Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe baan en zwanger raken

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Nov 2017 09:42

Nieuwe baan en zwanger raken

Hoe staan jullie daar tegenover? Zoals jullie misschien al hebben gelezen start ik 1 februari aanstaande met een nieuwe baan. Super veel zin in, het is echt een mooie kans en een toffe nieuwe uitdaging (kots voor dit woord, sorry). Maar, eigenlijk willen wij volgend jaar voor een tweede kindje gaan. De bedoeling is om in de loop van het voorjaar met anticonceptie te stoppen. De vorige keer duurde het bijna een jaar tot ik zwanger was, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het dit keer snel raak is.

Zouden jullie het nét hebben van een nieuwe baan als bezwaar zien?
Ik heb dan natuurlijk ook een tijdelijk contract, wat in beginsel na een jaar omgezet wordt in een vast contract. Ik vind een jaar wachten alleen wel weer erg lang, haha.

Ik weet dat praktische bezwaren in principe altijd makkelijk te verhelpen zijn, maar ik vraag me gewoon af of het slim is om er al zo snel na het starten voor te gaan.

♥♥
<<

Anoniem252

Bericht 28 Nov 2017 10:05

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Jaa wat leuk dat jullie voor een tweede willen gaan!

Ik ben tussen de miskraam en deze zwangerschap van baan geswitcht. Na een maand kwam ik erachter dat ik zwanger was. Ze reageerden heel enthousiast toen ik het vertelde (oh wat fijn dan blijf je tenminste na je verlof nog even!). Maar ik werk wel in een andere sector natuurlijk.

Ik zou die kinderwens nooit in de weg laten staan van een andere baan. Vrouwen worden nou eenmaal zwanger, ze weten dat je een kindje heb toch? Dan is er altijd kans voor een tweede. Een goede werkgever houdt daar gewoon rekening mee.

Ik zou trouwens misschien wel even je proeftijd afwachten qua starten. Dus als je bijv 1 feb start dat je niet 1 maart het al zou moeten vertellen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Nov 2017 10:14

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Ik ben het er mee eens dat een baan je kinderwens nooit in de weg moet staan, maar ik vind het wel altijd een beetje ‘apart’ van collega’s. Laat ik het zo zeggen, de collegialiteit doet het vaak geen goed, maar dat ligt er ook aan dat er bij ons vaak geen vervanging komt voor een zwangere collega dus de rest van het team is weer het haasje. Dat kan ik dan toch beter hebben van een collega die er al jaren werkt dan van ‘een nieuwe’.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 28 Nov 2017 10:25

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Nu ik alles zelf ervaren heb zou ik er wel voor gaan. Het verschilt wel per situatie, maar ik merk nu bij mezelf dat ik het geen ramp zou vinden om thuis te komen zitten en relatief gemakkelijk aan een nieuwe baan kom. Mijn nieuwe baan legde ik op dinsdag het 1e contact via Linkedin, op vrijdag had ik een nieuwe baan. Plan A is voor mij voorlopig 24 uur te blijven werken, maar met plan B, 32 uur werken (dan struikel ik over de aanbiedingen) of plan C, thuiszitten, kan ik ook leven.

Zo'n kinderwens kan zo intens zijn, dat zou ik niet opzij zetten voor werk. Niet alle werkgevers zijn gemeen, als ze tevreden zijn kan het dat ze je gewoon aannemen. Ik heb bij mijn nieuwe werkgever daar ook een goed gevoel over. Ik zou niet willen werken voor een werkgever die je eruit zou wippen omdat je zwanger bent. Dat zijn dezelfde werkgevers waarvan je niet ziek mag worden. Dit komt dan wel weer voort uit de luxe dat in mijn branche de banen voor het oprapen liggen. Daarom reageer ik nu wat ik zelf zou doen, ik heb geen idee hoe dat in jouw vakgebied is.

Je wordt niet zwanger om je werkgever te pesten. Er is een risico dat je contract dan niet verlengd wordt, kun je dat hebben? Het is wel een kans dat het niet verlengd wordt, geen voldongen feit.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 28 Nov 2017 10:26

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Echt Scandic? Ik vind dat best raar eigenlijk, dat nieuwere mensen daar eerder op aangekeken worden (in plaats van het bedrijf dat niet voor vervanging zorgt).
Verder eens met Atelier Madame.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 28 Nov 2017 10:28

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Trouwens, wat nou als je de kinderwens uitstelt en je contract wordt niet verlengd om een andere reden?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Nov 2017 10:30

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Joey schreef:Echt Scandic? Ik vind dat best raar eigenlijk, dat nieuwere mensen daar eerder op aangekeken worden (in plaats van het bedrijf dat niet voor vervanging zorgt).
Verder eens met Atelier Madame.


Natuurlijk wordt het bedrijf er ook op aangekeken, maarja, het is een miljoenenorganisatie die graag het geld in hun zak steken, wat kan je er als personeel mee (behalve weggaan)..
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 28 Nov 2017 10:32

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Scandic schreef:
Joey schreef:Echt Scandic? Ik vind dat best raar eigenlijk, dat nieuwere mensen daar eerder op aangekeken worden (in plaats van het bedrijf dat niet voor vervanging zorgt).
Verder eens met Atelier Madame.


Natuurlijk wordt het bedrijf er ook op aangekeken, maarja, het is een miljoenenorganisatie die graag het geld in hun zak steken, wat kan je er als personeel mee (behalve weggaan)..


Nou ja, je kunt er misschien weinig mee. Maar ik bedoel dat ik het logischer vind om die irritatie dan ten aanzien van het bedrijf te hebben ipv (nieuwe) collega's.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 28 Nov 2017 10:36

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Echt, Scandic? Verwacht je van nieuwe collega’s dat ze hun kinderwens in de ijskast zetten vanwege collegialiteit? Dat ze zich eerst maar moeten bewijzen? Ik begrijp dat het niet zo leuk is dat jullie het als team moeten opvangen maar als dat gepaard gaat met veel stress lijkt me dat meer een organisatorisch probleem dan dat het nieuwe(re) collega’s te verwijten valt.

Elliot: er zijn vast werkgevers die het minder goed oppakken maar ik zou daar niet vanuit gaan en jullie eigen plan trekken. Je weet toch niet hoe het zal lopen.

Edit: Haha ik ben spuit 11 zie ik. Volledig eens met Joey!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Nov 2017 10:39

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

AM, wat fijn dat er bij jou zo enthousiast gereageerd werd! Ik denk eerlijk gezegd dat 't bij jouw sector nog 'lastiger' is, aangezien jullie echt met roosters werken en diensten enzo. In mijn sector heb je wat minder dat er een minimale bezetting moet zijn. Ik wilde sowieso pas ergens in april met anticonceptie stoppen dus dan ben ik mijn proeftijd al wel door natuurlijk :)

Scandic, ik vind jouw logica wel een beetje gek, om een nieuwe collega erop aan te kijken. Ik snap dat het heel vervelend is hoor, als je werkgever geen vervanging regelt, maar dat is dan een fout van het bedrijf. Ze krijgen er namelijk gewoon een vergoeding voor dus het moet gewoon kunnen om iemand aan te nemen (tijdelijk). Als mijn collega's er zo over zouden denken zou het ontbreken van collegialiteit denk ik eerder aan hen liggen dan aan mij.

Nan, op zich kan ik altijd wel weer aan het werk komen, maar misschien niet in een inhoudelijke functie zoals ik nu krijg. Dat is wel even iets waar ik over na moet denken. En inderdaad, de garantie dat je contract verlengd wordt heb je in principe nooit (al staat er letterlijk in mijn aanstellingsbrief dat de aanstelling na een jaar om wordt gezet in een vaste aanstelling tenzij er zwaarwegende bezwaren zijn om dat niet te doen, en dan denk ik echt aan dossieropbouw etc.). Ik werk bij een overheidsinstantie, vaak wordt daar wel soepel op dit soort dingen gereageerd.

♥♥
<<

Anoniem222

Bericht 28 Nov 2017 11:13

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Leuk! Ik zou er ook niet mee wachten. Je weet nooit hoe lang het duurt en bovendien, als je wel wacht is er misschien tegen die tijd wel weer iets. Ik zou het zelf denk ik heel leuk vinden voor mijn collega. In het geval van Scandic, dat er dan niet vervangen wordt, zou ik me daar wel druk over maken, maar mijn collega dat geen seconde verwijten. Die collega kan daar immers ook niets aan doen.
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 28 Nov 2017 11:16

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Blijf je wel bij dezelfde organisatie waar je nu zit? Dan zou ik me helemaal niet druk maken. En dat geldt voor andere overheidsinstanties ook. Als je het bedrijfsleven instapt, zou ik zelf een paar maanden langer wachten, zodat eventueel begin van je verlof in ieder geval na het eerste jaar ligt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Nov 2017 11:18

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Maan, ik ga naar een gemeente, dus wel een compleet nieuwe werkgever maar alsnog overheid.

♥♥
<<

Anoniem316

Bericht 28 Nov 2017 11:59

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Ik zou het daar niet om uitstellen hoor. Mijn ervaring bij de gemeente is dat ze mensen in geval van zwangerschap tijdens een tijdelijk contract niet, niet verlengen.

Wel super leuk trouwens dat jullie er ook weer voor gaan!
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 28 Nov 2017 12:11

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Als het voor jou geen ramp is als je contract niet verlengd wordt als je zwanger bent zou ik ervoor gaan. Als dat wel echt een probleem is dan zou ik een jaar wachten want de kans dat je contract niet verlengd wordt door een zwangerschap is, hoe oneerlijk ook, toch wel echt aanwezig.
2010 2012
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 28 Nov 2017 12:20

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Dee schreef:Ik zou het daar niet om uitstellen hoor. Mijn ervaring bij de gemeente is dat ze mensen in geval van zwangerschap tijdens een tijdelijk contract niet, niet verlengen.

Wel super leuk trouwens dat jullie er ook weer voor gaan!

Mijn ervaring is anders maar daar valt vooraf weinig over te zeggen. Op papier is het bij de gemeente goed geregeld, in de praktijk blijkt dat echter niet altijd zo te zijn.

Bekijk eerst de proeftijd. Dan kan je al beter inschatten hoe men gaat reageren. En dan weet je ook of de baan echt zo goed is als je nu verwacht. Wanneer het werk tegenvalt zal het minder erg zijn dat een contract misschien niet wordt verlengd dan bij een geweldige baan.
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 28 Nov 2017 12:48

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Stel dat je in 1 keer zwanger bent, dan ben je al meer dan een half jaar aan het werk bij het bedrijf wanneer je bevalt. Gewoon zorgen dat je een goede indruk geeft en dat ze je willen houden. Ik zou het mijn kinderwens denk ik niet in de weg laten staan.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem231

Bericht 28 Nov 2017 14:19

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Ik zou het daar echt niet voor uitstellen. Ik vind de kinderwens belangrijker dan werk. Werk is er altijd.
<<

Anoniem282

Bericht 28 Nov 2017 14:40

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Zelf zou ik me niet laten weerhouden als ik een kinderwens had, maar een kennis van mij heeft het wel haar baan gekost. Het vervelende is dat je zoiets natuurlijk nooit hard kunt maken, maar toen ze in haar eerste jaar (en dus nog tijdelijk contract) zwanger werd, werd ze niet verlengd. Ik houd niet van aannames doen, maar als er verder geen enkele aanwijzing was dat ze haar werk niet naar behoren deed, zou je voorzichtig wel mogen concluderen dat het aan haar zwangerschap lag. Ik moet er wel bij vermelden dat ze net voor de aankondiging al 2x een week was thuis geweest door zware migraine. Dat kan wellicht ook mee hebben gespeeld en dat het dus 'alles' tezamen was, waardoor het bedrijf het idee had niet op haar te kunnen bouwen.

Edit: dit is al zo lang geleden dat ik het zelfs verkeerd navertel. Ze is de eerste keer wel verlengd, maar het tweede jaar niet. Toen was ze namelijk weer zwanger geworden. Al met al dus 8 maanden eruit op 24 maanden, naast dus haar afwezig zijn door de migraine en griep. Dan snap ik wel dat de werkgever niet staat te juichen. Maar dit is helemaal niet jouw plan, dus zou ik er gewoon voor gaan.
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 28 Nov 2017 17:17

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Ach, ik ben al zwanger en heb net een nieuwe baan aangenomen. Ik wilde het zelf in eerste instantie vertellen (was er net achter), maar heb besloten het niet te doen. Er kan in principe nog van alles mis gaan en misschien had ik dan mijn eigen glazen ingegooid. Het wordt wel lastig het wel te vertellen. Ik begin per 1 januari, en dan ben ik bijna 12 weken. Zit dus ook te twijfelen over hoe en wat. Ik gok niet dat ze me er na de proefperiode uit gaan gooien (het is wel in de welzijnssector, dat vind ik wel schelen omdat ik het idee heb dat daar meer begrip bij zit haha) maar goed, die kans is er wel. Maar ja, wanneer zeg je zo iets he?
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Anoniem284

Bericht 28 Nov 2017 17:57

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Ik heb sinds de zomer een vast contract en geef mezelf nu pas de ruimte om serieus na te denken over mijn kinderwens. Toen ik nog op tijdelijke contracten zat, was het uitgesloten voor mij, omdat ik het risico niet durfde te lopen tijdens zwangerschap of met een pasgeboren kind mogelijk zonder baan te zitten. Ik laat me dus wel leiden door praktische bezwaren.

Nu ook weer overigens. Eindelijk een vast contract, maar nu durf ik niet omdat ons nieuwe huis pas over een jaar klaar is. Tussen verhuizingen door bevallen of zwanger of met een pasgeboren kind in een tijdelijk huis zitten, zie ik niet zitten.

Vind het knap dat anderen daar wat ‘losser’ over kunnen denken. Misschien heb ik daar een beetje van nodig, anders komt het er nooit van ;).
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 28 Nov 2017 18:03

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Haha Gympie, je post in relatie tot je onderschrift :smile: .

Ik zit momenteel ook niet in een heel gunstige situatie voor zwangerschap, maar toch gaan we voor een tweede. We hebben wat reserve om het op te kunnen vangen als ik lang werkloos zal blijven en met wat aanpassingen zouden we het eventueel ook op één salaris kunnen redden. We vinden het risico dus niet opwegen tegen het uitstellen van onze wens. En bovendien geloof ik ook niet in dé ideale situatie.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 28 Nov 2017 20:43

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Ik kan me een beetje vinden in scandics post. Misschien wel afhankelijk van welk soort werk. Bij ons op school heb ik twee keer zoiets zien gebeuren bij een nieuwe collega en dat pakte niet goed uit. Eentje was ruim voor de zomervakantie aangenomen en wist naar eigen zeggen een dag na het tekenen van haar contract dat ze zwanger was. Ze zou ook examenklassen les gaan geven, maar na de zomervakantie was ze al zo'n 20 weken zwanger en was na ruim 3 maanden al met verlof. Besloot toen ook nog ouderschapsverlof te willen en is uiteindelijk niet eens meer teruggekomen. Een andere collega had een vergelijkbaar verhaal, maar die was pas na de zomervakantie zwanger en ging later met verlof. Moest twee weken voor het einde van het schooljaar weer gaan werken en vertelde toen ook doodleuk dat ze een ander baan had gevonden.

Wij hebben flink geinvesteerd in die nieuwe collega's en je hoopt dat je daar dan ook iets voor terug krijgt. Maar dan moet je na een paar maanden weer opnieuw gaan investeren in de vervanger (die voor mijn vak overigens echt moeilijk te vinden is, dus dan komt er vaak een gepensioneerde die het leuk vindt om nog wat les te geven, maar het eigenlijk echt niet meer kan bijhouden allemaal) en hopelijk heb je in het nieuwe schooljaar dan weer een nieuwe collega en begin je dus weer opnieuw. Een collega die er al langer werkt, weet je toch meer wat je er aan hebt.

Maar.... Ik zou zelf ook niet mijn kinderwens opzij zetten voor een nieuwe baan. En de situatie hierboven betrof mensen die na hun verlof weg gingen en dat is niet jouw intentie. Maar dat het door collega's anders opgevat wordt als een nieuwe collega zwanger wordt tov iemand die er langer werkt, kan ik me wel iets bij voorstellen.
december 2016
juli 2019
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Nov 2017 20:57

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

Ik heb dezelfde ervaring als Niekske.
2016
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Nov 2017 21:18

Re: Nieuwe baan en zwanger raken

In principe moet je gewoon doen wat je wil natuurlijk. Als ik heel eerlijk ben zou ik het ook wel 'jammer' vinden wanneer ik net een nieuwe collega heb deze vrij snel zwanger blijkt te zijn. Je probeert iets op te bouwen en dat lijkt me dan gewoon lastiger.

Ik heb een beetje hetzelfde met ons nieuwbouwhuis, er is een schatting wanneer dat ongeveer klaar is maar dat weet je natuurlijk nooit zeker. Mijn gevoel zegt dat het nu te zwaar is, verhuizen en klussen met baby. Maar aan de andere kant zijn dit alleen praktische bezwaren.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers