Normaal gezien heb ik niet echt moeite om binnen de lijntjes te naaien, maar bij smalle stukken stof begint de boel een eigen leven te leiden.

Momenteel ben ik veel bezig met mutsjes naaien, zelfde probleem heb ik met de "touwtjes". Omdat ik steeds zo loop te klooien met de boorden en randjes durf ik niet zo goed aan truitjes en broekjes te beginnen, doe het liefst alles dubbelzijdig nu.

Afbeelding
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 25 Nov 2017 18:50

Re: Naai topic

De touwtjes van mutsjes doe ik altijd twee stroken stof met de goede kanten op elkaar. 3 kanten dicht stikken, draaien en dan het niet nette einde tussen de buitenstof en de voering naaien.

De boordjes van jumpsuits etc doe ik ook op een andere manier. Bij jouw plaatje is het net als een biaisband gestikt, ik vouw de boord dubbel en lock deze langs de rand vast. Dan terugslaan en doorstikken.

Zo dus:
https://drive.google.com/file/d/0BzhxS2 ... p=drivesdk
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 26 Nov 2017 06:42

Re: Naai topic

Op zich begrijp ik wel hoe ik die randjes moet maken (heb overigens geen lockmachine, maar dat is ook niet noodzakelijk), maar mijn vraag is meer hoe ik voorkom dat ik zo ga slingeren. De stof lijkt een eigen leventje te leiden wanneer ik smalle stukken probeer te naaien, waardoor het een bochtig geheel wordt.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 26 Nov 2017 07:33

Re: Naai topic

Dat komt waarschijnlijk omdat het op de biais-manier een heel dik pakket wordt. Het zijn dan 5 lagen stof die je recht moet houden.
Wat je nog kunt proberen is de spelden haaks op de stof zetten. Dan kun je gewoon over de spelden heen stikken en blijft het beter op z'n plek zitten natuurlijk.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 26 Nov 2017 21:10

Re: Naai topic

UN, ik weet niet of je je sweaterprobleem al hebt opgelost, maar google anders eens op de Mare-sweater. In de werkbeschrijving wordt duidelijk uitgelegd hoe je zo'n (open) boord op een shirt met drukkboopjes krijgt.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 26 Nov 2017 21:28

Re: Naai topic

Thanks Meg, ik zal eens gaan kijken!

Ik ga stofjes opmaken, het is een bende in m’n naaikamer. Van dit stofje kon ik nog net een pakje maken:
Afbeelding
#teammaple🍁
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 27 Nov 2017 08:34

Re: Naai topic

Al een paar keer dat stof tegengekomen en getwijfeld of ik het zou halen. Zo leuk! Mooi pakje!
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 30 Nov 2017 23:24

Re: Naai topic

Thanks! Meg, met jouw tip is het gelukt. Die beschrijving is echt een stuk beter. Ik heb geoefend in een stukje tricot dat ikniet mooi vind en hij is redelijk gelukt. De boordjes heb ik met tricot gedaan ipv boordstof, daarom rimpelt ie onderaan. Maar goed, dit ding was een probeersel, dat trekt toch niemand aan :)
Afbeelding
#teammaple🍁
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 01 Dec 2017 00:33

Re: Naai topic

Aaah mooi daar het gelukt is, UN! Ik maak mijn boordjes altijd met dezelfde tricot. Die rimpels onderaan trekken altijd weg zodra ze (mijn dochter) het aan heeft.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4984

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 01 Dec 2017 08:42

Re: Naai topic

Ik ben op zoek naar iemand die poppenkleertjes kan maken.
Zo'n pakje bijvoorbeeld als UN hierboven heeft gemaakt.
Ik vind de meeste poppenkleertjes die je in de winkel kan kopen zo stom.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 01 Dec 2017 09:04

Re: Naai topic

Ik wil dat best proberen Gekkie, alleen is het een gepriegel en gepruts en ik zal er dan alsnog €20 voor rekenen omdat ik er wel een tijdje mee bezig ben :) Dat is wat duur voor poppenkleren denk ik! Een broekje zal al makkelijker zijn, die heb ik zo in elkaar. Wel een leuk idee trouwens, om bijv eenzelfde broekje voor kind en pop te doen.
#teammaple🍁
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 01 Dec 2017 20:59

Re: Naai topic

@UN, ik heb 'm inderdaad als overdag outfit gemaakt, maar hij is gewoon in de lengte al te kort :cry: . Zwaar frustrerend, bij de mouwen zit hij wel ruim namelijk (en heb een 74 gemaakt, wat sowieso nog wat ruim zou moeten vallen), maar hij trekt dus bij het kruis steeds open, omdat 't al te klein is. Heb een poging gedaan tot aan-foto's, wat een uitdaging is met een mannetje dat nog geen 2 tellen stil kan zitten.
Best goed gelukt, je trui! Nu gaan doen met een leuk stofje!

Afbeelding
Afbeelding

@Pollepel, de label is SnapPap, een soort namaakleer, van papier, dat je dus ook gewoon kan wassen. Ik heb daar zelf met de Silhouette een uitsnede in gemaakt.

@Fiwen, leuke dingen heb je gemaakt voor je beide kids, vind het altijd erg mooi wat je maakt!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 05 Dec 2017 08:42

Re: Naai topic

Ik lees elke keer mee, maar nog maar weinig gepost hier!

Ik ben lekker bezig geweest de laatste tijd. Ik heb, onder andere, dit gemaakt:

Kerstjurkje voor mijn dochter. Van een kussensloop gemaakt ;-)
Afbeelding

En een trui in opdracht:
Afbeelding
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 05 Dec 2017 11:08

Re: Naai topic

Leuke spullen Jip! Heb je dat naamlabel ook zelf gemaakt?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers